Kummit

Riittää et toinen vanhempi kuuluu, meidän suvussa ja tuttavapiirissä on monta tälläistä lasta kastettu. Mäkin pyydän mun kaveria kummiks kun meen parin viikon päästä kattomaan niitten pari viikkosta murusta!!
 
menni: Mielestäni kirkkoon kuuluvia kummeja täytyy olla kaksi. En tiedä sitten, onko jotain muuttunut nyt, mutta oma sylikummi on ortodoksi, joten minulla on sitten kolme kummia.
 
Mä oon ymmärtänyt et lapsi saisi äidin uskonnon, jos siis kiistaa asiasta tulee. Ja miehen ei tarvi kuulua kirkkoon vaikka lapsi kastetaan.

Ja kuulin et tuo kummijuttu olis muuttunut niin et yks kirkkoon kuuluva kummi riittäisi. Mut en kyllä mee varmaksi sanomaan :)
 
No hyvä, pitää tarkistaa asia vielä vaikka seurakunnasta :-) Itsekään en kauhean uskonnollinen ole, mut kaste on tärkeä. Myöhemmin lapsi päättäköön mihin kuuluu jne.
 
Pitihän se nyt ihan tarkistaa:
"
Kuka voi olla kummi?
Pääsääntöisesti kastettavalla tulee olla ainakin kaksi kummia, jotka ovat joko luterilaisen kirkon tai niin sanotun Porvoon yhteisön jäsenkirkon kastettuja ja konfirmoituja jäseniä.

Näiden lisäksi kummina voi toimia evankelis-luterilaisen kirkon toimittaman kasteen (lapsikasteen) hyväksyvään kristilliseen kirkkoon tai uskonnolliseen yhdyskuntaan kuuluva konfirmoitu henkilö, esimerkiksi ortodoksi tai katolilainen. Kirkkoon kuulumaton henkilö ei voi toimia kummina.

Kummien määrälle ei ole annettu ylärajaa. Poikkeustapauksessa kummeja voi olla vain yksi. Päätöksen yhdestä kummista tekee sen seurakunnan kirkkoherra, jonka jäseneksi kastettava liittyy.

Porvoon yhteisöön kuuluvat Suomen, Ruotsin, Norjan, Islannin, Tanskan, Viron ja Liettuan luterilaiset kirkot. Porvoon yhteisön muita kuin luterilaisia jäsenkirkkoja ovat Englannin, Irlannin ja Walesin anglikaaniset kirkot sekä Skotlannin episkopaalinen kirkko.

Näiden lisäksi Porvoon yhteisöön kuuluu vielä kaksi pientä anglikaanista kirkkoa, Espanjan episkopaalis-reformoitu kirkko ja Lusitanian kirkko Portugalista.
"
Lähde: http://evl.fi/EVLfi.nsf/Documents/3BD234B8F63A09FFC225749F0026EA30?OpenDocument&lang=FI
 
Kiitokset, siinäpä se sitten selvisi! Kaksi kummia meille on ilmeisesti tulossakin, kunhan nyt päätetään keitä ne ovat ja kumman puolelta. Omista kavereistani tiedän, ketkä kirkkoon kuuluvat, mutta miehen puolelta en niinkään ole varma :)
 
Meillä o velipojilla 4 kummia, mut varmaa tälle tulee vaa kaks ku ei oo oikee ketä valita... :/ ehkä, Kerkiäähän noita miettiä...tai sit samoja kummeja ...
 
Kaksi kummia riittää. Ja minä taas nimenomaan haluan sukulaisen kummiksi. Paremmin säilyy yhteys ja monasti miettinyt sitäkin että jos meille jotain sattuu ja lapsi pitäisi sijoittaa jonnekkin niin tahtoisin että kummeihin otettaisiin ensisijaisesti yhteyttä. Tosin nykyään ei taideta enään kummeilta kysyä :sad001
Ja toisekseen kokemusta on jo siitä että kun yhdellä pojista on kaveri kummit niin eipä ole mitään yhteyttä pitäneet oikeastaan koskaan :sad001 Ehkä sukulaisten paremmin tulee hoidettua nuo kummin tehtävät, ainakin meillä päin.
 
Mitä on kummin tehtävät o seuraava kysymys :D nekkii o vissii jokaisella vähä erit? :) kirkon mukaan ainaki rukoilla lapsen puolesta...?
 
Mua nii ärsytti joskus ku joku käytti tätä kummin tehtävää verukkeena sille että pitäis olla lapsenlikkana....Huoh...ei se ny ainakaa sitä meinaa...
 
Kirkon mukaan kummin tehtävä on kasvattaa lasta uskoon.

Meillä tulee olee mun hyvä ystävä ja miehen bestman, mahdollisesti myös mun veli.
 
Siitä ehkä joku mainitsikin, mutta mun mielestä voisi jo siinä vaiheessa kun kummiksi pyytää niin keskustella niistä omista ja kummien odotuksista. Jos alkaa kummit kuulostaa siinä kohtaa nihkeiltä, niin ehkä sitä voi sitten yksissätuumin vaan todeta että 'ei sitten'. Vaikka kuinka olisikin kunniatehtävä ja ei saa kieltäytyä -perinne.

Hmm, tai ehkä siis mieluummin muuten ottaa puheeksi ne kummin tehtävät ja sitten vasta myöhemmin pyytää kummiksi jos kuulostaa yksimieliseltä.
 
Me ollaan edelleenkin miehen kanssa kahden vaiheilla keitä haluttaisiin kummeiksi, joita on tulossa näillä näkymin kaksi, se voisi olla pariskunta. Mietitään juuri näiden mahdollisten kummien omaa elämäntilannetta jne., että onko aikaa kummilapselle, sillä meillä toiveena ehdottomasti, että olisi lapsen kanssa tekemisissä. Ei lastenvahtina vaan, että kävisi meillä jatkossakin kylässä ilman ikäviä velvoitteita. Semmoinen aito halu ja kiinnostus. Toinen pariskunta, joka mietinnässä, on itse lapsettomuushoitoja aloittamassa, niin mietimme, että onko se hankala asia juuri nyt työntää vauva-ajatusta silmille. Toisaalta nämä ihmiset ovat läheisiä ystäviämme ja etenkin juuri tämä nainen on eniten mun ystävistä kiinnostunut mun raskaudesta, hyvinvoinnista jne. Eli se voisi olla toisaalta ihan muutakin ajateltavaa eikä kaikki asiat pyörisi omien hoitojen parissa. Ovat kyllä toimeliaita ihmisiä ja ymmärtävät, ettei ainut elämäntarkoitus ole lisääntyä. ONhan meillä onneksi kaikkea muutakin :)
 
Meillä kummit kuuluu perheeseen. Haluamme kummit joihin luottaa joka tilanteessa ja jotka ovat läheisiä kanssamme. Kummeiksi tulee kaksi pariskuntaa.
 
Mun omat kummit on pereheystäviä, kummisetä on tuntenut mun äidin kanssa siitä asti kun ovat olleet kuuden vanhoja :) ovat mulle kun varavanhemmat!! Mein vauvalle kummeiksi tulee mun pikkusisko ja miehen paras ystävä (ovat tunteneet ala-asteesta asti) :) haluaisin toisaalta vielä kolmannen kummin, mutta en oikeen tiedä kenet siihen hommaan haluais. Mun parhaat ystävät ei oo niin lapsi-ihmisiä et en halua niille sitä tehtävää antaa :) ei ois lapselle eikä, mun ystävillekään reilua :) sisaruksia ei ole enempää mulla ja miehellä ei ollenkaan. Ois mulla "velipuolet" eli äitipuolen lapset, mut ei sekään tunnu jotenkaan oikeelta vaikka rakkaita ovatkin :) huoh. Et ehkä kahdella mennään kun tarvii tulevillekkin lapsille jotain jättää :D
 
Muuten, tietääkö joku miten menee käytännössä jos lapsella kaksi kummia jotka kuuluu kirkkoon ja sitten lisäksi niitä kirkkoon kuulumattomia? Siis et tuleeko ne kirkkoon kuulumattomat myös johonkin papereihin ja saavatko todistuksen vai ovatko vaan nimellisiä. Entä se et kai ne saa olla mukana kastetilaisuudessa siunaamassa lasta?
 
Meillä kolme kummia valittuna. Mun pikkuveli, miehen isosisko ja miehen paras ystävä (on mullekkin tosi hyvä kaveri). Mitä mieltä olette, kun veljeni (jonka pyydämme siis kummiksi) on seurustellut tyttöystävänsä kanssa useamman vuoden, asuvat yhdessä mutta eivät ole esim kihloissa. Niin kehtaako olla tätä tyttöystävää pyytämättä kummiksi, vaikka läheinen ja hyvä ystävä onkin minulle..? Lähinnä se, että jos he jostain syystä eroavat, niin mitäs sitten.. elämän vaikeita kysymyksiä... :meh:

Ja meillä todennäköisesti tullaan pitämään ristiäiset. Mies ei kuulu kirkkoon, mutta mä kuulun. Olen miettinyt, jos tilaisuus ja kahvitukset pidettäis mun vanhemmilla. Heillä on tilaa isommallekkin väelle. Ja nää tulee olemaan suht pienet kekkerit, ensin molempien sukulaiset tottakai ja koska meillä iso kaveripiiri niin kaverit kutsutaan sitten "rääppiäisiin".
Mitähän pappikin tuumaa siitä, kun me ei kumpikaan olla yhtään laulu- ja vielä vähemmän uskovaisiaihmisiä, niin kaikki virret ja raamatun lukemiset jäis meillä väliin ja muutenkin papin osuus tulee olemaan varmaan se kaikista lyhin, eli kastaminen ja nimenkertominen. :hilarious:
 
Muuten, tietääkö joku miten menee käytännössä jos lapsella kaksi kummia jotka kuuluu kirkkoon ja sitten lisäksi niitä kirkkoon kuulumattomia? Siis et tuleeko ne kirkkoon kuulumattomat myös johonkin papereihin ja saavatko todistuksen vai ovatko vaan nimellisiä. Entä se et kai ne saa olla mukana kastetilaisuudessa siunaamassa lasta?

Mielestäni jostain olisin kuullut, että riippuu vähän kastepapistakin. Jotkut kai ovat saattaneet saada nuo kummitodistuksetkin. Ehkä tässäkin on vähän eroa siinä, että onko kastejuhla kotona vai kirkossa.

"Tilanne monimutkaistuu kun lapselle halutaan uskonnollinen kummi ja tämän lisäksi ei-uskonnollisia tuki- tai nimikkoaikuisia. Tiedetään että jotkut papit ovat hyväksyneet kummiksi kirkkoon kuulumattomia, mutta tällöin pappi tekee ainakin periaatteessa virkavirheen. Ainakaan mitään valmiita juhlakaavoja tällaisen tilanteen hoitamiseen ei ole, tosin muutamia em. kummitodistuksia on käytetty kastejuhlassa."
http://www.uskonnonvapaus.fi/lapset/kummius.html
 
Mä en niinkään odota, toivo tai halua, että lapsen kummit opettais tai ohjaisi lasta uskontoa kohti.

Lähinnä ne kummit on niitä luottoihmisiä, jotka haluaa että on jotenkin erityisiä lapsen myös kasvaessa. En niinkään ajattele että "ilmainen lapsenpiika", mutta pidän tärkeänä että tulevat kummit ovat niitä henkilöitä joilta uskallan ja voin tulevaisuudessa pyytää lapsenhoitoapua tiukan paikan tullen. Toisaalta, kummit on lapselle jo tätejä kaikki, että tuskin se paljoa sit kuitenkaan eroaa.

Kavereita en halunnut pyytää, koska aika lahjakkaasti potentiaaliset ovat kadonneet johonkin viime kuukausina (varmaan se et mun elämässähän ei voi olla enää muuta kuin tämän lapsensaanti, vaikka on ja paljonkin. Jossain vaiheessa ei vaan jaksa enää ottaa itsekään yhteyttä), niin en osaa tai halua edes ajatella mitä se on vuoden päästä. Ja sit ei tarvitse ainakaan pelätä että olis vaan lisälahjojen perässä, kun lapsi on samaa verta kuin kumminsakin.
 
Takaisin
Top