Korona ja raskaus

Moikka!

Itse sain eilen 2. rokoteannoksen (5+0). THL suosittelee raskaana olevia ottamaan rokotteen. Miksi ajattelette, että rokote olisi parempi ottaa viikon 13 jälkeen kuin nyt alussa?

Luotan kyllä siihen, että koronarokote on turvallinen. Käytiin tätä pohdintaa paljon miehen kanssa läpi ja todettiin, ettei haluta mitään ylimääräisiä juttuja ensimmäiselle kolmannekselle, meillä takana keskenmeno ja sen jälkeen syytin itseäni ihan valtavasti kaikesta mahdollisesta, mitä olin tehnyt, se oli todella kuormittavaa henkisesti. Joten vaikka tällä hetkellä tiedän, ettei koronarokotteella olisi mitään tekemistä mahdollisen keskenmenon kanssa, en pystyisi ajattelemaan näin keskenmenon jälkeen.
 
Löysin kultareunuksen koronalle ja maskeille. Kaupassa ei haise yhtään niin paljon kuin ilman maskia. Pahoinvointi pysyy ok-tasolla, kun ei haista niitä kaikkia hajuja siellä kaupassa. :depressed::smiley-angelic003

Itse sain rokotussuojan täyteen juuri ennen raskautumista.
 
Moikka!

Itse sain eilen 2. rokoteannoksen (5+0). THL suosittelee raskaana olevia ottamaan rokotteen. Miksi ajattelette, että rokote olisi parempi ottaa viikon 13 jälkeen kuin nyt alussa?


Itse pohdin tässä pelkästään keskenmenoriskiä, joka on muutenkin korkeampi alussa. Jos nyt ottaisin rokotteen ja raskaus menisi vaikka ensi viikolla kesken, en saisi rauhaa kun en tietäisi varmuudella ettei ollut rokotteen syytä. Tiedän, että on epätodennäköistä että mitään tulisi rokotteen vuoksi, mutta jos sitten kävisi jotain..
 
Täysin ymmärrettävää, että haluaa suojella itseään itsesyytökseltä mahdollisen keskenmenon suhteen. Ja onhan se varmaankin todennäköisempää, että saa keskenmenon kuin että sairastuu koronaan.

Toivon teille ihanaa raskausaikaa ja terveitä vauvoja. Muistakaa myös, että jos nyt ei vedä röökiä, viinaa tai huumeita niin itseään ei mahdollisista komplikaatioista kuulu syyttää! :Heartbigred
 
Itse pohdin tässä pelkästään keskenmenoriskiä, joka on muutenkin korkeampi alussa. Jos nyt ottaisin rokotteen ja raskaus menisi vaikka ensi viikolla kesken, en saisi rauhaa kun en tietäisi varmuudella ettei ollut rokotteen syytä. Tiedän, että on epätodennäköistä että mitään tulisi rokotteen vuoksi, mutta jos sitten kävisi jotain..

Samaa mietin. Itse sain keskenmenon alkuvuodesta ja nyt minulla olisi toinen rokote ensi viikolla. Pohdin edelleen uskallanko sen hakea vai siirränkö, kun en tiedä pystyisinkö ajattelemaan ettei sillä ole vaikutusta mihinkään jos jotakin tapahtuisikin..
 
Mulla on jo molemmat rokotukset, joten niistä ei onneksi tarvitse enää stressata.
Jos olisin tullut raskaaksi ennen toista rokotusta, olisin varmaan siitä huolimatta ottanut sen. Korona raskausaikana on kuitenkin ihan todellinen riski.
 
Olen myös tosi kiitollinen, että ehdin saada toisen rokotuksen loppukesällä ennen raskautta. Katsotaan ehtiikö vielä loppukevääseen mennessä miettiä kolmatta tehostetta, riippuen miten Suomessa niitä suositellaan...
 
Minäkin olen saanut kaksi rokotetta, mutta pelkään että pitää ottaa pian kolmas. Seuraan että mitä päättävät asiasta, sehän on vielä auki esimerkiksi rokotusjärjestyksen suhteen.

Ensimmäisestä rokotteesta sain veren hyytymishäiriöitä, paljastui että kuulun siihen pieneen riskiryhmään jolle rokote voi olla hengenvaarallinen. Täytyy olla kiitollinen ettei mennyt verisuonia rikki mistään kriittisestä paikasta, kuten päästä. Seuraava rokote oli tietysti eri merkkiä ja siitä ei tullut mitään. Työn puolesta pakko ottaa, niin mulla ei varsinaisesti ole ollut missään kohtaa mahdollisuutta valita.

Olen tehnyt kuitenkin sen päätöksen että lastani en anna rokottaa, koska tällä hetkellä korona ei ole vaarallinen lapsille. Pitkäaikaisvaikutuksia ei tiedä kukaan ja lapsilla on vielä elämä edessä. Olen hyvilläni että saatiin se AstraZeneca pois rokoteohjelmasta kun ei ollut turvallinen, mutta tuon kokemuksen jälkeen en hirveästi luota kyllä mihinkään noista rokotteista. Ja nyt kun olen raskaana, en tietenkään haluaisi ottaa sitä kolmatta.

Oon välillä ollut koronanäytteenotossa jonkun vuoron, mutta en aio enää mennä. Jos tulee määräys niin pakko kertoa esimiehelle raskaudesta. En ole varma riittääkö se syyksi kieltäytyä, kun rokotukset olen saanut, mutta toivon niin. En haluaisi kertoa työpaikalla vielä raskaudesta. Itseasiassa en haluaisi kertoa ollenkaan mutta jossain vaiheessahan se tietenkin paljastuu.
 
Mä sain toisen annoksen muistaakseni samalla viikolla kuin hedelmöittyminen on tapahtunut. Yritettiin lasta ja tiesin siitä huolimatta että otan rokotteet aikataulun mukaisesti.
 
Takaisin
Top