Epsu, mä oon tehny ripsiä monia vuosia, ja niistä ensimmäiset vain ripsiä, tyyliin 9h päivässä, ja ilman asian mukaisia suojauksia. Sillon kun aloitin ei todellakaan puhuttu mistään vaaroista. Nykyään teen ripsiä 1-5h päivässä, riippuen päivästä. Joten altistun liimalle säännöllisesti ja näin ollen en laittaisi itselleni vaikka en olisi raskaanakaan. Koska alan oireilla heti. Jos en käytä kaasunaamaria nenä ja kurkku kirvelee, nenästä vuotaa verta jne. Lisäksi vähän ajan kuluttua tulee psyykkisiä oireita. Ihan sama kun hengittelisi muita liimoja, bensaa tai tusseja. Kyseessä on periaatteessa pikaliima millä tehdään vaikkakin ripsille tarkoitettu.
Mun yks ystävä teki vuosia yhtä paljon kun mä ja joutu lopettaa firmansa ja kouluttautua uudestaan kun sai työperäisen astman. Oireili vielä enemmän kuin minä. Nyt uskallan kuitenkin tehdä kun on hyvä suojaus, mutta teko ottaa selkään joten siksi mietin milloin siirrän asiakkaat mun työntekijöille. Paperi/pahvisuojuksesta ei ole mitään hyötyä koska suojaa vain pölyltä, pitää olla sellanen liuotinhöyrysuojain.
Kuitenkin, teen asiakkaille jotka on raskaana Ja jos on raskaana niin se altistus liimalle on vähän aikaa vain huollossa, kuivana se ei allergisoi. Eriasia jos olisi liima höyryssä joka päivä. Joten ei kannata panikoida mut on syytä tiedostaa asia.