Korona ja raskaus

Backhand Index Pointing Down
Tärkeä teema. Itse sote-ammattilainen olen ja ensi viikolla kolmas rokote otan. Toki nyt alussa oleva raskaus laittoi miettimään asiaa, mutta itse luotan sote-ammattilaisiin ja alan tutkijoihin. Otan rokotteen, kun sitä kerran suositellaan. Suojelen itseäni, vauvaani sekä ammattilaisena asiakkaitani.
Clapping Hands Light Skin Tone
 
Asun pk-seudulla ja olen töissä Helsingin keskustassa.

Käytän ffp2-maskia julkisissa, kaupoissa ja töissä asiakastapaamisissa.

Kyllähän korona vähän huolettaa. Pari rokotusta on takana ja influenssarokotus myös. Oon aika paljon karsinut menoja, millä koitan vähentää tartuntariskiä.

Neuvolassa käyn yksin. Oon oikeastaan ennenkin käynyt. Ultrassa puoliso on ollut mukana, jos on päässyt ja synnytyksissä. Näin korona-aikana niistäkin voi joutua karsimaan.
 
Kyllä huolettaa. Täällä Saksassa ovat aika hurjia nuo tartuntaluvut, vaikken pahimmalla alueella asukaan. Kauppaan täällä ei ole päässyt ilman maskia viimeiseen 1,5 vuoteen, julkisiin vaaditaan nyt maskin lisäksi jopa koronapassi. Olen etätöissä, mutta kaikkeen tartuntariskiin en voi vaikuttaa, kun esikoinen on kuitenkin päiväkodissa eikä ole mahdollista pitää häntä 9 kuukautta kotona.

Rokotukset olen toki saanut, ja tehosteen aion käydä ottamassa heti ensimmäisen kolmanneksen jälkeen helmikuussa (silloin on myös sopivasti toisesta rokotteesta 6 kuukautta).
 
Kyllä huolettaa. Täällä Saksassa ovat aika hurjia nuo tartuntaluvut, vaikken pahimmalla alueella asukaan. Kauppaan täällä ei ole päässyt ilman maskia viimeiseen 1,5 vuoteen, julkisiin vaaditaan nyt maskin lisäksi jopa koronapassi. Olen etätöissä, mutta kaikkeen tartuntariskiin en voi vaikuttaa, kun esikoinen on kuitenkin päiväkodissa eikä ole mahdollista pitää häntä 9 kuukautta kotona.

Rokotukset olen toki saanut, ja tehosteen aion käydä ottamassa heti ensimmäisen kolmanneksen jälkeen helmikuussa (silloin on myös sopivasti toisesta rokotteesta 6 kuukautta).


Olipas hassu sattuma. Itse myöskin asun Saksassa, tehoste minullakin mahdollisuus ottaa helmikuussa
 
Olipas hassu sattuma. Itse myöskin asun Saksassa, tehoste minullakin mahdollisuus ottaa helmikuussa

Jee. :Smiling Face With Smiling Eyes: Esikoista odottaessa oli myös samassa lasketun ajan ryhmässä toinen Saksassa asuva suomalainen. Kylläpä meihin törmää joka paikassa! :Grinning Face:
 
Oon kans tota tehosterokotetta miettinyt, kun kohtaan kuitenkin ihmisiä töissä ja joudun käyttämään julkisia pk-seudulla lähes päivittäin.

Olis kyllä hyvä, jos ihmiset käyttäisi enemmän maskeja julkisessa liikenteessä. Tietysti auttaa, kun itse käyttää. Vähän silti ahdistaa, jos on kuljettava, eikä oikein oo etäisyyksiä.
 
Otan 3. rokotteen heti kun sen vain saan (pitäisi olla joulun jälkeen, 5 kk 2. rokotteesta). Silloin on myös ensimmäinen neuvola, joten varmistan viimeisimmän suosituksen.

En tiedä huolettaako missä määrin, koska kaikkeen tottuu Mutta itse pidän maskia aina esim. kaupassa käydessä.
 
Tarkotus ois ottaa 3s heti ku saa. Edellisestä on kulunut jo se 5kk mutta en oo saanu yhteyttä neuvolaan. Ja haluan että pistäjä tietää, että on raskaana. Joten toivon että nlatäti vois sen pistää, vaikka ekassa neuvolassa. Muutoin ku pistäjä voi olla pomon vaimo tai miehen veljen vaimo..
Kyl tosin vähä huolettaa ekalla kolmanneksella se ottaa..
 
Itse myös odottelen kolmatta. Meillä päin ei ainakaan vielä näin nuoret pääse kolmannelle rokotteelle, jos ei kuulu sairauden vuoksi riskiryhmään. Mutta eiköhän tuossa ensi vuoden puolella jossain vaiheessa pääse. Tammikuussa tulee vasta se 5 kk toisesta.

Mutta en tiedä mahtaako koronarokotetta saada normaalisti vastaanottokäyntien yhteydessä. Nuo käytössä olevat mRNA rokotteet kun tarvitsevat sen poikkeavan kylmäsäilytyksen ja lisäksi ne käsittääkseni edelleen pakataan niin, että niitä valmistellaan kerralla useampi rokoteannos. Eli pitää aina olla tiedossa tietyn aikavälin sisällä tarpeeksi suuri määrä ihmisiä ottamaan rokote, jotta annoksia ei mene hukkaan. Meidän paikkakunnalla ainakin on välillä jouduttu soittelemaan ihmisille ja pyytämään hakemaan joku jäljelle jäänyt rokoteannos. Oma neuvola ainakin on niin pieni, ettei siellä asiakasmäärät ole niin isoja, että normaalien vastaanottojen ohessa saisi koronarokotteet sujumaan. En tiedä tuleeko sinne erillisiä rokotepäiviä, kuten influenssarokotteen kanssa järjestetään vai menenkö kunnan yleiseen tilaisuuteen sitten, kun oma vuoro tulee.
 
Sain itselleni varattua 3. rokotusajan tammikuun puoleenväliin. Oon tosi tyytyväinen, koska käsitin että ajat saattavat olla melko kortilla.

Vaihdoin tavallisesta FFP2-maskiin, kun ollaan pakollisilla menoilla. Voisin kuvitella, ettei kovin ison mahan kanssa sen kanssa ole enää niin helppoa hengittää. Toki koronatilanne on huolestuttava, mutta toivon (joskaan en ole kovin luottavainen), että se tässä rauhoittuu loppukesään mennessä. Puoliso tulee mukaan kunnallisiin ultriin jos pääsee, mutta neuvolat käyn yksin.
 
Resaaa kyllä tää koronatilanne ja tartuntamäärät :Grimacing Face::Grimacing Face:
 
Resaaa kyllä tää koronatilanne ja tartuntamäärät :Grimacing Face::Grimacing Face:

Tartuntamäärät alkaa kyllä olla niin hurjia, että itse olen alkanut epäillä, että kyllä se korona meidät löytää tässä raskausaikana. Ellei jo käynyt tuossa joulukuussa meillä kylässä. Lapsi oli kipeänä altistuksen jälkeen, mutta saatiin tieto altistuksesta niin myöhään, että kun lopulta saatiin aika testiin, oli lapsi ollut jo viikon oireeton. Joten täyttä luottoa siihen negatiiviseen tulokseen ei ole.

Olen itse nyt palannut käyttämään FFP2-maskeja kaikilla asioinneilla. Mutta kyllä luulen, että tuo esikoinen on "heikoin lenkki" ja tauti tulee joko päiväkodista tai harrastuksista. Jos ei siis jo sitä koettu.
 
Tartuntamäärät alkaa kyllä olla niin hurjia, että itse olen alkanut epäillä, että kyllä se korona meidät löytää tässä raskausaikana. Ellei jo käynyt tuossa joulukuussa meillä kylässä. Lapsi oli kipeänä altistuksen jälkeen, mutta saatiin tieto altistuksesta niin myöhään, että kun lopulta saatiin aika testiin, oli lapsi ollut jo viikon oireeton. Joten täyttä luottoa siihen negatiiviseen tulokseen ei ole.

Olen itse nyt palannut käyttämään FFP2-maskeja kaikilla asioinneilla. Mutta kyllä luulen, että tuo esikoinen on "heikoin lenkki" ja tauti tulee joko päiväkodista tai harrastuksista. Jos ei siis jo sitä koettu.
Pitäisi varmaan itekkin ottaa nuo järeämmät maakit käyttöön! Meillä onneksi lapsukainen on vielä kotona niin ei tuo tauteja :folded: varmasti vaikea välttyä koronalta, kun lapsi vietävä päikkyyn ja töissä käytävä. Just kuulin yhdeltä tutulta, joka on pienen vauvan kanssa vaan kotona eikä köy yhtikäs missään, niin oli tavannut sukulaista, niin siitähän se korona sitten tuli. Tuntuu, että siltä on lähes mahdotonta enää välttyä
 
Käytän kans ffp2-maskia nyt koko ajan töissä ja kohtaamisissa täällä pk-seudulla. Onhan se vähän raskasta raskaana ja kiireessä kävellä ja hengitellä maskin kautta. Ilma loppuu välillä ja etova olo voimistuu.

Mitähän se puuskutus on kesällä ennen synnytystä. Voin vaa kuvitella sen synnärin sitten maskin kanssa. Varmaan pitää mennä pihalle / metsään synnyttämään keskellä yötä, ettei oo kuuma ja saa ilmaa, koronaturvallisesti, ilman lähikontakteja. :Face With Tears Of Joy:

3. rokotus kans varattu muutaman viikon päähän. Toivotaan, että korona saadaan pian haltuun ja nujerrettua.
 
Mulla on 3. rokote varattuna parin viikon päähän, mut vähän nyt aloin epäröimään sitä. Lähinnä sen takia, kun senkin teho ilmeisesti laskee 4-6 kuukauden jälkeen, niin pitääkö sitten ottaa vielä toinen piikki loppuraskaudesta? Silloinhan riskit vakavalle taudille on vielä korkeammat, kuin nyt alkuraskaudessa. Vaikka sinänsä luotan rokotteiden turvallisuuteen, niin en haluais niitä joutua useampaa ottamaan raskausaikana.

Sitten taas toisaalta oon töissä nuorten parissa ja esikoinen aloittaa just nyt päiväkodissa, joten tartunta lähiaikoina vaikuttaa melko todennäköiseltä. Kesällä taas tartuntatilanne on toivottavasti parempi, jos useimmat saa nyt vastustuskyvyn joko sairastamalla tai rokotteista.

Vaikeita kysymyksiä :Grimacing Face:
 
Onhan nämä hankalia juttuja kyllä. Nyt kun paha olo on voimakkaampaa, en ainakaan itse ole voinut enää käyttää FFP2-maskia eli tavallisella mennään töissä. Muualla en sitten käykään, kun ei tuo olo salli.

Kuten joku toisaalla sanoi, ennemmin raskaus/synnytys rokotereaktion kuin koronan kanssa. En voi olla yhtymättä tähän täysin.
 
Takaisin
Top