Kotisynnytys - voisitko ajatella synnyttäväsi kotona?

Vargynja

Admin
Staff member
Administrator
Helmikuiset 2021
Kuulostaako ajatus kotona synnyttämisestä varteenotettavalta vaihtoehdolta? Vai sellaiselta mitä et tekisi kuin pakon edessä? Tai oletko jopa synnyttänyt kotona?

Oma poika oli perätilassa, mikä huomattiin vasta, kun synnytys oli jo alkanut. Synnytys päätyi kesken kaiken sektioon. Tällä kokemuksella en synnyttäisi kotona. Vähintäänkin, jotta asiaa voisin edes sekunnin ajan harkita lapsen pitäisi olla ultralla varmistetusti raivotarjonnassa.
 
En haluaisi missään nimessä synnyttää kotona. Mä olen synnytyksissä rentoutunut täysin siinä vaiheessa kun on kirjattu sisään sairaalaan. Ihana tietää että kivunlievitys saatavilla ja ammattilaisia auttamassa hätätilanteessa. 3 hyvin mennyttä sairaala synnytystä, 2 syöksynä ja 1 niistä pakon edessä ilman kivunlievitystä. Seuraavan synnytyksen käynnistymistä sain odottaa osastolla. Uskon että kykenisin kivun yms. kannalta synnyttämään kotona, mutta en missään nimessä halua, kun tiedostan mitä kaikkea voi mennä pieleen.
 
Missä vaiheessa pitää tietää että synnyttää kotona? Siis mähän en ole edes raskaana todennäköisesti mutta mietin vaan että jos olisin synnytäjä nyt korona aikana ja mies ei saisi tulla mukaan niin voisinko vaan soittaa synnärille että mä haluan synnyttää kotona jotta mies pääsee olee mukana ja saisinko sitten lääkärin tai kätilön kotiin vai miten se menisi. Että voiko ylipäätään hetken mielijohteesta valita kotisynnytyksrn
 
En synnytyssäisi kotona, enkä ole koskaan halunnutkaan. Massiivinen verenvuoto tuli viimesynnytyksessä, eli en olisi edes selvinnyt kotisynnytyksestä. Toki ymmärrän, että joillekin se voi olla rauhoittava ja hyväkin kokemus. :happy:
 
Missä vaiheessa pitää tietää että synnyttää kotona? Siis mähän en ole edes raskaana todennäköisesti mutta mietin vaan että jos olisin synnytäjä nyt korona aikana ja mies ei saisi tulla mukaan niin voisinko vaan soittaa synnärille että mä haluan synnyttää kotona jotta mies pääsee olee mukana ja saisinko sitten lääkärin tai kätilön kotiin vai miten se menisi. Että voiko ylipäätään hetken mielijohteesta valita kotisynnytyksrn

Ei voi. Kotisynnytykseen pitää olla huolellisesti valmistautunut, eikä julkiselta puolelta irroteta henkilökuntaa kotisynnytyksiin, vaan ammattiapu pitää hankkia ja maksaa itse.
 
Itseäni kotisynnytys on aina kiehtonut ja selvittelin sit mahdollisuutta jo kauan ennen kuin lapsia edes suunniteltiin. Sitten muutettiin metsään ja ambulanssin vasteaika piteni huomattavasti enkä enää halunnut ottaa riskiä esikoista odottaessani. Sittemmin on tullut ystäville ja tutun tutuille niin paljon läheltä piti -tilanteita, etten enää haikaile kotisynnytyksen perään. Vauva saattaa syntyä normaalisti mutta istukka voi aiheuttaa nopean verenvuodon - yksi ystävä melkein kuoli tähän vaikka synnytti ihan sairaalassa. Samaten voi tulla äkillinen tarve hätäsektioon jolloin kotoa pitäisi päästä nopeasti sairaalaan. Tutut kätilöt ovat tämän trendin myös lytänneet juuri salakavalan verenvuodon vuoksi, itse synnytyksen kotikätilöt voivat yleensä hoitaa ongelmitta.

Mieheni sisko synnytti kaksi lastaan kotona (kolmannen ja neljännen), ammatiltaan sairaanhoitaja ja perehtynyt kotisynnytyksiin. Neljäs olikin yllättäen yli 5 kg, ei mahtunut syntymään vaan jäi jumiin ja kärsi hetken hapen puutteesta, pelättiin jo pahinta. Ambulanssi oli onneksi nopeasti paikalla ja pysyviltä vaurioilta lapselle ja äidille vältyttiin. Viides ja kuudes lapsi syntyivät sairaalassa.

Olen aina luonnonmukaisen ja aktiivisen synnytyksen puolesta, mutta riskit ovat minusta liian suuret. Sairaalassakin voi päästä hyvin kodinomaiseen tunnelmaan. Jos kolmannen vielä saan, haaveilen vesisynnytyksestä...


Sitten on näitäkin jotka eivät ehdi sairaalaan. Ystäväni synnytti kotinsa eteisessä. Kätilönä oma mies ja isä sekä liuta ambulanssimiehiä. Että onko sekään sitten se optimaalinen tilanne :bored:
 
Niin, tokihan on monia skenaarioita. Ja riskit on tietty kartoitettava ym. Oon asunut muualla kuin Suomessa jossa kotisynnytys on osa ”tavallista” perhe-elämää joten siksi varmaan myönteisempi asenne asiaan.

tällainen, aika kattava suomenkielinen artikkeli löytyi aiheesta: https://www.rakkaudenkohtu.com/kotisynnytys.html
Niin, ei tämä miehen siskokaan Suomessa synnyttänyt. On totta, että Suomessa asenne kotisynnytyksiin on ehkä turhan varovainen moneen muuhun maahan verrattuna. Toisaalta Suomessa on myös hyvin alhainen äitiys- ja imeväiskuolleisuus moneen muuhun maahan verrattuna. Mikä ei tietenkään välttämättä liity mitenkään kotisynnytyksiin.
 
En voisi ajatella synnyttäväni kotona. Kaksi syöksysynnytystä olen kokenut, ja sen verran kovia kokemuksia olivat, että todellakaan en ryhtyisi sellaiseen kotona. Esikoisen synnytyksessä olin varma, että kirjaimellisesti kuolen, koska synnytys oli täysin hallitsematon ja pakon edessä ilman kivunlievitystä, mutta samalla pystyi lohduttautumaan, että selviytymismahdollisuudet suomalaisessa sairaalassa ovat maailman parhaimmat. Toisen synnytys meni paremmin, koska osattiin edellisen synnytyksen perusteella ennakoida, ettei synnytys mene tälläkään kertaa oppikirjan mukaan, eikä se sitten mennytkään. Sekin tuli huomattua, että kun kätilö soitti anestesialääkärille, että täällä olisi vuotava jolle ei saada kanyylia, niin ei kovin montaa sekuntia kestänyt kun anestesialääkäri käveli ovesta sisään laittamaan kanyyleja, jotta saadaan tarvittavat lääkkeet suoneen, jotta vuoto saadaan rauhoittumaan. Punasolujakin sairaalassa sai. :)
Ja paikalla oli väkeä siivoamassa veret pois lattialta. Itsehän en pysynyt edes jaloillani verenhukan vuoksi.
Joten ei, en edes harkitsisi kotisynnytystä.

Vessan lattiallako synnytetään pää pönttöä vasten, vai onko jollain kotona sellaiset lattiat, ettei pari litraa verta lattialla haittaa yhtään?
 
Kotisynnytys ei olisi tullut mieleenkään, koska aina voi käydä jotain odottamatonta. Tosin, esikoinen syntyi niin vauhdilla, että jos olisin uskonut puhelimeen vastannutta tätiä, ( ” koska ensimmäinen lapsi, voi odottaa aamuun” ) niin hän olisi syntynyt kotiin.
 
En keksi mitään syytä, miksi haluisin synnyttää kotona. En näe siinä mitään muuta ku haittapuolia vaan. Toki jollekin se voi jostain syystä olla mieluisampaa. Mä en myöskään näe ”luonnollista” synnytystä (musta kaikki alatiesynnytykset on luonnollisia eikä sektiossakaan mitään vikaa ole, oli sitten suunniteltu tai kiireinen/hätä) millään tavalla parempana kuin avustettua tai lääkittyä. Ja tämähän on vain mun mielipide. :) tärkeintä on saada se lapsi hengissä ja ehjänä pihalle, mieluiten niin ettei äitikään siinä hirveästi kärsisi. Joillekin se äidin kärsimys ilmeisesti tarkoittaa epparia, kipulääkkeitä tai sängyssä synnyttämistä, toisille taas juurikin päin vastaista. Ja juurikin näistä syistä johtuen en synnyttäisi kotona. Jos on pienikin todennäköisyys sille, että lapsen hengen tai terveyden voi pelastaa vain sairaalassa, niin silloin sinne menen vaikka kuinka kotona olis kotoisaa.
 
En kyllä osaisi kuvitella synnyttäväni kotona. Sairaalassakin haluan olla mahdollisimman vähän aikaa, mutta siellä kuitenkin haluan synnyttää. On osaavia henkilöitä auttamassa tarvittaessa ja levollisempi mieli synnyttää sen vuoksi. Jos tapahtuu jotakin odottamatonta, saa apua nopeammin. Myöskään ei tarvitse siivota kotona jälkeenpäin...
 
Joo ei. Vaikka olosuhteet raskauden ja terveyden puolesta olisivatkin optimaaliset, eli normaali raskaus eikä terveysongelmia yms. niin en haluaisi. Nuorimmat lapset ovat vielä niin pieniä, että ovat omiaan luomaan levotonta ympäristöä ja hälinää jo pelkästään läsnäolollaan. Saa olla melkoinen meditaatioguru että löytää sen synnytyskuplansa keskellä sitä sirkusta. Toisekseen, kun kotona on kovasti töitä niin sairaalassa omaan napaan keskittyminen käy lomasta; joku muu laittaa ruuat ja pyykkää. Synnytyksen jälkeen on aikaa rentoutua ja tutustua uuteen vauveliin ihan rauhassa. Toki jossain vaiheessa tulee ikävä perhettä, ja yksityisyyden puute (ainakin jos joutuu jakamaan huoneen) ja näin kesäaikaan ilmastoinninpuute ajavat kyllä kaipaamaan kotiin.

Arvostan myös kovasti asiantuntijoiden saatavillaoloa ympäri vuorokauden. Apua siis niin maidonnousuun, imetysohjaukseen kuin pulloruokinnan opetteluunkin, ja olen kokenut hyödylliseksi vauvan verensokerin ja bilirubiinin seurannan.
 
Muokattu viimeksi:
Synnytin esikoisen suunnitellusti kotona ja toivon, että voin aina synnyttää kotona. Me päädyttiin lopulta sen takia kotisynnytykseen, että oli just tullu tiukat koronarajotukset ja halusin miehen synnytykseen mukaan tukemaan. Nyt on jo monia muita pääasiallisia syitä miksi haluan synnyttää kotona aina jos se suinkin on mahdollista.

Mulle koti tuntuu turvallisimmalta vaihtoehdolta ja silloin sitä pitkälle onkin synnytyksen etenemisen ja komplikaatioiden riskin kannalta. Kotona voin olla täysin rento, syvällä synnytyskuplassa ja synnytys etenee näin ollen parhaalla mahdollisella tavalla, kehon omat kivunlievityshormonit toimii ja keho toimii sujuvasti ja luonnollisesti. Vauva on stressittömämpi ja saa enemmän happea ja syntyy helpommin. Oma kokemus on paljon positiivisempi millä puolestaan on hyviä vaikutuksia mm. imetykseen ja kiintymyssuhteeseen.

Koen kodin turvallisemmaksi koska voin luottaa siihen, että saan olla rauhassa ja kukaan ei häiritse tai uhkaa minua. Ei tule vieraita ihmisiä katsomaan alastonta kehoani, ei tule yllättävää tai epätoivottua kosketusta, ei tule synnytyskuplan häirintää tai säikähtämistä jonkun äkillisen häiriötekijän vuoksi, ei tarvitse keskeyttää synnytyskuplaa tai häiritä omaa oksitosiinintuotantoa sen takia että pitäisi alkaa puolustamaan omia valintoja tai oikeuksia tai neuvottelemaan toimenpiteistä. Voin tietää ja luottaa siihen että ympärillä on vain valitsemiani luotettuja tuttuja henkilöitä jotka kunnioittavat minua ja toimivat toiveitteni mukaan.

saan siis synnyttää rauhassa ja kukaan ei puutu siihen ja silloin oma keho pääsee toimimaan parhaalla mahdollisella tavalla ja synnytys etenee hyvin ja itsellä on hyvä ja turvallinen olo ja vauva voi hyvin.

kotisynnytys on turvallinen vaihtoehto terveelle synnyttäjälle terveessä raskaudessa. Paras paikka synnyttää on silloin se missä kokee olonsa turvallisimmaksi, koska synnytys etenee siellä parhaiten. Toisille se voi olla sairaala ja voin ymmärtää sen mutta itselle se on 100% koti.

esikoisen synnytys meni hyvin, tehtiin lopullinen päätös synnyttää kotona n. 1kk ennen synnytystä ja palkattiin silloin 2 kotikätilöä. Maksoi n. 3000€ ja sai maksaa erissä. He päivystivät 4vk ajan synnytystä ja sai olla yhteydessä heihin muutenkin ennen ja jälkeen synnytyksen ja oli myös käyntejä ennen ja jälkeen synnytyksen. Olin valmistautunut hyvin synnytykseen ja saanut ammeen ja tens-laitteen myös etukäteen kotiin.

synnytys alkoi spontaanisti 5 päivää ennen laskettua aikaa supistuksilla ja eteni sujuvasti ja luonnollisesti. Kesti 8 tuntia ja sain olla omassa rauhassa kokoajan, välillä vain kuunneltiin sydänääniä varmaankin doplerilla. Kävelin olkkarissa ja olin välillä kontillaan ja ystävä ja mies oli välillä sivussa ja välillä vierellä. Pari tuntia ennen syntymää siirryin ammeeseen. Kätilöt oli hiljaa ja antoi omaa tilaa. Kuuntelin kehoa ja vaihtelin asentoa ja ponnistin sen mukaan. Tunsin vauvan laskeutumisen ja ponnistuksen tarve tuli kehoon niin ettei tarvinnut miettiä millon tai miten ponnistan. Reilun tunnin ponnistamisen jälkeen tuli pää ulos ja seuraavalla supistuksella loput vauvasta. Otin vauvan itse kiinni ja nostin syliin. Siitä sitten hetken päästä meidät autettiin patjalle makaamaan ja siinä synnytin istukan ja vauva kokeili ensi-imetystä. Pari tikkiä ommeltiin ja mulle tuotiin syötävää ja juotavaa. Napanuora leikattiin ja vauvaa tutkittiin ja mittailtiin. Mut talutettiin vessaan ja omaan sänkyyn ja sain vauvan sinne ihokontaktiin. Kätilöt siivos ammeen ja vei pyyhkeet pyykkiin ja saatiin jäädä miehen ja vauvan kans perhepetiin nukkumaan. Parina seuraavana päivänä kätilöt tuli käymään ja juttelemaan ja myöhemmin oli vielä synnytyskeskustelu. He teki maistraattiin syntymäilmotuksen ja lääkärillä käytettiin tarkastuksessa parin päivän iässä.

oli ihana myös kun sai olla rauhassa kotona synnytyksen jälkeen ja imetystä tuettiin ja siihen luotettiin.

nyt tulevan vauvan aion myös synnyttää kotona ja kotikätilö ja ehkä doula ainakin tulossa mukaan. Esikoinen voi olla kotona jos se tuntuu hyvältä tai sitten laitetaan hoitoon. Synnytyksen jälkeen aion pyytää apua esikoisen hoitoon, siivoukseen ja ruuanlaittoon.

olen tosi kiitollinen että päätin synnyttää kotona ja se oli tosi ihana kokemus itselle. :Heartred
 
Synnytin esikoisen suunnitellusti kotona ja toivon, että voin aina synnyttää kotona. Me päädyttiin lopulta sen takia kotisynnytykseen, että oli just tullu tiukat koronarajotukset ja halusin miehen synnytykseen mukaan tukemaan. Nyt on jo monia muita pääasiallisia syitä miksi haluan synnyttää kotona aina jos se suinkin on mahdollista.

Mulle koti tuntuu turvallisimmalta vaihtoehdolta ja silloin sitä pitkälle onkin synnytyksen etenemisen ja komplikaatioiden riskin kannalta. Kotona voin olla täysin rento, syvällä synnytyskuplassa ja synnytys etenee näin ollen parhaalla mahdollisella tavalla, kehon omat kivunlievityshormonit toimii ja keho toimii sujuvasti ja luonnollisesti. Vauva on stressittömämpi ja saa enemmän happea ja syntyy helpommin. Oma kokemus on paljon positiivisempi millä puolestaan on hyviä vaikutuksia mm. imetykseen ja kiintymyssuhteeseen.

Koen kodin turvallisemmaksi koska voin luottaa siihen, että saan olla rauhassa ja kukaan ei häiritse tai uhkaa minua. Ei tule vieraita ihmisiä katsomaan alastonta kehoani, ei tule yllättävää tai epätoivottua kosketusta, ei tule synnytyskuplan häirintää tai säikähtämistä jonkun äkillisen häiriötekijän vuoksi, ei tarvitse keskeyttää synnytyskuplaa tai häiritä omaa oksitosiinintuotantoa sen takia että pitäisi alkaa puolustamaan omia valintoja tai oikeuksia tai neuvottelemaan toimenpiteistä. Voin tietää ja luottaa siihen että ympärillä on vain valitsemiani luotettuja tuttuja henkilöitä jotka kunnioittavat minua ja toimivat toiveitteni mukaan.

saan siis synnyttää rauhassa ja kukaan ei puutu siihen ja silloin oma keho pääsee toimimaan parhaalla mahdollisella tavalla ja synnytys etenee hyvin ja itsellä on hyvä ja turvallinen olo ja vauva voi hyvin.

kotisynnytys on turvallinen vaihtoehto terveelle synnyttäjälle terveessä raskaudessa. Paras paikka synnyttää on silloin se missä kokee olonsa turvallisimmaksi, koska synnytys etenee siellä parhaiten. Toisille se voi olla sairaala ja voin ymmärtää sen mutta itselle se on 100% koti.

esikoisen synnytys meni hyvin, tehtiin lopullinen päätös synnyttää kotona n. 1kk ennen synnytystä ja palkattiin silloin 2 kotikätilöä. Maksoi n. 3000€ ja sai maksaa erissä. He päivystivät 4vk ajan synnytystä ja sai olla yhteydessä heihin muutenkin ennen ja jälkeen synnytyksen ja oli myös käyntejä ennen ja jälkeen synnytyksen. Olin valmistautunut hyvin synnytykseen ja saanut ammeen ja tens-laitteen myös etukäteen kotiin.

synnytys alkoi spontaanisti 5 päivää ennen laskettua aikaa supistuksilla ja eteni sujuvasti ja luonnollisesti. Kesti 8 tuntia ja sain olla omassa rauhassa kokoajan, välillä vain kuunneltiin sydänääniä varmaankin doplerilla. Kävelin olkkarissa ja olin välillä kontillaan ja ystävä ja mies oli välillä sivussa ja välillä vierellä. Pari tuntia ennen syntymää siirryin ammeeseen. Kätilöt oli hiljaa ja antoi omaa tilaa. Kuuntelin kehoa ja vaihtelin asentoa ja ponnistin sen mukaan. Tunsin vauvan laskeutumisen ja ponnistuksen tarve tuli kehoon niin ettei tarvinnut miettiä millon tai miten ponnistan. Reilun tunnin ponnistamisen jälkeen tuli pää ulos ja seuraavalla supistuksella loput vauvasta. Otin vauvan itse kiinni ja nostin syliin. Siitä sitten hetken päästä meidät autettiin patjalle makaamaan ja siinä synnytin istukan ja vauva kokeili ensi-imetystä. Pari tikkiä ommeltiin ja mulle tuotiin syötävää ja juotavaa. Napanuora leikattiin ja vauvaa tutkittiin ja mittailtiin. Mut talutettiin vessaan ja omaan sänkyyn ja sain vauvan sinne ihokontaktiin. Kätilöt siivos ammeen ja vei pyyhkeet pyykkiin ja saatiin jäädä miehen ja vauvan kans perhepetiin nukkumaan. Parina seuraavana päivänä kätilöt tuli käymään ja juttelemaan ja myöhemmin oli vielä synnytyskeskustelu. He teki maistraattiin syntymäilmotuksen ja lääkärillä käytettiin tarkastuksessa parin päivän iässä.

oli ihana myös kun sai olla rauhassa kotona synnytyksen jälkeen ja imetystä tuettiin ja siihen luotettiin.

nyt tulevan vauvan aion myös synnyttää kotona ja kotikätilö ja ehkä doula ainakin tulossa mukaan. Esikoinen voi olla kotona jos se tuntuu hyvältä tai sitten laitetaan hoitoon. Synnytyksen jälkeen aion pyytää apua esikoisen hoitoon, siivoukseen ja ruuanlaittoon.

olen tosi kiitollinen että päätin synnyttää kotona ja se oli tosi ihana kokemus itselle. :Heartred

Kuulostaapa ihanalta synnytyskokemukselta. :red-heart: Kiva kun kerroit näin yksityiskohtaisesti kokemuksestasi. :smiling-eyes: Yhtä oikeaa tapaa ja paikkaa ei ole. Se on kullekin paras, mikä tuntuu parhaalta.

Ihan uteliaisuudesta. Ultrattiinko vauvan asento kun olit päättänyt synnyttää kotona? Kysyn tätä koska esikoiseni oli perätilassa ja neuvolassa hänen uskottiin olevan raivotarjonnassa. Asentoa siis tutkittiin vatsan päältä tunnustelemalla. Synnytyksen käynnistyttyä ultrattiin ja todettiin perätila.
 
Kuulostaapa ihanalta synnytyskokemukselta. :red-heart: Kiva kun kerroit näin yksityiskohtaisesti kokemuksestasi. :smiling-eyes: Yhtä oikeaa tapaa ja paikkaa ei ole. Se on kullekin paras, mikä tuntuu parhaalta.

Ihan uteliaisuudesta. Ultrattiinko vauvan asento kun olit päättänyt synnyttää kotona? Kysyn tätä koska esikoiseni oli perätilassa ja neuvolassa hänen uskottiin olevan raivotarjonnassa. Asentoa siis tutkittiin vatsan päältä tunnustelemalla. Synnytyksen käynnistyttyä ultrattiin ja todettiin perätila.


Kävin vaan kahdessa perusultrassa eikä ohjattu lisäultriin. Mutta kyllähän se lapsi tosiaan voi kai olla missä asennossa vaan tai vaihtaa asentoa ja perätilavauvatkin yleensä syntyy hyvin, täytyy vaan tietää vähän eri juttuja sitä varten (mm. hands off).
 
En todellakaan haluaisi synnyttää kotona. Minulla ei olisi siellä turvallinen olo enkä voisi rentoutua, kun pelkäisin, että jotain menisi pieleen. Synnytyksessä voi tapahtua niin nopeasti jotain, että vauva pitää saada ulos heti, ja silloin haluan kyllä olla sairaalassa. Meidän synnytyssairaalassa on tosi ihanasti sisustetut synnytyssalit, koko seinät on maalattu täyteen isoa luontomaisemaa, katossa olevat LEDit ovat kuin tähtitaivas jne. Siellä ei ollut yhtään kliininen sairaalatunnelma, ja kuitenkin samalla oli ammattilaiset hoitamassa.
 
En haluaisi kokea kotisynnytystä. Synnytys on ennalta-arvaamaton tapahtuma, ja vaikka kotona olisi kätilö mukana, haluaisin kuitenkin enemmän tukea koko synnytykseen, mikäli jotain ikävää sattuisi.
 
Takaisin
Top