Korona ja raskaus

Vargynja

Admin
Staff member
Administrator
Helmikuiset 2021
Huolettaako teitä koronan leviäminen? Käytätkö maskia käydessäsi kaupassa? Saako puoliso tulla mukaan neuvolaan? Ja kaikkea muuta keskustelua koronasta.
 
Maskia käytän töissä ja kauppareissuilla. Ravintola-alalla ollut töissä koko pandemia-ajan, hulluksihan sitä tulisi jos kauheasti stressaisi. Suojaan itseni parhaani mukaan ja toivon parasta.
 
Huolestuttaa. Puoliso joutui vasta karanteeniin altistuksen takia, opiskelukaveri altistanut koko luokan koulussa.. suuttumus, stressi ja pelko tartunnasta oli niin läsnä, ettei pariin päivään saanut mitään aikaiseksi. Luojan kiitos puolison testi oli negatiivinen. Ei riitä sympatia kaljabaarissa juoksijoille!!

Puoliso työskenteli myös ravintola-alalla syksyyn asti, kunnes päätti vaihtaa alaa ja lähti opiskelemaan. Ennen tätä oli jatkuva huoli koronasta, varsinkin kun kotona ja lähipiirissä on riskiryhmäläisiä. Iso huoli lähti pois, kun lopetti työt, vaikka opinahjo oman murheensa hetkeksi toikin.

Työskentelen itse asiakaspalvelutyössä, joten joka suunnalta se korona on mahdollista saada. Tekisin mieluummin etätöitä. Töissä ja kaupassa maski, vain aikuiset käy kaupassa yleensä. Tällä hetkellä kumpikin vanhempi saa olla neuvolassa mukana, onneksi :happy:
 
Täällä yksi koronan sairastanut :greet025 Onneksi ehdin sairastamaan sen hyvissä ajoin ennen tätä plussausta. Osallistuin vasta-ainetutkimukseen, ja minulta löytyi vasta-aineita. Nehän eivät välttämättä kauaa säily, joten toimin edelleen yhtä tarkasti kuin ennenkin. Käytän maskia julkisilla paikoilla, käytän käsidesiä ja käyn aika vähän muutenkaan missään ihmisten ilmoilla... Etätöitä teen tällä hetkellä täysin. Todennäköistähän on että sen joskus saa kuitenkin, mutta silti vähän huolettaa kun ei tosiaan tiedetä miten vaikuttaa sikiöön jne.
 
Pelottaa. Käytetään maskia julkisilla paikoilla liikkuessa ja pyritään varomaan liikoja kontakteja. Meillä keväällä siirtyi lapsettomuushoitojen aloitus koronan takia ja koko ajan pelkäsin, että tuleeko niihin taas tauko.. Myös rokote mietityttää, koska ei voi tietää, onko siitä jotain haittavaikutuksia sikiölle. Olen sote-alalla mutta ilmeisesti en kuitenkaan ekojen rokotettavien joukossa, eli jospa vauva ehtisi syntyä ennen kuin rokote tulee itselle ajankohtaiseksi.

Neuvolaan saa onneksi myös isä tulla, koska on kyseessä ensiraskaus.
 
Ei sinänsä pelota, koska minulla on hyvät mahdollisuudet vältellä kontakteja. Teen etätöitä ja ainoat kontaktit ulkomaailmaan tulee lapsien viennistä/hausta päiväkodille ja kaupoilla käymisestä. Muutoin pysytään kotona ja leikitään taloyhtiön pihalla.
 
Itseäni ei juurikaan pelota, koska pystyn huolehtimaan turvallisuudesta. Teen etätöitä, käytän maskia ja kaikki turhat menot karsittu minimiin. Mies on ainoa joka voi töistä sen tuoda tällä hetkellä. Enemmän huolta aiheuttaa taloudellinen puoli, koska olen ollut koko koronan ajan osa-aikaisesti lomautettuna ja tulot eivät tänä vuonna ole olleet samat. Myös huolettaa se, mikäli mieskin joutuisi lomautetuksi.
 
Plussa muutti ajatukset. Nyt haluan kontaktit minimiin. Töissä molempien on käytävä, meillä maskit töissä. Bonuslapsi joka toinen viikko, käy koulua ja kaverit kyläilee + harrastustoiminta. Itseltä karsin jo jumpat. Kaupat minimiin ja maski käytössä, kyllä.
 
Nyt rupes ahdistaa tiukentuvat rajoitukset. Siirtyykö neuvolat johonkin etävastaanottoihin? Pääseekö puoliso kohta enää ultriin? Onko synnytykseen liittyen rajoituksia vielä kesällä? :bored:
 
Nyt rupes ahdistaa tiukentuvat rajoitukset. Siirtyykö neuvolat johonkin etävastaanottoihin? Pääseekö puoliso kohta enää ultriin? Onko synnytykseen liittyen rajoituksia vielä kesällä? :bored:
Itteeni mietityttää noi ihan samat asiat. Oon kyl ite sitä mieltä, et naurettavaa liiottelua jos puolisoilta evätään taas ultrat, koska ne on tärkeitä ja nimenomaa niitä kongreettisia tilanteita puolisolle mitkä tekee tulevasta vauvasta todellisemman ja ihanempi jakaa noi hetket yhdessä. Ja jos puolisolla on korona, niin todennäkösesti myös odottajalla on.
 
Olisi kyllä tosi kiva kun voisi vaan eristäytyä kotiin, mutta kun ei etätyö ole mulle mahdollisuus niin ei auta kuin sopeutua ja olla stressaamatta asiasta mahdollisimman vähän.
Totta kai harmittaa jos ei mies saa olla mukana käynneillä ja mahdollisesti synnytyksessäkään, mutta ei sillekään sitten mitään mahda jos niin käy. Toistaiseksi iloitsen vaan siitä, että ylipäätään saadaan vauva, kun meillä jäi keväällä kertaalleen jo aloitetut IVF-hoidot kesken koronan takia.
 
Opiskelen yliopistossa ja puoliso sekä opiskelee että käy töissä. Vähän kieltämättä mietityttää, kun alueellamme ollaan koronan suhteen kiihtymisvaiheessa ja opiskelut edellyttää kuitenkin jonkin verran ihmisten näkemistä, vaikka kaikki luentomuotoinen opetus onkin järjestetty etänä.

On myös aika inhottavaa, kun ei vielä tässä vaiheessa viitsisi kertoa kenellekään (ainakaan opiskelukavereille jne) raskaudesta ja tulee vain sellainen olo, että olenpa nihkeä kun en oikein suostuisi mielellään tekemään ryhmätöitä kasvokkain, ainakaan missään kahvilaympäristöissä missä on ympärillä paljon väkeä. Varmasti kaikki ymmärtäisivät jos heille kertoisi miksi korona huolettaa enemmän kuin useimpia, mutta eipä tässä nyt vielä tosiaan huvita ruveta uutisia kertoilemaan :shifty:
 
Millä mielellä olette seuranneet uutisointia rokotteesta? Mulla on nyt kahdesta lähteestä osunut silmään maininta, että rokotusta ei suositella raskaana oleville. En ois sitä varmaan muutenkaan raskauden takia uskaltanut ottaa, mutta jos sitä tosiaan ei edes meille suositella, niin ei jää oman päätöksen varaan tuo juttu. Vähän alkaa kyllä väsyttää jo koko korona, kun marraskuun alusta asti ollaan oltu melkein täysin eristyksissä :dead:
 
Millä mielellä olette seuranneet uutisointia rokotteesta? Mulla on nyt kahdesta lähteestä osunut silmään maininta, että rokotusta ei suositella raskaana oleville. En ois sitä varmaan muutenkaan raskauden takia uskaltanut ottaa, mutta jos sitä tosiaan ei edes meille suositella, niin ei jää oman päätöksen varaan tuo juttu. Vähän alkaa kyllä väsyttää jo koko korona, kun marraskuun alusta asti ollaan oltu melkein täysin eristyksissä :dead:
En olisi ottanut raskauden aikana, vaikka ohjeistusta ei olisi tullutkaan. Rokotetta ei kuitenkaan ole tutkittu pitkään ja en pystyisi ottamaan sitä riskiä, että rokote mahdollisesti aiheuttaisi sikiölle jotain haittavaikutuksia. Rokotteen aion kuitenkin ottaa itselleni sitten synnytyksen jälkeen, ainakin nyt on sellainen mielipide.
 
Samoin täällä, ei rokotetta raskaana mutta heti synnytyksen jälkeen tänne kyllä kiitos. Puoliso ottaa heti kun yleinen jakelu alkaa.
 
Ihan hyvä, että eivät anna raskaana oleville kun ei ole tutkittu sitä. Muuten olen sitä mieltä, että jos ammattilaiset sanovat rokotteen olevan minulle turvallinen, niin otan sen heti kun mahdollista. Kun en mihinkään erityiseen prioriteettiryhmään tai riskiryhmään kuulu, niin hyvin voi olla, ettei oma vuoro edes tule ennen synnytystä.
 
En jotenkin edelleenkään lämpene näin nopeasti suunnitellulle rokotteelle joten oon ihan hyvilläni ettei raskaana rokotetta edes saa ilman todella painavia perusteluita. Mulla on luotto menny terveystahojen sanoihin sikarokotteen jälkeen. Siitä pimitettiin paljon tietoa.

Jälkeenpäin puolison altistuksesta kuulin, että sairastunut oli viikon päästä joutunut teholle useaksi viikoksi. En halua edes kuvitella mitä tartunta olisi voinut tehdä meille tai vauvalle. Rokote on tarpeellinen, mutta en tiedä kumpi on vaarallisempi.

Onneksi on aikaa miettiä ja nähdä miten muille käy :bag:
 
Itse olen myös pyöritellyt paljon tätä rokoteasiaa. Rokotusvauhti vaikuttaa sen verran hitaalta, että epäilenpä, että siinä vaiheessa kun itse olen rokotusvuorossa (en kuulu riskiryhmiin) viimeisessä kategoriassa, ollaan jo aika lailla kesässä. Jos tulisi jo aiemmin mahdolliseksi saada rokote, odottaisin siihen saakka, että en ole enää raskaana.

Tämän hetkisen tiedon mukaan rokotuksen ottaminen imetyksen aikana olisi turvallista. Täytyy kuitenkin seurailla kevään ja kesän mittaan, kun tutkimustietoa tulee lisää.
 
Raskaana ollen en olisi ottanut muutenkaan näin uutta rokotetta, täytyy vain yrittää parhaansa mukaan suojautua. Se on kyllä vaikeaa kun on asiakaspalvelutyössä ja kontakteja on kymmeniä joka päivä, osa asiakkaista on selkeästi flunssassa eivätkä välitä. Muut kontaktit olen karsinut minimiin, ruokakaupassa käydään. Ystäviä ja perhettä en näe usein, etten tietämättäni veisi töistä saatua koronaa kenellekään.

Jos en olisi raskaana, ottaisin rokotteen heti kun mahdollista. Kuulun itse riskiryhmään kuten myös moni lähipiirissä. Tauti itsessään on todennäköisemmin vaarallinen kuin rokote.

Todella toivon että tämä alkaa hellittää kesään mennessä. Tuntuu tosi kurjalta ajatus yksin synnyttämisestä ja kotiin eristäytymisestä vauvan kanssa vielä pitkäksi aikaa.
 
Takaisin
Top