Koska kerrotte muille?

KaiKo

Näppärä viestien naputtelija
Koska olette ajatelleet kertoa muille? Siis kavereille, tuleville isovanhemmille jne.

Meillä mies oli ekassa raskaudessa tiukkana, ettei heti kerrota. Kerrottiin siinä n. 9-10 viikon kieppeillä. Nyt sanoi, ettei ole niin väliä. Jos kavereitten kanssa tulee muuten juttua, niin ei tarvi kieltääkään. Eikä isovanhemmille ihan vielä kerrota, katsotaan, koska tulee sopiva tilanne.

Toisaalta välillä on fiilis, että jos kertois vasta ekan ultran jälkeen. Mutta toisaalta haluis kertoo heti kaikille. Vaikea päättää. Viimeks oli helpompi, kun mies teki päätöksen mun puolesta. [:D]
 
Mä olen kertonut siskolle sekä luottoystävilleni, oikeestaan siitä syystä että he tietävät meidän kahdesta menetyksestäkin niin oli luonnollista kertoa ilouutiset, että jälleen odotamme vauvaa. Jos sitten sattuu jotain niin heistä on älyttömästi tukea. Vanhemmille kerrotaan jos raskaus jatkuu ja ekassa ultrassa on kaikki kuten pitääkin.
 
Me ei olla vielä kerrottu kenellekkään. Luulen, että anoppi arvailee, kun molemmat lopetettiin tupakointi [:D]
Pari ystävää tietää, että yritystä on.
Ehkä tässä vielä muutamia viikkoja odotellaan [:)] Itsekin olen ajatellut, että sitten kun raskaus on 'varma' niin voi jo hengähtää ja ehkäpä kertoa joillekkin.
 
Me ollaan kerrottu molempien perheille ja muutamalle ystävälle. Tänään oli pakko kertoa muutamalle koulukaverille, kun niiden kanssa vietän koulussa paljon aikaa ja ne alkoi keskenään jo arvailemaan [:D] Yksi jo kertoi kesken tunnin ihan luvattoman suoraan että he ovat sitä mieltä että olen raskaana. Pakko oli se hiillostus lopettaa ja tunnustaa vähän myöhemmin, muuten olisin saanut takellella joka päivä kun en valehdella kuitenkaan halua [:)] Noo, ompahan koulussa joku joka ymmärtää etten laiskuuttani ole luennoilta pois. 
 
Mulla on jotenkin aika korkee kynnys kertoa tästä raskaudesta kun tuo Onni on vaan sen vajaat 4kk... ihmiset varmasti luulee, että on vahinko käynyt [:D] ja muutenkin, moni aivan varmasti pitää meitä hulluina, kun jo (mulle) 5. lapsi tulossa... joutuu selittelemään ihmisille ja kuuntelemaan kamalaa taivastelua...vaikka eipä mua ole koskaan haitannut, mitä muut musta ajattelee.

Meillä mun vanhemmat tietää ja siskoni, lisäks muutama hyvä ystävä, that´s it.
Omille pojille en uskalla vielä kertoa, myöhemmin sitten otetaan asia puheeks.
 
Meillä on suunnitelmissa kyllä mahdollisimman pitkälle pitää salassa. Ei sillä, etteikö haluttaisi kertoa ja kaikki varmasti ovat onnellisia meidän puolesta, mutta suku vaan nyt on sellainen... Siis kolme vuotta nuoremmalla siskolla on jo kaksi lasta ja  se on tehnyt hänestä tämän alan asiantuntijan, ainakin omasta mielestä :D Samoin kuin äitini. Varmasti heiltä tulee paljon apua ja tarvittavaa tietoa, mutta heidät tuntien se heidän oma tieto ja kokemus on siis ainoa oikea tapa tehdä asioita!

Haluan kuitenkin rauhassa nauttia mahdollisimman pitkään tästä onnesta, ennenkuin se mahdoton häslääminen ja hösöttäminen alkaa. Ensimmäisenä ehkä kerrotaan anopille. Hän kuitenkin jo viime toukokuun lopulla kyseli, ihan kohteliaasti ja täysin ilman painostusta, että milloin sitä saisi sellaisen pienen ihmisen taas syliin hoidettavaksi, kun kaikki on jo niin isoja <3
 
[font="times new roman"]Minä haluisin pitää vielä pitkään salassa, mutta tulevalla isällä kielen päät polttelee. Olis kuulemma pitäny saada kertoo jo heti ku testi näytti plussaa... :) Ei olla yritetty eikä myöskään yritetty estää vauvan tuloo. Sitten se tärppäskin heti.

Pitää varmaan armahtaa se ja antaa lupa levitellä ekan neuvolan jälkeen (4.10.). :)
 
Parhaille kavereille kerroin heti. Omille vanhemmille ja veljelle jouduin kertomaan kun käytiin siellä syömässä enkä pystynyt peittämään pahoinvointia. Töissä ja harrastuksessakin jouduin kertomaan muutamalle, kun kaikki tekeminen ei sovi raskaana olevalle. Muut saa kai sitten huomata kun se näkyy.
 
Me nyt sitten kerrottiin jo molempien perheille. Vähäsen vihjaistiin, ettei tarttis koko suvulle heti sanaa levittää kuitenkaan.

Parhaille kavereille (joita nähdään/puhutaan puhelimessa monta kertaa viikossa) kerrotaan sitten, kun asia tulee puheeksi. Eli ei salailla, muttei vielä kerrotakaan. Muille kavereille sitten joskus, tod. näk. viikon 12 jälkeen (ellei jostain syystä 'jää kiinni' aikaisemmin).

Töissä varmaan kerron joskus viikon 14-18 kieppeillä. Näin tein viimeksikin. Eli vähän ennen kuin alkaa näkyä, ettei ihmisten tarvi keskenään pohdiskella, että 'onko se raskaana, kun vähän on vatsanpaikka kasvanut'. Tosin meil on yhden pikkupippalot ihan kohta, ja voivat epäillä, kun en alkoholia käytä. Töissähän ei ole pakko kertoa kuin 2 kk ennen äitiysloman alkua... tosin kyllä se näkyy jo aiemmin [:D]
 
Myö ajateltiin et kerrotaan sit vasta ku näkyy ku tiiän millainen vastaanotto se on.mulle on jo  5 tulossa ja miehelle 3.eli meillä on yhteensä sit ku vaavi syntyy 6lasta
 
Meillä on kans lähimmille kerrottu jo. Miehen vanhemmat sai tietää jo testauspäivänä kun mies vissii nii tohkeissaan :) Ja omilleni kerroin viikkoa myöhemmin ja nyt on sitten lähimmät kaverit ja semmoset keiden kanssa paljon tekemisissä :)
 
Me kerrotaan varmaan vasta ekan ultran jälkeen.. riippuu vähän, että koska se on! Eka neuvolakin on vasta perjantaina (vihdoin sekin alkaa olla jo lähellä!), raskausviikolla 10. Luulen että se ultra on vasta sillä viikolla 12, eli silloin sitten viimeistään kerrotaan.

Ihan hirveesti kyllä tekis mieli kertoa!! Pääsisi jo puhumaan ystävien kanssa tästä jne. Kaikenlisäksi tuntuu, että jotkut jo arvailee.. koko ajan on jotakin pientä juhlaa ja kohta ei enää mene läpi, että olen aina autolla.. [:)]
 
Täällä meen tytöt arvasi tänään. En pysty tätä mahaa piilottamaan ja rintavarustus on melkoinen. (lapset siis pian 10v ja 11v niin ei niitä pysty enää huijaamaan). Muuten olen kertonut 2 ystävälle. Töissä katsellaa vähän siihen malliin etten kauaa pysty salaamaan. Ihan alkaa itseäkin pelottaa mitä tuolla masussa oikein on kun valtava pallo jo.
 
Me ollaan kerrottu minun vanhemmille ja parille rakkaalle ystävälle, niille joille kertoisin ja johon tukeutuisin vaikka kaikki ei meniskään hyvin. Miehen perheelle tai ystäville ei olla vielä kerrottu eikä mieskään ole sitä halunnu vielä. Kumminkin kaks keskenmenoa takana ei uskalla vielä juhlia vaikka eka ultra takana ja kaikki sielä hienosti. Nyt kasassa 9+1 vasta eli varmaan ootellaan sinne viikon 12 kieppeille ennenku muille paljastetaan.
 
Itse olen soitellut lähisukuni(asun kaukana perheestäni) samantien plussasta ja muutama päivä siitä eteenpäin kerroin töissä, koska siellä meillä on tiivis porukka ja jouduin luistamaan monista asioista siellä tällä hetkellä. Suurin osa porukasta äitejä itse, joten osaavat huolehtia tän hoitsun tekemisistä paljon.
Minun sosiaalinen verkosto kun on täällä vieraammassa paikassa perheen osalta hatara, joten siksi olen avoin, kävi miten kävi.
 
Mieli tekisi kyllä jo kertoa kaikille, mutta koitan malttaa vielä muutaman viikon... Nyt siis viikkoja 9 täynnä. Ensin ajattelin että olenkohan raskauteni kanssa ihan yksin, mutta pian alkoikin tulla ilouutisia ystäväpiiristä muiltakin [:)] Odotan vain että pääsen heidän kanssaan jakamaan tuntemuksia ja ajatuksia!
 
Siskoni on tähän mennessä ainoa joka tietää, en vain voinut jättää kertomatta kun hän ilmoitti minulle omasta raskuadestaan ja ilmeni että meillä on vain viikko eroa LA:ssa <3 <3 Kyllä mummu tulee olemaan ihmeissään [;)]
 
Töissä en aio kertoa ennenkuin masu alkaa näkyä. Miesvaltaisella alalla kukaan tuskin huomaakaan mitään ennen kuin kerron [;)]
 
 
 
Tänään oli pakko soittaa töihin, että en voi tulla, on niin järkyttävän huono ja heikko olo. Vetosin ihan perinteiseen vatsatautiin [;)]

Mietin vaan, että kuinkahan paljon sitä vatsatautia voi sairastaa, ennenkuin on oikeasti pakko kertoa työnantajalle? On meinaan aika nipoa porukkaa siellä, enkä haluais kuitenkaan kertoa vielä ainakaan reiluun kuukauteen.

Kauhulla odotan tulevia viikkoja, että millaseks tää olo kehityy, kun joidenkin tietojen mukaan pahoinvointi on voimakkainta viikolla 9-11, nyt on 7 täynnä ja kaamee olo!  [:'(]
 
helmikuisista kurkin,
tsipuli koitas noita pahoinvointirannekkeita? Ne painaa akupisteisiin käsissä, mulla ainakin autto. Ja mulla loppu pahin pahoinvointi noin rv11.

Hyviä vointeja kaikille[:)]
 
kerrottu on jo sukulaisille ja parhaille kavereille 5:llä viikolla, nyt pitää vielä katella et millon muut saa tietää. enää ei asia ainakaan salaisuus ole.
 
Tsipuli mie oon nyt joutunu oleen saikulla jo yli 2 viikkoa ja vielä ainaki viikko tuli lisää. Niin pahat olot. Lääkäri kysyi saako näkyä saikkulapussa että johtuu raskaudesta. Eli periaatteessa sitä ei tarvi työnantajalle ilmoittaa. Ite ilmotin vain että olen sairas ja toimitan lääkärintodistukset kyllä ajalta. Töissä en aio kertoa vasta kun alkaa jo näkymään eli on pakko. Muutenkin miesvaltanen meillä tuo työpaikka joten ei oikein vielä innosta kertoa, ja mitä jos ei kaikki menekkään hyvin.
 
Takaisin
Top