Kummi-asioita

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Kviini
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Meillä lapsen isä haluaa ristiäiset. Itse taas viihtyisin paremmin nimiäisissä ja kokesin omalle ajatusmaailmalleni sopivammaksi (en itse kuulu kirkkoon). Mutta ajattelin, että koska en tunne suurta "kiihkoa" puolesta enkä vastaan, joten isä saa päättää ja mä annan kirjallisen suostumuksen ristiäisille. Kummit on meillä kummituksia! :p

Me ollaan erotuu kirkosta jo monta vuotta sitten. Viime vuonna liityin takaisin kirkkoon, koska ystävät pyysi mua kummiksi, enkä huomannut siinä olevan mitään vaikeuksia... Hyvin nopeasti sain paperin, että minut on otettu takaisin ja loppuvuodesta sitten erosin uudestaan :)

Mun tosiaan olis kirkkoon liittyessä pitänyt osallistua seurakuntatalolla rukoushetkeen ja keskustella pastorin kanssa liittymisen motivaatiosta ja jumala-asioista yleensä... Sain itteni kuin ihmeen kaupalla keploteltua niistä pois. Liityin ja erosin uudelleen kans samoista syistä kuin Kaisa.

Joo en kyllä enää toista kertaa lupaudu kirkolliseks kummiks kellekään :p

En minäkään! Ihan turhaa veivuuta edestakaisin! Ristiäisissä pappi vielä kysyi multa, että mistä olen muuttanut, kun olen vasta liittynyt seurakuntaan :eek: Kerroin sitten totuuden niin pappi meni melko hiljaiseksi...

Mun siskontyttö 10-vee haluaisi haltiakummiksi. Enpä nyt oikein tiedä :) Tunnetteko ketään kellä olisi noin nuorta epävirallista kummia?

Ei meilläkään miehellä ollut kirkkoon takaisin liittyessä mitään ihmeellistä. Oli siis eronnut kirkosta jo vuosia sitten, mutta liittyi takaisin jotta voitiin pitää kirkkohäät.
Mites noissa kummijutuissa, voiko pyytää jotain vanhempaa ihmistä kummiksi? Siis jos sattuisi olemaan vaikka oma täti tosi läheinen ja haluaisi tämän lapsensa kummiksi? Ei sillä, että minulla olisi ketään tällaistakaan ehdokasta :grin

Yksi kummipariskunta meillä on päätettynä ja nyt pikoihin pitäisi heiltä kysyä suostuvatko tehtävään.. :) Muista ei sitten ole tietoakaan.. 3 tai 4 kummia olisi tarkoitus saada kuten muillakin lapsilla on, mut jää nähtäväksi saadaanko niin montaa kasaan..

Taas on pyöritelty kummiajatusta ja on lähinnä neljä pariskuntaa josta valita kaksi paria.

Me on nyt saatu kysyttyä kaikilta neljältä kummilta ja kaikki suostuivat mielellään. Miehen veli ei vaan oikein tajunnut, tai siis, kyseli, että mitä hänen pitää tehdä jne... Nooooh, se on vauvan elämässä kuitenkin, kun on vauvan setä, niin onko tuolla väliä, vaikkei ihan tajuiskaan :D

Nostetaas tää ylemmäs :) Onko kummeja jo kysytty ja kuinka monta kummia teidän vauvalle tulee? Mä mietin sitä neljää, mutta ehkä myös sitä siskontyttöä kohta 11-vee epäviralliseksi kummiksi kun niin kovin haluais. Oisi myöhemmin aika mukavaa nuori kummi vaikka vielä onkin ihan lapsi...

En ees muistanut, oonko tähän vastannut. Olin näköjään. Kaksi kummia siis pyydettty ja tulee. Pitäisikö tähän samaan ketjuun laittaa ideat nimiäisistä/ristiäisistä esim. ohjelmasta tai tarjoilusta? Vai niille oma ketju?

Meillä on jo yksi kummi kysyttynä ja toinen päätettynä. Tosin en kyllä veljeltäni kysynyt. Lähinnä ilmoitin, että asia on näin. Hän seurustelee, mutta en halunnut pyytää tyttöystävää kummiksi. Kyse ei ole siitä, ettenkö pitäisi hänestä. Hän on aivan loistava tyyppi, mutta minusta olisi hullua pyytää ihmistä, jonka olen tuntenut alle kaksi vuotta kummiksi, kun minulla on ystäviä, jotka ovat olleet elämässäni jo pian kaksi vuosikymmentä. Veljeni ymmärsi tämän oikein hyvin. Olemme sopineet, että mieheni pyytää kaksi kummia ja minä kaksi.

Minulla on ongelma. Kaksi parasta kaveriani ovat ehdolla toiseksi kummiksi. En osaa päättää, kumpaa pyydän esikoiselle kummiksi ja kumpaa seuraavalle. Toisen olen tuntenut jo yli 15 vuotta. Olemme tutustuneet yläasteella. Hän on ehdottomasti paras ystäväni ja olen hänen esikoisensa kummi. Hän olisi ilmiselvä valinta, mutta olen ajatellut, että olisikohan lapsettomalla ystävälläni enemmän aikaa kummilapselle. Tämä lapseton ystäväni ei omien sanojensa mukaan halua omia lapsia, mutta on viime aikoina vaikuttanut kiinnostuneelta muiden läheisten ihmistemme lapsista. Hänet olen tuntenut kymmenisen vuotta. En ole ihan niin läheinen hänen kanssaan kuin tämän parhaan ystäväni, mutta olemme olleet toistemme häissä kaasoina ja soittelemme hyvin säännöllisesti. Tiedän, että loukkaan molempia, kun en kysy heitä, mutta en halua pyytää heitä molempia esikoisen kummeiksi, koska toisellekin lapselle täytyy olla hyviä kummeja. Toisekseen olemme päättäneet, että neljä kummia on hyvä määrä. Onneksi ristiäiset ovat vasta aikaisintaan kahden kuukauden päästä. Ehkä osaan siihen mennessä päättää.

Sama ongelma, neljä pariskuntaa ehdolla ja niistä 2 pariskuntaa valitaan ja ne vaihtuu mulla miltei joka päivä ja välillä saan ne ristiinkin että oiskin miehen puolelta kaikki tai mun puolelta.. Hankalaa on. Ja toki täytyy miettiä myös sitä, että jos saa lisää lapsia niin miten kummit sitten menisivät. Ketään emme ole kysyneet vielä.

Oon jopa miettinyt sellaista, että varaisin nyt jo ristiäisille päivän kun kesän viikonloput on äkkiä varattuja ja haluaisin tietyn papin. En vaan vielä tiedä uskallanko sitä tehdä, jos kaikki ei sujuisikaan hyvin.

Pitäiskö MammaMaria niille ristäisvalmisteluille ym. olla kuitenkin oma ketjunsa? Hmm.. Vois helpottaa lukemista.

Mihin ajankohtaan huhtikuiset vauvan saaneet sijoittavat ristiäiset? Onko kummit jo päätetty/kysytty ennen tai jälkeen vauvan syntymän? Mä luulen, että me olemme vihdoin saaneet päätettyä kummit (paitsi sen nuoren haltiakummin kohtalon, koska en tiedä onko mahdollista kysyä ei-rippukoulun-käynyttä kummiksi ja virallistaa hänet myöhemmin). 4 kummia siis mietinnässä ja helpolla päästäis kun kaikki kuuluu kirkkoon.

Meillä pidetään ristiäiset 4.5 :p Vielä on pari kummia kysymättä ja lievästi ahdistaa, kun on jäänyt näin viimetippaan!:eek: Mutta olen kuitenkin vahvasti sitä mieltä ettei tälläisiä asioita voi kysyä puhelimen välityksellä:rolleyes: No, onneksi tämä asia on viikon loppuun mennessä hoidossa, sitten en tiedä mitä tehdään jos vastaus on ei....o_O. Onneksi pojalla on jo yksi suostunut kummisetä :p Onkos teillä muilla joitakin suvussa kiertäviä nimiä mitä aiotte käyttää? Meillä pojan kolmas nimi tulee isän puolelta on on kiertänyt aika monella :)

Muokattu viimeksi:
meillä ristiäiset tulee varmaan olemaan touko-kesäkuun vaihteessa, luultavasti kuitenkin kesäkuun puolella. ei sillä, eihän tämä vauvakaan ole vielä syntynyt. :)

meillä esikoisella on toisena nimenä mun miehen toinen nimi. ja miehen isällä (eli appiukolla) ja tämän isällä (eli appiukon isällä, mun miehen pappalla) toinen nimi on tämä sama. ja mun isällä ja hänen isällänsä (eli mun vaarilla) on toisena nimenä tämä sama. eli meillä esikoisen toinen tulee molempien puolelta. :grin

toisella lapsella tulee myös suvusta molemmat etunimi ja toinen nimi, mutta ei sillaa mitenkään "kiertävästi".

meillä myös on tuo kummiongelma... meillä ei ole oikein ketään läheistä tuttua/sukulaista/ystävää, jota voisi ajatella tälle kummiksi... vanhemmillekin lapsille oli hankala keksiä kummeja, niin nyt tilanne on vielä hankalampi kun "parhaat" kummiehdokkaat on jo käytetty... :confused:

Todennäköisesti vauvojen toiset nimet on meidän molempien isoäitien etunimet. Ja jos oisi poika, ihan varmasti näitä isovanhempien tai isoisovanhempien (meidän siis) nimiä käytettäisiin myös hänellä.

///e\\\ tuliko sulle päivämäärä oikein? :grin

Meillä on ongelmana kummien ylitarjonta, eka lapsi tulossa ja yhteensä 4 sisarusta meillä ja muutama oikein hyvä ystävä. Valitse nyt niistä sitten...

Takaisin