Kuka mukaan synnytykseen?

Meillä mukana synnytyksessä oli mies ja siskoni (lapsen kummi).
 Siskollani on yksi lapsi ja oma synnytys oli hieman haastavampi joten koska kyseessä oli esikoinen minulle sekä miehelle oli toisaalta vielä toinen tukihenkilö oli tärkeä.

Ja hyvä että olikin koska juuri ponnistusvaiheen alussa häädin miehen synnytyssalista ulos. :D Ehkä hieman törkeätä mutta olin jo etukäteen varoittanut että näin voi käydä, mutta pelkkä tieto että mies on oven ulkopuolella riitti minulle, ja se että kun lapsi on maailmassa hän saa tulla sisään. Synnytys meni kyllä hyvin ja nyt jälkikäteen itseää harmittanut että mies ei ollut koska kaikki meni niin hyvin, mutta hyvä näin. Katsotaan miten sitten toisella kerralla.

Siskon apu oli korvaamaton koska hän jaksoi pitää kirjaa supistuksista, hieroa selkää ym että kaikkea ei kaatanut miehen harteille. :)
 
hei itellä oli oma mies mukana synnärillä vaikka oma mutsi ois tietty halunnu olla mukana mutta en huolinu ku ei olla nii läheisii mutsin kaa.. mies oli kyl töissä ku synnytys lähti käyntii ja olin yksin himas aika kauan ennen ku se sitte joutu tulee aikasemmin töistä ku piti synnärille lähtee sinne ku oli se 2 tuntii ajaa ja oli tosi huonot kelit... jos ei mies ois päässy aikasemmin lähtee töistä ni oisin ottanu ambulanssin ja lähteny yksin synnyttään...
 
Mies on kyllä tulossa mukaan synnytykseen, mutta oon miettiny et miten se kestää olla siellä. Aina ku ollaan katottu telkkarista neloselta tulevaa Vauvan tarinaa ja siinä kun äiti saa limaisen ja verisen vauvansa rinnalleen niin mieheni yökkii että hyi miten ällöä ja kerran kysyi että eikai se vauva oo oikeesti noin limanen ja verinen, mutta sanoi että haluaa joka tapauksessa olla synnytyksessä mukana.
Aluksi halusin et mies ois käytävässä odottelemassa sen aikaa et pusken vauvan ulos, mut jos se itse haluaa mun vieressä olla niin saahan se olla. Eikä sen oo pakko kattoa sitä itse synnytystä.

Jos mies sattuu olemaan töissä kun synnytys alkaa (työmatka on yli 100km ja kulkee töihin kimppakyydillä, joten ei voi lähteä töistä kesken päivän ja päivä matkoineen kestää 05:30-16:00 vähintään) niin äitini tulee kanssani synnytykseen, vaikka joutuisikin lähtemään töistä kesken päivän. Me ei omisteta autoa joten äiti joka tapauksessa on luvannut viedä meidät sairaalalle.

Oon vasta 17-vuotias, joten mulle on suositeltu doulaa, mutten kyllä itse sitä halua. Mä ainakin haluan että synnytyksessä on mukana vain joku läheinen ihminen.

Tasan 10 viikkoa jäljellä laskettuun aikaan! :)
 
mä pyysin mukaan mun äitin, ja toiseksi tukihenkilöksi lapsen tuleva kummi joka on hyvä ystäväni. :)
 
Mies tulee synnytykseen mukaan. En ole oikeastaan edes ajatellut muuta tukihenkilöä sinne, koska mies on itsekin niin innokkaasti tulossa mukaan katsomaan kun oma lapsi syntyy. Meille se on ollut melkeinpä itsestäänselvyys. Jos nyt kävis jotain todella mullistavaa, että mies ei pääsis, niin varmaan jonkun läheisen ystävän ottaisin mukaan, koska omat vanhemmat asuu 300 km päässä toisella paikkakunnalla. Mutta eiköhän tässä mee kaikki ihan hyvin ja mies sitten tulee mukaan kannustamaan. :) Tai sit pitäis tosi extemporee pyytää joku ystävistä. :D
 
Kyllä se on isukki, joka meilläkin lähtee mukaan.:) Ei mulla oo oikein ketään sellaista muuta, jonka haluaisin / osaisin ottaa mukaan, jos isä ei pääsis, eli sit varmaan menisin yksin. Ois maailman hirveintä, että meiän äiti tulis mukaan. No meillä nyt onkin kurjat välit muutenkin.
 
Joo meilläkin onneksi isä haluaa mukaan synnytykseen! Ei jännitä yhtään niin paljon kun tietää että on mies tukena mukana.
 
Mies tulee  :) ei missään nimessä suostuisi jäämään pois, sanoo että ihan yhtälailla se on hänenkin lapsi mitä siinä synnytetään. Itseasiassa mies olisi halunnut kotisynnytyksen ja olla itse kätilönä, en ihan uskalla lähteä tollaseen ideaan mukaan...! :D
jos mies ei pääsisi, olisikin aika miettiminen kuka mukaan... ehkä se olisi kuitenkin oma äiti :)
 
Kyllä se miekkonen sieltä tulee mukaan :) On itse sanonut ettei jäisi pois mistään hinnasta :D Äitini sanoi että haluaisi myös tulla mutta sanoin nätisti ei kiitos, hän voi tulla sitten kun vauva on syntynyt :) Meillä on mahtavat välit äitini kanssa mutta synnytys on sen verran henk.kohtainen juttu etten halua äitiä mukaan saliin, ulkopuolella voi kyllä odottaa :)
 
Ramana aika hurja mies siulla ku tarjoutui itse kätilöksi! :D No mut hyvä, että on innokas lähtemään, jotkut kun kammoaa verta ja muutenkin sairaaloita.
 
pakko kysya etta mika on doula, ja suositellaanko sita nuorille tuleville aideille? itsekin taytin juuri 20, onhanse jo enemman kuin 17 v mutta tunnen itseni viela aika nuoreksi : D
 
Ekalla kerralla oltiin kolmestaan, Minä, Mies ja anoppi :Heartred, tokalla kerralla vain minä ja mies. Tulevassa myös minä ja mies ellei mitään kummia tapahdu..
 
Mulla oli mies. Tosin hän on ranskalainen eikä puhu kovinkaan paljon suomea. Mitään hajua ei ole siitä, onko hänelle synnytyksessä puhuttu englantia vai ei. Itse en ainakaan kyennyt mitään kääntämään. Kieliesteen vuoksi tuntui ettei hänestä ollut niin kamalasti apua, kun ois voinut olla. Itsellä ei millään voimat riittäneet kahdella kielellä miettimiseen. Oisinpa äitini sinne saanut...
 
Mies on alusta asti ollut varma siitä, että haluaa olla mukana synnytyksessä sitten alkuvuodesta. Mikä tuntuu kyllä ihanalta ja äärimmäisen tärkeältä, ketään muuta en huolisi mukaan. :)
 
Meillä ensimmäinen lapsi ja mieheni arasti ensin tuloa synnytykseen mukaan. Niimpä äitini lupautui tulemaan, jos mieheni ei pystyisi. Onneksi kuitenkin mies uskaltautui tulemaan ja olikin hyvin tukena. Nyt ei olisi epäilystäkään, etteikö seuraavan kohdalla tulisi mies mukaan :)
 
Täällä ukko myös armeijassa, mutta jos ei loma satu kohdalle, niin kyllähän hänellä lupa on lähteä. Eri tarina vaan kerkiääkö tarpeeksi nopeasti. Yksin en kuitenkaan tahdo synnyttää, niin doulaan on otettu yhteyttä. Omaa äitiä en voisi kuvitella, saatikka anoppia sinne synnärille mukaan. Eikä kyllä niitä kavereitakaan tarvitse järkyttää näin ennakkoon mitä se synnytys tulee olemaan, jos sille tielle sattuvat joskus myös menemään.

Doula sopii ehkä siksi parhaiten, että on tarpeeksi "ulkopuolinen" ihminen. Miehen näen luonnollisena osana synnytystä, onhan hän ollut mukana muutenkin raskaudessa eri tavalla. Mutta jos äiti/anoppi olisi mukana synnytyksessä, niin inhottaisi nähdä heitä aina synnytyksen jälkeen.
 
Jos mies ei jostain syystä pääsisi synnytykseen, ottaisin ehdottomasti anopin! Oman äitini kanssa en ole sellaisissa väleissä, että häntä voisin mukaan kuvitella etäisestikään Varmaan olisi niin kännisskäkin, ettei edes sairaalaan pääsisi.

Anopin kanssa olen käynyt monet ihanat keskustelut synnytyksestä. :) Hänellä on muutenkin todella samnalainen ajatusmaailma kanssani ja uskon, että mieheni estyessä, olisi hänestä suuri apu.
 
Mies tulee avautumisvaiheeseen, mutta viimeistään ponnistaessa potkin ukon kyllä pihalle. Taidan olla melko yksin ajatuksineni, mutta mielestäni synnytys on ikiaikainen naisten tapahtuma ja siihen liittyvät tarinat naisten kertomuksia, joissa ei ole sijaa miehen hämmästelyille ja pällistelyille, saati säikähdyksille, inhotuksille ja pyörtyilyille. Onneksi mies ei haluakaan olla paikalla, ja muutenkin arvostaa näkemystäni. Saa sitten hermostuneena pyöriskellä aulassa odottamassa :)

Tähän mennessä kukaan ei ole näitä aatoksiani ymmärtänyt, vaan kaikki aina tolkuttavat, kuinka ihanaa ja ainutkertaista miehelle on seurata syntymän ihmettä ja kuinka siinä syntyy uskomaton side lapseen jajajaja lisää superlatiiveja. Minä ajattelen, että synnytys on luonnollinen tapahtuma ja luonnollinen tarkoittaa yleensä raadollista. Muutenkin miehen mukanaolo synnytyksessä on hyvin uusi tapa: miksi sen pitäisi olla oletusarvoista?

Mutta kukin tavallaan. Ymmärrän kyllä niitäkin, jotka haluavat jakaa hetken puolisonsa kanssa ja toivovat ja tietävät saavansa tältä tarvitsemaansa tukea. Mutta löytyykö minulle kummine mietteineni ymmärtäjiä tästä porukasta?

Et todellakaan ole yksin, minäkin aion mennä synnytykseen yksinäni. Yhdyn täysin mielipiteisiisi ja täälläkin monet ihmetelleet päätöstäni ja ehdotelleet kaiken maailman doulia. Lapsen isä on saanut luvan tulla avautumisvaiheeseen jos jaksan ylipäänsä häntä katella siellä. Vaihtoehtona tarvittaessa sisko tulee tueksi (meillä ei saa olla kuin yksi kerrallaan), mutta itse ponnistusvaiheeseen minulle riittää osaava henkilökunta.
 
Meillä tulee mies mukaan synnytykseen, ei muita.
Mutta mies saa pysytellä visusti siinä navan yläpuolella mun pään kohdalla, ei mitään asiaa kurkkimaan alapäähän!!! :grin
 
Takaisin
Top