Mulla on hyvin samanlainen kokemus,
@Seikkailija !

Kuopus siis syntyi syöksyllä perätilassa kotivessaan. Ja en voisi olla onnellisempi että niin lopulta kävi! Olin/olen perin pohjin traumatisoitunut esikoisen sairaalasynnytyksestä kaikkine pelottavine toimenpiteineen ja komplikaatioineen, joita nykytietämykseni mukaan tuskin olisi käynyt, jos olisin ollut turvallisen tuntuisessa kodissa ja omien synnytyshormonieni olisi annettu toimia rauhassa. Minäkin meinasin kuolla verenhukkaan (3,5 litraa) esikoisen synnytyksen jälkeen, mutta olen lähes varma että siltä olisi vältytty kotisynnytyksessä. Niin kuin kuopuksen synnytys meni kuin vettä vaan ilman mitään komplikaatioita, puuttumisia, toimenpiteitä, jne, vaikka olisi pitänyt olla sitä ja tätä riskiä edellisen synnytyksen ja perätilan takia..
Eli siiis. Tiesin että tulen synnyttämään perätilavauvan. Pelkäsin kamalasti sairaalaa ja tiesin, että perätilasynnytyksiin puututaan vielä normaaliakin herkemmin ja että lääkäri on paikalla ja ohjaa selälleen synnyttämään, mikä ei todellakaan ole perätilasynnytykselle paras asento, päin vastoin kenties huonoin mahdollinen. Ajattelin mielessäni, että ollaan kotona niin pitkään kuin vain suinkin pystyy. Esikoista synnytettiin melkein 2vrk, joten en todella osannut ajatella, että olisi mikään kiire mihinkään..
Supistukset kuitenkin eteni hurjaa vauhtia ja oli mielettömän intensiivisiä. Siinä vaiheessa kun tajusin mitä tapahtuu, oli jo ihan liian myöhäistä kuvitella lähtevänsä mihinkään, vauva oli jo tulossa ja keho työnsi sitä raivokkaasti ulos. Onneksi olin kontrollifriikkinä perehtynyt perin pohjin perätilasynnytykseen, kaikkiin mahdollisiin riski-indikaattoreihin ja miten tulisi missäkin skenaariossa toimia. Soitettiin kyllä ambulanssi kun tajusin mitä tapahtuu. Huusin jotain karhun karjuntaa puhelimeen kauttaaltani hallitsemattomasti täristen ”VAUVA SYNTYY NYYYYYYYT!!!”, ja häke-tyyppi puhelimessa lukee jotain hemmetin listakysymyksiä: ”tuleeko supistuksia tiheämmin kuin kahdeksan minuutin välein?

”. ”Joo, täällä tuntuu jo pylly, en pysty puhumaan”, sanoin ja löin luurit kun tuntui absurdilta ettei selkeä sanomani mennyt perille. Tästä pari supistusta ja keho oli työntänyt vauvan kaulaa myöten ulos. Sitten ei tullutkaan supistusta, mutta tiesin, että pään tulisi syntyä mahdollisimman pian. Mies piti käsiä alla valmiina, kun minä kevyesti painoin vauvaa hartioista ja ponnistin ainoan omatoimisen ponnistuksen koko synnytyksessä. Plumps, vauva ”tipahti” isän käsille, minä kieputin napanuoran vauvan ympäriltä ja imaisin suullani rohisevan nenän tyhjäksi. Hetken vauva möyri ja rohisi, kunnes vähän itkaisi ja heti hamuili suullaan ”RUOKAAA”

Täydellinen synnytys, täydellinen vauva, en vaihtaisi mitään.
Ehkä joku 5-10min päästä ambulanssi tuli ja tyypit oli ihmeissään ”ohhoh! Ai täällä ollaan jo synnytty. Me kun käsitettiin, että ei ole kiire ja kuskataan synnyttäjä sairaalaan”, että niin hienosti häke-työntekijä otti meidät tosissaan.. istuin pöntöllä vauva sylissä ja aivastin, niin istukka tipahti pönttöön.

Siinä me sitten kerättiin istukka kulhoon, jotain minulle päälle ja kävelin vauva ihoani vasten lanssin kyytiin, jossa minä olin paareissa kiinni ja vauva sai olla rinnalla koko matkan

Olin hyvän aikaa todella shokissa, positiivisesti. Siellä minä pesin hampaita ja hääräsin päämäärättömästi kämppää ympäri tavaroita etsiessä, kun lanssihenkilökunta siinä tuumi että pitäisiköhän jo mennä..
Nyt olen taas raskaana ja jos kaikki menee hyvin, aion mitä todennäköisimmin synnyttää kotiin. Totta kai tarkasti raskautta ja tilannetta seuraten, tarjonta tiedossa jne.
Lisäyksiä:
Synnytys kesti kaikkinensa alle 2h.
Siinä vaiheessa kun vedet poksahti, tiesin että on teoreettinen riski napanuoran luiskahtamiselle, joten kuuntelin parin supistuksen yli sydänääniä dopplerilla, eikä niissä ollut mitään hämminkiä.