Kumpi sairaala?

Liljuska

Vauhtiin päässyt keskustelija
Maaliskuunmammat 2015
Nopeasti katottuna en löytänyt vastaavaa ketjua jotenka kysyn tässä ja nyt josko joku osaisi hieman valaista. :eek:

Olen kuullut että tulen itse saamaan päättää kumpaan sairaalaan pääsen synnyttämään: Hämeenlinnaan vai Tampereelle. Ja näin ensisynnyttäjänä olen melkoisen tietämätön kummastakaan... olisitteko osannu kertoa jommasta kummasta (tai peräti molemmista!) kokemuksianne? Sekä plussia että miinuksia tietty. :wink

Ymmärrän myös hyvin että jokainen synnytys on erilainen kokemus mutta oli mahtavaa päästä lukemaan mielipiteitänne ♡
 
Ei oo kokemusta, mutta kun itsellä oli ensialkuun vaihtoehtona synnyttää HUSin alueella nii ajatuksena oli mahdollisimman pieni sairaala :)
 
No joo pieni kuulostaa mustakin ihan hyvälle verraten TAYSin kokoon. Omat plussat ja miinukset on tällä hetkellä aika vähäisiä. Pirkanmaalla tullu jo oltua niin pitkään että Tampere olis tällä hetkellä se "tunteellisesti" valittu vaikka matkaa sinne on se 45min. Kun taas Hml ( HUS taitaa olla oikee lyhenne vai?) on matkaa reilut 30min ja on pienempi mutta täysin tuntematon...
 
HUS on Länsi-Uudenmaan (Pk-seudun sairaalat, synnäreistä lisäksi ainakin Lohja ja Hyvinkää) sairaanhoitopiirin lyhenne. Hämeenlinnasta mulla ei ole tietoa :)
 
HUS= Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiiri, kaikki pk-seudun ja uudenmaan alueen sairaalaitokset, hyvinkäät yms mukaan lukien
 
Ei ollu HUS kun KHSHP eli Kanta-Hämeen sairaanhoitopiiri...
 
Tampereel on se hotelli synnyttäneille :)

Sent from my GT-I9100 using Vau Foorumi mobile app
 
Hotelli? Sairaalan yhteydessä? Osaatko sanoo mitään muuta kun et sielä on semmonen??
 
Mäkin haaveilen siitä hotellista Taysissa! Olis ihanaa olla perheen kanssa keskenään vauvan synnyttyä... Mutta mutta... Muistelisin että sinne pääsee vain uudelleenaynnyttäjät joilla on normi alateitsesynnytys, eli itsellä todennäköinen sektio taitaa kaataa tän haaveen.

Mulla ei oo Taysin synnäristä omakohtaista kokemusta kun esikoinen syntyi VAS: ssa jossa synnäri loppui vuodenvaihteessa. Tällä kertaa suunnataan siis Taysiin ja jännittää ihan hirveesti iso sairaala. Toisaalta, siellä on kaikki apu lähellä jos tapahtuukin jotain ikävää...

Sent from my GT-I9195 using Vau Foorumi mobile app
 
On sinne ensisynnyttäjätki päässeet, mut kriteereistä en tarkemmin tiedä.

Sent from my GT-I9100 using Vau Foorumi mobile app
 
Taysin hotelliin pääsee kaikki ne jotka ovat riittävän hyvässä kunnossa sinne, sekä äiti että vauva ja siellä oleminen on vain itsenäisempää kuten että kätilö tulee huoneeseen vain erityistoiveesta. Muuten vauva käydään itse näyttämässä kätilölle yms. Itse en ollut hotellissa, koska menetin paljon verta enkä pystynyt kävelemään osastolle. Onneksi tosin näin koska tuli kohtutulehdus. Mutta siellä hotellissa jätetään vauva kätilölle aamulla, käydään hotellin aamiaisella. Todella erilaista kuin osastolla...

Sent from my GT-S7580 using Vau Foorumi mobile app
 
Itse olen synnyttänyt Hämeenlinnassa khks:ssä ja itse olin tyytyväinen. Synnytys kesti melkein vuorokauden joten ehdin aika monta kätilöä nähdä. Yksi oli vähän nuiva mutta muut todella ystävällisiä. Osastolla oli silloin tosi hiljaista joten tavallisesta huoneesta tehtiin meille perhehuone kun sitä toivottiin. Ja ruokakin oli hyvää ja sitä oli riittävästi vaikka jossain iltapäivälehdessä toisin valitettiinkin ;-) tampereesta ei kokemuksia joten pisteet Hämeenlinnalle ;-)

Sent from my ST27i using Vau Foorumi mobile app
 
Kiva lukee teidän kokemuksia. Toi taysin hotellistydeemi ei kyl kuulosta yhtään huonolta, tosin vähän arvelluttaa että miten ensisynnyttäjän käy, mahtaako väsyttää niiin paljon ettei sinne juur päästetä vai mitä..

eikä toi khks-kokemus ollu huono sekään :)
 
Itsellä sama pohdinnassa. Kaksi olen synnyttänyt Hämeenlinnassa ja yhden Tampereella. Ja ehdottomasti suosittelen Hämeenlinnaa. Olen ollut töissä kummassakin sairaalassa joten senkin puolen tiedän. Tampereella on pelkkää lääkitystä koko synnytys, resurssit olemattomat väkeen nähden. Enemmän tehdastoimintaa kuin Hämeenlinnassa joka todella ihana paikka. Ja mitä potilashotelliin tulee niin sinne pääsy ei ole mitenkään varmaa, varsinkaan ensikertalaisella.

Sent from my HUAWEI P6-U06 using Vau Foorumi mobile app
 
Kiitos Basin! Juuri tämmösistä kokemuksista halusinkin kuulla :) ikävä tosin kuulla Tampereesta noin huonoo. Vaikka voishan se olla isolta sairaalalta odotettavissa.

Osaatko valaista yhtään potilashotelliin pääsystä? Mikä siihen vaikuttaa? Onko tosiaan niin että ensisynnyttäjällä on pienemmät mahdollisuudet päästä sinne? Mistä johtuu? Varmasti halutaan seurata tarkemmin mutta onko päätösten takana muutakin?
 
Mä synnytin Taysissa toukokuussa ja mulla ei oo kyllä kun hyvää sanottavaa. Synnytys oli mulle aika rankka kokemus mutta mulla oli ihana kätilö, joka hoiti homman alusta loppuun saakka ja tuli vielä seuraavana iltana juttelemaan. Mun toiveita kuunneltiin hyvin ja mulle selitettiin koko ajan mitä tapahtuu. Ainoastaan sektiohaavan ompeleista vähän valitin jälkikäteen, mutta se haavan sulkeminenkin on kuulemma lääkärikohtasta. Ite olin synnytyksen jälkeen osastolla kun en olis kiireellisen sektion jälkeen selvinny hotellissa vauvan kanssa ilman kätilöiden apua mutta mulla on monta kaveria jotka on esikoisen syntymän jälkeen päässy hotelliin ja tykänny siitä kyllä kovasti. Jos haluaa hotelliin niin siitä kannattaa sanoa heti ensimmäiselle ihmiselle joka tulee synnytyspäivystyksessä vastaan. Jos sekä äiti että vayva voi synnytyksen jälkeen hyvin niin myös ensisynnyttäjä pääsee halutessaan hotelliin. Seltionkin jälkeen voi päästä toisena päivänä hotelliin jos tuntuu itse siltä että pärjää. Mä olin kyllä itse tosi tyytyväinen osastolla. Hoitajat oli tosi mukavia, ruoka oli hyvää ja sain oman huoneen jossa päästiin rauhassa vauvan kanssa tutustumaan toisiimme.
 
Ruuhkatilanne vaikuttaa varmasti kaikkeen mutta varmaa on se että Hämeenlinnassa sitä ei ole juurikaan. Toki kaikki riippuu hoitavasta henkilökunnasta mutta yleisesti ottaen Tampereella suositaan lääkkeellistä levitystä joka taasen altistaa hidastumiselle yms. Toki Hämeenlinnassa saa lääkityksen mutta myös hoitajan tukea helpommin. Voin tota pot. Hot. Asiaa selvitellä kun täälläpäin olen. Mutta kaiken tosiaan on oltava hyvin joten harvalla tyssää pääsy jonkun pienen asian takia siihen.

Sent from my HUAWEI P6-U06 using Vau Foorumi mobile app
 
Mulle ainakin tarjottiin taysissa montaa muutakin kivunlievitysmenetelmää (suihku, kauratyyny, tens) kun lääkkeitä mutta itse halusin järkyttävän selkäsäryn takia mahdollisimman pian epiduraalin ja se olikin mun tapauksessa selkeesti oikee ratkasu. Kyllähän niillä synnyttäjän omilla toiveilla on varmaan suurin merkitys noissa kivunlievitysasioissa...
 
Itse synnyttänyt TAYSsissa. Vaikka onkin iso, niin ei sitä siinä tilanteessa edes tajua. Salissa kuitenkaan ei ole kuin sinä, puoliso, kätilö ja välillä lääkäri tms. Ja tosiaan, siellä ainakin on valmiudet KAIKKEEN jos sattuu jotakin. Itselläni jäi ihan hyvät fiilikset, vaikka yksi kätilö oli kyllä niiiin eri alltopituudella (ellei jopa eri merellä) mun kanssa. Onneksi ei poika syntynyt hänen käsiinsä :rolleyes:

muoks. ja ei mulle ainakaan lääkkeitä tyrkytetty tai kivunlievitystä. Hoitajan tukea sain todella hyvin ja oli sellainen lämmin fiilis koko ajan. Oli kauratyynyt, suihkut yms...
 
Takaisin
Top