Kukaan muu menossa sokerirasitukseen, onko epäilyjä raskausdiabeteksesta?

salmiakkisisu

Satasella mukana keskusteluissa
Onko muut menossa sokerirasitukseen? Millä viikoilla?

Mä siis menen taas automaattisesti rasitukseen, koska sukurasite on suuri. Minun isällä on insuliinihoitoinen diabetes ja äidillä on myös diabetes. Aiemmissa raskauksissa ei omissa sokereissani ole ollut mitään ongelmaa. Nyt hieman jännitän asiaa, koska itsellänikin on ikää enemmän ja valitettavasti myös painoa on enemmän. En edes ihan tarkkaan muista millä viikoilla rasitus piti tehdä, mutta varasin jo sen hätäisenä rv 15. Haluan saada mahdollisimman ajoissa tietää, jos viitteitä ongelmiin on.
 
Mä joudun kanssa siihen rasitteeseen ja vielä kahdesti emoticon . Mulla on teini-iässä todettu PCOS ja siksi joudun kahdesti ja onhan tuota painoakin.. Yksi gyne taisi sanoa että sitä ei olisikaan mutta asiaa ei tullut varmistettua missään vaiheessa. Raskaudet alkoi niin helposti vaikka pelättiin ihan että lapset joudutaan tekemällä tekemään..
Nyt vähän vaan jännittää koko rasituskoe kun suurempi määrä makeaa (esim jälkkäri) saa mut oksentamaan.. Mitä siitä litkusta sitten tapahtuisi.. Jättäisin mieluiten koko roskan välistä!
 
Se tehdään kuulema kaikille yli 25-vuotiaille eli joo jossain vaiheessa on pakko mennä vaikka ei kyllä mistään tule mitään rasitteita.
 
kahtee kertaa mieki joudun menee koska viime raskaudessa sielä oli se yksi arvo 0,1 liikaa, niin se sitte todettii, mut syömisellä saan sen kurii, ärsyttäväähän se on jatkuvasti mittailla.
 
mä joudun tässä raskaudessa kans kerran sokerirasitukseen: mulla on ikää 25v (kaikki yli 25v joutuu), lievä ylipaino ja paha pcos.
Edellisessä raskaudessa kävin kans rasituksessa, mutta arvot oli kunnossa.
 
Olin yli 25v ensimmäisessä raskaudessa, mutta en joutunut testiin. Mulle on sanottu, että painoindeksin täytyy olla alle 25, niin ei tarvii. Edellisessä raskaudessa ja nyt painoindeksini on 26, joten joudun testiin. Mitään ei ole koskaan ollut. Inhoan sitä testiä. Pumpatkaa vaan musta verta, mutta sen litkun juominen on kamalaa!! Rakastan makeaa ja olen oikea herkuttelija, mutta se on vain LIIAN makeaa.
 

Tuusulassa sanottiin, että joudun testiin vain ja ainoastaan, koska olen yli 30 vuotias. Painoindeksi n. 22 eli ei ylimääräistä.

 
Neuvolassa sanottiin ekassa raskaudessa, että kaikki yli 25-vuotiaat, joiden painoindeksi on 25 tai yli, joutuu testiin. Niinpä siis (tuolloin ikää 27 ja painoindeksi tasan 25) jouduin silloin testiin, kaikki arvot oli kylläkin ok.

Nyt oli lähtöpaino kilon enemmän kuin ekassa raskaudessa, joten taas sitä joudutaan testiin, vaikka ekassa raskaudessa ei mitään vikaa arvoissa ollutkaan eikä mitään rasitteita ole. En ole aikaa vielä varannut, kai sen kerkeää tässä jossain vaiheessa... Ehkä huomisella neuvolakäynnillä varaan samalla.

Musta se litku ei ollut ollenkaan pahaa, eikä sitä joutunut ihan hirveesti juomaan. Sen sijaan se neulalla piikittäminen oli ihan hirveää viimeksi! Nyt varoitus! Seuraa kauhukertomus verikokeen ottamisesta, jos oot herkkä, niin jätä lukematta! :P Multa on aina tullut tosi huonosti verta, ja viimeksi olin vielä joutunut raskausihottuman takia edellisenä päivänä verikokeisiin (otettiin varmaan miljoona putkiloa). Kiva sitten heti seuraavana päivänä taas luovuttaa enemmänkin verta... Joutuivat kokeilemaan molemmista kyynärtaipeista ja kämmenselistä, että saivat tarvittavat otettua. Niin ja siis sillä neulalla ei suinkaan tökitty vain kerta/kohta, vaan pari-kolme kertaa aina ennen kuin vaihdettiin paikkaa. Vika näyte oli jo niin tiukissa, että miettivät ottavansa tosta kyynärtaipeen ja ranteen väliseltä alueelta, mutta onneksi sitten saivat vielä kämmenselästä otettua. Kyllä katsoi labran muut asiakkaat pitkään, kun pääsin vihdoin hoippumaan pois koko hiton rasitustestistä ja oli kyynärtaipeet ja kämmenselät molemmista käsistä oikein nätisti siteillä sidottuina..
 
itellä oli tänä aamuna sokerirasitus testi sukurasite suuri ja painoindeksi  eli joudun viel toisenkin kerran. eikä ollut kyllä yhtään mukavaa vadelman makuista litkua itkua ja oksennusta pidätellen join sen loppuun...
 ja viikkoja 14+5
 
Mäkin joudun kahteen, ekassa olin jo. Olen yli 25 ja sukurasitetta molemmilta puolilta, siksi kahteen. Painoindeksi mulla on (tai oli) 20, joten se tuskin vaikuttaa asiaan. Kauheen erimakuisia litkuja teillä tuntuu olleen, mun ei ollut ees kauheen makeeta, haisi kyllä pahalta, eikä se nyt herkkua ollut mutta yllättävän helposti meni alas. Mustelmat pysyi aika kauan kun samasta kädestä useasti piikitettiin. Onneksi tulokset olivat hyvät, tai ainakin alle rajojen. 
 
Tänää kävin sokerirasituksessa. Vadelman makusta litkua 2,5dl HYI!! Ihan yli makeaa oli. 15min sisällä tuli todella huono olo ja heikotti ihan mielettömästi. Alotusarvo tyhjällä mahalla oli 4,7 eli normaali... Saa sitte nähä mitä nuo ihan verikokeista otetut näytteet sanoo. Yllättävän nopeasti se pari tuntia meni. Mutta odotellaa sitä toista kertaa. Kun kaksi kertaa täytyy käyä. 
 
Mä kävin ekassa rasituksessa ja arvot olivat reilusti rajojen alapuolella. Joudun kuitenkin uudestaan sokerirasitukseen siinä elokuun loppupuolella rv 25-26 kieppeillä. Kovin mielellään en uudestaan mene, mutta onhan tulos tietenkin oman ja vauvan terveyden vuoksi tärkeä tietää.
 
Tänne nyt sitten napsahti (taas) raskausdiabetes :( ... tänään sain tulokset ja KAIKKI arvot olivat suurempia kuin saisivat olla. Eli taas alkoi tänään mittailut ja joudun mittaamaan aluksi 10 kertaa/päivä, huoh. Onhan tämä tuttua jo esikoisen ajoilta, mutta on tää semmoista kellon ja syömisten kyttäämistä ja sormien pistämistä että huh!

Ekassa rasituskokeessa kesän alussa kaikki arvot olivat vielä tosi hyviä, mutta nyt ei enää näköjään meinaa oma insuliini riittää meille kahdelle. :S
 
Voimahali sulle Shani

Ja Pupsu, kohtalotovereita ollaan, mullakaan ei mitkään ihannesuonet ole :/

Ikää on 22, mutta koska sukurasitetta on, laitettiin testiin vkolla 17+6. Juuri pari päivää ennen testiä olin käynyt neuvolassa, jossa otettiin verinäyte negatiivisen veriryhmän vuoksi. Terkkari epäonnistui näytteenotossaan pahasti, puhkaisi jopa toisesta kyynärvarresta suonen ja joutui siirtymään toiseen käsivarteen, jossa sielläkin joutui aikalailla neulansa kanssa ronkkimaan. Pelkäsin rasitustestiä ihan hirveästi, suurimmaksi osaksi sen vuoksi, että molemmat käsivarteni olivat vielä tosi kipeät ja aivan mustat. Eka näyte saatiin hyvin, kiitos kokeneen labratädin. Glukoosilitkukin maistui mun mielestä ihan hyvältä, tosin siitä tuli kyllä aika huono olo ja alkoi väsyttää. Toinen näyte meni jo hammasta purren, kolmannessa itkin jo täysillä äitin kainalossa. Nuo näytteet kun otettiin kaikki samasta kädestä, kun tuo toinen kyynär oli niin pilalla, etei siihen voinu koskea.... Melkein pari viikkoa kokeen jälkeen näytin ihan huumediileriltä mustakeltaisine käsivarsineni.

Mutta onneksi kaikesta huolimatta arvot olivat erittäin ihanteelliset, 4.5, 6.1 ja 7.2. Uudesta testistä ei ole ollut mitään puhetta.   
 
Mulla on sokerirasitus huomenna... Jännittää ihan hirveästi, kun en ole koskaan sellaisessa ollut. Kaikista kamalinta tulee varmaan olemaan se ettei saa juoda mitään aamulla, kun hörpin yleensä koko ajan vettä. Katotaan nyt millasia arvoja siellä mitataan...
 
Kyllä mulla oli ainakin lupa juoda lasi vettä aamulla mutta sen enempää ei saanut juoda. Tuo oli siis esikoista odottaessa, nyt en oo vielä varannut aikaa rasitukseen.
 
Joo määkin sain ohjeeksi sen että yhden lasin saa juoda vettä, mutta sekin tuntuu ihan hirveen pieneltä määrältä. Mää joudun ennen lähtöä käyttään koiria lenkillä ja pelkkä ajomatka terveyskeskukseen kestää puoli tuntia. Jos juon vesilasin heti kun herään, niin joudun oleen ainakin 2h hereillä ja juomatta ennenkun se koe edes alkaa. Normaalisti oon juonut ekan kahden tunnin hereilläolon aikana varmaan litran vettä. Onneks tää on vaan yks päivä ja sitten se on ohi. :)
 
Kavasin kanssa rasituksessa eilen. Mulla on kanssa toi PCOS, mutta aiemmissa raskauksissa (2) ei ole ollut puhettakaan, ei vaikka kysyin, etta pitaisko menna. Nyt sit neuvolan tati luki oikeen ohjekirjasta, etta olisi pitanyt jo kahdesti kayda - eli viikoilla 10 ja 20. Kavin sit eilen, viikolla 25.

Tylsaa oli, piti vaan istuksia kaksi tuntia lukien. Pelottelivat viela, etta voit tulla huonovointiseksi, joten koko ajan epailin, etta pian alkaa heikottaa. Ei onneksi alkanut.

Arvot oli ymmartaakseni ok. Mutta pitaa tehda toi testi uudestaan sit viikolla 32.
 
Määkin kävin tänään rasituksessa. Mulla tuli oksettava ja heikko olo sen litkun juomisen jälkeen, mutta onneksi olo alkoi helpottamaan pikkuhiljaa. :) Täytyy olla yhteydessä neuvolaan ja kysellä sieltä tuloksia jossakin vaiheessa.
 
Takaisin
Top