Korona ja raskaus

Bella Swan

Moderaattori
Staff member
Administrator
Maalisäidit 2020
Huolettaako teitä koronan leviäminen? Käytätkö maskia käydessäsi kaupassa? Saako puoliso tulla mukaan neuvolaan? Ja kaikkea muuta keskustelua koronasta.
 
Mua viime keväänä jännitti korona sen suhteen, että pelkäsin joutuvani yksin synnyttämään. Tämä pelko hellittänyt nyt, kun on saanut nähdä että hommat toimii koronasta huolimatta. Maskeja käytetään kaupoilla, vaikka koronaa ei oo meidän alueella kauheesti ollutkaan. Saa nähdä kauanko pystyy käyttämään maskia, toivottavasti tietty pystyisi aina liikenteessä. Syksyllä kun olin raskaana, niin ei puhettakaan. Tuli huono olo ja alkoi heikottaa jos oli maski naamalla.
 
Minua pelottaa sen vuoksi kun työssäni saatan kohdata koronaan sairastuneita ja rokotusta en voi ottaa :dead: nyt saa ainakin olla extra varovainen
 
Todennäköisesti otan rokotteen, kunhan vaan vuoro tulee! Monessa maassa jo suositellaan rokotetta raskaanaoleville, osassa maista raskaus on riskiryhmää. "Onneksi" ei ihan vielä oma rokotusvuoro ole, niin ehtii vähän vielä tietoa tulla rokotteista lisää ja toisaalta raskausviikkoja samalla. Lähityötä on kuitenkin tehtävä ilman rokotettakin..
 
En aio ottaa rokotetta. En luota kun ei ole tutkittu tarpeeksi. Oon ihan alkuraskaudessa niin siksikään en ota. Sitähän ei suositella ekalla kolmanneksella ollenkaan.
 
Mahdollisesti otan sitten kun oma vuoro tulee (varmaan joskus kesällä/syksyllä tätä tahtia). Vaikea tällä hetkellä sanoa, mutta aika samat ajatukset, kuin Unelmalla tossa yllä.
 
Jos vuoro tulisi nyt alkuraskauden aikana niin en ottaisi, samoin viimeisillä viikoilla odottaisin varmaan synnytykseen asti... :think005
 
Huolettaa kyllä korona ja mahdolliset lisääntyvät rajoitukset. Onneksi marraskuuhun on vähän aikaa, jospa tilanne paranisi siihen mennessä.
 
Rokotteen otan lapsen syntymän jälkeen, koska sitähän ei varmasti olen testattu raskaana oleviin niin tiedä sitten mitä kaikkea se saattaisi aiheuttaa:wideyed:
 
Rokotetta en ota raskauden aikana enkä ole varma otanko edes syntymän jälkeen.
 
Eipä juurikaan jännitä - enemmänkin kaikki koronan mukana tuomat rajoitukset ahdistavat enemmän. Rokotetta en raskaana tai imettäessä ota, muuten voin ottaa.
 
Oon töissä kaupassa, siellä käytän visiiriä. Asiakkaan roolissa muualla sitten maskia. Hieman oon ollut huolissani, varsinkin kun meidän alue on nyt kiihtymisvaiheessa ja kaupassa törmää jos jonkinlaiseen kulkijaan... Muutenhan en (enkä muutenkaan) paljon missään käy ja työt on meillä jatkuneet ihan normaalisti, että elämä sinänsä ei ole paljoa muuttunut.

Neuvolaa varatessa kysyin erikseen, että onko mies tervetullut mukaan ja kuulemma on. Suurin huolenaihe mulla onkin, jos en miestä saa näissä raskauteen liittyvissä asioissa mukaan. Tai no kaikesta muusta voin vielä tinkiä, mutta synnärille en haluais kyllä yksin mennä. :nailbiting:
 
Huolettaa. Neuvolasta kysyin voiko rokotetta ottaa ja sanoivat etteivät voi mitenkään sitä suositella, kun ei ole tutkittu vaikutuksia raskauteen ja sikiöön. Olen riskiryhmässä perussairauteni vuoksi ja olen odottanut kuin kuuta nousevaa että saan rokotteen. Raskaus on heikentänyt perussairautta entisestään, mutta nyt ei auta muu kuin jatkaa toinen vuosi samalla tavalla sisään lukittautuen ja kontakteja vältellen. Toivottavasti marraskuussa tilanne olisi jo niin normaali kuin mahdollista. Aion ottaa rokotteen synnytyksen jälkeen jos mitään yllättävää ei ilmene.
 
Huolettaa. Neuvolasta kysyin voiko rokotetta ottaa ja sanoivat etteivät voi mitenkään sitä suositella, kun ei ole tutkittu vaikutuksia raskauteen ja sikiöön. Olen riskiryhmässä perussairauteni vuoksi ja olen odottanut kuin kuuta nousevaa että saan rokotteen. Raskaus on heikentänyt perussairautta entisestään, mutta nyt ei auta muu kuin jatkaa toinen vuosi samalla tavalla sisään lukittautuen ja kontakteja vältellen. Toivottavasti marraskuussa tilanne olisi jo niin normaali kuin mahdollista. Aion ottaa rokotteen synnytyksen jälkeen jos mitään yllättävää ei ilmene.

Tässä ite mietin kun tuo thl:än ja lääkäreiden kanta muuttui nyt kesäkuussa raskaana olevien rokotuksiin, että mitä tehdä. Itse kuulun myös astman takia riskiryhmään. Lääkäriltä kysyin asiaa ja sanoi, että yleinen kanta on nyt se, että raskaana olevia suositellaan ottamaan rokote koska riski saada taudin vakava muoto on raskaana niin suuri. En ole kuitenkaan vielä ottanut, mutta nyt kun nuo luvut ovat taas olleet nousussa niin oon alkanut miettiä, että olisi sittenkin parempi ottaa. :scratch:schoked025

Tuntuu kärjistettynä siltä, että jos jättää ottamatta ottaa sen "arpakorttiriskin", että kaikki voi mennä pyllylleen ja sekä itselle, että lapselle voi käydä huonosti. Sitten taas jos ottaa, niin ottaa sen riskin, että tietoa pitkittäisvaikutuksista lapsien tulevaisuuteen ei ole. Ahdistavan vaikee päätös :sad001
 
Muokattu viimeksi:
Mulla myös pyörinyt mielessä tuo koronarokotteen otto viime aikoina, ja alan kallistua ottamisen puolelle kun nuo tartunnat taas nousussa.. vanhempi lapsi aloittaa koulun, ja nuorempi päiväkodissa, toimistotöissä me vanhemmat. Kuten yllä mizate sanoi, mietityttää juuri se, että kumpi isompi riski lapselle ja itselle, ottaa vaiko jättää ottamatta.. :sad001

Onko täällä moni jo tehnyt päätöksen uusien suositusten ”raskaana oleva voi ottaa halutessaan” jälkeen?
 
Minä varasin ajan 1. rokotteeseen. Pelottaa ihan kamalasti kun en ois vauvan turvallisuuden takia halunnut. Pelottaa että tapahtuu jotain pahaa rokotteen seurauksena. Mutta enemmän pelottaa se, että jos en ota ja korona tuleekin niin pahimmillaan joutuu itse teholle ja vauva syntyy ennen aikojaan ja menehtyy. Ihan kamalalta tuntuu tämä tilanne.

Kuulun itse riskiryhmään ja olisin rokotteen halunnut ottaa ennenkun tulin raskaaksi, mutta silloin rokotettiin vasta vanhempaa väkeä.

Onko täällä henkilöitä, jotka ovat rokotteen ottaneet ja voisivat rohkaista tai kertoa omia kokemuksia rokotteesta?
 
Minullakin nyt 1.rokotteen aika varattuna. Ihan samat tuntemukset kuin sinulla Carolana. Kaiken lisäksi nyt miehen työpaikalla joku saanut koronan eli todella läheltä liippaa nyt:sad001 Todellakin toivon, että selvitään säikähdyksellä!:nailbiting:

Minustakin olisi kiva kuulla jonkun kokemuksia, joka olisi ottanut rokotteen raskausaikana.
 
Muokattu viimeksi:
Takaisin
Top