Koronavirus ja raskaus

Kouk

Puuhakas puhuja
Huhtikuiset 2021
Syyskuiset 2024
Millaisen varjon raskauteen aiheuttaa koronaviruksen toinen aalto? Onko teidän mielestänne virus turhaa vouhotusta vai pitäisikö siltä suojautua erityisesti nyt kun raskaus aiheuttaa uusimman datan mukaan suuremman mahdollisuuden päätyä koronaviruksen takia tehohoitoon?

Suomessa THL ei edelleenkään luokittele raskaanaolevia riskiryhmäksi koronaviruksen osalta ehkä tapausten vähäisyyden perusteella, mutta tuorein data näyttää tilanteen olevan aika huono. CDC:n mukaan 31% raskaana koronavirukseen sairastuneista päätyi osastohoitoon, kun yleisesti alle 49-vuotiaiden sairastuneiden naisten osalta sama luku pyörii 2,5% paikkeilla.

_______________
Lähteet:
https://www.cdc.gov/coronavirus/201...l-populations/pregnancy-data-on-covid-19.html
https://www.cdc.gov/mmwr/volumes/69/wr/mm6915e3.htm
 
En ole kovin huolissani omasta puolestani, mutta sikiön vähän. Kuulemma Suomessa aloitetaan nyt tutkimus äidin sairastaman koronan vaikutuksista lapseen. En haluaisi omaa lasta ”koekaniiniksi” tähän. Vaikka sinänsä koronavirukset eivät yleensä ole olleet sikiölle vaarallisia, ei tästä uudesta viruksesta voi kuitenkaan olla varma.
 
Mua jännittää korona tosi paljon ja jos ensimmäisen aallon aikana pelkäsin ja ahdistuin siitä vaikken raskaana ollutkaan. Tarkkaan seuraan tartuntamääriä js kuntia missä niitä on ollut, vältetään väkijoukkoja ja nähdään vain vähän ihmisiä kerrallaan. Jos tilanne pahenee, niin aletaan eristäydytään taas lapsen kanssa kotiin ja mies hoitaa töidensä lisäksi juoksevat asiat.

Itseni takia en pelkää, mutta läheisten ja nyt sikiön puolesta huolehdin kyllä kovasti. En haluaisi itse sairastaa sitä, kun en kestäisi ajatusta, että se aiheuttaisi jotain pysyvää syntymättömälle lapselle. :sorry:
 
Vaikka en ole huolissani omasta puolestani, eikä läheisissäni ole kuin yksi riskiryhmäläinen, niin en minä sitä virusta silti halua saada, vaikka siitä aika todennäköisesti selviäisin, niin en kyllä halua mitään jälkisairauksia, jotka mahdollisesti jäisi vielä pysyviksi haitoiksi. Ja jos sen saisi nyt raskaana ollessa, niin ei varmaan kovin suotuisat olosuhteet olisi sikiölle, jos mamma retkottaa hervottomana jossain teholla... Tai vaikka viikkotolkulla osastolla... No onneksi täällä ei ole ollut moneen viikkoon koronatapauksia... Ja meidän kaupungissa ei vielä yhtään tapausta koko aikana... Hyviä puolia kun asutaan niin harvaan ja pitkä matka joka paikkaan :grin
 
Tätä on kyllä joutunut nyt ajattelemaan ihan uudelta kannalta nyt kun on raskaana!
Työskentelen Helsingissä sairaanhoitajana, ja pahimmillaan päivittäin altistuu, koska suojaimia ei ole riittämiin/niitä ei suositella (ainakaan vielä) käytettävän. Toisaalta olen perusterve ja nuori, joten itseni puolesta en ole osannut vielä liian huolissani olla. Pitänee vaan itse tehdä muilla varotoimilla parhaansa ja sikiön puolesta todellakin toivoa ettei saa tartuntaa.
 
Kun korona tuli, mulla oli lapsi just toipunut keuhkokuumeesta jonka taki oli myös sairaalassa. Tuli ekana olo, et nyt multa lähtee kuopus. Yleensä en noi taudit kiinnosta tai en niitä ainakaan millään tasolla pelkää. Nyt oltiin lltu lapsen kanssa monta vuorokautta sairaalassa eristyksessä rs-viruksen takia. Sai ihan jännätä et miten lapsen käy. Kävi onneksi hyvin. Toipuminnen vei tietty aikaa kun tauti kesti kauean ja lopussa meni niin pahaksi. Nyt lapsi on kasvanut ja hengitystiet auvenneet iän myötä. Alkuun ajattelin, että jokainen päivä on plussaa, et on toipuneempi ja vanhempi. Se oli ainut lohtu sillon. Asutaan aika syrjässä ja täällä ei oo taas melkein pariin kuukauteen ollut yhtään tartuntaa. Aika salamanisku se olis jos sen tästä kotikulmilta saisi. Joten en jännitä koronaa. Tietty koko perheen takia pidän turvaväliä pestään käsiä, rajotetaan ihmisten näkemistä ja muutenkin menemisiä. Tietty lapset koulussa ja kerhossa, ja altistuu mies töissä.
 
Vaikka en ole huolissani omasta puolestani, eikä läheisissäni ole kuin yksi riskiryhmäläinen, niin en minä sitä virusta silti halua saada, vaikka siitä aika todennäköisesti selviäisin, niin en kyllä halua mitään jälkisairauksia, jotka mahdollisesti jäisi vielä pysyviksi haitoiksi. Ja jos sen saisi nyt raskaana ollessa, niin ei varmaan kovin suotuisat olosuhteet olisi sikiölle, jos mamma retkottaa hervottomana jossain teholla... Tai vaikka viikkotolkulla osastolla... No onneksi täällä ei ole ollut moneen viikkoon koronatapauksia... Ja meidän kaupungissa ei vielä yhtään tapausta koko aikana... Hyviä puolia kun asutaan niin harvaan ja pitkä matka joka paikkaan :grin

Kuulostaa mun paikalta.. Olisko siellä aitassa tilaa muutamalle, sanotaan nyt vaikka alkuun noin vuodeksi:grin ?
 
Mua pelottaa kyllä - ja olen ajatellut että en aio nyt olla kyllä mikään työn sankari. Työssäni joutuu kohtaamaan päivittäin paljon ihmisiä isoina massoina, mutta onneksi en kuitenkaan ole sairaanhoitoalalla, minun kohtaamani ihmiset siis pitäisi olla lähtökohtaisesti terveitä. Kyllä se silti mietityttää, ja olen huomannut jynssääväni käsiä tuon tuostakin sekä huomauttelevani niille, ketkä yrittävät tulla työpaikalleni kipeinä (flunssa oireisina). Pelottavaa on sekin, kun on 4 kouluikäistä lasta - pitäisi pystyä suojaamaan heidät ja heidän kauttaan tulevat tartunnat. Onneksi asun sellaisella puolella Suomea, missä vielä toistaiseksi hyvin vähän tautitapauksia. Tekisi mieli eristäytyä kotiin, kunnes tämä kaikki (korona) on ohi.
 
Mä joudun itse tästä testeihin. :smiley-angry017

Lapset saivat päiväkodista/koulusta jonkun nuhakuumeen, joka nyt sitten iski minuunkin. Väittelin kovasti työterveyslääkärin kanssa etävastaanotolla testin tarpeellisuudesta, kun todennäköisesti kyseessä on vain joku peruslenssu mutta niin se vaan lähetti testiin.

Onko joku tässä kauhukokeessa jo käynyt? Yksi asiakas tuossa kertoili kuinka kamala se kokemus oli, enkä yhtään ole innoissani nyt tästä hommasta.
 
Mä joudun itse tästä testeihin. :smiley-angry017

Lapset saivat päiväkodista/koulusta jonkun nuhakuumeen, joka nyt sitten iski minuunkin. Väittelin kovasti työterveyslääkärin kanssa etävastaanotolla testin tarpeellisuudesta, kun todennäköisesti kyseessä on vain joku peruslenssu mutta niin se vaan lähetti testiin.

Onko joku tässä kauhukokeessa jo käynyt? Yksi asiakas tuossa kertoili kuinka kamala se kokemus oli, enkä yhtään ole innoissani nyt tästä hommasta.
No voi ei :sad001

Itselläni ei ole kokemusta, mutta raskaana oleva ystävä ja hänen päiväkoti-ikäiset lapset kävivät testeissä viime viikolla. Ei kuulemma mukavaa ollut, mutta nopeasti ohi. Lapsetkin rauhoittuivat heti pienillä herkuilla.

Toivottavasti menee hyvin ja ei ole koronaa.
Paranemisia!:Heartred
 
No voi ei :sad001

Itselläni ei ole kokemusta, mutta raskaana oleva ystävä ja hänen päiväkoti-ikäiset lapset kävivät testeissä viime viikolla. Ei kuulemma mukavaa ollut, mutta nopeasti ohi. Lapsetkin rauhoittuivat heti pienillä herkuilla.

Toivottavasti menee hyvin ja ei ole koronaa.
Paranemisia!:Heartred

Kiitos. Varaan itselleni autoon kaikki suklaapatukat, ehkä se auttaa aikuistakin.
 
Minä uskon myös päätyväni testeihin lähiaikoina. Lapset flunssassa kotona ja minä vanhustyössä. Itelläni ei vielä oireita ole, mutta ajankysymys vaan... En silti usko testin olevan mikään hirmu paha, jos limakalvot ärtyisät, sitten se voi tuntua, mutta muuten ei pahemmin.
 
Mä joudun itse tästä testeihin. :smiley-angry017

Lapset saivat päiväkodista/koulusta jonkun nuhakuumeen, joka nyt sitten iski minuunkin. Väittelin kovasti työterveyslääkärin kanssa etävastaanotolla testin tarpeellisuudesta, kun todennäköisesti kyseessä on vain joku peruslenssu mutta niin se vaan lähetti testiin.

Onko joku tässä kauhukokeessa jo käynyt? Yksi asiakas tuossa kertoili kuinka kamala se kokemus oli, enkä yhtään ole innoissani nyt tästä hommasta.

Minä olin juuri. Ei ole paha! :happy: Rentoudut vaan ja olet paikallasi. Eihän se kivaltakaan tunnu, mutta ei kovin pahaltakaan ja on tosi nopeasti ohi. Hyvin se menee :Heartpink Musta on myös tässä tilassa, ja muutenkin, kiva saada varmistus, ettei ole koronaa.
 
Mä joudun itse tästä testeihin. :smiley-angry017

Lapset saivat päiväkodista/koulusta jonkun nuhakuumeen, joka nyt sitten iski minuunkin. Väittelin kovasti työterveyslääkärin kanssa etävastaanotolla testin tarpeellisuudesta, kun todennäköisesti kyseessä on vain joku peruslenssu mutta niin se vaan lähetti testiin.

Onko joku tässä kauhukokeessa jo käynyt? Yksi asiakas tuossa kertoili kuinka kamala se kokemus oli, enkä yhtään ole innoissani nyt tästä hommasta.
Mä kävin kun itse halusin, vaikka oli niin minimaaliset oireet kun vaan voi. Kannattaa olla vaan tyytyväinen jos pääsee. Sehän vaikuttaa oleellisesti koko arkeen ja voi suojata sun lisäks monia muita. Se ei satu, on muuten vaan vähän ikävän tuntuinen mutta hetkessä ohi. Mulla hoitaja laski ääneen viiteen ja tsemppas ku jotain 5-vuotiasta rokotuksessa :grin ei mitään sen kummempaa. Pitää vaan katsoa ylöspäin (siis kallistaa päätä) ja hengittää suun kautta. Tyhmää ku ihmiset tollee pelottelee:sour:
 
Kävin jo pari viikkoa sitten ensimmäisen kerran testeissä, ja nyt toivon kovasti, että mahdollinen alkava flunssa menisi pois äkkiä... Oon opettaja, ja nyt on alkanut joku flunssa kiertää luokassa. Tänäänkin kuusi oppilasta poissa. Onneksi on ihan vaan perus nuhayskäsettiä, ei kuumetta tai muuta koronaan viittaavaa, ja kaikki ovat olleet max 4 pv kotonaolon jälkeen täysin terveinä takaisin koulun penkillä, oltuaan siis myös kaksi päivää oireettomana kotona. On se silti epäilyttävää, jos minä opettajana alan niistää nenää ja aivastella ahkerasti, ja pääsisin varmaan uudelleen testattavaksi, jos tämä nyt äityy flunssaksi minullakin.

Ei se sattunut, vaikka vähän ikävältä tuntuikin :)
 
4 pv meni tuloksessa ja onneksi oli negatiivinen. Oireetkin jo hävinneet joten vihdoin saa palata taas normaalin elämän pariin.

Toivottavasti kaikilla muillakin, ja perheenjäsenilläkin, testit olisi negatiivisia eikä kenenkään tarvitsisi kokea raskautta + koronaa. :smiley-angelic001
 
Vaikka ilmeisesti mitään erityisiä raskauteen liittyviä varoituksia/suosituksia ei edelleen taida olla, niin olen ollut varovaisella linjalla. Pystyn olemaan täysin etätöissä (ihan rauhassa saan kasvatella mahaa kotona!). Kuitenkin näin HUS-alueella asuvana olen vähentänyt muita menemisiä. Joihinkin harrastuksiin olen uskaltautunut, mutta mihinkään suuriin tapahtumiin, kuten joillekin markkinoille, en uskalla mennä. :happy: Kovasti toivon, että ei tule sellaisia rajoituksia, jotka rajoittaisi miehen osallistumista neuvolakäynneille tai synnytykseen! :nailbiting:
 
Muakin alkaa kokoajan enemmän jännittää kun tartuntamäärät ympärillä lisääntyy. Ollaan nyt päätetty et käydään aina ilman esikoista kaupassa et ei siellä oo nuolemassa kärrejä jne tapansa mukaan. Ja ollaan muutenkin nyt taas pyritty käymään kerran-kaks viikossa kaupassa ja menot muutenkin aika minimissä. Miehen reissutyö eniten aiheuttaa huolta ja ahdistusta, mut onneksi mieskin on ahkera käsien pesijä eikä reissussa turhaan pyöri muualla kun asiakkaan/hotellin luona +syömässä, niin oon yrittänyt itteeni rauhoitella et tehdään kaikki mitä voidaan ja muulle ei sit mahdetakaan mitään.
 
Takaisin
Top