Kroppa "normaaliksi"

joval

Näppärä viestien naputtelija
Miten teillä muilla, onko teillä alkanu jo menkat?

Meillähän mennään täysimetyksellä ja noi perkeleet jo toista kertaa ilmeisesti! Tai ainaki punasta tulee ja mahakipua tuntui aamusta vähän, samoin ku viimeksi, eli n kk sitten.. En voinu uskoa että mulla näin huono tuuri olisi että ne jo alkaa.. Serkullani ollut 3v pois ja tehny kyllä siinä välis toisenki lapsen.. Mutta kuitenki.. Tuntuu epäreilulta :D Olisin toivonu että ne olis imetyksen ajan ollu edes pois, mutta eiiii.... :(

Huomasin tuos ku mahaani kattelin ettei oo onneksi enää semmonen roikkuva nahka, niinku kk sitte vielä oli.. Ja ihan pehmonen :D Tainnu tulla takas toi sama mikä ennen raskauttaki oli :D Vaikka sitä ylimäärästä on vielä ja semmosta.. Mutta nahka onneksi on entisellään :)
 
Mulla ei oo menkat vielä alkanu ja synnytyksestä on jo se 10 viikkoo.. Toisaalta, en niitä ees kaipaakkaan.. Maha mulla ei varmaan enää koskaan normalisoidu ilman leikkauspöydän apua, mut onneks en käytä binikejä.. :D
 
Mulla tulee aavistuksen verran vielä jälkivuotoa.. synnytyksestä on siis nyt pari päivää päälle kuus viikkoa. Jälkitarkastukseen meen vasta kolmen viikon päästä ja siellä laitetaan hormoonikierukka, kun en jaksa noiden pillerien kanssa pelata. Onko jollain teistä kokemuksia tosta kierukasta? Ehkäisyneuvolassa sanottiin, että ekan kuukauden saattaa olla päänsärkyä ja pieniä mielialanvaihteluita, kun kapselista kuulemma tulee voimakkaitakin mielialavaihteluita ja ekat puol vuotta on rankka. Yhdelle kaverille laitettiin se, ja sanoi olleensa aluks masentunu ja meinas poistattaa sen. Eli päädyin sitte kierukkaan. 

Mulla on maha kyllä vielä aika pehmee ja toi sektiohaava tekee siihen aika vinkeen kulman. Se asettuu tohon niinku joku tyhjä säkki :( Painoa on siihen ekaan neuvolapunnitukseen verrattuna vielä +1,3 kg, ja mä veikkaan että se on tossa mahassa ja rinnoissa, jotka on nykyään ihan eri kaliiperia kuin koskaan ennen :D Ennen oon pärjänny han bikiniyläosissa, mut nyt tarvitaan kunnon tuet, hehheh. Niin painoa tuli mulle +13,8 kg kokonaisuudessaan ja tässä samassa lukemassa se on synnytyksen jälkeen junnannut nyt jo useamman viikon. 
 
Mulla ei onneks oo menkoista vielä tietookaan mutta alotin viikko sitten jälkitarkastuksen aikoihin minipillerit. Aiempien raskauksien jälkeen menkat on alkanu 2,5kk ja 7kk.

Nahka on mullakin aika hyvin palautunu ja mähän olin 15kg läskimpi ennen raskautta kun nyt niin mielestäni on hyvällä mallilla. Salilla en oo suoria vatsoja vielä uskaltanu tehdä, mietin että jokohan tänään...

Mulla oli ennen tätä lasta hormonikierukka yli 4v. Ekat puoli vuotta vuosin (juu...) koko ajan mut sitte väheni tiputteluun ja sitten jäi pois ja tiputtelua alko tossa 4v jälkeen tulee uudestaan menkkojen oletettuihin alkamisaikoihin mut ei muuten. Eli sellaset 3v oli menkat kokonaan pois. Alussa vuosin niin että meinasin luopua koko ajatuksesta, mutta onneksi olin sitkeä kun sitten toimi ihan hyvin. Mulla on siis ne matalat trombosyytit jotka ehkä hieman lisää vuototaipumusta niin oletan että toi johtu siitä...
 
Tuota ehkäisyä kans jälkitarkastukses kyseltiin.. Enpä sanonu mitää ku ei tullu isännältä mitää vastausta ku edellis iltana kyselin sillon.. Eli en ottanu siis mitään ku pillereitten kans en jaksa alkaa sotkemaan ku en muista kuitenkaa ottaa ja pikkukakkonen suunnitteilla jossain vaiheessa, ehkä hyvinkin pian ;) Niin totesin että kierukka ei oo mun juttu vielä..
 

Mulla tuli jälkivuotoa vielä viikko sitten aika niukasti ja oli ihan rusehtavaa, kunnes sitten yhtäkkiä vuoto lisääntyi ja muuttui ihan kirkkaan punaiseksi...Ja mietin, et oisko voinu olla menkat..? Nyt alkaa olla jo vähenemään päin sekin, mutta kirkkaan punaista edelleen. Mitään kipuja ei oo ollu tai mitään tulehdukseen viittaavaa. Menkat tosin aina olleet mulla aika kivuliaat, joten vähän hämmentää, että oliko tuo nyt sitä vai ei. Epäreilua kyllä jos ne nyt jo alko, kun meilläkin kuitenkin täysimetyksellä mennään.

Muuten kroppa onkin jo aika lailla entisellään. Siis lihakset puuttuu, kun on luonnollisesti ollut pieni salitauko tässä...Mutta maha on litteä jo. Oon jo bikineissä pyörinyt näinä hellepäivinä ihan vapaasti, koska kroppa näyttää melkein siltä, ettei ois ikinä synnyttänytkään. Linea negra tosin näkyy, eikä napa oo ihan niin pieni kuin ennen. Tai siis on enemmän kuopalla. Täytyy sanoa, että oon kyllä hirmu tyytyväinen kun olisin luullut, että palautumisessa kestää huomattavasti kauemmin. Ylihuomenna on jälkitarkastus ja jos kaikki on ok, niin salikortin uusin saman tien. Suoria vatsoja en kyllä silti meinaa tehdä vielä varmaan muutamaan kuukauteen..en uskalla.

Tuo ehkäisyasia aiheuttaa päänvaivaa, kun en oikein tiedä, mikä ois paras tässä kohtaa. Mut ylihuomenna sitten juttelen sen lääkärin kanssa siitä, mikä vois olla mulle sopivin vaihtoehto. 

 
Mulla ehkäisyks tulee kierukka.. Aiemmin mulla oli nuvaringit, mutta APC-resistenssin takia en saa enää niitäkään käyttää.. Toinen vaihtoehto oli minipillerit, mutta niistä kieltäydyin, koska en muistanu aikanaan e-pillereitäkään syödä ajallaan niin tuskin muistaisin noitakaan..
 
Mulla vieläkin jälkivuotoo ja tyttö tulee kohta 2 kk:n ikäiseks..
Mulla oli viimeeksi hormoonikierukka ja tykkäsin siittä, menkkojakaan ei kierukan kannon aikana ollut.. Eli sellasen otan tälläkin kertaa.. ens kuun alussa pääsis asentamaan sekin paikoilleen...
 
Mulla ei oo myöskään vielä menkat tulleet. Synnytyksestä on jo yli 2 kk... Täysimetyksellä en tietty niitä vielä oottelekaan (siis toivon, et pysyisivät poissa mahd. kauan).

Ehkäsymenetelmän valinta onki sen verran kova pähkinä purtavaks, että en oo vieläkään mitään päätöstä saanu tehtyä. Olin tosiaan ennen tätä raskautta reilu pari vuotta kokonaan ilman, kun en uskonut voivani edes tulla raskaaks. Pillerit ei käy mulle ollenkaan, ei yhdistelmät eikä minit. Kokeiltu on varmaan kaikki merkit... Kaiholla ajattelen, miten hyvä olo on ollu, kun on saanu olla ilman kokonaan. Nyt kuitenki ois varmaan joku menetelmä valittava (pitemmän päälle kumiinki kyllästyy). Melkeen oon kallistumassa kuparikierukkaan, kun siinä ei oo hormoneja. Onks kellään siitä mitään kokemuksia / kuultuja kauhujuttuja?
 
Mulla on jo tullu ekat menkat. Tosiaan kyllä tuosta raskaudesta jäi jäljet alavatsaan, raskausarpia mukavasti, mutta ei oo haitannu ollenkaan :) ja tuosta ehkäisystä, me päätettiin, että kortsulla mennään ja jos sattuu "vahinko" niin sitten sattuu. Ollaan kyl valmiita toiseen lapseen jos sellainen sattuisi alkunsa meidän tietämättä saamaan :)
 
Mulla oli kans jo menkat juhannuksena, vaikka myös minä täysimetän. :(
Ehkäsyä en myöskään ottanut.. Elmerille saa kaveri tulla, jos on tullakseen.
Vasta sen jälkeen ruvetaan miettimään ehkäsyä.. :)
 
mulla on myös vatsa täynnä arpia..ja karsee löllö... pitäs alkaa tekeen vatsoja, mutta en tiije kuin kauan sektion jälkeen pitää odotella että saa tehdä.. Onko kellään hajua?
 
morkai, oon miettiny samaa että millon voi alkaa tehdä vatsoja sektion jälkeen.. Salilla oon jo käyny, mutta oon keskittyny selkään, rintaan ja käsiin. Juoksumatolla vatsan jotku kerrokset sattu aluks tärähtelystä mut tottu sitten, ja ehkäisyneuvolassa aikaa varatessani sanoivat että saa jo alkaa liikuntaa harrastaa kevyesti. Viikkoja mulla sillon oli pari päivää vaille kuus synnytyksestä, mut tota vatsajuttua en tajunnu kysyä. Meniskö sekin sen kaavan mukaan, että jos tuntuu ihan ookoolta niin saa tehdä vähän kerrallaan?
 
Olikohan toi että 3kk sektion jälkee saa alkaa tekemään vatsoja.. Ainaki jotai tällästä muistelen ku kaveri sai kaksoset ja sektiolla syntyivät ja nyt vähän aikaa sitten sanoi kuinka on saanut alkaa tekemään vatsoja hissukseen.. 

Muuten, aloin miettimään tota menkkajuttua.. Oisko se siitä vaan kun miehen kans vähä koitettii tota peitonheilutusta nii siitä sit alko vähä tiputtamaan koska nytkään ei tullu kn toissapäivänä vähä vuotoa ja ny ei oo mitää.. Jos sitä vaan paikat ei oo niin palautunu vielä, että reagoi jotenki tuohon touhuun.. En tiedä...

 
Mä kattelin tuossa just valokuvia viime viikolta, kun oltiin rannalla... aika kiva pömppö vielä on vatsan kohdalla, melkein kuin olisin raskaana (alkuraskaudesta) =)

Liikuntaa en oo ehtinyt ajatellakaan. Ehkä sitten syksymmällä, kun esikoinen on hoidossa, niin voisin kotizumbailla. Täältä vinkkinä nimittäin hankin Zumba-pelin Wiille, vain pari biisiä testattu ja vielä vähän epäilyttää jaksanko tuota pelata. Lantionpohjanlihaksiakin oon vähän turhan laiskasti treenannut... pitäis, pitäis...

Mulla esikoisesta alkoi menkat siinä vaiheessa kun jäi yösyötöt pois, eli 11 kk synnytyksestä. Ehkä kuitenkin kestän mieluummin menkat kuin syötän yöllä! Mutta toivottavasti nytkin menkat pysyvät pitkään poissa.
 
Tilasin ny ton zumban tolle wiille kans.. Saa nähä miten paljon sitä tulee käytettyä :D Täytyy varmaa laittaa toi mies koittamaan sitä ensi :D Ainaki kaihtimet joutuu niin kiinni laittamaan ettei kukaa vaan näe tänne sisälle ku koitan sitä.D
 
Mulla on ihan tosi vähän tiputtelua, et en enää käytä mitään suojia, pyyhkiessä vaan hiukan joskus jää paperiin jotain. Ei edes joka päivä, tänään siis 5vk synnytyksestä. Maha on suht palautunut, mulle ei tullut arpia. Läskiähän siinä on eikä lihaksia missään, et toki sillä tavalla ei ole entisellään, mut pehmeys on erilaista kuin vielä pari viikkoa sitten. Selkä on tullut hirveän kipeäksi, vanha issiasvaiva palannut tai ehkä se on vaan ristiselkä muuten kipeä, mut jalka meinaa lähteä alta. Olen alkanut pikkuhiljaa jumppailemaan selkää ja teen pitoja, muuta en vielä uskalla kun neuvolantäti sanoi ettei saa. Jälkkäri on kolmen viikon päästä ja laitetaan kierukka. Mä sitten taas en tiedä mitä tekisin jos tulisin raskaaksi. En uskalla edes ajatella semmosta, joten kortsu ei todellakaan ole vaihtoehto. En tosin tiedä koska uskaltaa kokeilla ekaa kertaa onko väylä enää edes auki. :D Seksi ei ehkä ihan päällimmäisenä mielessä, mut lähinnä nyt tämän muun sähellyksen takia. Periaatteessa vois kiinnostaakin jos ei olis häiriötekijöitä niin paljon. Ja kyllähän se jännittää että miten paljon sattuu. Tosin jos sieltä punnerrettiin yks 3,5kg ulos niin eiköhän sinne yks makkara mene toiseen suuntaan. :D Olen pahoillani jutun tasosta, olen aika paljon yksin ilman aikuisseuraa.....

Odotan hirveästi että pääsen jumppaamaan! Oikein polte. Saa nähdä miten kauan kestää. Mulla on 5kg noin vielä lähtöpainoon, mut lopputavoite on jossain 10kg tietämillä, mut en pidä kiirettä.
 

Tänään oli nyt sitten jälkitarkastus, mutta paraneminen tuolla alakerrassa on edelleen vähän vaiheessa...Lääkäri määräsi jotain puikkoja, joita pitäis sit joka ilta laitella, niin ne vauhdittaisi paranemista. Voi, voi, tää on miehelle vähän pahempi uutinen, koska sillä alkaa hermot ja varmaan vähän muutkin jutut olla aika kireällä;) No ei voi mitään, ite oon ehkä vähän jopa helpottunut, koska en missään nimessä uskalla vielä kokeilla miltä tuntuu tunkea sinne jotain:D

Ja sain myös reseptin minipillereihin...Ei ole tasan mitään kokemusta niistä, joten saa nähdä. Kierukkaa olisin toisaalta halunnut, mutta sitten taas en yhtään tiedä milloin ois mahdollisen pikkukakkosen aika. Että oisko se vuoden, vai kenties kolmen vuoden päästä:O

Suoria vatsoja sain luvan jo tehdä, mutta taidan varmuuden vuoksi ootella niiden kanssa vielä kuukauden pari. Salille sen sijaan aion suunnata heti huomenna, jee!! Sinne oon kaipallut niin kovasti jo rv34 lähtien, kun määrättiin se liikuntakielto. Ärsyttää, että kaikki kovalla työllä treenatut lihakset on kadonneet. Hirveän hauska sinänsä nähdä, että kun iskee painot laitteisiin, niin liikkuuko mikään osa mihinkään suuntaan:D

 
Mulla synnytyksestä 7 viikkoa ja ei oo menkkoja näkyny. Enkä siis imetä. Jälkivuoto loppu kokonaan jo kuukausi sitten.

Täällä kans tota ehkäsyä mietitään, ku haluttais kyllä toinen, mutta sektion jälkeen ois hyvä kuitenkin oottaa ainakin se puol vuotta. Pelästyin jo tossa, että en kai oo samantien taas pamahtanu paksuks ku alussa oli toi kortsun käyttö vähän laiskaa ja nyt pamahti ihan samat oireet ku Micosta sillon ihan alussa eli leipää ja purkkaa en saa syötyy ollenkaan heti alkaa yököttää ku niitä syö ja normaalisti siis jauhan purkkaa koko ajan. Tein yhen testin ja se kyllä näytti negaa, onneks :) Pelästytti kyl sen verran et nyt on kumit ollu ahkerassa käytössä :D

Salille tekis kans mieli mennä mutta aattelin oottaa ku on jälkitarkastus ens viikolla että mitä lääkäri tuumaa. On kyllä jo sellanen olo, että ihan hyvin jaksais eikä toi haava mitenkään oo kipee tai mitään.
 
Kokeiltiin eilen meidän vuosipäivän kunniaksi noita sänkypuuhia. Synnytyksestä on nyt 2 kk ja paikat oli vielä vähän arat ja hommailun jälkeen tuli vähän jälkivuotoa tai jotain juttua, mutta muuten kaikki meni hyvin :) Mies meinas tosin vähän jännittää eka :D

Jälkivuoto loppui mulla joskus pari viikkoa sitten. Kai... nyt on tullut enää tippa tai kaks sillon tällön. Jälkitarkastus oli eilen ja jos oikein ymmärsin sitä ulkomaalaista lääkäriä, niin kaikki oli ihan hyvin.

Sain minipillerireseptin ja otin tänään ekan pillerin. Aika jännää... Mulla yhdistelmäpillerit sekoitti pään ihan totaalisesti. Loppui pahimmat syömishäiriöjutut ja ajatukset ja masennus kun lopetin niiden syömisen, niin vähän jännittää, että pistääkö nääkin pään sekaisin. Pelkkä kondomi vaan ei toimi meillä eikä haluta vielä pikkukakkosta, niin toi nyt on ainoa vaihtoehto...

Oon laihtunut 17 kiloa ja mahan nahka alkaa olla jo normaali. Arvet on ihan kauheet. Musta tuntuu siltä, että niitä tuli synnytyksen jälkeenkin :S Raskauskiloja on enää yksi jäljellä :) Käydään kävelylenkillä aina kun vain on nätti ilma ja salilla käyn kaksi kertaa viikossa. Mistä sen tietää, milloin olis saanut alkaa tekemään vatsalihasliikkeitä? 
 
Takaisin
Top