Korona ja raskaus

Sain tänään puhelun, että olen altistunut töissä koronalle. Karanteenia ei tarvita kun on kaksi rokotetta. Nyt kuitenkin jännittää jos koronaan sairastuisin, niin kuinka raskaudelle kävisi kun ollaan vielä niin aikaisilla viikoilla. Lähinnä mietityttää että kohoneeko keskenmenon riski tai voiko korona aiheuttaa kehityshäiriöitä. Anxious Face With Sweat-
 
Sain tänään puhelun, että olen altistunut töissä koronalle. Karanteenia ei tarvita kun on kaksi rokotetta. Nyt kuitenkin jännittää jos koronaan sairastuisin, niin kuinka raskaudelle kävisi kun ollaan vielä niin aikaisilla viikoilla. Lähinnä mietityttää että kohoneeko keskenmenon riski tai voiko korona aiheuttaa kehityshäiriöitä. Anxious Face With Sweat-

Toivottavasti ei ole mitään oireita ilmaantunut ja olet pysynyt terveenä! Oletko vielä neuvola-aikaa varannut, jos sielläkin voisi huolista koronan suhteen kysellä? Luulisi olevan jo tietoa paremmin saatavilla muutenkin. Edit: samat huolet siis täälläkin, ja miettii mitä sitä voisi tapahtua, jos varovaisuudesta huolimatta tartunnan saisi. :sad001

Vastauksena aloitukseen: Käytän maskia julkisilla paikoilla/sisätiloissa ja välttelen ruuhkaisia paikkoja, sekä joukkotapahtumia. Onneksi töissä on laajalti etätyömahdollisuus, niin olen pääasiassa etätöissä. Koitan minimoida riskit, mutta täysin ei kotiin voi sulkeutua. Kotimaan matkailuakin harrastettu mahdollisuuksien puitteissa.
 
Aloin edellistä odottaan kun tää korona tuli ja samalla linjalla jatkan kun silloinkin eli käytän maskia aina kun menen paikkoihin missä on muita ihmisiä ja käsidesiä. Ja kunnon saippua pesu kun on mahdollista (kotiin tulessa ensimmäinen asia minkä teen). Molemmat rokotteet oon ottanut kuten läheisetkin.
 
Itsekin käytän maskia julkisissa paikoissa ja pesen käsiä ja käytän desiä. Edellisen kerran ollessa raskaana tuli tämä koronatilanne ja vaikka silloin ajateltiin ettei se ole vaarallinen raskaana oleville, niin eristäydyin kotiin viimeisiksi kuukausiksi enkä käynyt missään enkä nähnyt ketään. Vielä en osaa sanoa, miten tämän raskauden kanssa toimin - nyt tosin on maskeja saatavilla toisin kuin silloin joten ei varmaan tarvii noin tiukkaa linjaa vetää.
 
Kävin tänään varulta koronatestissä. Meillä on siis lapset flunssassa ja itsellä tuntunut nyt parina aamuna olo hieman tukkoiselta. Pääsin heti testiin kun siitä altistumisesta on nyt viikko aikaa. Epäilen kyllä kovasti että tää on samaa kun noilla lapsilla, mutta pakko varmistaa ennen töihin menoa.
 
Ajattelen niin, et teen parhaani huolellisuuden ja turvallisuuden suhteen. Uskon et stressaaminen ei tee kuitenkaan hyvää vauvalle tai minulle, niin rokotettuna pyrin olemaan levollisin mielin.
 
En tiiä, lähipiirissä on näitä rokottamattomia. Voiko vaatia koronapassia ennen kuin päästää kylään kun on raskaana tai vauva syntyy?

Miten muut, ootteko nyt varovaisempia missä liikutte, ketä tapaatte? Todetut tapaukset on lähteny taas nousuun, joten joululahjaostokset tilataan netistä ja ruokaostokset taas noutopalveluna.
 
Me on käytetty myös ruokaostoksiin noutopalvelua ja sillä jatketaan, helpottaa arkea muutenkin. Jouluostoksia meinasin tehdä sekä netissä, että kaupoissa. Kauppoihin pyrin menemään hiljaisempina aikoina.
 
Esikoista odottaessa sairastin koronan, joskus rv 20 tienoilla. Vauva syntyessään alle kolmekiloinen ja istukka kätilön mukaan jonkin verran kalkkeutunut, tiedä sitten liittyikö korona asiaan.
 
Esikoista odottaessa sairastin koronan, joskus rv 20 tienoilla. Vauva syntyessään alle kolmekiloinen ja istukka kätilön mukaan jonkin verran kalkkeutunut, tiedä sitten liittyikö korona asiaan.
Saako udella Skadi miten loppuraskaus meni koronan jälkeen ja jäikö itsellesi siitä mitään oloja?
 
Saako udella Skadi miten loppuraskaus meni koronan jälkeen ja jäikö itsellesi siitä mitään oloja?

Mitään muuta erikoista raskaudessa ei ollut, kuin verenohennuslääkkeen kuuriluontoinen käyttö koronan aikana ja uudestaan synnytyksen jälkeen. Makuaistissa oli hetken aikaa häikkää joidenkin ruoka-aineiden kohdalla, mutta muuten oireet häipyivät.
 
noudatan kans perusvarovaisuutta (maskin käyttö, hyvä käsihygienia) ja välttelen ihmisjoukkoja. koko lähipiiri on onneksi tuplarokotettu.
 
Itsellä onneksi kaksi rokotusta. Lisäksi maski käytössä. Hurja tuo, että deltavariantti nostaisi jopa kymmenkertaiseksi kohtukuoleman riskin !
 
Mitä mietitte nyt kun suositus on kolmannesta rokotuksesta. Uskallatteko ottaa raskausaikana?
 
Mietin juuri itsekin tuota kolmatta rokotusta, mutta voi olla että oma vuoro olisi vasta kesällä joten luultavasti ottaisin sen vasta synnytyksen jälkeen.

Meillä on tuttavapiirissä muutamia rokottamattomia, ja mietin kyllä että heihin aion pitää etäisyyttä raskauden aikana. Onneksi lähipiiri on rokotettu.
 
Itse olen alkanut miettimään erityisäitiysrahan saamista keväällä, jos koronatilanne on paha... En voi tehdä työtä etänä ja työskentelen lasten parissa, joten altistuminen on todellista jos korona pääsee työpaikalle jylläämään. Rokotteista huolimatta kun pöpöä voi tartuttaa ja sairastua.
 
Takaisin
Top