Kosmetiikka raskauden aikana

Maatunen

Puuhakas puhuja
Raskauden aikana on paljon suosituksia ja rajoituksia, mitä tulisi käyttää ja mitä tulisi välttää. Netistä löytyy lista tolkulla ainesosia, joita ei saisi raskaana olevan naisen meikkipussista löytyä. Bebesinfo.fi tarjoaa seuraavanlaisen vältettävien listan:
- parabeenit: methylparaben, butylparaben, probylparaben, isobutylparaben
- ftalaatit
- Sodium Lauryl Sulfate (SLS tai SLES)
- Propylene glycol
- mineraaliöljyt: Paraffinum liquidium
- Triethanolamine (TEA),
- Diethanolamine (DEA)
- Butylated hydroxythaluene (BHT)
- Phenosyethanol
- Triclosan
- Formaldehyde
- Polyethylene glycol (PEG)
- kaikki, missä on sana glycol tai methyl.

Pohdinkin nyt, kuinka moni teistä on vaihtanut kosmetiikkansa luomuun tai muuten suositusten mukaiseksi? Itse käytän kosmetiikkaa päivittäin, niin pesuaineita, voiteita kuin meikkejäkin, ja täytyy tunnustaa, että kyllä sieltä noita ainesosia löytyy. Ihohan on ihmisen suurin elin, mutta tuntuu hullulta, että naamarasvani aiheuttaisi vauvalle haittaa... kuinka vakavasti suhtaudutte näihin rajoituksiin ja varoituksiin?
 
Näin muutama vuosi sitten todella hyvän dokkarin päivittäisten kemikaalien vaikutuksesta ihmiskuntaan. Oli aika pysäyttävä. Aika paljon siinä puhuttiin esimerkiksi suvunjatkamiskyvystä ja sukupuolisuudesta. Nykymiesten spermanlaatuhan on selvästi alempi kuin aikasempien sukupolvien, joskin kaikkia syitä tähän ei tiedetä. Karsin jo muutama vuosi ennen raskautta turhat kemikaalihässäkät (esimerkiksi hajustetut ja väriaineelliset tuotteet) pois päivittäisestä käytöstäni. Rupesin käyttämään lähinnä allergiatuotteita, koska ajattelin, ettei se ole se hajuste, joka esimerkiksi pesee pyykkini, joten miksi ihmeessä pyykkini pitäisi löyhähtää jollekin.

Olikohan Tanskassa, jossa on neuvolasuositus jättää meikkaaminen. Voi olla, että metsään meni, mutta jokin kansakunta tästä läheltä se oli. Oma suhtautuminen meikkaamiseen ja arjen kemikaaleihin ei ole totaalisen ehdoton. Käytän yhä allergiatuotteita ja arkisin töpötän vain ihan vähän kivipuuteria nenänpäälle. Ihoni on ihan ok yleensä, ja muutenkin saatan joskus vahingossa lähteä ulos ilman, että olen muistanut pestä naamani. Jos on jotain erikoista luvassa tai jokin ihan kauhea finni iskenyt, niin meikkisuti kyllä viuhuu hienokseltaan. Nuorempana meikkasin hivenen enemmän, mutta ikävuodet laiskistaa. Ittensä takiahan monet meikkaa, ja mua aina ärsytti, ku meni kolme minsaa meikin kanssa, vaikka pitäis mennä jo, ni sitte se vaan rupes lopahtaan koko tapa. Raskauden myötä vähensin tietoisesti vielä lisää, eli selviän nykyään viidessä sekunnissa meikistä.

Eli mun tapauksessa vastaus koko kysymykseen on varmaan, että otan ja en ota vakavasti rajoituksia. Mulla tosin on helppoo, ku ei o tarttenu kovin ihmeellisiä muutoksia tehdä.
 
Olen ite tuoksuallerginen niin käytin kans jo ennen raskautta hajusteettomia tuotteita. Meikkiä käytän harvoin, lähinnä vaan sillon jos on jokku juhlat. Hoidan ihoa hyvin niin en nää ees syytä kauheena meikata arkena. Oon myös karsinu käytöstä pois sellasia tuotteita missä on paljon kemikaaleja tai yrittäny vaihtaa ne johonki ''parempaan'' esim. shamppoo ja hoitoaine joita käytän on täysin vegaanisia.
 
Itse en ole miettinyt lainkaan tällaisia asioita raskausaikana. Tosin, en mikään kosmetiikan suurkuluttaja muutenkaan ole. Mutta en usko että suurta vahinkoa voin shampoon käytöllä ja rasvaamisella sikiölle tehdä.
 
Kiitos mielipiteistänne :)
Itse olen ottanut kaikki rajoitukset maalaisjärjellä vastaan. Shampoo ja hoitoaine eivät ole iholla kuin muutamista sekunneista muutamaan minuuttiin, niistä ei juuri mitään ehdi imeytymään. Vartalovoiteeni on hajusteeton, eikä sisällä muitakaan kiellettyjä ainesosia, mutta naamarasvasta löytyi jotakin. Se on niin pieni määrä, mitä niitä aineita iholle menee, että en ole jaksanut ottaa sen kummempaa stressiä asiasta. Uskoisin, että enemmän vaikkapa ilmansaasteet saavat haittavaikutuksia aikaiseksi... Ja onhan se vähän niinkin, että jos kaikkea alkaa välttelemään, niin raskaana oleminen on aika mahdotonta.
 
Raskausaikana rajoitin hajusteiden käyttöä, en värjännyt hiuksiani enkä lakannut kynsiäni. Meikkasin kyllä entiseen tapaan, en paljoa, mutta arkimeikki oli aina töihin laitettava.
 
Minä jätin raskausaikana hajuveden enkä ole vielä imetyksenkään aikana jatkanut sen käyttöä. Kerran värjäsin hiukseni raskausaikana omiin häihin ja hiuslakkan käyttöä vähensin. Shampoo, hoitoaine ja pesuaine olivat normaaleja, koska pestään nopeaan pois iholta ja hoitoaine laitetaan vain hiusten latvaan. Meikkaamista vähensin aika paljon ja meikkasin pääasiassa vain juhliin. Voiteina käytin hajusteettomia apteekin perusrasvoja ja deodorantin vaihdoin lyijyttömään. Ei siis mitään nou nou linjaa, mut kaikkea vähensin ja helposti korvattavat korvasin.
 
Mä olin jo valmiiksi allerginen vähän kaikille kemikaaleille, niin ei ollut paljoa mitä pois jättää. En ole oikeastaan koskaan meikannut, shampoo, hoitoaine ja deodorantti ovat allergiatuotteita. Ennen raskautta käytin naamarasvaa, mutta kun jätin sen pois, huomasin että iho alkoikin voida paremmin. Hiuksia en värjännyt raskausaikana ja kampaajani sanoi, ettei suostuisikaan värjäämään raskaana olevien hiuksia, eikä tekisi permanenttia. Hän oli asiasta hyvin ehdoton.
 
Jatkoin ihan samalla tavalla kaiken kosmetiikan käyttöä raskaana mitä käytin ennen raskauttakin.
Maalaisjärjellä pärjää kyllä aika pitkälle näissä jutuissa. Ei ole ollut tapana nautiskella sisäisesti mitään meikkejä, pesuaineita yms.

Jos haluaa alkaa hysterisoimaan niin ei kannata oikeastaan pihallekaan mennä, kun miettii millaisia saasteita ja pöpöjä siellä pyörii. Kaupoista puhumattakaan..

Anteeksi vastaukseni, mutta kyllähän kaikesta saa vaarallista/vahingollista jos haluaa.
 
Jatkan ihan normaaliin tapaan kosmetiikan käyttöä. Meikkiä käytän normaalisti , kynsilakkaa harvemmin. Itseruskettavan käytön olen lopettanut ja käytän nyt doven asteittain päivittyvää rasvaa :)
 
Mä käytän päivittäin meikkivoidetta. Ripsiväriä laitan, jos huvittaa. Pesuaineet on merkkikosmetiikkaa.

Hiustenvärjäystä vähennän (normaalistikaan en värjää joka toinen viikko) siten, että eka kolmannes ainakin värjäämättä. Tämän jälkeen ehkä 1-2 kuukauden välein, juurikasvusta riippuen.

En missään nimessä meinaa vaihtaa mihinkään luomutuotteisiin, sillä käyttö kuitenkin niin vähäistä. Ja eihän tässä sais mitään pian tehdä, asua ja elää pumpulissa ennen ja jälkeen synnytyksen, jos kaikkeen uskoo ja kaikessa hysterisoi. :)
 
Itse oon jo pitkään halunnut kokeilla vaihtaa meikit ja voiteet yms. Luonnonkosmetiikkaan ja oon nyt pikkuhiljaa alkanut vaihtamaan niitä aina kun sopiva tuote osuu kohdalle
Täällä siis vasta yritetään, raskaana en vielä ole.
Hiuksia värjään ja hiuslakkaa käytän, niistä en kyllä varmaan luovukkaan vaikka raskaaksi tulisinkin.
 
Mulla on kauneudenhoitoalan yritys ja päivät pitkät olen kyynärpäitä myöten erilaisissa öljyissä, seerumeissa ja voiteissa. En ole vielä raskaana, mutta toivottavasti joskus :) Oon miettinyt tätä asiaa ja luonnollisestihan en voi oikein ammattia vaihtaa raskauden takia tai työn tekoa lopettaa. Mulla on käytössä pääasiassa sarja joka perustuu aromaattisiin öljyihin ja tehoseerumeihin. Öljyt ovat n. 4 % aromaattista ja loput luonnon öljyjä. Olen maahantuojani kanssa keskustellut asiasta ja hän on minulle sanonut että kaikki siellä maahan tuonnissa olleet raskaana olevat ovat käyttäneet kyseisiä öljyjä, ellei kyseessä ole ollut joku suoraan raskauden aikana kielletty ainesosa. (Esimerkiksi nyt teepuuöljy). Jotkut ovat lopettaneet jonkun tuotteen käytön lähinnä siitä syystä että tuoksu on aiheuttanut pahoinvointia. Sarjani on hyvin luonnollinen, joskaan ei orgaaninen täysin. Enkä täysin orgaanista ottaisikaan asiakaskuntani vuoksi.

Itse olen ajatellut asian niin että jatkan samaan tapaan kuin ennenkin, mutta aromaattisten öljyjen kohdalla pesen kädet välittömästi levityksen jälkeen ja muutaman tuotteen jätän käytöstä pois. Lisäksi joudun jonkun verran tekemisiin orgaanisten happojen kanssa kemiallisen kuorinnan yhteydessä ja olen jo aina kiertojen viimeset 2 viikkoa käyttänyt hanskoja kyseistä hoitoa tehtäessä. Yksihoito laitteella tehtävä hoitokokonaisuus mulla on jonka joudun jättämään pois kun tulen raskaaksi.

Luonnollisesti itse meikkaan päivittäin sekä käytän hoitokosmetiikkaa, näistä en aio luopua, paitsi ehkä tästä aromaattisesta hoitoöljystä. Mielestäni nämä ovat asioita mitä voi ajatella maalaisjärjellä mutta kuitenkin jokainen on itse vastuussa omista päätöksistään. Eikä kukaan voi sanoa kenellekään miten tulisi toimia. Ammattilaisena kuitenkin näen asian niin että on hyvä käyttää luotettavia hyvin tutkittuja tuotteita. Jos tuote ei ole täysin orgaaninen se ei tarkoita että se olisi huono. Vaan siellä saattaa olla ainesosa mikä on mahdoton saada luonnosta suoraan vaan se täytyy valmistaa teollisesti, kuitenkin niin että se sopii iholle ja on sille hyväksi. Luonnollisesti kannataa välttää tuotteita missä on keinotekoisia tuoksuja, värejä, säilöntäaineita jne. Mutta jos joku hoitotuote/meikki epäilyttää kannattaa tehdä niin kuin omatunto sanoo.

Hiuksiin suihkutan hiukan lakkaa päivittäin, mistä en usko luopuvani. Värjään kutrit ehkä kerran n. 3 kk. Luulisin että menisin nyt ainakin sen ekat 12 vk värjäämättä, mutta en tiedä vielä lopullista kantaani.

Ainut mikä minua itseäni oikeasti mietityttää on sellainen asia, kun nuo kestoripset. Minulla käy asiakkaita jotka ovat raskaana ja pitävät ripsiä. Eikä ongelmia ole tullut vauvan synnyttyä. Itse en kuitenkaan ripsiä tuolloin käyttäisi. Ongelmahan nyt tietenkin on se että minä niitä joudun tekemään. Ennen saatoin tehdä niitä tyyliin 8-10 päivässä nykyisin ehkä 0-5. Eli huomattavasti vähemmän, mutta kyllä se vaan mietityttää. Tietenkin kun huolehtii tehokkaasta tuulettamisesta välttyy liimahöyryltä, mutta riittääkö sekään. Saa nähdä miten asiat menee, mutta voivin kuvitella että en nyt ainakaan lisää niiden ripsien kanssa pelaamista.
 
Jatkoin samojen tuotteiden käyttöä kuin ennenkin, hiuksia en tosin ole värjännyt, enkä kynsiä lakannut. Olen kyllä jostain lukenut jonkun otsikon, ettei meikkiä raskaana..tuleva esikoinen on kuitenkin terve ja minä myös:)
 
Mulla on kauneudenhoitoalan yritys ja päivät pitkät olen kyynärpäitä myöten erilaisissa öljyissä, seerumeissa ja voiteissa. En ole vielä raskaana, mutta toivottavasti joskus :) Oon miettinyt tätä asiaa ja luonnollisestihan en voi oikein ammattia vaihtaa raskauden takia tai työn tekoa lopettaa. Mulla on käytössä pääasiassa sarja joka perustuu aromaattisiin öljyihin ja tehoseerumeihin. Öljyt ovat n. 4 % aromaattista ja loput luonnon öljyjä. Olen maahantuojani kanssa keskustellut asiasta ja hän on minulle sanonut että kaikki siellä maahan tuonnissa olleet raskaana olevat ovat käyttäneet kyseisiä öljyjä, ellei kyseessä ole ollut joku suoraan raskauden aikana kielletty ainesosa. (Esimerkiksi nyt teepuuöljy). Jotkut ovat lopettaneet jonkun tuotteen käytön lähinnä siitä syystä että tuoksu on aiheuttanut pahoinvointia. Sarjani on hyvin luonnollinen, joskaan ei orgaaninen täysin. Enkä täysin orgaanista ottaisikaan asiakaskuntani vuoksi.

Itse olen ajatellut asian niin että jatkan samaan tapaan kuin ennenkin, mutta aromaattisten öljyjen kohdalla pesen kädet välittömästi levityksen jälkeen ja muutaman tuotteen jätän käytöstä pois. Lisäksi joudun jonkun verran tekemisiin orgaanisten happojen kanssa kemiallisen kuorinnan yhteydessä ja olen jo aina kiertojen viimeset 2 viikkoa käyttänyt hanskoja kyseistä hoitoa tehtäessä. Yksihoito laitteella tehtävä hoitokokonaisuus mulla on jonka joudun jättämään pois kun tulen raskaaksi.

Luonnollisesti itse meikkaan päivittäin sekä käytän hoitokosmetiikkaa, näistä en aio luopua, paitsi ehkä tästä aromaattisesta hoitoöljystä. Mielestäni nämä ovat asioita mitä voi ajatella maalaisjärjellä mutta kuitenkin jokainen on itse vastuussa omista päätöksistään. Eikä kukaan voi sanoa kenellekään miten tulisi toimia. Ammattilaisena kuitenkin näen asian niin että on hyvä käyttää luotettavia hyvin tutkittuja tuotteita. Jos tuote ei ole täysin orgaaninen se ei tarkoita että se olisi huono. Vaan siellä saattaa olla ainesosa mikä on mahdoton saada luonnosta suoraan vaan se täytyy valmistaa teollisesti, kuitenkin niin että se sopii iholle ja on sille hyväksi. Luonnollisesti kannataa välttää tuotteita missä on keinotekoisia tuoksuja, värejä, säilöntäaineita jne. Mutta jos joku hoitotuote/meikki epäilyttää kannattaa tehdä niin kuin omatunto sanoo.

Hiuksiin suihkutan hiukan lakkaa päivittäin, mistä en usko luopuvani. Värjään kutrit ehkä kerran n. 3 kk. Luulisin että menisin nyt ainakin sen ekat 12 vk värjäämättä, mutta en tiedä vielä lopullista kantaani.

Ainut mikä minua itseäni oikeasti mietityttää on sellainen asia, kun nuo kestoripset. Minulla käy asiakkaita jotka ovat raskaana ja pitävät ripsiä. Eikä ongelmia ole tullut vauvan synnyttyä. Itse en kuitenkaan ripsiä tuolloin käyttäisi. Ongelmahan nyt tietenkin on se että minä niitä joudun tekemään. Ennen saatoin tehdä niitä tyyliin 8-10 päivässä nykyisin ehkä 0-5. Eli huomattavasti vähemmän, mutta kyllä se vaan mietityttää. Tietenkin kun huolehtii tehokkaasta tuulettamisesta välttyy liimahöyryltä, mutta riittääkö sekään. Saa nähdä miten asiat menee, mutta voivin kuvitella että en nyt ainakaan lisää niiden ripsien kanssa pelaamista.
Miksi teepuuöljy on kiellettyä raskausaikana?
 
Käytin raskausaikana muuten samoja tuotteita kun ennenkin, mutta hajusteettomina versioina. Miksi jossain naamarasvassa pitäis olla jotain tuoksua muutenkaan? En meikannut joka päivä, mutta tuli meikattua välillä kuitenkin, ihan tavallisilla meikeillä joten varmaan noita aineita oli käytössä. Hiuksia sävytin kevytsävyllä.

Katsoin jonkun dokkarin noista, ja juttuhan on niin että osa kemikaaleista varastoituu ihmiseen ja puoliintumisaika on jotain sellasta että tyyppi ehtii jo maatuakin ennenkun ne hajoaa. Onhan se hyvä jos yrittää välttää keräämästä lisää kemikaalikuormaa itseensä, mutta oletettavasti meissä kaikissa on jo valmiiksi ympäristöperäisiä jäämiä jos mittaamaan ryhdytään. Hysteeriseksi ei siis kannata alkaa. Mutta oon mä nyt vaihtanut shampoon luonnonkosketiikkaversioon ja hiustenvärjäys on pakko lopettaa kun ei pää kestä (siis päänahka menee rakkuloille). Metsästän parhaillaan viherpiipertäjän puuteria joka näyttäs hyvältä valtavat ihohuokoset omistavalla ihmisellä, meikkivoiteen kanssa oon liian laiska lotraamaan muutenkin. Ripsiväriä en ole käyttänyt enää aikoihin (laiskuus, se tuhriintuu aina tai sitten hieron sen pitkin naamaa koska en muista sitä olevan) ja kas kummaa, ripset on ripsivärin jättämisen seurauksena paljon pidemmät ja tuuheammat, eli ei sitä enää edes tarvi. Riittää kun taivuttaa ne.

Uskon että kosmetiikassa ja muissa tuotteissa käytetään ihmiselle haitallisia aineita (jouduin jättämään terveyssiteet koska ne tekee iho-oireita), mutta sikiö on melko hyvin suojassa kuitenkin. Lisäksi iho on ihmisen pinnalla siksi että se suojaa elimistöä. Kaikki myrkyt eivät läpäise ihoa. Huulipunat onkin sitten asia erikseen koska sitä voi mennä pieniä määriä suuhun. Joistain huulipunista on pistokokeissa välillä löytynyt jopa lyijyä.

Luonnonkosmetiikallekin voi kuitenkin olla allerginen. Ja allergiatuotteet eli hajusteettomat eivät välttämättä ole luonnonkosmetiikkaa. Jotkut aineet ovat luontaisesti haitallisia. Päänsä saa pyörälle jos liikaa miettii.
 
Ite oon kans miettiny just tuota että kuin paljon kaikkea vuosien varrella kertyy elimistöön. Kaikkeahan ei voi välttää eikä kannata päätään puhki miettiä mutta kuitenki.

Tykkäisin käyttää enempiki luonnonkosmetiikkaa mutta osa niin voimakkaan hajusia että saan niistä migreenin. Ja usein luonnonkosmetiikassa vastaan tulee kans hinta ja saatavuus, aivan kaikkeen ei ole varaa ja vaikka netistä saisi edullisemmin niin mun ainaki pitäs päästä haisteleen tuotteet etukäteen kun tuotekuvauksen mieto tuoksu ei välttämättä aina olekaan niin mieto.
 
Orm Onnekas: Mä en tiedä itseasiassa ihan tarkkaa syytä tähän. Muistan vaan että on opiskeluajoilta jäänyt päähän tämä tieto. Kaikki aromaattiset öljyt on antiseptisiä et ei se ole siitäkään. Mikä nyt ekana tulis mieleen on että siinä aromaterapeuttisissa vaikutuksissa on jotain sellasta et ei suositella raskaana oleville. Tai sit kun sitähän käytetään nimen omaan tälläisessä finni/acne hoidossa voi olla että se on liian puhdistava tai jotain. Anteeksi hyvin vaillinainen vastaus :sad001
 
Itse käytin samoja meikkejä kuin ennenkin, sen aikaa kun olin töissä, ensin sen vuoksi, että en halunnut kenenkään arvaavan raskautta alkuvaiheessa. Hiuksia en kuitenkaan enää sävyttänyt, enkä käyttänyt kynsilakkaa tai huulikiiltoja. Meillä ei muutenkaan koskaan käytetä mitään hajustettuja tuotteita. ( Joku mainitsi, että luomukosmetiikalle voi olla allerginen. Itselleni kävi juuri näin )

Tällä hetkellä en pienen lapsen kanssa ehdi/viitsi laittautua, koska kukapa kotona katselisi? :)
 
Takaisin
Top