Kuinka vauva sai alkunsa?

Noi tilastot ei koskaan sovi yhden yksilön tilanteen ennustamiseen. Ja joo, toi munasolujen laatujuttu liittyi siihen että joka kerta ovuloidessa se vapautuva munasolu ei ole hyvälaatuinen. Joillakin saattaa vaikka neljänä kuukautena vuodessa irrota hyvälaatuinen munasolu. Siksi iän lisääntyessä myös yritysajat tyypillisesti pidentyvät. Hyvälaatuinen munasolu on äärimmäisen fiksu otus, ja osaa korjata geenivirheitä (esim jos on mosaikismina jokin kromosomivirhe), tietenkään se ei aina siinä onnistu. Mutta elimistö on niin ihmeellinen systeemi, että nöyräksi vetää.

Itse elin ennen kuin mormooni (alkoholia vain harvoin, ei tupakkaa, kahvia meni ehkä kolme mukia, miehellä yhtä hyvät elintavat paitsi vähemmän kahvia) ja aloitin lapsen yrittämisen 25 vuotiaana. Kuukautiset ovat kellontarkat, amh hyvä ja antraalifollikkeleita enemmän kuin tarpeeksi. Mies normaalipainoinen, mulla oli sen 5 kg ylipainoa. Kummallakaan ei edes aiempia seksikumppaneita, eli ei mitään sukupuolitautitartuntojakaan (tai siis mitään "piilevää tulehdusta"). Silti me päädyttiin lapsettomuushoitoihin, minkä ei olisi pitänyt olla todennäköistä. Me haluttiin isohko perhe, mutta saadaan maks kaksi lasta koska yhteiskunta ei tarjoa enempää ja yksityisellä on liian kallista 🙃 Kokeilin kaikkea, kasvisten syöntiä, naimisiinmmenoa, ryyppäämistä ja lopulta alettiin epäillä että me vaan jotenkin nu55itaan väärin. 🤣

Ylläolevan vuoksi mulla aina pomppaa verenpaine, kun joku väittää elintapojen parantamisen tuoneen raskauden. Tuntuu kuin mulle sanottaisiin Jos olisit parantanut tavan X, niin et olisi joutunut IVF:ään. Tiedän ettei kukaan tuollaista tarkoita, ja taustalla on varmaan ajatus "minä en joudu ivf:ään, koska elän terveellisesti". Mutta kuten olen potilaillekin sanonut kannustukseksi, niin joskus se paska nakki vaan napsahtaa omalle kohdalle vaikkei pitäisi, niin käy kaikille jossain vaiheessa.

Tulipas kunnon avautuminen näin 6. raskausviikon kunniaksi. Toivon että tästä jää käteen se, ettei asioihin voi itse vaikuttaa (ainakaan parempaan suuntaan) vaan siellä kohdussa pöhistään omaa tahtia välittämättä siitä mitä raskaana oleva tai neuvolan kasvutaulukot sanovat. Ei kannata polttaa itseään loppuun tekemällä itselleen tiukempia sääntöjä kuin oikeasti suositellaan. ❤️
Ymmärrän täysin tuon fiiliksen. ❤️ Mulla tuli paha imetyspettymys, ja siinä mulle kans sanottiin, että se on vaan musta kiinni, että onnistun. Ja että pitäisi syödä ja juoda paremmin, niin ehkä sitten. Kaikki haluaa kannustaa ja auttaa, mutta silti ne sanat tuntuu pahalta. Varmasti osittain siitä johtuen, että niitä sanoja tulkitsee omista kipeistä lähtökohdistaan, eikä osaa ehkä nähdä sitä tarkoitusperää. Tai siis järjellä sen ymmärtää, mutta sydän ei välttämättä tule samaa tahtia perässä.

No älä heitä kirvestä kaivoon lapsiluvun suhteen. On tapauksia jossa esikoisen kanssa on nähty paljon vaivaa, mutta seuravaat tulevat helposti. Ajatus että "kun ekan tekeminen oli vaikeaa, ja luomuraskauden mahdollisuus pieni, niin eipä käytetä ehkäisyä nyt kun esikoinen syntyi"... Ja pieni sisarus saa joskus alkunsa ihan kuin varkain. Raskaus ruokkii raskautta, parantaa kehon toimintaa, kohdunsuu on varmasti paremmin auki alatiesynnytyksen jäljiltä jne. Vähän tuuria niin sisarusten teko on helpompaa. Tsemppiä!
Meidän tapauksessa miehen pitäisi olla raskaana että tilanne paranee 😅

Ymmärrän täysin tuon fiiliksen. ❤️ Mulla tuli paha imetyspettymys, ja siinä mulle kans sanottiin, että se on vaan musta kiinni, että onnistun. Ja että pitäisi syödä ja juoda paremmin, niin ehkä sitten. Kaikki haluaa kannustaa ja auttaa, mutta silti ne sanat tuntuu pahalta. Varmasti osittain siitä johtuen, että niitä sanoja tulkitsee omista kipeistä lähtökohdistaan, eikä osaa ehkä nähdä sitä tarkoitusperää. Tai siis järjellä sen ymmärtää, mutta sydän ei välttämättä tule samaa tahtia perässä.
Niin, ja ihmisillä on tarve selittää asioita. On vaikeaa hyväksyä että ikäviä asioita tapahtuu hyvillekin ihmisille, vaan aina on mukavampaa ajatella että toinen teki jotain väärin.

Esikoinen syntyi meille 6/25 ja puhe oli että puolen vuoden jälkeen voidaan jättää ehkäisy pois. Toiveena on kaksi lasta, ja mahdollisimman lähekkäin. Ei olla yritetty mitenkään kummemmin, kunhan menkkojen välillä satunnaista puuhailua miten on voimat vauva-arjen keskellä riittäneet. Eilen plussasin. Haen tänään kaupasta lisää testejä ja seuraillaan miltä näyttää. Paineita ei toisesta lapsesta ole, koska esikoinen on rakas ❤️ Itse olen ainut lapsi, joten toivoisin hänelle kaveria, mutta ei mene elämä sekaisin jos ei tule.
Miulla on muuten molemmat raskaudet alkaneet kun olen juonut greippimehua kierron lopussa 😁 Varmasti siis sattumaa, mutta hauska yhtäläisyys kuitenkin.

Kolmas letrokierto tuotti tulosta kun otettiin terolut siihen kaveriksi. Vasteultrassa lääkäri sanoi, että kaikki näyttää lupaavalle ja kehotti pitämään hauskaa kun lähdin sieltä vastaanotolta pois. Kyllä hyvin tarkkaan tikutin oviksen kahdella digillä ja liuskoilla ettei vaan mennyt mikään ohi. Ja kaikki muukin toiminta tähän liittyen oli hyvinkin tarkkaa 😂 meinas jos käydä liika läheisyys kyllästyttämään mutta piti pelata varman päälle..

Aloitettiin yritys keväällä 2023. Aiemmat raskaudet alkoi muutamien kuukausien sisään, joten ihmetytti suuresti, kun sitä plussaa ei vaan alkanutkaan kuulumaan. Aika pitkään yritettiin ilman apuja juuri siksi, että aiemmat alkoi helposti eikä kierto tai oma kroppa ollut juuri muuttunut vuosien varrella, ovulaatiot sai aina helposti kiinni jne. Viime elokuussa lopulta hakeuduttiin yksityiselle tutkimuksiin ja sieltäkin lähinnä vahvistus sille, että pitäisi olla kaikki edellytykset raskaudelle.

Sain letrozolit buustaamaan ovista ja söin muistaakseni neljään kiertoon 2,5mg ja kolmeen 5mg. Ekasta 5mg kierrosta käytiin ultrassa, jossa näkyi kaksi suurempaa follia (yksi molemmin puolin) ja kokeiltiin tähän kiertoon inseminaatio, mutta ei tulosta. Ajateltiin jatkaa pari normi kiertoa letroilla ja tarvittaessa vielä 1-2 inssiä myöhemmin. Seuraava vaihtoehto olisi ollut IVF, mut hoidoilla olisi ollut jo turhan iso hintalappu..

Pöllämystyneenä sitten katselinkin tätä viimeisimmän letro-kierron dpo 10 raskaustestiä, kun siihen piirtyikin hento viiva. Olihan niihin tyhjiin ehtinyt jo tässä vuosien varrella tottua.. Ainakin nyt on matkassa todiste siitä, että raskautumisen mahdollisuus meillä edelleen on ja toivottavasti tästä nyt saataisiin se kauan toivottu kolmas pieni ❤️

Takaisin