Kuinka pitkään vanhempainvapailla? Entä puoliso?

Mä olin kahdesta ekasta kotona noin vuoden ja mies siihen päälle vielä noin puoli vuotta.

Olin miettinyt, että olisin tästä kolmannesta kotona pari vuotta, mutta en vielä yhtään tiedä. Sain juuri uuden työpaikan niin en tiedä maltanko olla pois niin pitkään. Voi olla, että jossain kohtaa vuorottelemme miehen kanssa.. Pitää vähän katsoa ja kuulostella tuota vanhempainvapaauudistusta, kuinka joustava se käytännössä sitten on.

Mä kaivelin vähän vanhempaa ketjua, kun en löytänyt tästä aiheesta tarkempaa keskustelua

Meillä on siis tilanne se että mä olen 12/23 syntyneen kanssa kotona, hoitovapaalla joka jatkuu kunnes lapsi täyttää 3, eli 12/26 asti. Olin työttömänä ennen raskautta ja opiskelin työttömyystuella.

Mies on käyttänyt omia vapaitaan 18 päivää ja antanut mulle ne 63, eli hänelle jäi vielä 79 päivää. Ne olisi tarkoitus pitää kesäloman jälkeen tänä vuonna.

Mehän ei saada samaan aikaan sekä vahnempainrahaa että kotihoidontukea, niin tarkoitus olisi että mä laitan hoitovapaan tauolle kolmeksi kuukaudeksi, ja jatkan opiskelua sen ajan.

Sitten kun mies menee takaisin töihin niin jään taas hoitovapaalle.

Onko kellään vastaavasta tilanteesta kokemusta? Mä tarkistin asian kyllä Kelasta ja työttömyyspalveluista ( mikälie nykyään olikaan nimeltään ) ja molemmista sanoivat etteivät näe mitään ongelmaa tässä.

Aion ilmoittautua työttömäksi työnhakijaksi mahdollisimman pian, siitä 1.7 eteenpäin, jotta hakemukset ehditään käsitellä ja muuta.

Mä olin 2013 ja 2015 syntyneistä lapsista kotona putkeen niin, että molemmat menivät hoitoon, kun kuopus oli 1v10kk.

Tulevasta vauvasta haluaisin olla kotona pari vuotta, mutta en tiedä mun ja miehen tilannetta vielä, että tuleeko olemaan taloudellisesti mahdollista. Mulla on kyllä joitain säästöjä onneksi, että ainakin muutama hoitovapaa kk varmasti onnistuu.

Mä olin 10kk kotona esikoisen kanssa ja mies ne pari kk siihen päälle omansa. Ei kyllä enää ikinä noin kauan kotona, se oli mielenterveydelle raskasta. Toisesta suunnitelma on, että pidän eka 4kk ite pois, koska niistä saa myös täyden palkan työnantajalta ja sitten oltais molemmat osittaisella vanhempain vapaalla se noin vuosi, 50/50 tai 60/40 ajalla töitä. Ei ns kaatuisi kotona olo vaan mun niskaan, koska se ei oo mitenkään reilua, mut ei tarvis laittaa lasta muualle hoitoon vauvavuonna, koska se on kuitenkin niin pieni ja kiinni vanhemmissa, ja haluan myös hyvän imetystaipaleen seuraavankin kanssa enkä pullovauvaa, jos muuten vain onnistuu, kun ekan kanssa jo 3 vuotta takana.

Takaisin