Korona ja raskaus

Soitin neuvolaan kun kotitestiin tuli positiivinen. Käskivät tehdä tukosarviota varten selvityksen sairaalaan kun raskaana olevalla kohonnut riski veritulppiin ja korona sitä lisää entisestään.
 
Ainakin raskaana olijat kuuluvat riskiryhmään ja ovat siten oikeutettuja 4. rokotukseen, paitsi jos sairastetusta koronasta on liian lyhyt aika. Ehkäpä otat asian puheeksi seuraavalla neuvolakäynnillä.
Mikäli sinne saakka pääsen ennen koronaa 😅 me siis miehen kanssa altistuttiin viikonloppuna ja nyt mies on kipeenä. Testit kyllä vielä negaa.

Mutta jos nyt korona iskee niin pitää soitella neuvolaan tai terveyskeskukseen.
 
Sairastin koronan rv5 tienoilla. Oli aika dramaattisia ja vaikeita hetkiä, kun positiivisesta koronatestistä kirjaimellisesti viiden sekunnin päästä aloin vuotaa verta. Aiempien keskenmenojen vuoksi, olin ihan varma että tähän tää taas päättyi...mutta toisin kävi! Korona oli onneksi mulla lievä, ei kuumetta. Jälkioireena kröhää parisen viikkoa, mutta sen jälkeen en ole huomannut mitään muutoksia. Kolme rokotetta varmaan suojasi hyvin :red-heart: En ollut tuosta verenohennuslääke -suosituksesta raskaana oleville koronaan sairastuneille kuullutkaan, mutta mulla on ollut joka tapauksessa koko ajan verenohenuspiikki käytössä keskenmenojen ehkäisyyn.
 
  • Tykkään
Reaktiot: MMV
Ootteko soitelleet neuvolaan tai terveyskeskukseen kun tullut kotitestistä pos? Me sairastettiin koko perhe korona huhtikuussa hyvin lievänä ja sillon ei käyty virallisessa testissä tai lääkärissä tai mitään (tai no olin mää etänä työterveyslääkäriin yhteydessä), mutta sillon tosiaan en ollut vielä raskaana. Mietin vaan, että vaikuttaako tää raskaus jotenkin asiaan?
Vaikuttaa. Mulle sanottiin neuvolasta että jos kotitesti on posi niin pitää heti soittaa terveyskeskukseen jotta lääkäri voi arvioida verenohennuslääkkeen tarpeen. Raskaana olevilla on kohonnut veritulppariski.
Sitä virallisen testin tulosta tässä yhä odotellessa. Kävin eilen testeissä ja luultavasti lääkäri haluaa mulle ne napapiikit määrätä. 🤷
Oireet tuntuu sahaavan laidasta laitaan. Terkalla sanottiin että tavallisia kevyitä kotiaskareita pitäisi koittaa tehdä, jotta veritulppariski pienenisi kehon ollessa liikkeessä. Vaan koitappa tässä oikeasti tehdä jotain kun sen lyhyen hetken kun olo on suht ok, käyt tyhjentämässä tiskikoneen joka on keholle jo niin raskasta että menet siitä suorilta oksentamaan. 🤷
Kuume tuntuu nousevan iltaisin. Mittasin eilen mielenkiinnosta vähän ahkerammin ja mulla muuttui lämmöt 30 minuutissa 36.4 -> 37.5. se on aika nopee muutos puolessa tunnissa. Ei ihme että mulla on ollut aika utuinen olo.
Nielu on ollut kolme päivää niin kipeä etten pysty nielaisemaan ilman kovaa kipua. Kipu säteilee myös vasempaan korvaan. Kipu pitää öisin hereillä ja valvominen alkaa olla melko uuvuttavaa. Kipu luonnollisesti vaikeuttaa myös syömistä ja juomista. Tänään esimerkiksi olen saanut juotua noin 2 desiä jaffaa ja äsken änkesin väkipakolla kurkusta alas 2 possuvarrasta. 😵 Nää on ehkä ne tän hetken pirullisimmat oireet.
Mites muilla?
 
Sain koronatestistä plussan samana päivänä kun sain raskaustestistä plussan. Silloin en tiennyt mitään tuosta että pitäisi neuvolaan ilmoittaa positiivisesta koronatestistä, joten jäi tekemättä. Jatkossa toimin näin kyllä jos korona vielä napsahtaa. Silloin oireina oli vain pieni väsymys ja kova kurkkukipu, meni ohi kolmessa päivässä. Mulla kolme rokotusta, viimeisin tammikuussa ja tosiaan korona sairastettiin toukokuun loppupuolella.
 
Sain koronatestistä plussan samana päivänä kun sain raskaustestistä plussan. Silloin en tiennyt mitään tuosta että pitäisi neuvolaan ilmoittaa positiivisesta koronatestistä, joten jäi tekemättä. Jatkossa toimin näin kyllä jos korona vielä napsahtaa. Silloin oireina oli vain pieni väsymys ja kova kurkkukipu, meni ohi kolmessa päivässä. Mulla kolme rokotusta, viimeisin tammikuussa ja tosiaan korona sairastettiin toukokuun loppupuolella.
Tärkeä toimintaohje on minultakin mennyt täysin ohi...
Jos kotitesti positiivinen, niin viestiä neuvolaan... Hoitavat siellä asiaa eteenpäin.

Kerrankin toistuva negatiivisuus olisi vaan niin hyvä!!
 
Huh mä oon niin loppu tähän koronaan jo. 🤪 Käytiin miehen kanssa kaupassa, tai siis mies kävi ja minä istuin autossa. Kahden tunnin kauppareissu autossa istuen ja mä oon ihan poikki.
Olo on muuten ihan fine, yskittää vielä mutta kurkkukipu alkaa hellittää. Myöskään kuumetta ei ole enää. Makuaisti on edelleen vääristynyt ja tämä oksentelu.... Tämä ei vaan lopu. Eilen 3 tuntia huutoyrjöä ja tänään heti kun päästiin kotiin niin yrjöämään. Mikään ei nyt pysy sisällä seuraaviin tunteihin. Luultavasti voin seuraavan kerran syödä jotain vasta illalla kun tämä rauhoittuu, olettaen että tänään noudatetaan samaa kaavaa kuin eilen.
En kyllä tiedä olenko vielä maanantaina työkykyinen. 🤢
 
Huh mä oon niin loppu tähän koronaan jo. 🤪 Käytiin miehen kanssa kaupassa, tai siis mies kävi ja minä istuin autossa. Kahden tunnin kauppareissu autossa istuen ja mä oon ihan poikki.
Olo on muuten ihan fine, yskittää vielä mutta kurkkukipu alkaa hellittää. Myöskään kuumetta ei ole enää. Makuaisti on edelleen vääristynyt ja tämä oksentelu.... Tämä ei vaan lopu. Eilen 3 tuntia huutoyrjöä ja tänään heti kun päästiin kotiin niin yrjöämään. Mikään ei nyt pysy sisällä seuraaviin tunteihin. Luultavasti voin seuraavan kerran syödä jotain vasta illalla kun tämä rauhoittuu, olettaen että tänään noudatetaan samaa kaavaa kuin eilen.
En kyllä tiedä olenko vielä maanantaina työkykyinen. 🤢
Noilla oireilla sanoisin että et todellakaan ole vielä ma työkykyinen. Jos oot noin paljon oksentanut etkä oo saanut syötyä, niin on varmasti tosi heikko olokin ja tarvitset lepoa muutaman ns terveen päivän, että kykenet töihin. Ja meille kyllä ainakin huhtikuussa annettiin ohjeeksi, että pitää olla kaksi tervettä päivää ennen kuin saa palata töihin. Ohjeena oli siis kotona vähintään 5+2 päivää joista noi kaksi terveenä.
 
Noilla oireilla sanoisin että et todellakaan ole vielä ma työkykyinen. Jos oot noin paljon oksentanut etkä oo saanut syötyä, niin on varmasti tosi heikko olokin ja tarvitset lepoa muutaman ns terveen päivän, että kykenet töihin. Ja meille kyllä ainakin huhtikuussa annettiin ohjeeksi, että pitää olla kaksi tervettä päivää ennen kuin saa palata töihin. Ohjeena oli siis kotona vähintään 5+2 päivää joista noi kaksi terveenä.
Kiitos vahvistuksista, oot kyl aivan oikeassa. Mä oon aivan onneton saikuttaja ja oon tehnyt töitä myös kuumeessa ihan vain velvollisuudentunteesta vaikka se onkin ihan typerää. 😅 Kyllä tämä luultavasti tulee niin menemään että oon ainakin sen pari toipumispäivää vielä saikulla ja sitten töihin jos olo sallii. Täytyy maanantaina ensitöiksi soittaa terkalle ja pyytää jatkoa saikulle.
 
Nyt heräsin tähän et tosiaa sitähän kuuluu riskiryhmään.. miten te aattelette? Otatteko 4. rokotusta? Mul sairastettu tammi- helmikuulla eli aikaa siitäkii jo puolivuotta, mut ehkä myös toukokuussa, joka myöhemmin todettii mahdolliseks koronaksi muiden korona posit takia... mut kai se piikki täytyy hakea.. ahdistaa vaa kun 3.rokotteesta kamalat oireet.. mut jospa ei sais samaa merkkiä uudelleen..
 
Nyt heräsin tähän et tosiaa sitähän kuuluu riskiryhmään.. miten te aattelette? Otatteko 4. rokotusta? Mul sairastettu tammi- helmikuulla eli aikaa siitäkii jo puolivuotta, mut ehkä myös toukokuussa, joka myöhemmin todettii mahdolliseks koronaksi muiden korona posit takia... mut kai se piikki täytyy hakea.. ahdistaa vaa kun 3.rokotteesta kamalat oireet.. mut jospa ei sais samaa merkkiä uudelleen..
Niin ollaan, riskiryhmään koko porukka!
Aion hakea seuraavan syyskuussa jos kaikki muuten ok.
Parempi paskat oireet rokotteesta kuin sairaapetipaikka itse taudista!
 
Mää olin lukevinani jostain, että neljättä rokotusta ei anneta jos on sairastanut Koronan kun se sairastaminen sit korvaa rokotteen. Toki nää muuttuu niin tiuhaan välillä. Me sairastettiin huhtikuun alussa ja luulen kyllä, että neljännen otan jos sitä mulle syksyllä tarjotaan.
 
Mä en oo ottanu yhtään rokotetta, enkä ajatellut ottaakkaan. Toki nyt en edes saisi rokotteita sillä mulla on juuri viikko sitten sairastettu korona.
Henkilökohtaisesti minulle ei ole väliä kuka ottaa rokotteen ja kuka ei ja olen siitä aiemminkin täällä maininnut. Kuitenkaan itse en näe rokotteelle nykyhetkellä tarvetta. Tämän hetken variantit BA.4 ja BA.5 ovat aivan eri kaliiperia kuin delta ja sitä aiempi alkuperäinen infektio. Joillekin ihan tavallinen flunssa on pahempi kuin nämä uudet variantit.
Mulla oireet kesti pitkään, ne oli epämiellyttäviä ja sain kahden viikon mittaisen verenohennuslääkityksen varalta, sukurasitteiden vuoksi. En silti hetkeäkään edes ajatellut että oireet olisivat vaarantaneet minua tai vauvaa. Todellisuudessa oireista pahimmat olivat pahoinvointi ja huimaus, jotka saattoivat olla yhtä hyvin myös raskauden oireita eivätkä välttämättä edes sairauden aiheuttamia, ainakaan täysin.
Jos en olisi ollut tartunnan aikana raskaana, olisivat oireet luultavasti olleet ohitse jo muutamassa päivässä.
Allekirjoitan siis täysin sen, että raskaus pahensi oireita ja vaikeutti oloani, mutta en hetkeäkään pelännyt että korona olisi kasvattanut keskenmenon riskiä tai olisi ollut minulle tai vauvalle vaarallinen. Se oli vain yksinkertaisesti kurja tauti joka tuntui lähinnä kahden viikon mahataudilta. 🤷
En siis itse ottaisi näiden uusien varianttien pelossa rokotteita, sillä niiden sivuvaikutukset voivat olla jopa oikeasti ikävämpiä kuin itse tauti.
Kuitenkin edelleen kannustan jokaista ottamaan rokotteen jos itse niin haluaa, mutta itse en ole niitä ottanut enkä varsinkaan nykyvarianttien myötä näe niitä kohdallani tarpeellisiksi. 😊
 
  • Tykkään
Reaktiot: MMV
Nyt heräsin tähän et tosiaa sitähän kuuluu riskiryhmään.. miten te aattelette? Otatteko 4. rokotusta? Mul sairastettu tammi- helmikuulla eli aikaa siitäkii jo puolivuotta, mut ehkä myös toukokuussa, joka myöhemmin todettii mahdolliseks koronaksi muiden korona posit takia... mut kai se piikki täytyy hakea.. ahdistaa vaa kun 3.rokotteesta kamalat oireet.. mut jospa ei sais samaa merkkiä uudelleen..

Kuulun raskauden sekä astman takia riskisyhmään, ja edellinen rokotus on saatu Tammikuussa. Varasin heti kun Helsingissä avautui tässä viikolla ajanvaraus 2.riskiryhmäläisille uuden ajan. Nyt on huomiselle 4.rokotuksen aika 👍 Eli otan! Meidän lapsettomuuslääkäri on jo viime vuodesta suositellut, että korona ja infuenssa rokotteet voi ja kannattaa ottaa raskaanakin.

Sairastetun koronan jälkeen on tietty kuukasimäärä, mitä pitäisi odottaa ennen seuraavaa rokotusta. Jos tämä arveluttaa, niin kannattaa soittaa oman alueen koronapuhelintukeen. Varmasti auttavat ja kertovat miten toimia :Slightly Smiling Face:
 
Otan neljännen rokotuksen ensi viikolla. Isommat lapset ovat jo koululaisia, joten varmaan sieltä kulkeutuu taas kotiinkin tautia jos jonkinlaista. Ihme kyllä toistaiseksi meidän perheessä ei ole vielä yhtään todettua koronaa sairastettuna.
 
Voi hitsi. Tosi paljon kyllä nyt taas koronaa liikkeellä. Toivottavasti se nyt lähtis pian vähenemään. Mietittiin tänään neuvolassakin, että täytyy varmaan joskus vikalla kolmanneksella ruveta taas käyttämään maskia. Toki kyllä esikoinen sen silti saattaa päiväkodista tuoda.
 
Täällä tänään myös koronatesti plussa 😕 Kuumetta, kurkkukipua, yskää ja nuhaa ja jäätävä väsymys 🤒
Ompas kurjaa ja huono tuuri! Toivottavasti menee nopeasti ohi.
Onko sulla rokotuksia milloin otettuina?
 
Takaisin
Top