Kuinka paljon synnytys sattui?

Varmaan yksilöllistä... Ne jotka saa "pehmeämmän" alun synnytyksellä ehkä ehtii tottua siihen kipuun. Edellisenä iltana oli "kuukautiskipumaisia" selkäkipuja mutta luulin niitä harjoitussuppareiksi. Ne oli sellaista 5-6 luokkaa ja oli vaikea keskittyä elokuvan katsomiseen ja olin melko levoton.

Oikea kipu alkoi seuraavana aamuna kun vedet meni. Sain sairaalassa kivunlievityksen myöhään (piti ensin ottaa selkäydinnäyte ja odottaa tunti vastauksia). Kipu oli 9 luokkaa ennen kivunlievitystä ja en pystynyt keskittymään ollenkaan synnytysasennon löytämiseen kun odotin jo kauhulla seuraavaa "kipupiikkiä". Epiduraalin jälkeen kipu oli ehkä 7,5 ja pystyin vähän paremmin kommunikoimaan. Synnytystä enemmän sattui kun piti ompeleita laittaa...
 
Ekasta ehkä pahimmillaan 8 (juuri ennen epiduraalia)
Tokasta ehkä 7, meni niin nopeasti.
Kolmosesta myös 7.
Nelosesta avautumisvaihe 5. En kokenut tarvitsevani ilokaasu kummempaa kivunlievitystä, kunnes alkoi ponnistaminen joka oli tähän mennessä pahinta kipua mitä olen koskaan tuntenut, joten sanoisin 9.
 
Kuopuksesta pahimmillaan (juuri ennen kun pääsi ponnistamaan) sanoisin 7. Esikoisesta en muista kunnolla. Ennen epiduraalia oli pahin, silloin ehkä 8.
 
Ennen epiduraalia 9,5 koska supistukset oli todella pitkiä ja kivuliaita eikä kipu hellittänyt niiden välissä. Epiduraalin jälkeen 5. Ponnistaminen 6 paitsi ponnistusten välissä se paineen tunne oli 8 luokkaa kunnes pää oli pihalla.
 
Olen aina sanonut että synnytyskipu on voimakkain koskaan tuntemani kipu, muttei suinkaan inhottavin. Kipu on erittäin voimakasta ja lamaannuttavaakin välillä, mutta kuitenkin luonnollista. Ymmärrät miksi se kipu on siinä ja sillä on tarkoitus. Se vie synnytystä eteenpäin ja itse tietää että se loppuu ennemmin tai myöhemmin. Asteikolla 1-10 niin 10.

Pahat suolistokrampit, korva- tai hammassärky ovat mielestäni kuitenkin paaaaljon inhottavampia kipuja. Ne kun eivät ole ns normaaleja ja jos ne yllättävät, ei niillä ole positiivista tarkoitustakaan.
 
Ennen epiduraalia varmasti kaikkien kohdalla sen 8 tai 9 sanoisin.
 
Esikoisesta sanoisin, että 9. Oltiin monta päivää käynnistelty, en ollut muistaakseni nukkunut neljän vuorokauden aikana edes 10h. Ja tunti ennen lääkärin tarkistusta annettiin vielä yksi käynnistyslääke.
Kalvojen puhkaisusta vauvan syntymään meni 1h 15min ja supistuksissa ei ollut taukoa. Siltä se ainakin tuntui, en pystynyt puhumaan. En osaa paljoa kovempia ja yhtäjaksoisia supistuksia kuvitella. Ilokaasua siinä otin, onneksi se auttoi. Viimeisin kipulukema jonka hoitajalle sanoin, oli 7 ja se oli juuri ennen 8min ponnistusta. Olen kuitenkin tyytyväinen tähän synnytykseen ja käynnistykseen.

Toisen lapsen synnytys oli paljon helpompi kivun suhteen, poika tosin syntyi keskosena niin varmaan silläkin vaikutusta. Sanoisin siis 7. En tarvinnut mitään kivunlievityksiä ja supistusten välissä olo oli hyvä. Ponnistus on paljon vähemmän kivuliasta itselleni ollut, jos vertaa nopeasti avautumiseen. Molemmat synnytykset olleet nopeita, noin 2,5-3,5h. Jos tuo aika olisi pitänyt kestää hampaan reiän porauksesta syntyvää kipua, en olisi mitenkään kestänyt. Puudutteet eivät itselläni tehoa siinä.
 
Täys 10 viimeisimmän synnytyksessä kun avotarjontainen vauva oli ollut jumissa jo hetken, supistukset tulivat voimakkaina ja jatkuvasti, ja ponnistuspakko oli päällä. Ilokaasulla menin silloin. Spinaalipuudutus ja vauvan kääntyminen auttoivat, kipu laski sinne 6-7 tasolle ja puudutteen aikana pukkasin muksun ulos.
 
Esikoisen synnytyksessä vähintäänkin 15. Tuntui, että noin kovaa kipua tulee vain siinä tilanteessa, kun kroppa on pysyvästi rikottu ja vammautettu, eikä normaaliin elämään ole paluuta. Luulin kuolevani. Kyseessä oli luomusynnytys, koska kätilö heräsi kivunlievityksen suhteen niin myöhään, ettei sitä enää ehditty laittamaan.

Toisen lapsen synnytyksessä sain epiduraalin jo ennen kuin synnytyksen käynnistymisen viralliset kriteerit täyttyivät, ja kivut pysyivät valtaosan ajasta siedettävällä tasolla. Ehkä suurin ero oli se, että toisen lapsen synnytyksessä synnytys vaikutti olevan kätilön hallinnassa, esikoisen synnytyksessä taas kätilöt tuntuivat olevan samassa veneessä tuuliajolla kuin minäkin, yhtä yllättyneitä tilanteesta kuin minäkin.

Minulla synnytykset etenivät eri tavalla kuin oppikirjoissa, eli tietyllä tavalla kätilön pihalla olo esikoisen synnytyksessä on ymmärrettävää, mutta toisaalta hänen ammattilaisena pitäisi osata hanskata harvinaiset poikkeustapauksetkin.
 
Mä menin siihen 8cm asti ilman kivunlievitystä ja sanoisin, että avautumisvaihe oli pahempi kuin itse synnytys. Siinä ennen kuin 9cm taittui auki, otin epiduraalin ja se kipu ennen epiduraalia luomuna oli astekoilla 8 sanoisin. Epiduraalin jälkeen kipua ei tuntunut, paineen tunne vain supistellessa, ihan lopussa koski hartioiden synnytys, mutta sekin oli astekoilla 5.
Minusta oman synnytyksen kivunlievityksessä onnistuttiin tosi hyvin ja se ei häirinnyt synnytystä, kipu ei myöskään ollut niin vaikea kuin pelkäsin, mutta ehkä kovin siihenastinen hetkellinen kipu kuitenkin. Hyvin erilainen paikallistettu kipu kuin migreeni, hammassäryt, vatsahaavat, murtumakivut tai mitkään, joita aiemmin olen kokenut. :)
 
Supistukset pahimmillaan ehkä 8,5 luokkaa, mut ponnistus oli niin pirullisen kipee avosuisen tarjonnan takia, pahinta mahollista kipua eli täys 10.
 
Supistukset ehkä 6-7 ennen epiduraalia, ponnistaminen 8. Mulla on melko korkea kipukynnys ja lyhyt ponnistusvaihe, jotka varmasti vaikuttivat asiaan.
 
Kyllä ne supistukset tosi paikan tullen olivat pahimmillaan molemmista varmaan ihan täys 10. Ekasta sain kaiken mahdollisen kivunlievityksen, joista oli apua vain ihan vähän, mutta epiduraali vei lopulta kivut kokonaan, mutta tunsin kyllä ponnistamisen tarpeen. Tokasta en ehtinyt saada mitään kivunlievityksiä, joten ponnistusvaihekin oli kivulias ja muutama kirosana pääsi. 😬
 
Esikoisen kohdalla 10, toisen kohdalla 2 ja kolmannen kohdalla 2. Neljännen kohdalla 10, viiidennen kohdalla 8 ja kuudennen kohdalla 7. Nuo sellaiset karkeat arviot kipuasteista. Mutta että kyllä to-del-la-kin voi olla synnytyskivussa eroa!!!!
 
Takaisin
Top