Kotityöt

  • Ketjun aloittaja petra.houghton@sandviks.com
  • Aloituspäivämäärä
no ny taas vituttaa iha vitusti... mies taas lupaillu jo viikon et otetaa yhteinen siivouspäivä ja sillee mutta eipä ole sellasta tullu vastaa vaa ite oon joutunu siivoomaa ja mieshän on ollu vapaalla et ei mitää sellas et ois töiden jälkee väsyny... noh vitutus tuleeki oikeestaa siit ku ei voi sen vertaa ees kattoo pojan perää et saisin siivottuu ja laitettuu ruokaa samallaa vaa mun pitää kantaa se kantorepussa mikä on nii epämukava tai sitte soittaa mun mutsi tai sisko vahtii poikaa pariks tunniks...
 
Ai kauheeta! Kiitos SANNA kutsusta! Taidampa tosiaan tullakin! :D

Minä en nyt jaksa ymmärtää tämmöstäkään ETTÄ: Se tekee itelleen aamupalaa siinävsiheeessa kun minä oon tytön kanssa lähössä pihalle. Joo, kahvinkeitin porisee ja leipää tulee ja leikkelettä paistin sivusta. Koko keittiön ruokapöuýtä ja pari tasoakin pitää vallatta kaikilla tyhjillä pussukoilla ja makkaran kuorilla.... Sitte kun minä tuun jo sisälle ulkoiluhommista niin täällä on yhä se aamiaisen tekosotku valloillaan. Minähän sen sitten jupisten siivoan ja laitan lapselle päivällisen pöytään.'

Että kun ees niitä makkarankuoria ei voi sinne roskikseen laitta....

 
toi on maarinen nniin tuttua ja jokapäivästä... tänääki me kerettii olee vauva kerhos ja sieltä kotii ennen ku mies nous sängystä ylös...
 
Sama juttu on meillä. Mies vihaa siivoamista sekä sotkuista kotia. Kaunis yhdistelmä. Jos sit siivoan niin alkaa natina että meillä ei ole koskaan yhteistä aikaa miksei tehdä mitään yhdessä. Miks pitää aina olla siivoamassa, hän niin joutuu kärsimään. Emmä ymmärrä. Jos siivoaisi joka päivä vähän niin ei tulis kaaosta, mut ei sekään onnistu.

Kai se on niin että kotilehtien kauniit kodit ovat suurta huijausta. Ei meillä ainakaan ole koskaan ollut siistiä.
 
mun mies valittaa aina mun sotkuista ja valittelee eniten siitä kuinka hän aina korjaa mun jälkiä mutta kuiteski ku mä teen kaikki siivoukset ni siinä samallahan mä korjaan pojan kamat kasaa ja koirien lelut koriinsa ja mun käyttämät lasit mä kerään joka huoneesta ennen ku alan tiskaa... mulla on sellanen huono tapa että joka päivä uus lasi ja edellinen lasi jää sinne missä sitä viimeks oon käyttäny...
 
malin, entä jos vaan ilmoittaisit miehelle, että nyt pukee päälle ja sinä puet ja laitat lapsen vaunuihin valmiiksi, käsket miehet ovesta ulos ja sanot, että takas saa tulla parin tunnin päästä kun kotona on siistiä? Joskus miehet on vaan niin hölmöjä, että ne ei tajua vihjailuita, vaan tartteevat suoria käskyjä!

Tai jos sanot suoraan, että äitisi/siskosi/joku muu hoitaja ottaa lapsen vaikka iltapäiväksi ja sinä ja miehesi sillä aikaa teette yhdessä joulusiivouksen?
 
JOULUSIIVOUS!! Herranjestas, SannaKoo... en ollut edes ajatellut koko asiaa! Kortit on kyllä tehtynä ja iso osa lahjoista ostettuna, mut olin täysin unohtanut joulusiivouksen... jokin psykologinen defenssi ehkä? Siis ei sillä että tässä vaiheessa tarvitsisi olla tehtynä mitään joulujuttuja, mut mulla on vähän omanlaiseni tyyli. Petaan stressittömän joulukuun :D Mie saan siihen joulusiivoukseen uppoamaan viikko tolkulla kun juutun lajittelemaan jotain papereita... voipi olla, että tänä vuonna virallinen joulusiivous saa jäädä, kun ei me edes vietetä joulua kotona, se on vain pikavisiittisatama mummoloiden ja isomummolan väleissä. Meillä on niin paljon kaappeja joihin katson lähinnä joulu- ja kevätsiivouksen yhteydessä, niin eiköhän ne malta odottaa sitä kevätsiivousta!
 
Pari asiaa mulla noissa kotitöissä kyllä ottaa päähän, nimittäin se että niitä pitää tehdä myös senkin jälkeen kun lapset ovat menneet nukkumaan ja toisaalta se ettei niitä saa tehdä rauhassa.  Mä kuitenkin tykkään siivoamisesta yms. joten mielellään sitä harrastaisin nykyistä useammin jos vaikka mies lähtis lasten kanssa piiiiiiitkälle ulkoilulle.  Nyt taas pitää sukkuloida lastenhoidon keskellä eikä ikinä saa kerralla valmista tai mitään tehtyä nopeasti.
 
Minttuliina, no mä oon tällainen jouluhörhö, joten jos haluan sen joulun tänne kotiin ajoissa laittaa, niin ajoissa pitää olla myös se jonkunlainen joulusiivous tehtynä. Jostain syystä en koskaan lapsuudessa ymmärtänyt, että mun vanhemmat saattoi vielä viritellä imurin johtoja kun Joulurauhaa jo julistettiin telkkarissa! Ja että kuusenkin sai laittaa aikaisintaan aatonaattona, todennäköisemmin vasta aattona itsessään, etenkin silloin, kun oli muovikuusi :O

Moon, mä lämpimästi suosittelen sitä, että toinen tosiaan ottaa lapsen/lapset ulos ja toinen saa rauhassa siivota. Paaaaaljon joutusampaa! Ja yhteinen siivouspäivä lasten ollessa ehkä jossain hoidossa, kenties kokonainen lapsivapaa vuorokausi, vähän viiniä ja saunaa tai leffa+ravintola iltasella.... näin meillä on jokseenkin sattumalta hoidettu suursiivoukset tässä parin vuoden aikana. Toimii! :) Saa laatuaikaa samalla, ja mikäs se ois ihanampaa kun käpertyä toisen kainaloon puhtaassa kodissa!
Tosin oon kyllä ihan iloinen, että isi imuroi meillä ja se tekee sen useimmiten just sillon, kun ollaan poitsun kanssa pihalla :)
 
mies on kyl ite ehdottanu poian viemistä hoitoo mutta kun oon niin tehnyt miehen vapaapäivinä nii sillä on aina jotai muuta iha yhtäkkiä... mut pitääpä kokeilla laittaa pojalle vaatteet päälle ja vaunuihin ja laittaa miehen pitkälle lenkille koirien kaa..
 
Ou! Kättä ottaan! Oliko SANNArakas ihan jost pakko alkaa puhumaan joulusiivouksesta! Minä kun aattelin, että normaalist huiskin imurilla nurkat ja ehkä vähän mäntysuovalla tuoksua (tolu?) Niinja että ikunat saisi kiiltäväksi, kun on niitä kynttilöitäkin ihana poltella...

.... Mun silmiin piirtyy jo kauhea kuva, että KÄSKEN miestä puistelemaan EEEEES matot. Ja olemaan tytön kanssa ulkona..ja se istuu siinä mattokasan päällä kylpytakissa tupakalla ja lapsi keinuu surullisen hiljaa kiikussa...... Ja sitten se mies saa jonkun idean, mikä pitää tehä autotallissa. Ja se huikkaa mulle, että kato Venlaa.. JA mä riehun rätteineni hikipäässä kurkkien ikkunasta tilanteiden etenemistä. Iltapäivällä, päiväunen aikaan, mies hiipii autotallista posket punaisena kaikista huikeista rumpusooloistaan. Ihmettelee kauniin puhdasta ja rauhallista kotia. Ja etevää ja ehtivää vaimoa! Ja kysyy, että miten sinä kerkesit ne matot puistella!

Nyt kulkuset kilisee! Ja  lujaa! Taidan toisaan aloittaa sen joulusiivouksen ajoissa, jos kerta muutkin! Onhan kai sekin laatuaikaa, jos pikkuisen pyyhkäsee kerran päivässä!
 
No meillä menee kans aika hyvin. Minä hoidan kaikki kotityöt (tiskit,pyykit,siivoukset) ja ruuanlaiton, mut kyllä mieskin kokkaa välillä, tekee tosi hyvä ruokaa, joskus parempaa ku minä :) Mies tekee sit uuninlämmitykset (meillä on puulämmitys), renkaiden vaihdot ja muut miesten hommat. Ja koska itellä on niin naurettavan pienet tulot, niin mies hoitaa lainan ja laskut, toki minäkin jotain maksan. :D Ainoa missä olisi toivomisen varaa, on että mies sais enemmän auttaa pojan hoidossa ja olla sen kanssa. Se on jäänyt aika vähäiseksi, mies kun viettää kaiken vapaa-aikansa autotallissa.. mut jospa se siitä kun poika kasvaa, menee sit isin mukaan talliin "auttamaan" :)
 
lueskelen näitä teidän juttuja ja alkoi tosissaan jurppimaan taas, vaikka muuten olin ihan hyvällä mielellä koko päivän.

Meillä minä teen pääsääntöisesti kotityöt, ruoan ja hoidan 3kk ikäsen lapsen. Mies on töissä. En kiellä, etteikö mieskin joskus siihen imurin varteen tarttuisi tai keittiötä siivoisi, muttei kovinkaan usein. kaiken kukkuraksi hän oikein hehkuttaa muille, kuinka hän on niin saamarin tarkka siisteydestä ja oikea siivoushullu! paskanmarjat!
kaikki jää puolitiehen, leivän murut pöydälle, likaiset astiat tiskipöydälle, kun on niin vaikeaa laittaa niitä koneeseen, sukat pitkin lattioita, LIKAISET VAUVAN VAIPAT KYLPPÄRIN LATTIALLE... kerran pistin sen siivoomaan sen kylppärin, no, ihan likaiseksi se lattia jäi, sain siivota itse uudestaan. Pyykkiin hän ei koske, vaikka niin kehui sitten pesevänsä vaatteita, kun saadaan uusi pyykkikone, kun sillä vanhalla oli niin tympeä pestä...
ruokaa laittaa välillä, mutta ei osaa siivota sotkujaan vaan likaiset astiat jää siihen lojumaan, ja ruoan roiskeet pitkin hellaa ja pöytiä.
Mies on itse sanonut, että hoitaa kissojen hiekkalaatikon siivoamisen, joka pitää siivota kerran päivässä. kyllä se vähän aikaa sen muisti, nykyään saattaa olla, ettei viikkoon "muista" siivota sitä, kun lapsen hoito vie kaiken ajan (minä sitä lasta hoidan niin päivät kuin illatkin). Olen päättänyt, että siihen hiekkalaatikkoon en puutu, paskokoot kissat sitten vaikka pitkin seiniä! ja mikä helvetti siinä on, että se kissankakkapussi pitää jättää siihen terassille haisemaan, vaikka roskis on 10 metrin päässä?!
Kyllähän se mies siivoo, jos pyydän/käsken, mutta kun oon just sellanen, etten aina joka kerta jaksa enkä halua erikseen pyytää. jos ei aikuinen ihminen itse hoksaa, niin teen sitten itse sen asian.
 
Me on sovittu, että mies tiskaa ja mä imuroin ja muut hommat jaetaan suurinpiirtein puoliksi. Tykkään itse laittaa ruokaa joten harvemmin edes annan miehen kokata, pitää kuitenkin päästä sinne aina sörkkimään ja maustamaan ja opastamaan 

Nyt oon saanu enemmän apuja mm. pyykkien ripustamiseen ja lattioiden raikkoamiseen kun vatsa alkaa olla tiellä, ihan kiltisti osallistuu vaikkei välttämättä ihan heti tee sitä mitä pyydetään. Mutta kun jaksaa muistutella tarpeeksi useasti niin alkaa tapahtua. Olen joutunut myöntymään siihen, ettei mies ajattele siivouksesta samalla tavalla kuin minä ja hänen prioriteettinsa ovat erilaiset. Mutta kun ääneen puhuu asioista niin kyllä ne pikkuhiljaa alkavat sujua.

Saa nähdä nyt sitten miten työt jakautuu kun lapsi tulee mukaan kuvioihin
 
voi ISOSANA... mitähän mehtäläisiä nää isännät oikeen on? Meillä oli aamulla jotakin roisketta vessasta siivottu, kun uutta vc-istuinta oli vaihdettu sinne..... NIIN se vessanluutu oli tuotu kuivumaan tiskialtaan reunalle keittiöön! Tiskialtaan, juu!

Olivat vielä keitelleet torttukahvit työn päätteeks. jättäneen kipot ja kupit ja muruset siihen sijoilleen ja kahvipannun tyhjänä päälle.... Että kyllä on siitä kiireellä lähetty tienpäälle!

Kiva mun oli tulla siivoamaan aikuisten ihmisten (miesen) jälkiä perhekerhosta ja kauppareissulta nukkuva mukula kainalossa.
 
Ah, avautmispaikka. :D Meillä mies on se epäsiistimpi, kun ekan kerran hänen asuntoonsa menin ihmettelin minne oikein olen joutunut. Mukavasti on kyllä edistystä tapahtunut siinä suhteessa, että mies on alkanut tajuta että haluan yhteisen kodin olevan siisti. Se vain on niin kovin vaikeaa joskus... Toisaalta vikaa on itsessänikin, koska mies saa helposti suostuteltua tekemään jotain kivaa siivoomisen sijasta. Tässä minä taaskin istun sohvalla Survivorsia katsellen vaikka tällä viikolla on tulossa vieraita ja kämppä on edelleen hääjuhlien jäljiltä aivan kaaoksessa. Ja nehän oli viime kuussa. :D

Hemmetti. Kunhan saan foorumin luettua potkin molemmat sohvalta ja saa mies auttaa laittamaan jouluvalot ym kunnolla. emoticon
 
meillä on silleen, että mitään ei tapahdu jollen mä pomota koko ajan. se, että pitää käskee ja muistuttaa on melkeinpä raskaampaa ku et siivois ite, mutta mähän en anna periks, kyllä ainakin omat jäljet pitää korjata, ja joku oma osuus hoitaa.

eniten ahdistaa sellaset tilanteet ku on ite kipee tai viimisillään raskaana, ja toinen ei tee oma-aloitteisesti mitään kodinhoidon eteen. ei saa ikinä rentoutua.
 
Meillä mun lapsuudenkodissa äiti teki kaikki kotityöt, siivosi, laitto ruoan, maksoi laskut, lämmitti taloa, ajoi nurmikot, teki muutkin pihatyöt... ja me lapset sitten autettiin äitiä huvitti tai ei. isä oli aina töissä ja jos ei ollut töissä niin töllötti telkkaa tai puuhaili omiaan verstaalla.
oon huomannut monesti, että alan tekee samaa kuin äiti. hoidan kaikki laskut, omat, yhteiset ja miehen. teen ruoan miehelle töihin, siivoan, huolehdin muutkin miehen asiat, kuten tarkistan palkkakuitit, lasken ylityötunnit, mietin lomat hänen puolestaan... jessus! sitten välillä havahdun siihen, että eihän se möllikkä mitään opi ikinä tekemään, jos aina teen kaiken puolesta. kaikkein vähiten haluan siihen samaan asetelmaan, missä äitini oli yli 35 vuotta, kunnes kyllästy ja otti ja lähti. ja oon sanonutkin sen miehelleni monesti, ja hän on sanonut, että kyllä hän hoitaa... no, viime viikolla tuli taas karhu puhelinlaskusta, kun ei ollut itse sitä ajoissa maksanut, huoh....
 
Meillä mies on reissuhommiensa takia kotona viikon aikana noin 3-4 päivää, joten kotityöt jää tottakai pitkälti mun harteille. Toki meillä on kerran viikossa suursiivouspäivä jolloin mies kunnostautuu ja tekee paljon enemmän kuin minä. Lisäksi kun mies on kotona, hän kyllä hoitaa tiskit, molempien jälkien siivoamisen ja ruuan laiton pyytämättä, eli meillä menee aika tasan kaikki. Ehkä mies kuitenkin tekee vähän enemmän kotona kuin mä :)
 
Kuulostaa todella tutulta!! Varsinkin se et sitte ku sanoo,et voisitko tehä,ni asenne on tää et "enkö muka ikinä tee täällä mitään".
Tänäänki sanoin et miks tarvii kasta astiat lavuaariin ku tiskikone on vieressä "siel on sunki astioita"-hitto yks kattila,jonka meinaan tiskata kun en halua sitä tiskikoneeseen laittaa tilaa viemään. Argh!
Usein kuulee tätä,et kyl mä huomenna laitan tai pesen tai imuroin ja sitä huomista odotellessa...
 
Takaisin
Top