Korvikkeet

Meillä oli siis sairaalassa sama ohje, ku Kobella, mutta kun näytti, ettei vauva tyytyväinen niin käskivät antaa enemmän.
Sen verran ite vaikutin pulloruokinnassa, että röyhtäytin välissä, ku muuten pulauttelu hurjempaa. Vauva ite juo pullollisen hujauksessa ja alusta asti hotkien kerralla. Pullotyypillä ei väliä (osasta tulee helpommin, yks pullo mukailee rinnasta imemistä jne.). Enää ei pulauttelua, vaikka en välillä röyhtäytäkään. Ja meillä siitä hotkimisvauhdista lopettaa ku seinään ollessaan tyytyväinen eli ei juo yli. Samoin tissillä ollessaan, vaikka ylisyömisen määrä ois enemmän ku helppoa, ku maito suihkuaa useemmasta reiästä.
Onko tuo Lila teidän neuvolan ohje, vaikka painonnousun kanssa ongelmaa? Minä kyllä tarjoaisin hieman enemmän kerralla, vaikka ei alussa enempää söiskään. Jos haluat selvitä pelkällä rintamaidolla niin kantsii eka imettää. Maidontuotanto hiipuu tosi äkkiä. Ite imettäisin eka ja tarjoaisin sen jälkeen vastiketta just niin paljon ku jaksais juoda.
Neuvolassa ohjeistivat viimeksi, että imetä ja anna sit tarvittaessa pullosta, jos jää tyytymättömäksi. Nyt ei oo tarvittu enää vastiketta yhtään lisäksi. Ennen meni pullollinen päivässä.
 
Pitää vielä lisätä, että meidän vauvalla selvästi kova imemisen tarve ja tuttia tarjoan, jos syönyt tissillä hyvin, eikä se enää kelpaa, mutta kiukuttaa. Jos nälkäinen, ei tyydy siihen ja sit oon syöttäny lisää tai antanu pulloa. Nyt syömisvälit kasvaneet ja rytmiä alkaa hakea, kun hereilläoloki kasvanu merkittävästi.
 
Aika oudolta kyllä kuulostaa tuo maitomääräohjeistus. Sen mukaanhan 3,5 kiloinen vastasyntynyt syö saman verran kuin 9 kiloinen puolivuotias. No eri paikoissa kai eri ohjeilla. Meillä oli aikanaan esikoisen (pienipainoinen) kanssa ohjeena, että vähintään 1/6 painosta maitoa vuorokaudessa. Ylärajasta ei puhuttu. Tämä siis ihan synnytyslaitoksen lastenlääkärin ohje. En muista mihin painoon saakka tällä laskettiin, mutta aika pitkään.
 
Niin siis se 100 ml varmasti nyt riittävä tai siis vauva juo siitä, minkä juo. Enpä kyllä tiiä, tArtteeko paljon sen yli antaakaan, ku kohta alkaa syömään kiinteitä ja niiden määrä lisääntyy. Ei meillä esikoinen kahtaa pullollista juonu koskaan. Hyvin vähäistä oli lisäys. :)
 
Muokattu viimeksi:
Niin siis tarkoitin sitä Lilan saamaa ohjetta 30 ml/h 6 kk saakka. Ehkä ymmärsin jotain väärin. :sad001
 
Murma, minäki ymmärsin viimein, kun luin sun viestin tarkemmin ja selasin viestiketjua, mutta en ehtiny korjata. Minustaki hassua, että maksimimäärää rajoitettaisiin.
 
Kuinka monen tunnin välein teillä syödään ja minkä verran silloin? Vaihteleeko syöntiväli? Meillä ohjeena antaa 120 ml neljän tunnin välein.. Tytöllä kuitenkin itsellään kolmen tunnin rytmi joten harvemmin päästään neljään.. Yöllä välillä sitten viisikin tuntia väliä..
 
Meillä neiti syö illalla 10-11 väliin 120ml, samoin kun herää yöllä/aamulla. Seuraavan ruoan hän yleensä pyytää tästä kolmen tunnin kuluttua (100ml), jonka jälkeen päivä jatketaan neidin omalla rytmillä (4-5h, 100ml/kerta). Syöjällä ikää nyt reipas 9vk.
 
Onko meillä ahmatti? :eek: Yleensä sen kolmen tunnin välein 120 ml, välillä nälkä iskee jo aiemmin. Äsken meni 140 ml kun 4 tuntia väliä.. :eek: Ja ikää reilu 7 vkoa..
 
Muokattu viimeksi:
Meillä syödään 2-4 tunnin välein (enimmäkseen 2 h), illalla tankataan ja yöllä tulee pidempi väli sit alkuun (6-7h). Eilen näytti vielä siltä, että ois välit pidentyny, mut mitä vielä. Hereilläoloaika kylläki pidentyny.
 
En osaa sanoa, saako tuota määrää rinnasta, mutta tyytyväiseksi jää. Pullosta menee aina vähintään 100 ml. Me ollaan noin puolikas vastike vaan aina lämmitetty suorilta ja tyytyy siihen. Muuten tarjoaisin enemmän, mutta ku saa korkeintaan pullollisen eli tuon kerran päivässä.
 
Meillä myös päivällä syödään 2-4 tunnin välein 90-120 ml. Yöllä on usein 5-7 tunnin tauko syömisessä kun nukutaan.
 
Äääääää ja kaikkikirosanatmitkäosaan! Oon jo kaks kertas kirjottanu aivan sairaan pitkän stoorin missä oon vähän valaissu noita mun juttuja kun oon ilmeisesti _hiukka_ zombiena kirjotellu niitä niin että muutama aika oleellinen seikka jääny mainitsematta ja nyt niistä saa ihan väärän käsityksen.. :D Mut nyt en jaksa edes kirjottaa enää.
 
No niin, vähän selvennystä! :D Eli toi 30ml/h on IMETETYN vauvan laskennallinen maidontarve, eli sen avulla voi laskea lisämaidon määrää osittaisimetetylle vauvalle. Ei siis niin että kuvittelisin kaikkien vauvojen syövän puolivuotiaaks asti saman verran! :D Pointti siihen et tota samaa viitteellistä arvoa voi käyttää eri ikäisillä on se, että se olis vauvan kasvaessa rintamaidon määärä jonka tulis nousta, eikä korvikkeen. Mutta siis vain viitteellinen on toi, ja lisäks on tietysti yksilöllisiä eroja vauvojen tarpeen ja äidin maidontuotannon sekä tietysti ihan omien päätösten välillä.
 
Jee, oon saanu korvikkeen määrää alennettua! Muutaman päivän ollut 120-150 ml enää per vrk!! Eikä satu enää ihan niin paljoa, jopa ote pysyy useemmin ja pidempään oikein mutta välillä nännin reunat menee nahattomaksi vielä... mut mulle tää on iso voitto! :)
 
Milloinkas joku aloitekykyisempi tekee ketjun vellien ja kiinteiden aloituksesta? :wink Ei vielä ajankohtaista, mutta tulee noita vellien aloitusajankohtia mietittyä maitomäärien kasvaessa..
 
Mariel, meillä neuvolassa ei suositellut ollenkaan vellejä syötettäväksi! Maito maitona ja puuro puurona. Kiinteät periaatteella, että 1-2 uutta makua viikossa 4kk alkaen. Puuroa tietty sit ku aika on. Oliko 5kk iässä vois sen aloitella ja lihat puolen vuoden iässä? :)
 
Periaatteessa vauva ei tartte kiinteitä ennen puolen vuoden ikää eli täysimetys/pelkkä maito riittää, mutta kylläpä niitä esikoisen kanssa aloiteltiin silloin 4kk iässä.
 
Mistään lähikaupasta ei saanut Semperin jauhetta. Ostettiin Nanin sensitiveä, mitä olisi ehkä pitänyt alun alkaenkin kokeilla, kun H.A. on allergisille tarkoitettu, sensitive herkille vatsoille.
Tuntuu, että on sopinut hyvin, ainakin toistaiseksi. Toisaalta poika kasvaa ja kehittyy ja vatsavaivojen pitäisi senkin myötä vähentyä.
 
DT; meille sanoi Tyksissä, että näille halkiolapsille mennään vanhan kaavan mukaan aina ja kiinteät aloitetaan tällä 3,5 kk iässä ja velli korvaa jollain tavalla sakeutetun maidon.. Perässä piti tulla kirjallisia ohjeita muttei ole kuulunut.. :sad001
 
Muokattu viimeksi:
Takaisin
Top