Onko täällä henkilöitä, jotka ovat rokotteen ottaneet ja voisivat rohkaista tai kertoa omia kokemuksia rokotteesta?
Hei, ihan samoja asioita pohdin kuin tekin silloin kun selvisi että raskaana olevia suositellaan ottamaan rokote. Varasin rokotusajan kuitenkin hetken mietinnän jälkeen, sillä järjellä ajateltuna riskit ovat suuremmat että sairastuisi koronaan ja lapsi syntyisi ennenaikaisena kuin että joskus tulevaisuudessa voisi periaatteessa ilmetä rokotetuilla jotain (silloinkin uskoakseni se olisi jotain hyvin pienellä todennäköisyydellä). Tunteet voivat yrittää sanoa toista, mutta minusta tämä oli silti ainoa oikea päätös. Pelkästään tunteisiin vetoavat perustelut eivät ikinä muutenkaan saa itselläni liikaa painoarvoa, päinvastoin ne saavat epäilemään lisää. Ja koska olen jo äiti, minulla on silloin vastuu pitää huolta myös omasta terveydestäni, ei pelkästään syntymättömän lapsen. Olisin ehkä itsekin voinut miettiä pidempään, jos olisin voinut eristäytyä kokonaan muista ihmisistä raskausajaksi, mutta se on käytännössä mahdotonta. Otamme jokapäiväisessä elämässämme muutenkin paljon isompiakin riskejä, joita ei välttämättä tule edes miettineeksi. Elämää ei voi elää ilman riskejä, mutta voi puntaroida mikä on vähemmän riskialtista.
Rokotus meni hyvin, päivän ajan oli vain olkavarsi hieman kosketusarka. 1. rokotuksesta on nyt jo 2 kuukautta aikaa ja kaikki mainiosti vauvalla sekä minulla. Tehoste on kuukauden päästä.
Rohkeutta vaikeihin valintoihin!