Korona ja raskaus

Bella Swan

Moderaattori
Staff member
Administrator
Maalisäidit 2020
Huolettaako teitä koronan leviäminen? Käytätkö maskia käydessäsi kaupassa? Saako puoliso tulla mukaan neuvolaan? Ja kaikkea muuta keskustelua koronasta.
 
Käytän maskia kaupassa, julkisissa ym, mutta itseänihän maski ei suojaa. Meillä on myös töissä maskipakko, terveydellisistä syistä saa käyttää visiiriä maskin tilalla. Pitää kyllä heti pikimmiten kysyä, missä vaiheessa olisi hyvä vaihtaa siihen visiiriin. Samoin koronarokote kyllä vähän arveluttaa, monissa maissa raskaana oleville ei anneta ollenkaan kun tietoa ei ole tarpeeksi. Luulen, että jos ei tilanne pahene ihan kauheaksi (Pirkanmaa), niin jätän rokotteen ottamatta kun vaikutuksia sikiöön ei tosiaan tunneta...
 
Käytän maskia aina kun käyn kaupassa, kirjastossa tms. Itseni puolesta korona ei niinkään pelota mutta lähipiirissäni on riskiryhmäläinen jonka vuoksi olen tarkka käsidesin käytössä, käsien pesussa ja maskin pitämisessä. Rokotetta en aio ottaa vaikka työni puolesta aika ensilinjassa rokotettavien listalla olisinkin, en uskalla riskeerata kun ei tiedä millaisia vaikutuksia sillä on.. :stop:
 
Fimean linjaus rokotteesta on, ettei raskaana olevan pitäisi ottaa sitä keskustelematta lääkärin kanssa. Tutkimustietoa rokotteen vaikutuksesta sikiöön ei ole, joskin tutkijat pitävät haittavaikutuksia epätodennäköisenä.
En siis ota rokotetta. Ilman raskautta olisin ehdottomasti ottanut.

Minäkin käytän maskia kaupoissa asioidessa ja töissä. Ylimääräiset kontaktit on laitettu minimiin ja käsidesin käyttö on aktiivista.
 
Meilläkin on töissä visiiri/maskipakko. Työpaikan puolesta saatiin visiirit, jos maskia haluaa käyttää, pitää ne hommata itse.
Itse käytän siellä visiiriä vaikka meinaa tulla pää kipeäksi sen kanssa. Mut maskia en pysty pitämään ollenkaan, se ahdistaa, en pysty hengittämään ja oksu tulee. Julkisilla jos joudun liikkumaan töihin sen toki laitan, mutta on kyllä tuskaa ne matkat.
 
Muokattu viimeksi:
Ilmeisesti THL ei ylipäätään suosittele maskin käyttöä raskausaikana, mutta en kyllä visiiriäkään haluaisi ihan vielä, kun pitää töissä perustella (maski on ensisijainen). Ähh... Jos nyt vähän aikaa vielä maskilla, ei se hapentarpeen muutos niin iso liene ihan vielä :think005
 
Olen tähän asti käyttänyt maskia julkisissa paikoissa. Vielä en oo huomannu, että olisi mitenkään hankalaa käyttää. Toki korona jännittää, kun ei ilmesesti vielä ole tarkempaa tietoa miten esim. äidin sairastuminen vaikuttaa sikiöön. Asutaan kyllä semmoselta alueella, että korona tilanne on melko hyvä.
 
Käyn kaupassa enää harvoin, silloin käytän maskia. Tilaamme ruoka ostokset pääasiassa kotiin. Rokotetta en uskalla ottaa.
 
Kaupassa aloin käyttää maskia, kun tein raskaustestin.

Kaveri, joka on raskaana myös sanoi, ettei raskaanaoleville suositella koronarokotetta. Eli en aio ottaa sitä. En onneksi työskentele etulinjassa.
 
Sama juttu täällä, maski julkisilla paikoilla sekä töissä, toki oli jo ennen positiivista testiä. Mulla ei oo ollut hankaluuksia pitää maskia, tosin iho ei kyllä sitä hirveenä arvosta..

Rokotteesta olen viime päivinä lukenut, enkä aijo sitä ottaa.. Muuten olisin kyllä ottanut, ja varmasti sitten kun vauva olis turvallisesti maailmassa.
 
Olen tosi iloinen siitä, että saan tehdä töitä etänä nyt (toimistotyötä). Pystyn tekemään töitä niin paljon paremmin kotona omaa jaksamista kuunnellen. Aina on jotain pientä syötävää, jos meinaa voida pahoin, aina voi lisätä vaatetta päälle jos paleltaa. Saa pitää kunnon lököhousuja, riittää että paita on siisti.

Nykyisellä rokotustahdilla minä, perusterve kolmekymppinen ei-kriittisessä ammatissa olevana, synnytän lapseni ennenkuin olen edes rokotusvuorossa. En siis uhraa tälle asialle juurikaan ajatuksia.

Se vaan harmittaa, että työterveydestäkin loppuivat influenssarokotteet alta aikayksikön,se kun on lapselle pahempi sairaus. Onneksi eristäytyminen ja käsidesi suojaa myös influenssalta.
 
Työssäni opettajana käytän visiiriä ja julkisissa sisätiloissa liikkuessani maskia. Opetustilanteessa maskin käyttö tuntuu vaikealta, kun yksinkertaisesti happi ei riitä jos on vähänkään pidempi asia kerrottavana ja ääntä täytyy käyttää luokassa normaalia keskustelutilannetta enemmän. Tällä hetkellä koronatilanne opetuspaikkakunnallani on ihan hyvä, mutta vähän hirvittää jos tauti alkaa levitä pahemmin, eikä rokotettakaan suositella otettavaksi raskausaikana..
 
Minulla mietityttää kovasti miten korona vaikuttaa vauvaan, jos sairastan sen raskausaikana.. itse en liiku juuri missään, mutta mies käy töissä, tytöt koulussa ja vanhempi poika päivähoidossa 2krt viikossa. Jos käyn jossakin esim. kaupassa, niin aina on maski päässä. Miehen vanhemmat käyvät välillä kylässä, mutta muuten ollaan vierailut rajattu minimiin.
Neuvolassa käyn aina yksin, kun mies on isompien lasten kanssa kotona. Toivottavasti ultraan saa tulla puolisokin mukaan.
 
Maski on kun käyn julkisissa paikoissa. Tosi vähän kyllä käyn missään muualla kuin ruokakaupassa. Toivon todella, että korona hellittäisi syyskuuhun mennessä, että isä saisi jäädä kanssamme sairaalaan. Olisi myös ihanaa, että hän pääsisi ultriin mukaan, mutta se ei taida tällä hetkellä mahdollista.
 
Täällä myös maski käytössä julkisissa paikoissa. Sosiaaliset kontaktit aika minimissä.

Rokotetta en missään nimessä ota raskaana ollessa kun ei tiedä sen vaikutuksia sikiöön. Ilman raskautta ottaisin ehdottomasti.

Tällä hetkellä huolettaa se, miten korona ja varsinkin se uusi muunnos voi vaikuttaa sikiöön raskauden ekan kolmanneksen aikana. Eikö tää aika ole kuitenkin sitä riskeintä aikaa, jolloin kehittyy kaikki elimet jne. Lähinnä se kun aiheesta ei ole vielä niiiin paljon tutkimustietoa.

Ymmärtääkseni jos raskaana ollessa sairastuu koronaan niin ainakin laskimotukoksen riski kasvaa? o_O
 
Täällä myös käytössä maskit sekä julkisissa paikoissa, että työpäivinä 8h. Olen kyllä täysin jo tottunut maskiin eikä sen käyttö häiritse juurikaan.

Rokotetta en ole ottamassa, tosin ainakin THL:n rokotuskoulutuksessa sitä ei myöskään missään nimessä suositeltu annettavaksi myöskään raskautta suunnitteleville. Onneksi en ihan ensimmäisten joukossa ole tyrkyllä, ettei tarvitse heti selitellä miksen ota rokotetta :angelic:

Raskaus kyllä tosiaan lisää riskiä jonkin verran itsessään jo laskimotukokseen ja korona entisestään.
 
Mua ahdistaa kamalasti maskit. Kokeilin kangasmaskia ja se oli vielä hirveempi ku kertakäyttöset. Lisäks mulla on silmälasit niin rillit on koko ajan huurussa! Kaikenlaisia kikkoja kokeillu.

Kiltisti olen kyllä laittanu kun kauppaan menny mutta ei siellä kaupassa kauheen kauan viihdy :D


Ootteko muuten keitelly noita kertakäyttömaskeja?
 
Mut eikö jossain Thl julkaisemassa jutussa ollut juuri, että kertakäyttöisiä voi keittää? Luin sen ja aiheutti itselle valtavaa hämmennystä. Ensinnäkin, nehän on paperisia ja nimikin kertoo että käytön jälkeen roskiin :rolleyes:

Mut jään mielenkiinnolla seuraamaan ketjua, jos joku on kokeillut tai on heittää linkkiä siihen julkaisuun.
 
*foorumi jumitti ja julkaisi tuplana, toinen teksti poistettu
 
Takaisin
Top