Kosmetiikka raskauden aikana

Itse olen karsinut minulle helppoja vaihtoehtoja, esim. meikit, hiustenvärjäys (värjäsin ennen raskautta hiukseni mahdollisimman lähelle omaa väriäni), hajusteet, kynsilakat, ainaskin. Olen aika varovainen juuri sen takia että nykyaikana kun on todettu esim tuota sperman huonontumista ja syöpien lisääntymistä yms. ja on viitteitä ja teorioita kemikaalejen osaan asiassa. Koen että on multa pieni vaiva olla hetki ilman turhaa pläträystä jos sillä voin tuollaisiin edes vähän vaikuttaa lasteni osalta, kun sikiöt tunnetusti aikasen herkkiä vaikutuksille. Ja itse olen pääasiallisesti keskittynyt niiden tuotteiden välttämiseen jotka ovat pitkään iholla tai hengitysteillä, esim hiustenpesu tuotteiden listat tarkistan vasta sitten kun uudet ostan, ovat vain hetken päässä kunnes huuhdellaan pois niin en pidä niin suurena riskinä. Rasvaamisen taas olen koittanut pitää minimissä, koska sehän siihen iholle jää ihan sitä varten että imeytyisi, uskon kuitenkin että hyviä rasvoja tai öljyjä kyllä markkinoilta löytyy, itse ole vielä vain ehtinyt sellaista etsiä kun nyt vasta talven tullen aloin taas rasvailemaan.

Muutenkin koitan pitää kemikaalikuormaa mahdollisimman alhaisena arkipäivän valinnoillani, kosmetiikassa, kodintuotteissa, ruoassa, olin raskaana taikka en.

Ps. joissan seksivälineissäkin on sellaisia kemikaaleja mitkä saattavat olla haitaksi sikiön kehitykselle, ja ne ovat yleensä suorassa kosketuksessa limakalvoille joista maalaisjärjellä voisin kuvitella kemikaalien pääsevän vielä helpommin verenkiertoon ja elimistöön.
 
Niin ja on se Tanska josta löytyy tuo "meikkauskielto", muistaaksine oli kylläkin oikeammin jonkinmoinen kosmetiikkakielto mutta media tykkäsi enemmän tuosta meikkikiellosta.
 
Orm Onnekas: Mä en tiedä itseasiassa ihan tarkkaa syytä tähän. Muistan vaan että on opiskeluajoilta jäänyt päähän tämä tieto. Kaikki aromaattiset öljyt on antiseptisiä et ei se ole siitäkään. Mikä nyt ekana tulis mieleen on että siinä aromaterapeuttisissa vaikutuksissa on jotain sellasta et ei suositella raskaana oleville. Tai sit kun sitähän käytetään nimen omaan tälläisessä finni/acne hoidossa voi olla että se on liian puhdistava tai jotain. Anteeksi hyvin vaillinainen vastaus :sad001
Kiitos kuitenkin vastauksesta! Yritän selvittää siinä vaiheessa jos raskaaksi vielä tulen. Ostin nimittäin raskautta ajatellen luonnonkosmetiikkadödön välttääkseni alumiinia yms. myrkkyjä, ja tietysti kotona huomasin että siinä on yhtenä ainesosana se teepuuöljy :laughing025

Ainut turvallinen vaihtoehto lienee haista "sille itselleen". Mutta tää dödö tuntuu toimivan oikeasti, en haise ikinä hielle, toisin kun LV:n hajusteettoman dödön aikakaudella.
 
Orm Onnekas; Mä kans ostin tossa vähän aikaa sitten sellasen alumiinittoman ja alkoholittoman dödön joka oli tarkoitetu kaikille superherkkä ihoisille: sain ihan hirveen allergisen reaktion, kainalot meni ihan punaisiksi ja kutitti ihan sikana :grin. Vaihtoin takas Doveen, kattoo nyt et jos joskus tuun raskaaksi niin mitä mä sit käytän. Maahatuojan kanssa juteltiin että mä todennäköisesti olen sit allerginen jollekin ainesosalle mikä siellä on :sad001
 
Enpä ole vaihtanu mtn mut en suihkuta hajuvettä enää ihoon vaan vaatteel ja en laita kosteusvoidetta joka pv.
 
Heh, voisin koittaa tuota vauvatalkkia hikoiluuni :P Itse en valitettavasti kuuluu niihin muutamaan prosenttiin väestöstä keiden hiki ei haise. Luin myös äskettäin että jotkut korvaisivat dödön kookosöljyllä, onko kukaan kuullut moisesta?
 
Itse käytössä jo valmiiksi luonnonkosmetiikka, joten mitään muutoksia ei tarvinnut tehdä :) Kylläpä noita kannattaa mun mielestä vähän miettiä ettei ihan pahimpia myrkkyjä itseensä imeytä, oli raskaana tai ei. Ei nyt ihan yhtä "hipiksi" tarvitse ruveta, kuin minä, mutta pieniä muutoksia ja valintoja.
 
Hyvä aloitus mielenkiintoisia vastauksia! Pyrin myös välttämään turhia kemikaaleja (kynsilakka, hajusteet, ihovoiteet....). Parempaankin pystyisin (meikkaan edelleen mutten käytä kuin parabeenittomia huulirasvoja). Ihovoiteenä käytän neitsytkookosöljyä (koko vartalo).

Leegoilla kun rakentelen poikani kanssa taidamme saada melkoisen kemikaalisatsin... Muovipulloista en enää juo. Olen usein miettinyt ovatko nyt lasten muoviruolailusetitkään niin järkeviä?
 
Mullakin kulkee hien haju käsi kädessä lääkkeiden käytön kanssa. Nyt raskaana en ole lääkkeitä joutunut syömään niin ei onneksi ole myöskään dödöongelmaa :) Luulisi että muutenkin ruokavalio vaikuttaisi hien hajuun, onkohan tuota koskaan tarkemmin tutkittu..

Mekkejä ja muita kemikaaleja en iholleni levitä, rasvana toimii vaihtelevasti kookosöljy, manteliöljy, oliiviöljy ja karitevoi :)
 
En lopettanut tai vähentänyt meikkaamista tietoisesti raskausaikana. Myös värjäsin hiukset 3 kertaa. En usko niillä oikeasti olevan mitään väliä, paitsi ehkä jos joka viikko värjää tai varsinkin jos blondaa hiuksia usein. Kosmetiikan käyttö vähentyi sen myötä kun en tosiaan enää jaksanut lähteä ulos :D
 
Samaan tyyliin meikkasin koko raskauden ajan. En edes alussa tieny, että niistä voisi jtn haittaakaan olla ☺
Hiuksetkin värjäsin 2kk välein Kampaaja sano, ettei pysty lupaamaan lopputulosta väristä 100% siksi kuin sen kuuluisi olla hormoonien takia va muuten sillä ei ole vaikutusta

Enemmänkin nyt äippälomalla ollessa on jäänyt meikit ja hiusten laitot vähemmälle. Ei ole tarvetta laittautua saatikka kerkeä
 
Olin ennen raskauttani lähes kosmetiikan suurkuluttaja, mutta raskauden myötä olen jättänyt ns. ylimääräisen kosmetiikan pois kokonaan. Ennen raskauttani käytin suhteellisen usein itseruskettavaa, ripsenpidennyksiä ja ikääntymisen merkkejä häivyttäviä kasvorasvoja yms. Tällä hetkellä käytän arkisin vain apteekin hajusteetonta kasvorasvaa, alumiinitonta deodoranttia, Korresin puhdistusemulsiota sekä mineraalimeikkipuuteria, mutta esim. juhliin meikkaan normaalisti tuotteilla, jotka eivät sisällä ns. välttelylistaan kuuluvia aineita. Luonnonkosmetiikkalinjalle en ole lähtenyt, koska monissa on käytetty hyvinkin voimakkaita hajusteita ja olen ollut hyvin hajusteherkkä koko alkuraskauden. Lisäksi en ole lainkaan perehtynyt siihen, kuinka hyvin luonnonkosmetiikan vaikuttavia aineita on tutkittu raskaana olevilla naisilla. (Jos tiedätte artikkeleita aiheesta, olisin kiinnostunut lukemaan sellaisia) Shampoiden ja hoitoaineiden osalta en ole sen kummemmin valikoinut tuotteita ja hiusvärjäyksen kanssa olen kahden vaiheilla. Toisaalta, jos päädyn värjäämään hiukseni niin värjään hiukseni raidoittamalla (kuten tähänkin asti), koska väriaine ei ole kosketuksissa päänahan kanssa. Hiusväreissä on aina allergisenreaktionriski vaikka niitä olisi käyttänyt kokoikänsä ilman allergisiaoireita enkä välttämättä halua ottaa riskiä.

Tiedän, että muutokseni käyttötottumuksiini vaikuttavat hysteerisiltä, mutta perustelen näkemystäni sillä, että nykyaikana ihmisillä on niin paljon allergioita, jotka voivat hyvinkin olla peräisin kemikaaleille altistumisesta (esim. alumiinin yhteydestä allergioihin on saatu viitteitä monissa tutkimusprojekteissa) ja jos pystyn edes hieman pienentämään tulevan lapseni allergiariskiä omien käyttötottumusteni kautta niin voin hyvin vähentää kosmetiikkaa käyttöä raskauden ja imetyksen ajaksi.
 
Mä oon siirtynyt täysin luonnonkosmetiikkaan (jo ennen raskautta aloitin siirtymisen) :)

Tieto lisää tuskaa, joka paikassa on TODELLA PALJON kemikaaleja ja lisäaineita, joista on tutkittua tietoa, että aiheuttavat sairauksia ja allergiaa.
Oma tavoite on saada minimoitua nuo myrkyt, ei niiltä voi kuitenkaan täysin välttyä. Laadukasta luonnonkosmetiikkaa saa kuitenkin edullisestikin ja omasta ruokakaapista löytyy monta ainetta, jolla korvata kemikaalit. :)

Asia koskettaa sikäliskin, kun oon itse ollut allergikkolapsi ja nyt on sitkeä aikuisiän akne sekä lapsilla on allergista ihottumaa.
 
Olen huomattavasti vähentänyt kosmetiikan käyttöä saatuani tiedon raskaudestani. Poistatin akryylikynnet, enkä enää mennyt ripsihuoltoon. Hiukseni olen päättänyt värjätä seuraavan kerran jollakin luonnonvärillä, kunhan löydän hyvän salongin. Hajuvettä käytän, mutta en laita sitä suoraan iholle. Laitan muutenkin meikkiä tosi hillitysti, jos ollenkaan. Ehkäpä tämä on hätävarjelun liioittelua, mutta saan ainakin mielenrauhan. :)
 
Takaisin
Top