Korona ja raskaus

Mä kävin kaksi viikkoa sitten piikillä eikä tullut oireita, pistoskohta oli mustelman tapaan hyvin paikallisesti arka, mutta ei varsinaisesti kovin kipeä. Hieman sen jälkeen alkoi tihkua uutisia odottajien ja muiden ennen-ei-riskialttiiden tehohoidoista ja se huojensi omaa mieltä vähän. Koskaan ei voi toki tietää, mutta tuntui, että valittavana oli kaksi mahdollisesti paskaa vaihtoehtoa, joista piti sokkona arpoa toinen. Nyt eletään toivossa. Rokotuspaikalla itkin kyllä holtittomasti kuin vesiputous ja rokottajaparka varmaan luuli että oon pakotettuna siellä.

Suomalaisessa terveydenhuollon kontekstissa on ehkä hyvä muistaa, että ”saa ottaa jos haluaa” -viesti koskee samalla kaikkia rokotettavia (ja toki valtaosassa lääkinnällisiä toimenpiteitä pakkoa ei suositeltavuudesta huolimatta ole olemassa), joten oikeastaan tuo on jo sinänsä rohkea ulostulo. Raskaana olevalle ei oikein suoranaisesti suositella mitään muuta, kuin tiettyjä vitamiineja, ellei yksilön terveydentila muuta edellytä.

Aikataulullisesti mulle suositeltiin, että jos ehtii ennen viimeistä kolmannesta molemmat, aina parempi. Muuten ei todettua merkitystä. Sinne suuntaan osuu mulla toinen rokoteaika.
 
  • Tykkään
Reaktiot: Mio
Tässä muuten Ylen uusin uutinen aiheesta. Olen lopulta lähes kolmea viikkoa rokotuksesta tyytyväinen päätökseeni ottaa rokote. Toki kun itselle ei tullut kovia oireita rokotuksesta, niin on helppo näin sanoakin :)

https://yle.fi/uutiset/3-12058185
 
Tässä muuten Ylen uusin uutinen aiheesta. Olen lopulta lähes kolmea viikkoa rokotuksesta tyytyväinen päätökseeni ottaa rokote. Toki kun itselle ei tullut kovia oireita rokotuksesta, niin on helppo näin sanoakin :)

https://yle.fi/uutiset/3-12058185
Sulla alkaa olla jo ihan hyvin suojaakin siitä kun on jo kolme viikkoa kulunut :)
Mulla vielä viikko odotusta että tulisi se kaksi viikkoa täyteen.
 
  • Tykkään
Reaktiot: Mio
Sulla alkaa olla jo ihan hyvin suojaakin siitä kun on jo kolme viikkoa kulunut :)
Mulla vielä viikko odotusta että tulisi se kaksi viikkoa täyteen.

Jokainen päivä rokotettuna on askel eteenpäin immuniteettisuojan suhteen, ja lopulta nämä viikot kuluvat nopeasti :) Odotan kyllä jo toista annosta, vaikka tottakai edelleen vähän arveluttaa, jos tuleekin rokotereaktio. Onneksi vauvatkin ovat aika sinnikästä tekoa :happy:
 
Kävin sitten ottamassa rokotteen heti rakenneultran jälkeen. Nyt kun myös nuoret on saanu pahoja oireita deltavariantista, niin näin rokotteen hyödyt suuremmiksi, etenkin kun mitään erityisiä riskejä ei oo tullut ilmi.
Munkin tuttavapiirissä on nuoria ihmisiä, jotka on sairastunu lähiaikoina todella rajuun koronaan, otetusta yhestä rokotteesta huolimatta. Haluun ite minimoida riskin, että loppuraskaudessa sairastuisi vakavasti. Koronan tiedetään kuitenkin aiheuttavan raskausmyrkytyksiä, ennenaikasia synnytyksiä jne.
Nyt ehin sit saamaan toisen annoksen 29. viikolla eli hyvä suoja pitäisi olla loppuraskaudeksi ja yksi huoli vähemmän :happy119
 
Nyt VAU.fi:n etusivulla uusi artikkeli koronaviruksesta ja raskaudesta: deltavariantti nostaa kohtukuoleman riskin jopa kymmenkertaiseksi
Artikkelista ei selvinnyt, onko tutkittu, miten rokotteet vaikuttavat riskiin, onko esim. kaksi kertaa rokotetulla odottavalla pienempi riski kohtukuolemiin koronan vuoksi, kuin nelinkertainen ja missä vaiheessa odottavia oltiin tutkittu. Olisi mielenkiintoista lukea lisää tutkimuksesta, onkohan sitä julkaistu vielä?
 
Oletteko ottaneet vielä kolmatta rokotetta tai ajattelitteko kun se on mahdollista? Ilmeisesti suurimmalle osalle tammikuun puolella tulee mahdolliseksi.
 
Artikkelista ei selvinnyt, onko tutkittu, miten rokotteet vaikuttavat riskiin, onko esim. kaksi kertaa rokotetulla odottavalla pienempi riski kohtukuolemiin koronan vuoksi, kuin nelinkertainen ja missä vaiheessa odottavia oltiin tutkittu. Olisi mielenkiintoista lukea lisää tutkimuksesta, onkohan sitä julkaistu vielä?
En osaa sanoa onko koeryhmissä tehty eroa kahdesti rokotettujen ja yhdesti rokotettujen välillä. Löytyy artikkelista, mutta tässä vielä linkki tutkimukseen, johon artikkelissa haastateltu lääkäri viittasi: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/34023315/ :Thumbs Up Sign::Smiling Face With Smiling Eyes:
 
Oletteko ottaneet vielä kolmatta rokotetta tai ajattelitteko kun se on mahdollista? Ilmeisesti suurimmalle osalle tammikuun puolella tulee mahdolliseksi.

Kyllä otan kolmannen rokotteen, täytyy vaan katsoa missä vaiheessa sitä tarjoavat :Slightly Smiling Face: Eli otanko ennen synnytystä vai synnytyksen jälkeen.
 
Takaisin
Top