Noi tilastot ei koskaan sovi yhden yksilön tilanteen ennustamiseen. Ja joo, toi munasolujen laatujuttu liittyi siihen että joka kerta ovuloidessa se vapautuva munasolu ei ole hyvälaatuinen. Joillakin saattaa vaikka neljänä kuukautena vuodessa irrota hyvälaatuinen munasolu. Siksi iän lisääntyessä myös yritysajat tyypillisesti pidentyvät. Hyvälaatuinen munasolu on äärimmäisen fiksu otus, ja osaa korjata geenivirheitä (esim jos on mosaikismina jokin kromosomivirhe), tietenkään se ei aina siinä onnistu. Mutta elimistö on niin ihmeellinen systeemi, että nöyräksi vetää.
Itse elin ennen kuin mormooni (alkoholia vain harvoin, ei tupakkaa, kahvia meni ehkä kolme mukia, miehellä yhtä hyvät elintavat paitsi vähemmän kahvia) ja aloitin lapsen yrittämisen 25 vuotiaana. Kuukautiset ovat kellontarkat, amh hyvä ja antraalifollikkeleita enemmän kuin tarpeeksi. Mies normaalipainoinen, mulla oli sen 5 kg ylipainoa. Kummallakaan ei edes aiempia seksikumppaneita, eli ei mitään sukupuolitautitartuntojakaan (tai siis mitään "piilevää tulehdusta"). Silti me päädyttiin lapsettomuushoitoihin, minkä ei olisi pitänyt olla todennäköistä. Me haluttiin isohko perhe, mutta saadaan maks kaksi lasta koska yhteiskunta ei tarjoa enempää ja yksityisellä on liian kallista

Kokeilin kaikkea, kasvisten syöntiä, naimisiinmmenoa, ryyppäämistä ja lopulta alettiin epäillä että me vaan jotenkin nu55itaan väärin.
Ylläolevan vuoksi mulla aina pomppaa verenpaine, kun joku väittää elintapojen parantamisen tuoneen raskauden. Tuntuu kuin mulle sanottaisiin
Jos olisit parantanut tavan X, niin et olisi joutunut IVF:ään. Tiedän ettei kukaan tuollaista tarkoita, ja taustalla on varmaan ajatus "minä en joudu ivf:ään, koska elän terveellisesti". Mutta kuten olen potilaillekin sanonut kannustukseksi, niin joskus se paska nakki vaan napsahtaa omalle kohdalle vaikkei pitäisi, niin käy kaikille jossain vaiheessa.
Tulipas kunnon avautuminen näin 6. raskausviikon kunniaksi. Toivon että tästä jää käteen se, ettei asioihin voi itse vaikuttaa (ainakaan parempaan suuntaan) vaan siellä kohdussa pöhistään omaa tahtia välittämättä siitä mitä raskaana oleva tai neuvolan kasvutaulukot sanovat. Ei kannata polttaa itseään loppuun tekemällä itselleen tiukempia sääntöjä kuin oikeasti suositellaan.