Kotityöt

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja petra.houghton@sandviks.com
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
P

petra.houghton@sandviks.com

Vieras
Tutkimusten valossa näyttää siltä, että suurin osa kotitöistä kasautuu edelleenkin naisten harteille.

Miten teillä? Löytyykö teiltä osallistuva mies, joka antaa tasavahvan panoksensa kotihommiin vai kenties tietokoneen ruutua tuijottava sohvaperuna tai ehkäpä harrastuksiinsa joka ilta katoava tyyppi, joka piipahtaa kotona lähinnä ruoka-aikoina?

Meillä mies hoitaa pääasiassa ruuanalaiton töistä tullessaan. Siinä samalla hän usein tyhjentää ja täyttää astianpesukoneen.
Pyykkiä hän kyllä pesee, mutta niiden kuivaamaan laitto jää usein mun hommaksi ;) Samoin kuivien pyykkien kaappiin laitto jää usein mulle.
Kaipa se huushollin yleisen siisteyden ylläpitäminen on kuitenkin vielä mun vastuulla.
Mieheni jää parin kuukauden päästä 4,5kuukaudeksi vanhempainvapaalle tyttömme kanssa ja minä palaan töihin - eiköhän ne roolit siinä vaiheessa muutu ;)

No meillä koti ja lapset on pääosin mun vastuulla.  Koska mun tulot on onnettomat, mies hoitaa rahapuolen (vuokrat, laskut jne.) ja mulle jää sitten perinteiset kotityöt.  Mies kyllä onneksi auttaa lasten kanssa silloin kun töiltään ehtii.  Tuskin edes ajattelee sitä kotityönä koska hänelle ne on niitä mukavia vapaa-ajan hetkiä - joskin lasten parissa.

Mies hoitaa meillä kompostorin, saunapuut ja autojen renkaiden vaihdon.  Mulla on sitten muut hommat.  Sopii mulle ainakin niin kauan kuin olen lasten kanssa kotona.  Sitten saa auttaa enemmän kun minäkin palaan töihin.  Joskus.

Meillä mies juuri tällä viikolla kivasti ilmoitti, ettei hänen tarvitse siivota, koska käy töissä ja koska mä en tee mitään. Itsekin olen käynyt nyt töissä aika paljonkin, vaikka olen vielä hoitovapaalla ja todella väsynyt koko ajan, kun lapsella on tapana heräillä monta kertaa yössä ja joudun imettämään edelleen, että mies saa nukkua rauhassa. Olen useaan otteeseen pyytänyt siivousapua ja ehdottanut, että siivottaisiin yhdessä, kun en kertakaikkiaan jaksa aloittaa yksin. Ei silti auta, kun miehelle on aina tuo imurikin ollut varsinainen mysteeri ja nyt tosiaan kommentoi, että kun en tee mitään niin hänenkään ei tarvitse. En teekään ja tämän olen myöntänyt, koska EN JAKSA! Kaikki energia menee siihen aikaan, jonka vietän erittäin villin pikkuneitimme kanssa ja neidin mentyä nukkumaan on vähän huono ruveta imuroimaan ilman, että lapsi herää...

Mua taas ottaa päähän, että "en jaksa" kääntyy miehelle "en viitsi".
Meilläkin mies ajattelee, että jos hän käy töissä niin minä raskaana koulupäivän jälkeen tulen aina reippaalla mielellä siivoamaan ja kokkamaan..

Meillä mies osallistuu kotitöihin hyvin ja nyt mun raskausaikana vielä entistäkin enemmän. Mies tekee kaikkea mitä kotona nyt voi eteen tulla, vaikka mielelläni omin ruoanlaiton ja pyykit itselleni :) Myös 12-v tytär osallistuu kotitöihin :)

Meillä mies osallistuu kyllä hyvin kotitöihin.. :) Nyt vielä paremmin, kun miulta on kaikki rehkiminen, nostelu ja kantelukin kielletty. Yleensäkin mies hoitaa kyllä sen 50% ja harvemmin meillä kotitöistä riitoja syntyy! :) Yleensä jostain pienestä.. eli vaikka miehen lojumaan jätetyistä vaatteista tulee sanomista tms., mutta aika vähän! :) Ruoanlaiton hoitaa pääasiassa mies, toki itsekin välillä. Imurointikin on pääosin miehen hommia. Mut pyykkäys, tiskit ym. niin on enempi miun.. Molemmat kuitenkin hoitaa kaikenlaisia hommia! :)

Meillä pääasiassa hoidan minä kotityöt. Mies kyllä osallistuu pyydettäessä ja välillä oma-aloitteisesti tekee ruokaa tai siivoaa. Mutta yleensä minä hoidan kodin (ruuat, siivoukset, pyykit, tiskit). Rempat ym. hommat ovat kuiteskin miehen vastuulla. Ja olenkin ajatellut että tämä kodin hoito on minun työni, lapsen hoidon lisäksi, siihen asti kunnes palaan oikeisiin töihin! Mies joutuu elättäjäksi kun siirryn hoitovapaalle. Tuet eivät riitä edes minun osuuteeni lainasta.. Saati sitten että täytyisi maksella muitakin laskuja. Sitten kun molemmat tienaavat niin odotan että kotityöt jaetaan ja hoidetaan tasapuolisesti!

Me kuulutaan sitten varmaan valitettavasti tuohon tutkimustuloksen enemmistöön: kotityöt kasautuu minun harteilleni.

Mies ei ole IKINÄ suhteemme aikana pessyt wc:tä tai kylpyhuonetta. Miten teillä muilla?
En muista, milloin hän on viimeksi imuroinut. Tiskit laittaa toisinaan ihan oma-aloitteisesti (esim. viikonloppuaamuisin). Hassua siinä on se, että mieheni aina odottaa jotain erityiskiitosta ja hurraa-huutoja, jos kerran-pari viikossa täyttää/tyhjentää tiskikoneen :D Mutta parempi sekin, kun ei mitään...

Minusta on jotenkin hyväksyttävämpää, kuten Moonin tapauksessa, ettei mies niinkään osallistu kotihommiin, jos hoitaa esim. asumiskustannukset.

No, onnekseni asumme kerrostalossa. Pihatyöt tämän kaiken lisäksi voisi tehdä vähän tiukkaa ;)

Voi apua, tää kämppä on heti aivan räjähtänyt jos äiskä on pari päivää kipeänä tai muuten estynyt siivoamaan! Se on aivan totta että miehet odottaa aina ylistyksiä pienen kotihomman jälkeen, käsittämätöntä! Tai kai niitä poikkeuksiakin on, mutta valitettavasti mun valitsemani yksilö ei ole sellainen.. Tänään tulin täyden päivän jälkeen kotiin, ja katsoin kauhistuneena kaikkea sotkua. Mies kyllä kertoi jopa huomanneensa sotkun, mutta eipä ollut sitten eväänsä liikauttanut mihinkään siivoamisen suuntaan.. emoticon

Kyllä silloin hoitovapaalla, vauvavuoden väsymyksen jälkeen, hoidin kotihommat ihan mielelläni kun mies kävi töissä. Mutta niin siinä tietysti kävi, että kun mun koulu ja työt ja kaikki alkoi, niin SILTI kaikki kotityöt tuntuvat olevan mun hommaa! No, välillä mies jopa tekee jotain, mutta pitkän patistelun tuloksena. Oi voi. En mä turhaan kutsu tuota miestä Siaksi emoticon

oi tekispä munki mies ees jotai...

se on kyl ehdottanu vuorottelua että viikko yks tiskaa ja sit toinen hoitaa imuroinnin ja mä sit tietty kokkaukset ja muut kotityöt mutta ei vielä kahteen kuukauteen oo kertaakaa tiskannu eikä imuroinu vaikka on pyytäny.

poian yösyötöistäki se on nii kivasti muille sanonu että sillä oli nii kiva idea että se joka ruokkii yöllä saa aamulla nukkuu ku meillä poika herää 6 tai 7 aamulla mutta kolmeen kertaan seki jäi vaikka töiltään hyvin ehtis...

Juu, meillä on ollut samat sopimukset kuin malinilla..vaan kuinkas kävi..mies ei ole vissiin kertaakaan herännyt yöllä vauvan itkuun (se ihan tosissaan nukkuu niin sikeästi!), mutta onneksi saan välillä nukkua pitkään aamulla.

Mutta se siivous. Siihen ei olla saatu minkäänlaista toimivaa ratkaisua. Tai no, miehen mielestä varmasti toimii tosi kivasti, kun kaiken voi jättää levälleen ja "kotitontut" käy siivoamassa jäljet emoticon Argh! Mikäköhän niitä miehiä vaivaa? Onko ne vaan niin laiskoja, vai eikö ne oikeasti välitä kodin siisteydestä? emoticon

Meillä menee aika hyvin tasan. Tai ainakaan kummastakaan ei tunnu siltä, että toinen joutuis tekemään enemmän. Raskausaikana mies teki kylläkin selvästi enemmän, kun olin itse niin väsynyt ja liikkuminen oli vaikeeta lopussa.

Meillä on joitakin tiettyjä juttuja, joita vaan toinen tekee esim. mies ei voi yhtään sietää imuroimista, joten meillä minä imuroin, kun se ei mulle ole niin vastenmielistä. Mä taas en putsaa vessan lavuaarin hajulukkoa, se on miehen homma. Meillä mies käy töissä ja mä olen lapsen kanssa kotona, mutta mies on kyllä esittänyt toiveen, että hänkin haluis sitten joskus olla kotona ja mä menisin töihin. Jos vaan taloudellinen tilanne antaa periks, mulla kun on reilusti pienempi palkka kuin miehelläni.

Meijän ei oo ikinä tarvinnu riidellä kotitöistä ja jotenkin sanattomasti ollaan tietyt hommat jaettukin..Molemmilla pelaa maalaisjärki siisteyden suhteen -> tykätään molemmat, et tavarat on omilla paikoillaan, ainoot mitkä saa olla "levällään" on tytön lelut :) Imuri ja moppi pysyy kyllä kummankin kädessä. Ja mies tietää, missä on siisvouvälineet :D
Mies oma-aloitteisesti saattaa ruveta saunankin pesuun..
Ruuan mies meillä laittaa oikeastaan aina..jos yritän jotain aloittaa, niin hän tulee tekemään loppuun. Ei haittaa minnuu yhtään :) Sanattomasti jaettu tarkoitinkin just tätä, et alusta asti mies on oma-alotteisesti kokkaillu ja mie oon hoitanu pyykit sen kummempaa kyselemättä.

Oon kyl hyvin tyytyväinen, ei valittamista kotitöistä tai niiden hoitamisesta..

Niin ja pakko lisätä, et kyllähän se meilläkin mies hoitaa noiden autojen huollot, renkaan vaihdot jne..mut aika pitkälti oon oppinu tuntemaan meijän yhdessäolon aikaan, et mitä mm. konepellin alla on :D Yhdessä ollaan tuusattu niitäkin, jos miulla ei oo ollu muuta tekemistä..

Meillä onneks myös aika harvinaisen mukava tilanne, että aika "tasan" nuo sillain menee... Nyt toki kun itse kotiäitinä ja mies tekee yötyötä + nukkuu päivällä "yöunensa", niin väkisinkin suurin osa päivittäishommista jää mulle. Eikä siinä, mä teen ruoan todella mielelläni (mies vastaa vain oikeista kunnon liharuoisa, pihveistä jne.) ja tossahan noi pyykki+tiskihommat menee näppärästi noilla koneilla. Siivous menee myös aika tasan; mä syötän lapselle iltapuuron, jonka aikana mies korjaa ne lelut ja muut päivän aikana levitetyt jutut, mitä ei olla ton taaperon kanssa siivottu, ja mä taas usein korjailen täältä (jokaisen meidän kolmen, eh) vaatteita pyykkikoriin. Meillä jostain syystä likaiset sukat tuppaa tippumaan jalasta olkkarin lattialle, en ymmärrä miksi ;)

Kunnon urakkasiivous pari-kolme kertaa vuodessa tehdään sitten yhdessä, lapsi on silloin hoidossa. Muulloin tapahtuvat imuroinnit mies hoitaa, minähän en imuriin (mun ekaks äitienpäivälahjaksi saamaa rikkaimuria ei lasketa ;)) koske! Me usein sitten ipanan kanssa ollaan puistossa tms. kun isi imuroi, niin sekin saa rauhassa puuhata.

Oon oikein tyytyväinen tähän, välillä sitä toki kumpikin toiselle tulee nalkuttaneeksi "Voisit säki joskus..." mutta ehkä ne on enempi niitä turhautumisen hetkiä, kun oikeesti syystä valittamista!

.. ikuisesti minun! Siis, nämä koti hommat! (piti oikeen kelata ketjua taaksepäin, että oonko jo kehunut..)

Alkuun, kait se oli seurustelun aikoja? Tään hurmuri heilui imurin kanssa ja pyöräytti hirvipaistit siinä samalla.  Sittemmin ei ole töpseli-johto-imuri yhdistelmä kiinnostanut. Paitsi autotallissa.
Psitäähän se potuttaan. Ja nyt olen huomannu, että vääntää veistä haavassa, kun tuli mieleen, että hän lupasi (LUPASI) että kun omakotitaloon mennään, niin SITTEN puistelee matot ja voidaan pitää SIIVOUSPÄIVIÄ! joopajoo.... Aina mattojen pölypilven alla pihalla yskiessaä, muistan tän ja suututtaa ihan tolkuttomasti. Onneksi lepyn sitte siinä huhkiessa :D

MUTTA ruokaa se tekee! Edelleen. Ja hyväää semmosta! Hoitaa auton renkaat ja ne "miesten" jutut.

MUTTA jos sinällään minulle tulee niskahiki, jos mies ehdottaa että pidettäiskö siivouspäivä! Mitä mitä mitä..... minähän siivon täällä torpassa kokoajan ja jokapäivä. Sitten se tulis siihen vaan elvistelemään, miten nää duunit oikesti hoidetaan! :D Ja koko touhuun menisi päivä aamusta iltaan ja illalla olis vielä ne matot ulkona.... tuulettuisivat huomiseen.

Mä oon nyt vahvasti sitä mieltä, että joku kaunis vkl aamu se rva Maarinen sieltä pakkaa kersan autoon, hurauttaa tänne meille Espooseen ja antaa miehen touhuta siivouspäivää ihan itsekseen! ;) Kerrot vaan ku tuutte, täällä me ollaan ja ootetaan! :) Saatte sitten palata kotiin ihmettelemään, että kuinka se isi siellä maalla nyt onkaan laittanut tuulemaan.

Tarvittaessa voidaan oottaa vaikka lumentuloon, niin saa sitten ihan siellä lumihangessa niitä mattoja pyöräyttää. :)

EDIT: Oho, huppista. Mä luulin, että oltiin tuolla ihan meidän omassa pinossa, mutta täähän oli tällainen julkisempi palsta :DD Heheheeh, niin tai näin, ootte Venlan kanssa tervetulleita :)

Meillä on kyllä aika hyvin tasapainossa nää kotityöt, eipä tarvi juur valitella :)
Mies on aina tehny "osansa" ja nyt jotenki luonnostaan lisäsi omaa tekemistään kun vauva syntyi, ettei mun vaan tarvi rasittaa itteeni liikaa :)

Takaisin