Kuinka pitkään vanhempainvapailla? Entä puoliso?

Vargynja

Admin
Staff member
Administrator
Helmikuiset 2021
Kuinka pitkään olet, olet ollut tai aiot olla vanhempainvapailla? Entä puoliso?

Esikoisesta olin kotona reilu vuoden ja palasin sitten keikkatyöhön. Puolisolta jäi ne vapaat pitämättä, kun sairaslomilla silloin kun olisi ne muuten todennäköisesti pitänyt. Kuopuksen kohdalla on vielä auki, miten aiotaan tehdä. Ainakin tämän vuoden loppuun aion olla vanhempainvapailla.
 
Mies on aina pitänyt ne päivät, jotka voi olla kotona yhtäaikaa kanssani. Ensimmäisestä olin kotihoidontuella reilu 2 vuotta, toisesta en ole vielä varma kauanko hoidan kotona.
 
Ekasta molemmat piti 9kk hoitovapaata äitiyslomani perään vuorotellen, tokasta vain minä koska kolmonen tuli pienellä ikäerolla ja mies piti vasta kolmosen synnytystä ennen tokasta isyyslomansa.
Kolmosesta mies piti 6kk hoitovapaata, lapsi tosin kävi pari kk sitä ennen päiväkodissa.
Minä olen kaikista pitänyt kaikki (~10kk) perus äitiysloman päivät ja mies perään omat isyyslomansa.
Tästä nelosesta on vielä kaikki isyyslomat miehellä säästössä, pitää ne sitten äitiysloman päätyttyä ja katsotaan sitten kumpi jää hoitovapaalle, suurella todennäköisyydellä mies.
 
Olen nyt ollut vanhempainvapaalla 1.v 7kk pojan kanssa tämän koko ajan ja kohta syntyy toinen ja aion jatkaa vapaata sen täyden sallitun ajan.

Mies on käynyt töissä ja opiskelee. :)
 
Ensimmäisen lapsen syntymän jälkeen menin töihin, kun hän oli 1v 4kk. Nyt toisen syntymän jälkeen tarkoitus olisi aloittaa työt, kun hän on 1v 3kk. Itselle on tärkeää, että saa olla ensimmäisen vuoden kotona, mutta juuri sen pidempää aikaa vain kotosalla (erityisesti nyt koronan aikaan) ei oikein oma mielenterveys kestä. Mies oli 3vkoa lapsen synnyttyä kotona ja aikoo pitää toiset 3vko nyt syksyllä.
 
Kahden ensimmäisen kanssa olin kotona vajaa 4v, töihin palasin kun esikoinen oli 3v9kk ja kuopus 1v10kk. Tässä välissä en käynyt töissä. Nyt kolmannen kanssa pyrin olemaan kotona ensi vuoden syksyyn. Mies on pitänyt kaikista lapsista sen 3vk isyysvapaita heti syntymän jälkeen, keskimmäisestä lisäksi pari viikkoa ennen kuin tämä täytti 2v ja tästä kuopuksesta pyrkii pitämään myös ainakin 2-3vk ensi syksynä kun esikoinen aloittaa koulun niin saa olla kotona katsomassa miten koulun aloitus lähtee sujumaan.
 
Suunnitelmana on jäädä heti 4 kk äitiysvapaan jälkeen miehen kanssa osittaiselle vanhempainvapaalle niin että tehdään puolta työaikaa. Ja sen loputtua osittaiselle hoitovapaalle myös kumpikin 3 v asti ainakin.
 
Käytin itse vanhempainvapaan. Sen jälkeen olen ollut hoitovapaalla, joka päättyy elokuussa. Lapsi on tällä hetkellä 1v10kk.

Mies jatkaa kotona lapsen kanssa, ensin isyysloma ja sitten hoitovapaa tiedossa. Vielä ei tiedetä kuinka kauan, mutta toivottavasti vielä pitkään :) Mikäli kaikki menee hyvin niin meille syntyy talvivauva, joten suunnitelmat elävät :wink
 
Pidän itse äitiysvapaan ja päälle 1,5 kuukauden vanhempainvapaan. Tämän jälkeen kesälomat ja palaan töihin, kun lapsi n. 7 kk. Mies jää kotiin perhevapaille, kunnes lapsi hieman päälle vuoden.
 
Olin kotona lähes 2 vuotta, eli vanhempainvapaan ja hoitovapaan.

Mies käytti kaikki isyysvapaat, ensin vauvan syntymän aikaan, ja sitten loput juuri ennen 2v päiviä kun tehtiin vaihto. On kotona 3v asti, eli ollaan jaettu, tosin ei ihan tasan.

Toista lasta odotellaan, ja hänet pidetään myös kotona sen 3 vuotta. Tosin millä jaolla on epäselvää, koska la on lokakuussa ja hän syntyy siis vanhempainvapaauudistuksen jälkeen (ellei tule todella paljon etukäteen).
 
mä olin kotona siihen asti kun esikoinen oli 1v3kk, ja mies siihen perään 2,5kk.
 
Molempien lasten kanssa olin kotona, kunnes täyttivät 1,5 ( no, oikeastaan 1,4kk).
Mies ei pitänyt mitään vapaita.

Ensimmäisen jälkeen palasin vanhaan työhöni, nuoremman jälkeen työ on muuttunut vähemmän mielenkiintoiseksi, eli käytännössä minut alennettiin, vaikka palkka ei pudonnutkaan.
 
Mä olen vapailla noin 6kk, sen jälkeen mies jää vanhempainvapaan loppuajaksi ja isäkuukausi siihen perään, jonka jälkeen lapsi lähtee hoitoon.
 
Molemmilla on 160 arkipäivää (ma-la). Niistä voi luovuttaa enintään 63 päivää jollekin toiselle hoitajalle (lapsen toiselle vanhemmalle, puolisollesi, joka ei ole lapsen vanhempi, lapsen toisen vanhemman puolisolle, lapsen muulle huoltajalle).

Tarkemmin tietoa löytyy: https://www.kela.fi/vanhempainpaivarahat-4-9-2022-jalkeen

Tuohon väliin voi myös jäädä hoitovapaalle, jos perheessä on kaksi vanhempaa ja toinen haluaa käyttää vanhempainvapaansa vasta myöhemmin. :smiling-eyes: Laskurit tulee Kelan sivuille toukokuussa, niin voi käydä laskemassa vanhempainvapaiden pituudet.
 
Takaisin
Top