Kuinka pitkään lapsi tarvitsee rattaita?

pikku muru

Puuhakas puhuja
Tammikuunmammat 2015
Oma pikkuinen vielä niin pieni ja esikoinen että pitää kysyä viisaammilta.
Kuinka pitkään teidän lapset on tarvinnut rattaita?
Kaverin lapsi jo yli neljä vuotias ja kulkee todella paljon matkarattaissa sekä pidempiä että lyhyempiä matkoja. Itse tätä ihmettelen, kun luulisi tuon ikäisenä jo kävelevän o_O
 
Meillä jäi kyllä rattaat kokonaan pois ennen 4 v. synttäreitä. 3-vuotiainakin lapset kävelivät yleensä itse, ja rattaita käytettiin hyvin harvoin.
 
Riippuu varmasti lapsesta. Toiset ei suostu enää 2v kyytiin kun toiset ei vielä 4v kävele pitkiä matkoja.

Lisäksi on erityislapset jotka tarvitsevat vaunuja vielä 10 vuotiaanakin ja kaikille ei myönnetä apuvälinerattaita..
 
Riippuu varmasti myös vanhempien aktiivisuudesta totuttaa lapsi kävelemään. Meil esikko oli vajaa 3-vuotias ku rattaat jäi kokonaan pois käytöstä, ja lapsi jakso hyvin kävellä 3km. Ja hyvä niin, ku nuorempi synty reilu kuukaus esikon 3-vuotissyntymäpäivän jälkeen ja rattaat siirty tulokkaan käyttöön.
 
Meidän kolmevuotias kävelee todella pitkiä matkoja, jaksaa oikein hyvin. Meillä on tuplarattaat mutta poika ei ole aikoihin käyttänyt sisaristuinta joten olenkin tässä miettinyt jos uskaltaisi myydä tuplat pois. Ostaisin tytölle uudet rattaat ja pojalle mietin seisomalautaa.
 
mä laitoin vanhimman pojan kävelee vähän päälle 4-vuotiaana. hän ois istunut rattaissa, mutta jaksoi sit lopulta kävelläkin. suunnittelin meidän reitit sillai, että kävelyä tulee, muttei ihan kohtuuttomia matkoja. tyttö istuu vielä tuplissa, mutta kävelee myös paljon. Helsingin keskustaan jos mennään, tyttö tulee rattaisiin, koska ei vielä pysy perässä liikennevaloissa ym. meillä on kahdet rattaat, tuplat ja yhden istuttavat, joita olen käyttänyt nuorimmaisen kanssa kahdelleen liikkuessa. tyttö kävelee hienosti päiväkotiin ja takaisin tai sitten nyt keväällä ja kesällä on ajanut polkupyörällä, joten tuplat ovat odotelleet kotosalla. oon miettinyt tuplien laittamista myyntiin, mutta saavat vielä olla ainakin hetken aikaa.
 
Riippuu tosiaan lapsesta. Meillä kävelee jo pitkiä matkoja, tänäänkin puistoon ja takaisin ( painavissa kumisaappaissa ja liian suurissa kuravaatteissa ) eli yhteensä n. 2km. Yleensä on rattaat mukana, mutta tänään jätin kotiin, kun piti käyttää päivän ainoa sateeton hetki hyväksi, eikä ollut aikaa vieritellä rattaisiin sadesuojaa.

Muutenkin rattaat ovat lähinnä varalla, jos väsy iskee. Ja tietysti keskustaan mennessä tai kiireessä on aina rattaat mukana.
 
Minun poika täyttää pian 4v. Vielä on ollut rattaat käytössä lähinnä kaupunkireissuilla. Jaksaa kävellä pitkiä matkoja, mutta on hankala kun saattaa sitten nukahtaa bussiin ja on jo niin iso ettei jaksa enää kannella pitkää matkaa. Varmasti on omasta aktiivisuudesta kiinni miten paljon antaa lapsen kävellä. Jossain vaiheessa tulee kuitenkin se raja vastaan kun lapsi ei itsekään halua olla pieni ja istua rattaissa. Meille tulossa talvella toinen lapsi, jolloin rattaat jää luonnollisesti pois käytöstä.
 
Meillä on 3-vuotias joka jaksaa kyllä kävellä pitkiä matkoja, mutta on tosi vilkas. Eli vilkkauden ja sitä kautta turvallisuuden takia joudun hänet usein laittamaan rattaisiin vöihin kiinni.
 
Meillä 2v, 3v ja 4v. Rattaat löytyy, mutta yleensä niissä kulkee vain tavarat. Kesällä mennään paljon pyörällä ja potkupyörällä, nuorin voi olla osan matkasta rattaissa. Tänä kesänä rattaat olleet käytössä ihan pari kertaa, ja silloin oltu koko päivän lomareissuilla.
 
Mun mielestä on järkevää mahdollisimman pientä alkaa jo totuttamaan kävelyyn, edes ihan pieniä matkoja. Näin lapsi oppii nopeammin pois rattaissa istuskelusta, eikä marise jatkuvasti, että kyytiin pitäisi päästä. Näin 3-vuotias jaksaa jo kävellä pidempiäkin matkoja. Kunnolle tekee myös tosi hyvää, lapset kun liikkuvat muutenkin liian vähän nykyään! Vilkkaissa paikoissa voi lapsi istua varmuuden vuoksi kyydissä varsinkin jos lapsi on kovin tarkkaan vahdittava tapaus.
 
Meillä ainakin vaille 3-vuotias on niin "kohveli", ettei kerta kaikkiaan voi päästää kävelemään...lisäksi menee ja tutkii joka ojan pohjan, joten jos haluaa olla kohteessa perillä tiettynä ajankohtana niin paree pistää vaan kärryihin. Nämä ovat niin lapsikohtaisia asioita!
 
Meillä on vielä jäljellä yhden lapsen rattaat kun esikoinen 2v on kova kävelemään ja en usko että 3v iässä enää hirveästi on käyttöä. Tuplat hankittiin mutta olen kantanut vauvaa niin paljon että vähän tuntuu että tuli turha ostos. Onneksi eivät olleet kalliit käytettyinä, josko vuoden päästä miettisi että päiväkotiin lahjoituksena....

Mutta jos lasta kohden miettii, paljon väliä on sillä liikkuuko taajamassa vai vilkkaassa kaupungissa.
 
Meillä on 1.7 km tarhamatka, eikä autoa. Joten 4- vuotias istuu todellakin vielä rattaissa. Tuntuu jotenkin epätoivoiselta saada edes 5-vuotias kävelemään sellaista matkaa seitsemän aikaan aamulla suht nopeasti vielä :sad001 Tarhakaverit on kyllä ihmetellyt rattaissa istumista....
 
Meillä on 1.7 km tarhamatka, eikä autoa. Joten 4- vuotias istuu todellakin vielä rattaissa. Tuntuu jotenkin epätoivoiselta saada edes 5-vuotias kävelemään sellaista matkaa seitsemän aikaan aamulla suht nopeasti vielä :sad001 Tarhakaverit on kyllä ihmetellyt rattaissa istumista....
 
Kun on kiire, rattaat auttavat valtavasti. Ja jos liikkuu stadissa niin rattaat ovat monesti hyvät turvallisuuden takia - (ainakin ruuhka-aikoina). Muutoin on ihan hyvä, että myös keskustassa pääsee välillä vähän kokeilemaan siipiä.

Itse mietin seisomalaudan hankkimista vanhemmalle, kun joutuu ns liikkua vähän nopeammin tai kun iskee pieni väsy. Potkupyörä on aika jees nopeampaan liikkumiseen, mitä olen ainakin havainnut.
 
Meillä esikoinen siirtyi seisomalaudalle 2,5-vuotiaana, kun pikkuveli syntyi. Hän on liikunnallisesti aika rauhallinen eikä ulkoillessakaan kävele paljoa vaan tykkää enemmään leikkiä paikallaan. Nyt kolmevuotiaana jaksaa kävellä kilometrin, mutta monesti menee haahuiluksi. Lyhyet matkat (300 m) jaksaa kävellä yleensä reippaasti ja jos käydään lähikaupassa, lähipuistossa tai kuljetaan julkisilla, niin ei yleensä seisomalautaa oteta mukaan. Juurikin tuolloin 2,5-vuotiaana alkoi kävelemään enemmän. Sitä ennen lähipuistoon jaksoi kävellä, mutta aikaa meni puoli tuntia, kun nyt kävellään se alle kymmeneen minuuttiin eli lähes yhtä nopeasti kuin itsekin kuljen, jos lapsen saa motivoitua. Jos halutaan kävellä reippaasti, niin täytyy ottaa kädestä kiinni, muuten jää haahuilemaan. Vähän hankala nyt, kun on uhmakausi, niin ei halua pitää kädestä.
 
Meillä esikoinen kyllä istuu rattaissa vielä viisivuotiaanakin. Hän vain ei jaksa kävellä 3-4 tuntia putkeen, ja kun lähden 5 kilometrin juoksulenkille, väsyy hän aika äkkiä juoksemaan minun vauhtiani, ja sitten alkaa viimeistään 2 km kohdalla vinkuminen että äiti hidasta, äiti en halua juosta, jne. Eli kyllä, istuu edelleen rattaissa aina kun on tarpeen.

Juokseeko teidän tarhaikäiset lapset siis aikuisten vauhtia esim 5 km lenkin? Tai jaksavatko kävellä 4-vuotiaana reippaalla vauhdilla sen perus 8 km ulkoilulenkin ilman taukoja? Vai liikutteko vain niin vähän, ettei rattaille ole tarvetta?
 
Ehkä liikutaan niin vähän. Itse ainakin olen mahdolliset lenkit lenkkeillyt ilman lasta. Lapsi on yleensä ollut silloin miehen kanssa. Kaikille se ei tietenkään ole mahdollista. Rehellisesti sanoen toisinaan ei ole tullut liikuttua muuten kuin hyötyliikuntana.
 
Takaisin
Top