Kummit

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja åke
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Tämä ei ole faktaa, mutta mä olen käsittänyt että jos lapsi kastetaan, pitää olla ainakin yksi kummi.

Kannattaa varmaan kysyä suoraan seurakunnalta? :S yritin googlettaa, mutta löysin virallista tietoa vaan siitä, kuinka kummeja lisätään. :D

Meidän vaaville ei tule kummeja, mutta meillä onkin ihan vaan nimiäiset.

Minä muistelisin, että jos kastetaan, niin täytyis olla kaksi kummia, mutta en oo varma. Yksi kuitenkin vähintään, eli niiltä ei oikein kastaessa voi välttyä.

Meille tulee nimenantojuhla ja siviilikummit.

En kyl pistäis päätäni pantiks, mut kyl mäki oon käsittäny et pitäs olla. Googletin kans ja siel oli muillakin palstoilla kyselty samaa asiaa ja löysin mm. sellasen vastauksen et kun lapsi kastetaan eli liitetään seurakuntaan niin pitäs olla väh.2 kirkkoon kuuluvaa kummia. Mut tosiaan en mitään virallista tietoo asiasta löytäny ja tästähän voi olla monia eri versioita joten suosittelisin kans kysyyn asiaa suoraan seurakunnalta. Mä en rehellisesti sanoen oo ikinä pitäny tota kummiutta mitenkään erityisen pyhänä asiana niinkun en ny pahemmin muutakaan kun en mikään uskonnollinen ihminen oo vaan hyvin kaukana siitä. :D Mut meillä siis tulee pari kaveria kummiks joista toinen mun paras ystävä, se oli jotenkin vaan ihan itsestään selvyys niin mulle kun ystävällekkin. Meillä ne ristiäiset ja se kummius on ollut lähinnä sellanen tapa..

Kuka voi olla kummi?
Pääsääntöisesti kastettavalla tulee olla ainakin kaksi kummia, jotka ovat joko luterilaisen kirkon tai niin sanotun Porvoon yhteisön jäsenkirkon kastettuja ja konfirmoituja jäseniä.

Näiden lisäksi kummina voi toimia evankelis-luterilaisen kirkon toimittaman kasteen (lapsikasteen) hyväksyvään kristilliseen kirkkoon tai uskonnolliseen yhdyskuntaan kuuluva konfirmoitu henkilö, esimerkiksi ortodoksi tai katolilainen. Kirkkoon kuulumaton henkilö ei voi toimia kummina.

Kummien määrälle ei ole annettu ylärajaa. Poikkeustapauksessa kummeja voi olla vain yksi. Päätöksen yhdestä kummista tekee sen seurakunnan kirkkoherra, jonka jäseneksi kastettava liittyy.

- http://evl.fi/EVLfi.nsf/Documents/3BD234B8F63A09FFC225749F0026EA30?OpenDocument&lang=FI

Sitä en sit tiedä hyväksyisivätkö että toinen vanhemmista tai molemmat vanhemmat toimivat myös kummeina.

^ Juu tulee varmasti porua meidänkin valinnasta olla kastamatta, mutta eipä ole heidän lapsensa :P Omat periaatteet menee anoppilan "noku meistä pitäs..." - vinkunan edelle.

Nimiäisissä on se äärettömän hyvä puoli, että niistä saa muokattua ihan sellaiset kuin haluaa. Itse en voi sietää minkäänlaisia väkisinväännettyjä sukujuhlia joissa tehdään kaikki aina samalla kaavalla ja istutaan hiljaa pöydässä kuuntelemassa. Haluan omista (tai siis vauvan ;)) nimenantojuhlista hyvin rennot ja ei-kaavamaiset, joihin kutsutaan myös ystäviä ja on sellainen rento meininki, eikä kenenkään tarvitse istua p-jäykkänä ja miettiä että mikä nyt olis soveliasta tehdä tai sanoa ja mikä ei. Uskon, että tätä ajatusta vastaankin olevat sukulaiset hölläävät kyllä kun näkevät, että nimiäisetkin voi olla kaunis ja mieleenpainuva tilaisuus vaikkei siinä niitä jeesushöpötyksiä olekaan.

Oli ne sitten ristiäiset tai nimiäiset niin jokainenhan pystyy itse päättämään ketä kutsutaan ja millaiset niistä tulee. Vaikka meillä pidetään ristiäiset ja ihan kotona aiomme pitää niin ei niissäkään istuta mitenkään paskajäykkänä vaan ihan rento ja hauska tilaisuus tulee taatusti niistäkin. Ja tiedän sen siitä että kutsumme pienen porukan, ainoostaan läheisiä ja ystäviä ja niiden kanssa ei yksinkertaisesti sais ees tehtyä jäykkää tilaisuutta. :D Että kyllä se on ihan itsestä kiinni millaset kemut tulee. Mäkin suoraansanoen viis veisaan niistä jeesuslöpinöistä, mut senkin kun hoitaa mahdollisimman lyhyen kaavan kautta niin se on pieni osa niitä pirskeitä. :)

kannattaa tutustua tossa nimiäisasiassa tänne: http://www.pro-seremoniat.fi/juhlat/nimiaiset.phtml siä on vaikka mitä tietoo ja ideoita ym uskonnottomien juhlien järjestämiseen.sieltä saa kummitodistuksiakin :)

mä en missään nimessä ite kasta lastani,päättäköön sitten joskus ite haluaako johkin uskontoporukkaan kuulua vaiko eikö. (arvatkaa vaan,tapellaanko tästä viä anopin kanssa...)

åke, mä taidan kyl tajuta mitä meinaat.. :)

Ja mä siis ajattelen vähän samanlail ku heidi mut päinvastoin, meillä kastetaan ja lapsi saa sit myöhemmin erota kirkosta jos haluu.. En oo ikinä ajatellu sitä minään uskontoporukkaan liittymisenä todellakaan Meillä kun on kaikki muutkin perheestä kastettu niin kastetaan tämäkin, muksut päättäkööt sit tulevaisuudessa mitä haluavat asian kans tehä. Itse en ole jaksanu vaivautua kirkosta eroomaankaan vaikken noihin jeesusjuttuihin usko eikä uskonto kiinnosta pätkän vertaa, eipä se kirkossa oleminen oo mun elämääni mitenkään häirinny eikä kirkollisverokaan lamaan vieny.. :grin

Minä ajattelin meillä niin, että minä ja lapsen isä pidetään itse pieni puhe, jossa sitten ilmoitetaan lapsen nimi ja kerrotaan hiukan sen taustoista. Samassa kerrotaan kummit ja mikä toivomme kummien roolin lapsen elämässä olevan (tämä kohta tulee varmaan hyödylliseksi kaikille vieraille, koska eivät ole ennen kuulleet muista kuin kirkollisista kummeista) + luovutetaan kummitodistukset. Mahdollisesti voidaan sanoa jotain myös isovanhemmille ja lapsen tädeille/sedille, ja kertoa taustoja miksi valitsimme uskonnottoman nimenannon JOS siitä tulee paljon porua ja kysymyksiä. Kylkeen sitten vielä jotain muuta pientä ohjelmaa, nimikkopuun istutusta ym. Onneks on vielä aikaa miettiä!

Meillä ei tule kummia (nimiäiset). Eikä mitään virkamiestä eikä ketään muutakaan pitämään löpinöitä. Kaverit paikalle ja tossa on pullaa, tossa on kahvia. Osa tuttavista tulee pidemmän matkan päästä ja jää yöksi eli ruuan laittelen jne. En oo varma tartteisko joku tervetuliaispuhe pitää johonkin aikaan, se on ehkä ainoa mahdollinen ohjelmanumero mitä oon suunnitellut ja mielellään jättäisin senkin välistä. Nimenkin todennäköisesti laitan jo kutsuun ettei tarvitse mitään nimenpaljastusseremoniaakaan miettiä. :) Suunnittelin myös olevani törkeä ja ilmoittavani että lahjoille ei ole tarvetta, mutta JOS haluaa jotain antaa niin tässä on tilinumero lapsen hankintoja varten. Hommaan tarvittavat itse. Jos jotkut kaverit silti kyselee mitä voi tuoda ni ilmoitan että keksejä tms. tarjottavaa että nyyttärityyppistä sitten.

Pitäsin iteki mieluummin pienempänä kuin mitä näil näkymin tulee olemaan, mutta kun miehen suku on semmosta että siellä sitten tavataan kutsua KAIKKI jotka on hiukankin sukua, niin pidä siinä sitten "perhepiirissä" yhtään mitään... ja mies itsekin on just sitä "kaikki kutsutaan" tyyppiä :rolleyes: Siks täytyykin varoiks valmistella sitä saarnaa aiheesta "miksi me ei tehdä niinku kaikki muutkin aina ennenki??"

Takaisin