Kuinka pitkään olette jaksanut olla töissä raskauden aikana?

Ja tsädääm, jäin sitten 2pv ennen sitä kesälomaa sairauslomalle äitiysloman alkuun asti, kun kohdunsuulla on tapahtunut turhan aikaista kypsymistä vaikka oma olo onkin loistava... ei pitäisi koskaan mennä kehumaan :) Eli viimeinen työpäivä oli 28+4.
 
Loppuun asti reippaasti töissä eli mammaloman aloitan 30 vrk ennen laskettua aikaa. Nyt siis vielä reilu viikko töitä! Vointi on hyvä, joten tunnollisesti loppuun asti töitä!

Mimi 33+1
 
Esikoisen kanssa (nyt 5v.) olin töissä äitiysloman alkuun saakka. Vaikka oli kesä en pitänyt kesälomaa vaan säästin kesälomanikin äitiysloman loppuun - mikä oli hyvä juttu meille käytännössä.

Tuo kesä oli myös "intiaanikesä", joten oli oikein kiva olla töissä ilmastoidussa toimistossa vs. +35C (se oli aivan liikaa..)! Raskaus sujui mutkattomasti eikä istumatyössäkään selkä tai muut paikat kipuilleet..

Ainoa silloiseen työhöni liittyvä "riesa" oli matkustaminen, mutta onneksi pystyin sitä vähentämään jo heti alusta lähtien. Yksi kerta on jäänyt elävästi mieleen: laskettu aika oli 16.9. ja olin toukokuun alussa keski-Euroopassa reissussa (en muista raskausviikkoja enää). Kävelin jossain vaiheessa katuja ylös ja alas ja kaupoista toiseen.. Paluulento olikin sitten tuskaa, kun en ollut juonut riittävästi ja jonnekin olin lentosukkanikin hävittänyt... jalkaterät, nilkat ja sääret olivat "elefanttijalat" - se oli pysäyttävä & häkellyttävä kokemus mikä ei onneksi enää toistunut raskauden edetessä...
 
hei mulla oli todella vaikeeta liikkuu viimeset kolme kuukautta mutto olin sillo koulussa mutta kuukaus ennen äitiyslomaa ois ollu työharjotteluu joten sain saikkuu mutisematta...
 
Esikoista odottaessa olin töissä äitiysloman alkuun asti. Teen istumatötä, no jonkin verran konttaan lasten kanssa lattiallakin, mutta pääasiassa istun =) loppuajasta olisin kyllä kaivannut vaikka satulatuolia, että reiden ei olis painaneet mahaa kun joudun istumaan niin että kumarrun aina pöydän päälle. Nyt olen ryhtymässä yrittäjäksi vuoden alusta, joten ihan varmasti pyrin nytkin olemaan loppuun asti töissä =)
 
Hei!

Tällainen tyhmä kysymys, mutta onko kukaan tehnyt töitä osa-aikaisesti tms. virallisen äitiyslomalle jäämisen jälkeen? Tai kuinka aktiivisia olette viimeiset viikot olleet ja mitä on pystynyt ylipäätään tekemään?
 
Heippuli !

Mulla jatkuu työt vielä tasan 2 viikkoa , ja työskentelen keittiöapulaisena Lounas-kahvilassa , jossa käy päivittäin n. 200 syöjää . Eli kiirettä pitää , ja rankkaa työtä on.
Nyt rv. 32+4 .  Välillä on päiviä kun ei vain kykene oikein mihinkään ... Mutta koitan jaksaa nämä viimeset viikot ahertaa :)

Täällä saa ainakin saikkua helposti näin raskaana ollessa , ja muutaman kerran joutunut olemaankin.
 
Kolmen päivän kuluttua tulee kuukausi kuluneeksi viimeisestä työvuorostani, kyllä se aika hujahtaakin :) Normaalisti jaksoin töitä tehdä.. se perus kuukausi ennen LA jäin vapaalle.. enkä yhtäkään saikkupäivää (onneksi) joutunut raskauden takia pitämään. Sanoin onneksi, koska usein töissä ollessani huomasin sellaisen ikävän piirteen, että on suurinpiirtein maailmanloppu jäädä sairaslomalle.. tai ainakin tällaisen käsityksen sain..varsinkin jos oli paria päivää pidempi "tauko" kyseessä.. kummallista, kun koko työpaikan täytyy ottaa kamala stressi siitä jos joku hieman sairastaa.. itseasiassa jopa ärsyttävää. No, onneksi säästyin siltä :D

Tässä vapaalla ollessa suurin osa päivistä on menneet miettiessä, että "kyllähän mä ihan hyvin voisin töissä olla".. mutta nää jutut nyt menee näin.. eli mennään ns. sääntöjen mukaan :) Toki kotonakin riittää tekemistä jos vaan haluaa.. tulee vaan välillä "turha" olo, kun mies lähtee aamulla työhön ja itse jää vielä lepäilemään.. Kiva kuitenkin tietää, että kaikesta huolimatta vapaiden päätyttyä on olemassa se työ, johon palata.. tosin tiedä sitten kuinka pitkäksi aikaa.. Kunhan tulee ajankohtaiseksi aion toden teolla suunnata kaiken energian uuden, paremman ja mieluisamman työpaikan etsimiseen.. :)

Muistaa vaan kuunnella omaa oloaan ja jaksamistaan. Se on ihan sama mitä ne pomot loppupeleissä ajattelee.. jos säryt ja olot on sen mukaisia, ettei työhön oikeasti kykene ja kaikenlisäksi riskeeraa sen myötä oman&vauvan terveyden kannattaa hakea sitä saikkua, vaikka mitä sanoisivat. Ei siitä kukaan kiitä jos puoli kuolleena taapertaa synnytykseen asti.
 
Mä oon nyt joutunu olla pari viikkoa selän takia sairaslomalla, ja voi veljet näitä omantunnon tuskia, mitä poden "maatessani" kotona! Raskausviikkoja nyt takana 19+2. Ajan työkseni rahtia, joten työ on fyysisesti erittäin raskasta, ehkä työpäivästä 80% on painavien tavaroiden kantamista ja siirtelyä. Silti tuntuu, että oon huono ihminen, kun en pysty työtäni hoitaa.. Toivottavasti pystyisin vielä kuitenkin palaamaan töihin, koska ajatus siitä, että jotutisin kotona olemaan koko loppuajan, ei todellakaan houkuta..
 
tää asia tuntuu monia kiinnostavan niin laitampa tänne oman tilanne päivityksen. Laskettuunaikaan alle kaksi viikkoa, ja edelleen töissä. Työni on kahvilan pyörittämistä eli suht liikunnallista jaloillaan olemista. Päivittäiset tukku ja kauppareissut kuuluvat työn kuvaan. Yrittäjä olen, joka tietysti omallatavallaan motivoi/pakottaa jaksamaan. Työntekijät ihmettelevät kun haalin itselleni vuoroja kasapäin, mutta olen onnellinen kun voin ja pystyn olemaan vielä liikkeessä ja liikkumaan ja touhuamaan, päivät kuluu nopeammin eikä odotus tunnu niin pitkältä :D
 
Itse olen ravintolatyössä joka fyysisesti rankkaa. Jouduin jäämään maanantaina kokonaan pois, selkäkivut, supistukset ja jalkasärky syynä. Kauan sinnittelin siten että mietin jaksamistani, jalkoihin särki jo kahden tunnin jälkeen töissä ja töitten jälkeen en jaksanut enää mitään muuta. Viikkoja siis pois jäädessä 31+1.
 
Ite oon ollu jo 3 viikkoa saikulla. Jäin siis jo 18+0 saikulle. Eka lääkäri kirjotti 3. vkon saikun ja eilen oli kontrolli ja lekuri-täti totes het kättelyssä ettei ole enään töihin asiaa.
Oon siis töissä hevosten parissa ja äksidenttejäkin oli jo tuohon mennessä sattunut siihen tahtiin että vallan meinas jo pelottaa. Saikun syynä kuitenkin on voimakkaat supparit ja helvetilliset liitoskivut.

Ei tämä kyllä mitään lomailua ole. Tutut vähän kahtoo kieroon kun oon nyt jo poissa töistä, mutta kun ei tämä normi eläminenkään meinaa onnistua nii kuinka sitten raskaassa duunissa oletetaan pärjäävän. Normaalit koti askareetkin tuottavat tuskaa ja elo onkin ollu lähinnä sängyn pohjalla pötköttelyä. Parhaimpina päivinä pystyy jopa käymään ruoka kaupassa, jonka jälkeen ollaanki sitte taas niin kipeitä että itkua tuherretaan soffan nurkassa.

Ja vielä enemmän v*tuttaa jo synnyttäneet/parhaillaan raskaana olevat jotka pitävät sua huonona, laiskana ihmisenä saikun takia.
Kaikilla ei mee raskaus niinku elokuvissa. emoticon
 
Mä jaksoin viimeks olla raskaassa fyysisessä työssä ilman yhtään saikkupäivää ihan sinne äitiyslomaan saakka, ja neiti vielä otti varaslähdon ja syntyi rv 36 +0, kun olin kerenny vasta viikon olee mammalomalla... mut nyt toisen raskauden kohdalla oon kotona hoitovapaalla, ja tuntuu jotkut arkisetkin askareet, kuten imuroiminen, saavan supistukset yltymään. Tiedossa olis myös yks ihan oikee tuuraustyöpäivä kuukauden päästä, ja nyt jo mietityttää, mahdanko suoriutua siitä supistusten takia. Hullulta tuntuu, mutta todellakaan oma pohjakuntoni ei ole samaa luokkaa, kuin viime raskaudessa. Paljon enemmän on ollut nyt vaivoja.
 
Molempien vauveleiden kohdalla raskausaika on sujunut kevyessä sisätyössä melko hyvin, joten lomille jäin vasta äitiysloman alettua. Lisäksi toisen lapsen kohdalla ohjasin vielä kevyttä liikuntaa 2 kertaa viikossa kunnes laskettuun aikaan oli enää 2 viikkoa.

Harrastuksista eli puutarhatöistä ja kuntosalilla käynnistä sen sijaan jäin "lomille" jo reilun kuukauden ennen laskettua aikaa niiden rankkuuden vuoksi. Oma kroppa oli hyvä neuvonantaja lomille jäämisen ajankohdan suhteen.
 
mä olin ihan loppuun asti eli äitiysloman alkuun. tai no, vikan työpäivän otin kyllä palkatonta vapaata, koska lähdin reissuun ja sain sillai pidennetyn viikonlopun. mulla ei ollut oikeastaan tarvetta edes sairaslomiin, yhtä kertaa lukuunottamatta kun en saanut nukuttua ja olin kuolemanväsynyt. olin saikulla kolme päivää ja palasin takaisin töihin.

mun työ on siistiä sisätyötä, pääosin toimistossa, mutta teen myös työreissuja toisille paikkakunnille ja asiakkaiden koteihin. työaika on virka-aika klo 8-16. mulle annettiin loppuaikana vain ihan muutama työtehtävä, jotka sain hoidettua pois ennen äitiyslomalle jäämistä.
 
Esikosta 3 vuotta sitten (9/09) jäin kesäkuulla kesälomalle ja siitä suoraan saikulle tihkuttelun vuoksi. Työtäni tein terveyskeskuksen vuodeosastolla. Nyt toista lasta odottaessani (9/12) olen vielä hoitovapaalla esikoisen kanssa. Tosin tuntuu, että tämä maha kasvoi nopeammin ja olen kömpelömpi kuin edellisessä raskaudessa. Ehkä hieman ahkerammin on noita harjoitussupistuksia, mutta muuta eroa ei edelliseen raskauteen olekaan. Esikkoa nostelen edelleen entiseen tapaan ja kotitöitä teen minkä jaksan ja pystyn.
 
Takaisin
Top