Koti kuntoon, hankintoja ja huonekuvia :)

Kyfi6300830

Jostain jotain jo tietävä
Oletteko te muut alkaneet laittaa kotia kuntoon? Ja jos ette, niin milloin ajattelitte? Millaisissa asunnoissa asutte? :)

Itselläni kauhea pesänrakennusvimma ja olenkin jo kolunnut kaappeihin pikkuhiljaa lisää tilaa :) Vauvan vaatteet alkaa olla lajiteltu, mutta niiden pesemisen meinasin jättää puolentoista kuukauden päästä kun jään äitiyslomalle :) Myös esim.sitterin kankaat yms. aion jättää sinne myöhemmäksi. Muita tarvikkeita aion hankkia pikkuhiljaa lisää,esim.topsipuikot yms. Äitiyspakkaus ei ole vieläkään kuukauden odottelun jälkeen saapunut, mutta päätös tuli pari päivää sitten :) Vaunutkin saatiin.

Meillä on sellainen 55 neliöinen kaksio. Mahtuu ihan hyvin tällä hetkellä, mutta kylpyhuone voisi olla hieman isompi ja esim.kylpyammeen laitto saattaa tehdä tiukkaa. Hoitotaso ei mahdu millään, mutta saa nähdä josko ostaisin sellaisen pinnasängyn päälle laitettavan.. Saa nähdä. Kunhan nyt tämä matkalainen pysyisi kyydissä ennenaikaisuuden riskin vuoksi... Siksi haluaisin saada kaiken jo pikkuhiljaa valmiiksi kun ikinä ei tiedä..

Mutta kertokaa tekin millä mallilla teillä on asiat♡ Itse en malttaisi odottaa millään enää, vaikka samaan aikaan tiedän että jokainen päivä vauvalla kohdussa on kallisarvoinen ♡
 
Me asuttiin myös esikoisen syntyessä kaksiossa, pienellä kylppärillä ja silloin löysin stokken kokoontaitettavan kylpyammeen. Oli ihan superhyvä, kun tilat oli muutenkin rajalliset. Nyt meillä on kodinhoitohuoneellinen kolmio noin 80 neliötä mutta on tuo kokoontaitettava amme edelleen käytössä :)

Mä en oo vielä kauheasti mitään laitellut, ensi viikolla tulee esikoisen uus sänky niin saadaan pinnasänly vauvaa varten valmiiksi. Jossain vaiheessa haen sitten pienet vaatteet pestäväksi, mutta varmaan vasta huhtikuun puolella.
 
Ja ainiin, me pärjättiin hyvin pesukoneen päälle laitettavalla hoitoalustalla. Ja laitetaan samallailla tälläkin kertaa.. Loppuen lopuksi oli niin lyhyen aikaa tarvetta sille hoitopisteelle kun on jo pitkään vaihdettu vaipat sun muut tehty vähän missä sattuu kun vahtia riittää :)

Toivottavasti vaavi pysyisi vielä masussa, eikä tulisi näin aikaisin. Ymmärrän että täytyy sillon laitella kaikki mahdollisimman valmiiksi.. :)
 
Meillä kans alkaa kaikki hankinnat olemaan tehty. Vaunut vielä odottaa miehen serkulla. Mä kans ajattelin et alan sitten vasta äippälomalla viimestään pesemään noita tekstiilejä, eihän tässä kiire. Vähän oli puhetta jos laiteltas maaliskuussa kämppää valmiiksi, pinnasänkyä paikoilleen jne. Saa nähä tuleeko joku pesänrakennusvimma että joutuu aikasemmin alottamaan :D mutta joo jätettiin kans noi vaipat/topsit yms hankinnat sinne lähemmäs laskettua aikaa. Turhaan niitä ottaa vielä pölyttymään tonne hoitopöydälle kun avohyllyt siinä
 
Mulla on jo kaks lipastoa täynnä pestyjä vaatteita x) Kaksiossa asutaan, kylppäri on alhaalla "kellarissa" niin hommasin olohuoneeseen tollasen hoitopöytä+lipasto yhdistelmän. Ja Ikeasta piti hakee toinen iso lipasto vauvanvaatteille/lakanoille kun ei kaappeihin oikein mahu...vaunut oottaa kellarissa ja pinnasänky on jo makkarissa, patja ja reunasuojat vielä paketeissa :P

Harsoja oon ostanu pari pakettia mut muuten kaikki tollaset, vaipat yms. käyttötavarat saa jäädä myöhäsemmäks. Turvaistuin on vielä vähän kysymysmerkillä ja sitteriä oon koittanu bongailla vaikka käytettynä. Ja vanna pitäs tonne alas kylppäriin hommata :)
 
Meilläkin kaikki suurimmat hankinnat on jo tehty, äitiyspakkausta vielä odotellaan, niin sitten sen jälkeen ajattelin alkaa hommailemaan näitä "tilpehöörejä" eli rasvoja ja vaippoja ja muita.. Hivenen vaikealta tuntuu näin esikoista odottavana edes tietää mitä kaikkea sitä olisi hyvä valmiiksi hankkia. Ihan vaikka tuo kotiutumisasu on tuottanut päänvaivaa kun ei tiedä millainen lämpötila on kotiutumispäivänä :D
 
Meillä toiminut tällä hetkellä toi toinen makuuhuone "varastona" ja nyt pakko alkaa sitä tyhjentämään ja laittamaan esikoiselle kun ei meitä tohon yhteen makuuhuoneeseen mahdu neljää.. Tuntuu ihan kauheelta urakalta mut kun se saadaan tehtyy ni voidaan joskus haaveilla tän myymisestä ja muuttamisesta omakotitaloon.. :) Hyvä patistus tää toinen muksu et saa ton huoneen kuntoon.. :) Sänky pitää ostaa esikoiselle mut muuten on aika vähän hankittavaa..
 
Täällä on Vaunut,Sitteri,pinnis oottelee viä varapapalla,kaukalo +hoitopöytä haetaan tädiltä kunhan jään kesälomalle :),patja ja lakanat on viä paketeissaan. Vaatteita löytyy jo aika hyvin ja ne oottelee tolla pyykkikopassa pääsyä koneeseen :)ÄP:n vaatteet on viä laatikossaan:) kotiutumishaalari on semmonen vuorellinen fleece josta saa hihat ja lahkeet käännettyä :) Vannakin löytyy :) Vaippoja sun muita ostellaan sit lähempänä laskettua aikaa :)

Pinnis tulee meidän kaa makkariin ja hoitopöytä alakerran tyhjään huoneeseen josta on sit lyhyt matka vessaan pyllypyykille :) Vaatteet varmaan laitan osan alakertaan hoitopöydän lähelle ja jtn sit omaan vaatekaappiini :)
 
Mulla ei ole minkäänlaista pesänrakennusviettiä :D Mies aina välillä juttelee, miten kaikkea voisi järjestellä paikoilleen ja mä vaan ahdistun, kun tuntuu et joka paikka pursuaa tavaraa! Tilanpuutetta ei oikeasti pitäisi olla, 3h+k ja 70 neliötä pitää riittää kyllä kolmelle hyvin, mut en haluais vallan luopua työhuoneestakaan, kun ollaan molemmat opiskelijoita. Toinen makkari jää siis vauvanhuone/työhuonehybridiksi ainakin joksikin aikaa, ja sen järjestäminen sellaiseksi on vähän haastavaa! Pitäisi vaan saada laitettua tavaraa pois oikein urakalla.

Vaunut ja turvakaukalo löytyy, jonkin verran saatuja vaatteita ja pari itse ostettua, Stokken taittuva kylpyamme (aivan ehdoton pienessä kylppärissä!), kestovaipat on tulossa ja parit pienet tilpehöörit ollaan saatu. Saadaan vielä paljon tavaraa mun siskolta, eikä silleen ole hankkimisahdistusta :) Sänky on oikeastaan ainoa semmoinen isompi hankinta vielä, ja vaipparallille pitää keksiä systeemi, pyykkikoppa ja sellaiset. Aikaa onneksi on vaikka miten paljon!
 
Joo, onneksi on vielä aikaa, vaikka meidän ei niin kovin montaa juttua tarvitse hankkia. Vähän sovittiin että ensi viikolla käydään ostamassa turvaistuin esikoiselle valmiiksi, vapautuu tuo kaukalo sitten uudelle vauvalle. Ja toinen pinnasänky + patja pitäisi hommata, meille tulee kyllä makkariin tosi ahdasta kun ei vielä raaski esikoista toiseen huoneeseen muuttaa ja makkari on melko pieni... meille tulee äitiyspakkaus (jokohan se ensi viikolla tulisi :rolleyes:), joten siinähän nuo hankinnat taitaa ollakin... vaippoja sitten tietenkin, varmaan kotimatkalla synnäriltä. Ja ehkä parit pinnasängyn aluslakanat voisi ommella. Meillä ei mitään reunapehmusteita ole ollut käytössä eikä tule nytkään, kun mun mielestä on ihanaa että näkee omasta sängystä vauvan ilman että tarvitsee nousta ylös, ainakin alkuun sitä tulee kuitenkin jatkuvasti katseltua... ja kyllä vauvakin tykkää että näkee äidin ja isin...
 
Meillä on hankinnat aika hyvällä mallilla, kaikki "pakollinen alkuun" on jo ollut jonkin aikaa.. Eli siis ensisänky/kehto, turvakaukalo + jalusta sekä pikkukokoisia vaatteita, kotiutumisasu, harsot jne.. Nää "markettikamat" eli vaipat, pumpulipuikot, rasvat sun muut ajattelin hakea kanssa vasta äippiksellä, turhaa pölyttyvät tuossa vielä :) Sen lisäksi vaunut on tilattu (ja olis pitäny jo tullakin...) sitteri, leikkimatto, rintareppu, vaatteet kokoon 62/68 asti sekä paljon kaikkea "pienempää", lakanoita, reunapehmustetta, kuumemittaria yms. löytyy jo.. Rintapumppu, itkuhälytin ja vaipparoskis on käytännössä enää ostoslistalla.. Pääsiäisenä kun on 4 pv putkeen vapaata, otetaan vauvan huoneen maalaus/tapetointi/hoitopöydän&pinniksen kasaus -projekti.. Sit onkin pari viikkoa duunia ja alkaa äippis, niin pääsee laittamaan huoneen kokonaan valmiiksi.. En malta odottaa :Heartbigred
 
mulla on ollu parina päivänä kunnon pesänrakennusta, heräsin mm. eilen viideltä ja ompelin vaikka ja mitä. vaihdettiin jo aiemmin isompi makkari lastenhuoneeks ja käytiin ikeassa hakemassa kamaa.

sitä lastenhuonetta oon nyt tuunannu pari päivää, uudet verhot ja pessy kaikki patjanpäälliset, ommellu uusiaki.. meillä siis jo 2 skidiä ennestään. myös koko muu kämppä on saanu kevätilmettä, kaapit on järjestetty ja vauvalle vaatekorit ja vaatteet 50-74 cm valmiina :) kaverilta saan sellasen kätevän pesuistumen lavuaariin ja syöttötuolinki!

mutta paljon on vielä hommaa, kun ompelen ite vauvalle lakanat, teen mobilen ja sänkyki tulee vasta myöhemmin ja sitteri pitää vielä metsästää..ja sisustus pitää viimeistellä, kun oon päättäny et teen vaan ku tekee mieli, ja lööbailen jos en jaksa.
 
ImageUploadedByVau Foorumi1423341268.740597.jpg testaan kuvien laittamista, tässä kevätmakkari, sängyn päätyyn tulee sitte pinnasänky :) laitan sitte jos muistan ni olkkarista ja lastenhuoneestaki kuvia kunhan saan kaikki suunnitelmat toteutettuu!

ois kiva nähdä muiltakin kuvia!
 
Meillä on hankittuna kaikenlaista, vikat hankin sitten äitiyslomalla.. Esim. Rasvat, topsipuikot tms. :--) Mä oon aina ollut vähän kirppiskammonen, kunnes ystävä pyysi mukaan joulun tiennoilla. Sieltähän löytyy vaikka mitä, mutta kiinnostuin vaan vauvanvaatteista. Todella hyväkuntoisia, kuin uusia ja niin edullisesti! :eek: Alla kuva, kun löysin taas kasan vaatteita yht. 12 euroa :-) ps. En tiedä sukupuolta, sen vuoks niin neutraaleja :)
 

Liitteet

  • ImageUploadedByVau Foorumi1423672798.783091.jpg
    ImageUploadedByVau Foorumi1423672798.783091.jpg
    67.1 KB · Katsottu: 100
Mulla ei oo minkäänlaista pesänrakennusviettiä, ois kiva jos semmonen pukkais vaikka miehelle niin en joutuis itse miettimään moisia :P Voi kyllä olla että nykyinen asunto vaikuttaa asiaan, neliöitä meillä on n.160 joista käytössä arviolta puolet, muutellaan vuodenaikojen mukaan ympäri taloa eikä meillä ole minkäänmoista tietoa mitkä huoneet meinataan keväällä ottaa käyttöön. On aikamoisia lämpötila vaihteluita eri huoneissa ja viime kesänä yläkerran yhteen makkariin ja vaatehuoneeseen pukkasi jostain ampiaisia jonka takia päätettiin hylätä huone, jossa tällä hetkellä taas koko perhe nukkuu :laughing002

Olen kuitenkin tietoinen missä vanha kantoliinani on, sillä kaiketi meinaan sitten pärjätä :D
 
Mä tykkään käydä paljon kirppiksillä juuri siitä syystä että sieltä löytyy siistiä ja uudenveroistakin vaatetta\tavaraa sopuhintaan :) myös tulee kavereiden kanssa kierrätettyä vaatteita ja nyt sit oon saanu jo yhdeltä kaverilta kasan pikkusia vaatteita ja saan mun tädiltä ainakin äp laatikollisen vaatetta :)
 
Jep, lapsiasioissa kirpparit kunniaan! Ostin viikko sitten ihan tosi siistissä kunnossa olevan Pikku Piia -pinnasängyn reunasuojuksen kirpparilta. Eilen osu silmiin se ihan sama suoja kaupassa. Kaupassa 49e, mulle kirpparilta 3e :D
 
Mitenhän noita lastenvaatteita kannattaa hankkia? Lähinnä mietityttää koot 50-60cm? Tiedän ettei ne kauaa mene sitten pikkuselle päälle, mutta mihin kannattaisi panostaa?
Mullahan ru:ssa selvisi, että vauva on todella pikkuinen ja kasvanut muutenkin alakäyrillä. Niin jotenkin, haluaisin ettei se sitten huku niihin vaatteisiinsa :D
 
Me on hommattu jo melkein kaikki mitä keksittiin tarvita. Uutena on hommattu vain rasvoja, liivisuojia yms. vastaavaa. Kaikki muuten kaytettynä. Mun äiti tosin halusi hommata meille kylvetysjutut, eli ne on sitten uusia. Lisäksi ostettiin yksi lipasto uutena, mutta ajattelen sen jotenkin erillisenä, kun tarkoitus on, että se lähtee meiltä vasta, kun vauva muuttaa kotoa ja ottaa sen mukaan :)

Vaatteita en ole miettinyt yhtään, kun saatiin sukulaisilta niin järkyttävän paljon vaatteita 50 cm ->, etten usko, että niistä ehditään puoliakaan päällä pitämään...

Harsoja ja vaippoja ja jotain kosteuspyyhkeitä yms. tarvitaan vielä. Rintapumput ja pullot ajattelin ostaa vasta syntymän jälkeen (tai laittaa miehen kaupoille), kun näkee nouseeko oma maito yms.
 
Mulla alkoi naurattaa tuo lause "kun vauva muuttaa kotoa", kuvittelen pienen vaippapöksyn reppu selässä ovella, hei sitten! :wink

Tahtoisin jo testata uusia tuplarattaita, tai siis uusia vanhoja, käytettyjä. Ne odottaa mummolassa. Et onko niistä mihinkään. Ja meillä on seisomalauta tuolla valmiina, mutta se ei käy nykyisiin yhden hengen vaunuihin, niin kiinnostais tietää käykö se niihin tupliinkaan. Esikoisen aikaiset vauvajutut on kaivettu esiin ja odottavat mm. pesukoneeseen pääsyä. Pinnasänky on jo kasassa ja toimii vauvatavaroiden varastona :) Muutamia pieniä vaatteita olen ostanut kirppikseltä ja äitiyspakkaus haettiin. Isyyspakkauksen annoin jo isille. Ja pieni sisaruspakkaus odottaa tulevaa isosiskoa.

Alkaa jo vähän perhosia lennellä vatsassa.... Miettii koon 1 vaippoja... tuttipulloja... leikkimattoa lattialla...
 
Takaisin
Top