Korona ja raskaus

Mulla on 3. rokote varattuna parin viikon päähän, mut vähän nyt aloin epäröimään sitä. Lähinnä sen takia, kun senkin teho ilmeisesti laskee 4-6 kuukauden jälkeen, niin pitääkö sitten ottaa vielä toinen piikki loppuraskaudesta? Silloinhan riskit vakavalle taudille on vielä korkeammat, kuin nyt alkuraskaudessa. Vaikka sinänsä luotan rokotteiden turvallisuuteen, niin en haluais niitä joutua useampaa ottamaan raskausaikana.

Sitten taas toisaalta oon töissä nuorten parissa ja esikoinen aloittaa just nyt päiväkodissa, joten tartunta lähiaikoina vaikuttaa melko todennäköiseltä. Kesällä taas tartuntatilanne on toivottavasti parempi, jos useimmat saa nyt vastustuskyvyn joko sairastamalla tai rokotteista.

Vaikeita kysymyksiä :Grimacing Face:

Mä ainakin meinasin laskennallisesti taktikoida tuon kolmannen rokotteen ajoittamisen. Jos ottaisin sen nyt heti tammikuussa, kun tulee 5 kk edellisestä, loppuraskauteen on omaan makuun liian pitkä matka. Haluan suojata nimenomaan sitä loppuraskautta rokotteella, joten lykkään sitä kolmatta rokotetta tuonne helmi-maaliskuulle. Pfizerin teho on kuitenkin minusta riittävän hyvä vielä puolen vuoden jälkeenkin eikä tässä alkuvuodesta vauva vielä vie keuhkoilta tilaa.
 
Mulla 3.rokotus perjantaina ja kieltämättä hieman mietityttää. Toisaalta itse työskentelen sairaanhoitajana ja uudet ohjeistukset menossa siihen suuntaan, että meidänkin osastolla aletaan tarvittaessa koronapotilaita hoitamaan…niin ennemmin minä sen rokotteen sitten otan kuin taudin.
 
Mulla muutaman päivän jatkuneet flunssaoireet varmistuivat eilen koronaksi :disappointed-face: Etukäteen ajatus koronan saamisesta nyt raskaana huolestutti vähän, mutta nyt en kuitenkaan jaksa asiasta stressata - kuitenkaan kohonnutta riskiä keskenmenoille tai epämuodostumille ei ole havaittu, ja kuulostaisi siltä että loppuraskaudessa sairastuminen olisi ehkä huonompi homma kuin tässä vaiheessa. Toki pitää vielä neuvolasta ym. vähän asiasta kysellä. Taudin puolesta on mulla ollut ihan perusflunssan tuntuinen (kurkkukivulla alkoi, vähän kuumetta muutamana päivänä, nuhaa, lihassäryt, yskä), ja pari viime päivää jo selvästi parempia.

Että joo, mieluummin oisin välttänyt, mut näin tää nyt sit meni :Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat:
 
Täällä ollut kans viime perjantaista lähtien ihan kunnon flunssa päällä :disappointed-face: tein heti kotitestin mut negaa näytti. Räkää tulee ihan järettömästi ja päähän sattuu ja olo muutenki tööt. En tiiä kannattasko tehdä vielä uusi testi varmuuden vuoksi?
 
Täällä ollut kans viime perjantaista lähtien ihan kunnon flunssa päällä :disappointed-face: tein heti kotitestin mut negaa näytti. Räkää tulee ihan järettömästi ja päähän sattuu ja olo muutenki tööt. En tiiä kannattasko tehdä vielä uusi testi varmuuden vuoksi?

Mulla kotitesti oli negatiivinen vaikka (seuraavana päivänä otettu) virallinen testi positiivinen. Kotitestit ei taida tunnistaa omikronia kovin hyvin... Eli viralliseen testiin hakeutuminen toisi ainakin varmemman tuloksen. Ehkä kuntakohtaista, mutta täällä ainakin kaupungin sivuilla raskaana olevia kehotettiin hakeutumaan testiin jos on oireita.
 
Mulla muutaman päivän jatkuneet flunssaoireet varmistuivat eilen koronaksi :disappointed-face: Etukäteen ajatus koronan saamisesta nyt raskaana huolestutti vähän, mutta nyt en kuitenkaan jaksa asiasta stressata - kuitenkaan kohonnutta riskiä keskenmenoille tai epämuodostumille ei ole havaittu, ja kuulostaisi siltä että loppuraskaudessa sairastuminen olisi ehkä huonompi homma kuin tässä vaiheessa. Toki pitää vielä neuvolasta ym. vähän asiasta kysellä. Taudin puolesta on mulla ollut ihan perusflunssan tuntuinen (kurkkukivulla alkoi, vähän kuumetta muutamana päivänä, nuhaa, lihassäryt, yskä), ja pari viime päivää jo selvästi parempia.

Että joo, mieluummin oisin välttänyt, mut näin tää nyt sit meni :Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat:
Paranemisia sairastupaan! :folded: oliko sulla muuten rokoteet, kun kuitenkin sulla tauti ilmeisesti suht lievänä?
 
Mulla kotitesti oli negatiivinen vaikka (seuraavana päivänä otettu) virallinen testi positiivinen. Kotitestit ei taida tunnistaa omikronia kovin hyvin... Eli viralliseen testiin hakeutuminen toisi ainakin varmemman tuloksen. Ehkä kuntakohtaista, mutta täällä ainakin kaupungin sivuilla raskaana olevia kehotettiin hakeutumaan testiin jos on oireita.

Ohhohh no en tiiä varmaan kannattaa miun sit olla jonnekin yhteydessä ja kysyy ohjeistusta tosiaan.
 
Paranemisia sairastupaan! :folded: oliko sulla muuten rokoteet, kun kuitenkin sulla tauti ilmeisesti suht lievänä?

Joo, 2 rokotetta alla ja kolmanteen olis ollut aika parin viikon päästä. Sen nyt peruin kun tulee taudin antama immuunisuoja tilalle, ja varmaan otan sitten loppuraskaudesta. Ja kiitos, kyllä tämä tosiaan jo paranemaan päin tuntuisi olevan :smiling-eyes:
 
Nyt todennäköisesti raskaudesta johtuvana mulla alkanut ilmenemään päänsärkyä, sekä pyörrytystä kun täytyy pitää maskia kasvoilla. Ihan tuskaa olla kauan maski päässä.
Kyllä nyt alkaa olla korona lähellä, kun paljastui tänään, että yhdellä kenen kanssa ollut tekemisissä ja samassa tilassa, on koronassa. Virallista altistumista ei ole silti tapahtunut, eli sitä 15minuutin altistumisaikaa.
Toivotaan että me kaikki säästyttäisiin pahimmalta taudilta, eikä mahdollinen sairastuminen vaikuttaisi raskauteen! :thumbs-up:
 
Onhan nämä hankalia juttuja kyllä. Nyt kun paha olo on voimakkaampaa, en ainakaan itse ole voinut enää käyttää FFP2-maskia eli tavallisella mennään töissä. Muualla en sitten käykään, kun ei tuo olo salli.

Kuten joku toisaalla sanoi, ennemmin raskaus/synnytys rokotereaktion kuin koronan kanssa. En voi olla yhtymättä tähän täysin.

Mäkin joudun haukkomaan happea aamuisin kun menen töihin ja on ffp2-maski. Se ja kuvotus on kyl ikävä yhdistelmä. Tuntuu, että tarvii enemmän happea, kun on huono olo ja sit maskin kans ei tuu mitään. Onneks tää raskaus on ollu mulla vähiten etova kolmesta raskaudesta, joten oon pärjännyt kohtuullisesti. Väsymystä lisää muuten illal viel entisestään jatkuva maskin käyttö töissä.
 
Nyt todennäköisesti raskaudesta johtuvana mulla alkanut ilmenemään päänsärkyä, sekä pyörrytystä kun täytyy pitää maskia kasvoilla. Ihan tuskaa olla kauan maski päässä.
Kyllä nyt alkaa olla korona lähellä, kun paljastui tänään, että yhdellä kenen kanssa ollut tekemisissä ja samassa tilassa, on koronassa. Virallista altistumista ei ole silti tapahtunut, eli sitä 15minuutin altistumisaikaa.
Toivotaan että me kaikki säästyttäisiin pahimmalta taudilta, eikä mahdollinen sairastuminen vaikuttaisi raskauteen! :thumbs-up:


Mulla oli yhtä lähellä eli vajaa vartti yhteisessä tilanteessa työpaikalla. Oon kans huomannut päänsäryn illalla kotona, kun koko työpäivän näyttänyt maskia. Asiaa ei varmasti auta, että tuijotan paljon tietokoneen ruutua töissä. :red-heart:
 
Mä en oo ees kokeillut tota ffp2-maskia, kun on muutenkin astmataustaa ja raudanpuutetta, jotka välillä aiheuttaa hengittämiseen haastetta. Lisäksi töissä pitää useamman kerran päivässä ravata kolme kerrosväliä rappusia, niin se on nyt raskaana ja kirurgisen maskin kanssa jo melkoinen suoritus :Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat:

Luulen myös, että todennäköisemmin esikoinen tuo tartunnan päiväkodista kuin että töistä sen saisin. Täällä sentään on jonkun näköset turvavälit ja muillakin maskit, esikoinen mellestää 40 muun lapsen kanssa ilman maskeja (siis koko päiväkodissa, ei hänen ryhmässään, mutta tilat on ahtaat). Heti tutustumisviikolla siellä oli ollut koronatapaus, jolle altistuminen vältettiin yhdellä päivällä.

Tehokkaamman maskin sijaan päädyin lopulta siihen, et kävinkin jo eilen hakemassa kolmannen rokotteen pop up -pisteeltä. Vielä ei oo tullut muita sivuoireita kuin käsi kipeeks. Toivotaan, että se nyt suojais ainakin vakavalta taudilta eikä aiheuttais mitään haittaa raskaudelle / lapselle :Grimacing Face:
 
Itselle ei ensimmäisestä rokotteesta tullut mitään muita oireita, kuin käsi kipeäksi. Toisesta rokotteesta olinkin sitten olinkin 39 asteen kuumeessa kaksi päivää, eikä millään meinannut kuume pysyä poissa. Vasta neljäntenä päivänä kykenin töihin (toimistotyö etänä).
Mietin sitä kolmatta rokotetta kyllä vakavasti. Jos kuume nousee, en saa sitä panadolilla laskemaan (koskaan saanut). En itse liiku oikein missään, mutta mies voi töistä tuoda ja poika taas koulusta.
Mies oli sitä mieltä, että kolmatta rokotetta ei minun kannattaisi ottaa - ja ehkä olen samoilla linjoilla. Helmikuussa tulisi toisesta rokotteesta se puoli vuotta, joten tässä on vielä ihan pieni hetki aikaa pähkäillä. Toisaalta kesä on edessä ja tuolloin muutenkin tartuntamäärät varmaan laskussa, vaikka nyt pahalta näyttääkin.
Toisaalta, en haluaisi sitä hemmetin koronaakaan tai ainakaan sen pahinta tautimuotoa! Että että...
 
Mä pääsen nyt sitten aloittamaan tukosestolääkityksen, sain puhelun neuvolalääkäriltä ja kuulemma se nyt aloitetaan varmuuden vuoksi kaikille raskaana oleville koronan sairastaneille, ainakin täällä. Onneksi itsensä piikittely on tuttua lapsettomuushoidoista :Smiling Face With Open Mouth And Open Eyes:
 
Mä pääsen nyt sitten aloittamaan tukosestolääkityksen, sain puhelun neuvolalääkäriltä ja kuulemma se nyt aloitetaan varmuuden vuoksi kaikille raskaana oleville koronan sairastaneille, ainakin täällä. Onneksi itsensä piikittely on tuttua lapsettomuushoidoista :Smiling Face With Open Mouth And Open Eyes:
Kiinnostuksesta kysyn, kauan sitä piikettelyä jatketaan? Tuntuu mahdottamalta, että pystysi välttyä koronalta tämän raskauden aikana
 
Kiinnostuksesta kysyn, kauan sitä piikettelyä jatketaan? Tuntuu mahdottamalta, että pystysi välttyä koronalta tämän raskauden aikana

4 viikkoa :Weary Cat Face: Ekan piikin perusteella myös vähän ikävä pistettävä, tai ehkä vaan satuin osumaan just johonkin kurjaan paikkaan. Hetken kirveli pistämisen jälkeen. Että ei nyt mitään herkkua tämä, mut eiköhän siihen totu kun vauhtiin pääsee :Smiling Face With Smiling Eyes:
 
4 viikkoa :Weary Cat Face: Ekan piikin perusteella myös vähän ikävä pistettävä, tai ehkä vaan satuin osumaan just johonkin kurjaan paikkaan. Hetken kirveli pistämisen jälkeen. Että ei nyt mitään herkkua tämä, mut eiköhän siihen totu kun vauhtiin pääsee :Smiling Face With Smiling Eyes:
Mulla on käytetty tuota samaista verenohennuspiikkiä lapsettomuushoidoissa yhtenä tukilääkkeenä ja olen pistänyt sitä marraskuun puolesta välistä saakka joka päivä. Voin sanoa, että lääke kirvelee pienen hetken joka ikinen kerta, mutta nopeesti siihen tottuu, että se on yksi aamurutiini. Mun osalta piikitys loppuu reilun 2 viikon kuluttua, kun rv 12 saavutettu ja sitten täytyykin toivoa, että vältyn koronalta :Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat:
 
Mulla on käytetty tuota samaista verenohennuspiikkiä lapsettomuushoidoissa yhtenä tukilääkkeenä ja olen pistänyt sitä marraskuun puolesta välistä saakka joka päivä. Voin sanoa, että lääke kirvelee pienen hetken joka ikinen kerta, mutta nopeesti siihen tottuu, että se on yksi aamurutiini. Mun osalta piikitys loppuu reilun 2 viikon kuluttua, kun rv 12 saavutettu ja sitten täytyykin toivoa, että vältyn koronalta :Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat:
Saakohan raskaana käyttää niitä emlan puuduttavia tuotteita? Ne auttoi mua paljon hoidoissa vaikeiden piikkien kanssa :smiling-eyes:
 
Naapurin nelikymppiselle määrättiin tuo verenohennuspiikki, kun sairastui koronaan, vaikka ei ole raskaana ja on muutenkin todella hoikka ja urheilee paljon.
 
Takaisin
Top