Korona ja raskaus

Onko täällä henkilöitä, jotka ovat rokotteen ottaneet ja voisivat rohkaista tai kertoa omia kokemuksia rokotteesta?

Hei, ihan samoja asioita pohdin kuin tekin silloin kun selvisi että raskaana olevia suositellaan ottamaan rokote. Varasin rokotusajan kuitenkin hetken mietinnän jälkeen, sillä järjellä ajateltuna riskit ovat suuremmat että sairastuisi koronaan ja lapsi syntyisi ennenaikaisena kuin että joskus tulevaisuudessa voisi periaatteessa ilmetä rokotetuilla jotain (silloinkin uskoakseni se olisi jotain hyvin pienellä todennäköisyydellä). Tunteet voivat yrittää sanoa toista, mutta minusta tämä oli silti ainoa oikea päätös. Pelkästään tunteisiin vetoavat perustelut eivät ikinä muutenkaan saa itselläni liikaa painoarvoa, päinvastoin ne saavat epäilemään lisää. Ja koska olen jo äiti, minulla on silloin vastuu pitää huolta myös omasta terveydestäni, ei pelkästään syntymättömän lapsen. Olisin ehkä itsekin voinut miettiä pidempään, jos olisin voinut eristäytyä kokonaan muista ihmisistä raskausajaksi, mutta se on käytännössä mahdotonta. Otamme jokapäiväisessä elämässämme muutenkin paljon isompiakin riskejä, joita ei välttämättä tule edes miettineeksi. Elämää ei voi elää ilman riskejä, mutta voi puntaroida mikä on vähemmän riskialtista.

Rokotus meni hyvin, päivän ajan oli vain olkavarsi hieman kosketusarka. 1. rokotuksesta on nyt jo 2 kuukautta aikaa ja kaikki mainiosti vauvalla sekä minulla. Tehoste on kuukauden päästä.

Rohkeutta vaikeihin valintoihin!
 
Mä en ole ottanut rokotetta. Mies saa rokotteen huomenna vaikka ensin sanoikin ettei ota sitä ennen ku pakotetaan. Toisaalta olen sairaalassa vielä kauan ja hoitajatkin totesivat, että hyvä täällä on olla koronalta suojassa. Ja mies kertoi, että tän kuun lopussa rokote muuttuisi maksulliseksi. Alkoi tuntumaan, että näin odottajia rangaistaan, jos eivät ole olleet ajoissa liikkeellä. Synnytyksen jälkeen voin harkita asiaa uudelleen.
 
Kävin eilen ottamassa tuon 1. rokotteen ja tuntuu kyllä tämän hetkisen tilanteen valossa siltä, että tein oikean ratkaisun.

Onneksi miehen koronatesti osoittautui negatiiviseksi eli säikähdyksellä selvittiin:shy:

Starletti tuskin on muuttumassa maksulliseksi kun tavoitekkin on saada mahdollisimman moni rokotettua. Eikä me marraskuiset oltais keretty rokotetta ennen raskaaksi tulemista ottamaankaan. Ainakin täällä oman ryhmäni rokotukset alkoivat vasta samoihin aikoihin keväällä.
 
varasin ajan ottamaan ensimainen korona rokote. Voisitteko jaka teidän kokemusta: Oliko teillä side-effect rokoteen ottaamisen jälkeen?
 
varasin ajan ottamaan ensimainen korona rokote. Voisitteko jaka teidän kokemusta: Oliko teillä side-effect rokoteen ottaamisen jälkeen?

Eilen otin ensimmäisen rokotteen ja ainoa jälkioire on ollut rokotekokohdan eli olkavarren kipeytymynen eilen illalla. Tänäänkin kyseinen alue ja sen lihakset vielä hieman hellänä ja alue kosketusarka, mutta muita sivuoireita ei ole tullut. Tuo olkavarren kipeytyminen on ainakin omassa tuttavapiirissä ollut se yleisin oire ja ei paha siis ollenkaan:)
 
Eilen otin ensimmäisen rokotteen ja ainoa jälkioire on ollut rokotekokohdan eli olkavarren kipeytymynen eilen illalla. Tänäänkin kyseinen alue ja sen lihakset vielä hieman hellänä ja alue kosketusarka, mutta muita sivuoireita ei ole tullut. Tuo olkavarren kipeytyminen on ainakin omassa tuttavapiirissä ollut se yleisin oire ja ei paha siis ollenkaan:)

Kiitos!. Ihanaa kuulla sinun kokemusta, se on kiva että sinulla ei ole mitään vakava oireet. Hyvää raskautta edessä :Heartred
 
Mulla myös rokoteahdistus, koska reagoin todella lujaa kaikkiin rokotteisiin. Ihan sellaisiinkin, joista ei lääkäreiden mukaan "todellakaan tuu kenellekään mitään", kuten punkkirokote. Ekasta punkkirokotteesta käsi 3pv kipeä ja käyttökelvoton, toisesta reilun vuorokauden, kolmatta en enää ottanut.. Jäykkäkouristusrokotetta siirrettiin, koska olen saanut vaadittavat 6 rokotusta, niin ei tarvi enää 10v. välein. Siitä saan käden kipeäksi, kuumeen, ja joskus mahan sekaisin. Olin siis ihan onnellinen niin kauan, kun rokotetta ei suositeltu, ja ajattelin kärsiväni sen seuraukset rauhassa sitten, kun tiedän kärsiväni siitä vain itse. Mutta nyt yhtäkkiä rokotetta suositellaan ja koronalla pelotellaan, niin kevyesti ahdistaa :nailbiting: Meidän pienellä paikkakunnalla koronatilanne on rauhallinen, joten tosi paska säkä pitää käydä, jos koronan täällä saa, mutta silti. Maskia olen käyttänyt kaikissa kaupoissa ym. jo siitä asti, kun suositus astui voimaan, kai siitäkin alkaa olla jo pian vuosi?
Mulla oli hetki sitten käsi muista syistä kipeä, ja en meinannut päästä edes sängystä ylös, kun liitoskipujen takia joudun hinata itseäni käsillä sieltä aina ylös..
 
Takaisin
Top