Korona ja raskaus

Osaisivatkohan neuvolasta kommentoida tuota maskiasiaa? Itselläni nyt raskautuessa normaalit maskit ovat yllättävän haastavia. Ennen raskautta niitä pystyi käyttämään tuosta noin vaan, nyt tulee sen verran puuskutettua ja hengästyttyä, että maskit tuntuvat raskailta.

Rokotteenkin kanssa odotan ensimmäistä neuvolakäyntiä, mitä siellä sanovat.
 
  • Tykkään
Reaktiot: Mio
Mä sain työpaikalla molemmat rokotteet jo helmikuussa. Hedelmällisyyteen ei ainakaan vaikuttanut, kun raskauduin huhtikuussa ekasta yrityskierrosta :grin Nyt raskaana tuskin ottaisin rokotetta. Olen töissä hammashuollossa enkä ole sieltäkään koronaa saanut, niin pidän hyvin epätodennäköisenä että saisin sen pienen asuinkuntani ruokakaupasta. Julkisilla paikoilla en ookaan enää pitänyt maskia. Se ahdistaa, ja joudun pitämään ihan tarpeeksi töissä. Koronaa en ole missään vaiheessa pelännyt eikä sitä ole kukaan lähipiiristä sairastanut.
 
  • Tykkään
Reaktiot: Mio
Varasin nyt rokotukseen ajan perhepiirissä tapahtuneiden asioiden ansiosta. Jokainen lopulta sen päätöksen tekee ja punnitsee haitat ja hyödyt. Olisin kyllä toivonut THL:ltä vahvempaa suositusta rokotuksen ottamisen suhteen. Ero on mielestäni iso kun katsoo influenssarokotteen ja koronarokotteen suosituksia.
 
Keväällä olin 70% varma, etten ota rokotetta ja pärjäilen tammikuulle - töissä oli vielä tuolloin tiukat rajoitukset ja kaikkialla näkyi maskeja tai ainakin väljyyttä. Tuntui turvalliselta. Kesäkuun myötä meillä töissä avautuikin yllättäen jokainen luukku ja kymmenen hengen sijasta sisätiloissa voikin nyt kokoontua satoja ihmisiä. Työni puolesta tapaan myös runsaasti ihmisiä viikottain, etupäässä 15-35 -vuotiaita, joiden parissa rokotekattavuus on vielä muuta väestöä ohuempaa ja toisaalta vapaa-ajan aktiivisuus (baarit, lomat, tapahtumat jne.) runsaampaa tartuntamahdollisuuksien näkökulmasta. Harva myöskään viitsii noudattaa pyynnöstä ja perustelusta huolimatta turvavälejä tai käyttää seurassani maskia. Lisäksi suhtautuminen koronaan on suuressa työyhteisössäni kummallisen fatalistista (”tulee jos on tullakseen ja kuolen jos kuolen”) ja välinpitämätöntä - etätyötä ei katsota hyvällä vaikka siihen olisi mahdollisuus eikä kukaan ole maskia käyttänyt kerran kertaa.

Nyt olen enää häilyvän 30% varma, uskaltaisinko pärjätä ilman rokotetta. Korona on siitä kurja, että perusterveiden (!) osalta todennäköisyydet fataalin, vaikean, flunssankaltaisen ja oireettoman tartunnan välillä tuntuvat olevan Ässä-arvan kaltaista sattumaa. Mitä enemmän arpoja rapsuttaa, sitä todennäköisempää on saada jotakin ja tilastollisesti vähäinen riesa, mutta toisaalta päävoitto voi napsahtaa kenelle vain. Ja työn puolesta noita arpoja tulee raaputeltua reippaasti, halusin tai en, ellen sitten koteloidu kotiini jatkuvalle sairaslomalle.

Neuvolalääkäri ei ollut erityisen halukas ottamaan kantaa. Terveydenhoitajan ja ajanvarausihmisen kanssa neuvoteltuani ja pientä mielipidemittausta suoritettuani päädyin silti rokotteen kannalle. Ylihuomenna ensimmäinen. Tänään rv 16+0. Syteen tai saveen...
 
Mulla on ens viikolla vasta neuvolalääkäri ja ajattelin sieltä kysellä mielipidettä, vaikka olenkin ymmärtänyt etteivät mielellään ota kantaa.

Olen huomannut samaa omalla työpaikalla, heti kun vähänkin tilanne 'helpottanut' on kaikki palautunut normaaliksi, ovet auki kaikille, ei turvavälejä, ei maskeja ja naureskelua koko hommalle. Itsekin siis luultavasti päädyn ottamaan rokotteen heti neuvolalääkärin jälkeen.
 
  • Tykkään
Reaktiot: Mio
En ole rokotekriittinen ja kaikki rokotteet olen itselle/lapselle ottanut, mutta tätä en puutteellisen tiedon vuoksi aio raskaana ollessa ottaa. Synnytyksen jälkeen kyllä ehdottomasti.
 
Tämä on niin vaikea päätös tämä rokote! Minä olin kanssa päättänyt (ennen deltaa) että otan vasta kun vauva on syntynyt. Mutta nyt deltan levitessä ja päästyäni saikulta vihdoin takaisin töihin, olen alkanut uudelleen arpomaan tätä asiaa.

Ei todellakaan tunnu enää yhtä turvalliselta. Ja parin kuukauden oksentaminen veti niin heikoksi että alkoi todenteolla hirvittää se mahdollisuus että saisi vakavan koronan. Voi kun olisi se kristallipallo....
 
  • Tykkään
Reaktiot: Mio
Mäkin tätä pähkäilin pitkään ja toki nopeasti leviävä delta mietityttää. Erityisesti sosiaalialalla olevana. Silti pitkäaikaisen tiedon puute raskauden aikana rokottamisesta on itselle niin merkittävä asia, että päädyin tähän ratkaisuun. Aikoinaan olen kyllä ollut mukana HPV-rokotetutkimuksessa kun sitä tehtiin. Nykyäänhän se on rokoteohjelmassa ja jakaa kovasti mielipiteitä. 5 vuoden ilmainen ehkäisy oli hyvä kannustin köyhälle opiskelijalle :wink
 
Mä kuulin just puolitutun rokotusreaktiosta ja sen jälkeen päädyin siihen että nyt en ota piikkiä. Ihan sama vaikkei ravintoloihin tai konsertteihin pääsiskään ilman rokotteita kun en mä muutenkaan niissä kävisi.
 
  • Tykkään
Reaktiot: Mio
Mua se delta-muunnos ahdistaa ihan superpaljon. Meillä kävi myös niin, että molemmat rokotteet saanut kumppani sai hyvin lieväoireisen koronan mutta ei tartuttanut sitä minuun, mikä oli ihme. Säikähdin kuitenkin ja koska olen altistumiselle alttiissa työssä, koronan pahimmalla alueella, päätin puntaroida asian niin että rokotteen ottaminen on suurempi hyöty kuin joutua koronan takia pahimmassa tapauksessa tehohoitoon. Kun töissä voi osua se arpa kohdalle, että olet tekemisissä rokotteita ideologisesti vastustavan henkilön kanssa jolta saat koronan. Meillä varmasti minua suojeli se, että kumppanin oireet olivat lievät eivätkä olleet nuhaa, yskää jne.hengitystieoireita.

Jos ei olisi delta-muunnosta, olisin hannaroinut rokotteen kanssa. Pfizerin rokotteen tekniikka on onneksi sellainen, ettei se sisällä eläviä viruksia. Ystäväni on joutunut ottamaan raskaana ollessaan sikainfluenssarokotteen ja terve lapsi syntyi.
 
Mä olen ottanut tuon possunuhapiikin raskauden aikana eikä siitä mitään seurannut mutta tää nyt annettava rokote on sen verran uusi ettei uskalla. Mä olen sen ekan aallon aikaan kuulunut riskiryhmään ja silloin onnistuin välttelemään koronaa hyvin. Tai mistäpä mä voin tietää oliko mulla jo silloin korona kun ei testeistä ollut tietoakaan.
 
Mä päädyin nyt siihen, että otan rokotteen. Ja varasin ajankin. Mutta tehoste menee vasta jonnekin 33 viikon tuntumaan. Ja suositus taisi olla ottaa toisella kolmanneksella. Ne, jotka on rokotteen ottanu tai aikoo ottaa, meinasitteko ottaa myös tehosteen raskausaikana, vai meneekö kenelläkään noin pitkälle? Ärsyttää miten hankala asia osaakin olla :shifty:
 
Mä päädyin nyt siihen, että otan rokotteen. Ja varasin ajankin. Mutta tehoste menee vasta jonnekin 33 viikon tuntumaan. Ja suositus taisi olla ottaa toisella kolmanneksella. Ne, jotka on rokotteen ottanu tai aikoo ottaa, meinasitteko ottaa myös tehosteen raskausaikana, vai meneekö kenelläkään noin pitkälle? Ärsyttää miten hankala asia osaakin olla :shifty:

Mulla on tehosteeseen aika varattuna jo viikoilla 22+6, otin sen siihen mikä oli ns. vähän nopeutetumpi aika, tuossa taisi tulla n. 9 viikon väli. Nyt tosin mietin, siirtäisinkö sitä jokusen viikon eteenpäin. Mutta suositellaanko tuota tehostattakin otettavaksi nimenomaan toisella kolmanneksella?

Täytyypä tästä tehosteasiasta vielä kysyä neuvolasta. Mulla ei onneksi tuosta ekasta rokotteesta tullut juurikaan oireita, ainoastaan sellainen fiilis olisinko tulossa kipeäksi ja seuraavana päivänä särki päätä. Otin kuitenkin molempiin oireisiin herkästi Panadolia, ne olikin ensimmäiset särkylääkkeet tähän asti mitä raskausaikana olen ottanut.
 
En oo itseasiassa tutkinu, onko tehosteessa sama suositus. Mulla on neuvolalääkäri keskiviikkona niin pitää siellä koittaa muistaa kysyä. Just kuulin kuinka tuttu oli kiidätetty ambulanssilla sairaalaan rokotteen ottamisen jälkeen. Taas iski pieni epäröinti. :wideyed:
 
En oo itseasiassa tutkinu, onko tehosteessa sama suositus. Mulla on neuvolalääkäri keskiviikkona niin pitää siellä koittaa muistaa kysyä. Just kuulin kuinka tuttu oli kiidätetty ambulanssilla sairaalaan rokotteen ottamisen jälkeen. Taas iski pieni epäröinti. :wideyed:

Muakin lopulta eniten pelotti se, jos tuleekin joku rokotereaktio. Tosin sellaista ei ole aiemmin tullut, oon ottanut aikuisiällä jäykkäkouristusrokotteet varmaan pariin otteeseen, hepatiittirokotesarjan, influenssarokotteet sekä pneumokokkirokotteet. Oliko tutullasi jotain mikä olisi ollut ns.riskinä vai tuliko se reaktio ihan puun takaa :wideyed: Ei oo pakko vastata, jos et halua. Olen ymmärtänyt, että jos on aiemmin saanut todella pahan allergisen reaktion ns.mistä tahansa, koronarokotetta ei suositeltaisi. Mutta ainahan on se riski, että saa sen ensimmäisen reaktion juurikin rokotteesta :eek:
 
Mä päädyin nyt siihen, että otan rokotteen. Ja varasin ajankin. Mutta tehoste menee vasta jonnekin 33 viikon tuntumaan. Ja suositus taisi olla ottaa toisella kolmanneksella. Ne, jotka on rokotteen ottanu tai aikoo ottaa, meinasitteko ottaa myös tehosteen raskausaikana, vai meneekö kenelläkään noin pitkälle? Ärsyttää miten hankala asia osaakin olla :shifty:
Mä olen myös kallistumassa rokotteen ottamisen kannalle, joskin tosi, tosi ristiriitaisin tuntein. Tehosteen osalta en oo ees vielä ehtinyt ajatella. Todellakin hankala asia.
 
Vilja, ei mitään riskitekijöitä ollut hänellä käsitykseni mukaan, kolmikynppinen perusterve nainen. Mutta on lähinnä siskon kaveri niin en enempiä sitten kysellyt edes. Oli kyllä saatu hoidettua, mutta muuta syytä oireille eivät keksineet kuin tuo rokote. Mulla ei myöskään ole koskaan influenssarokotteista tullut mitään, eikä jäykkäkouristuksestakaan. Pistokohta hetken ollut arka.

Emel, oon ihan samoilla risritiitaisilla fiiliksillä liikkeellä. Miten voikin olla näin vaikeeta.
 
Mä olen tullut siihen tulokseen että en uskalla ottaa. Mulla on jo yksi vakavampi eläimellinen reaktio takana lääkkeistä ja toista kertaa en halua samaa kokea.
 
Minä juttelin tällä viikolla neuvolassa terkan ja lääkärin kanssa rokotteesta ja suosittelivat ottamaan. Delta on vienyt Suomessakin kuulemma odottavia teholle ja sanoivat että tauti on suurempi riski kuin rokote (vaikka mistäs sitä tietää pitkäaikaisvaikutuksista....). Minä olen kanssa sosiaalialalla töissä ja joudun olemaan tekemisissä koko ajan myös maskeja käyttämättömien ihmisten kanssa.

Päädyin varaamaan rokotusajan ja sain rokotteen muutama päivä sitten. Vähän pahoinvointia siitä tuli ja pikkuisen flunssainen olo, mutta ei muuta mainittavaa toistaiseksi. Toinen annos menee lokakuulle.

Oli kyllä vaikea päätös ja vielä siellä rokotuskopissa emmin että istunko siihen tuoliin vai en... Ahdistavaa. Rokottajakin siinä vielä korosti että voit vielä perua, ja että on ihan oma päätös.
 
  • Tykkään
Reaktiot: Mio
Tuo on ehkä tässä kaikkein kauheinta kun joka paikassa korostetaan, että oma päätös. Kun olisikin selkeä suositus!
 
Takaisin
Top