Korona ja raskaus

Maskia ja hanskoja käyttänyt kun jossain poikennut. Alkuvuoden laajan keuhkoveritulpan jäljiltä mie oon vältelly liikkumista, etten sais koronaa.

Kas kummaa, viikko sitten sunnuntaina kävin testissä kun oireita alkoi tulla ja tän viikon maanantaina pasahti positiivinen tulos. Tartuntaa ei saatu jäljitettyä mihinkään järkevään niin lääkärikin totesi, et todella, huonolla tuurilla oon saanut tän varmaan ostosten välityksellä kasseja purkaessa. Mies siis pääasiassa hoitanu kaupassakäynnit :facepalm:

Tänään kiikutettiin neidit testiin kun toiselle nousi korkea kuume ja toisella on lämpöä. Tää korona+hype kombo on melko raskas tarpoa läpi :wacky:

Miten olet voinut? Onko kaikki kunnossa?
 
Itse työskentelen terveydenhuollon parissa. Saa nähdä miten työnantaja reagoi raskauteen, kenties joutuu toisiin hommiin vielä..
 
Miten olet voinut? Onko kaikki kunnossa?

Kiitos kysymästä! Muuten oireet hellittäny ja hajuaisti alkaa palautua pikkuhiljaa, mutta tämä väsymys ja ajoittain iskevä totaalinen voimattomuus rassaa. Toki raskauskin väsyttää ja edellisessä raskaudessa oli aina unilla, mutta nyt väsymys on niin lamaannuttavaa ja ajatuskaan ei kulje. Voi kestää kuulemma kuukausia... :sad001

Mut kyllä tämäkin selätetään!
 
Olen käynyt koko pandemian ajan normaalisti töissä, samoin puolisoni, ja esikoinen on ollut päiväkodissa. Nyt vähän näyttää tilanne siltä, että ei varmaan uskalleta jouluna tavata sukulaisia ja kasvokkain kertoa vauvauutisia. ,☹️
 
Olin kyllä keväälläkin kauhuisdani tästä tilanteesta, mutta nyt alkaa sama kauhu hiipiä taas. Tai siis pelko.
 
Mitäs mietitte koronarokotteesta näin raskaana olevana? Suomessa siitä ei ole vielä tietoa, mutta jonkun Iltalehden tms jutun luin, että Englannissa sitä ei anneta ainakaan raskaana oleville. En kyllä itse uskalla ottaa, ottaisin kyllä ilman raskautta.
 
Kun en kuulu mihinkään riskiryhmään, niin rokotukseen pääsisi varmaan vasta loppuraskaudesta. Ihan se ja sama koronan kannalta vaikka ottaisi rokotteen vasta lapsen synnyttyä, ja vauvan kannalta se lienee varmempi vaihtoehto.

Ja minähän en siis ole mitenkään perehtynyt aiheeseen, itsekseni vain miettinyt.
 
Mulla on töissä visiiri käytössä, kaupassa yms maski. Mutta sillä on tosi paha hengittää. Mulla on astma, joten se vissiin vaikuttaa siihen kanssa. Nyt raskauden aikana on pari kertaa käynyt, että lämpimässä tilassa, kun pitää liikkua ja tehdä, niin iskee hirvee huimaus ja olo että pyörtyy. Maski vaan huonontaa oloa. Mutta oon sitten heittäny takin pois päältä, että ei tuu lämmin ja pikasesti koittanut ostokset hoitaa. Joululahjat ostin netistä kaikki, niin pääsi helpommalla.
 
Maski töissä silloin kun olen sisätiloissa. Kaupassa käydessä maski on päällä. Onneksi saan valmentaa ja urheilla suljetussa paikassa jonne ei pääse ulkopuoliset käymään. Tämä helpottaa huomattavasti raskauden kulkua ja koronan pelkoa. Raskauden johdosta olen yhden astmalääkkeen joutunut lopettamaan ja se tuntuu vahvasti joten astma ei ole tasapainossa tällä hetkellä. Käsiä pesen joka välissä
 
Mulla on töissä kaikissa yleisissä tiloissa ja muiden kanssa työskennellessä maski päässä. Onneksi voin tehdä osan ajasta myös etänä töitä. Maskin käyttö alkaa olla jo ihan luontevaa ja itselleni siitä ei onneksi tule huono olo enää tässä vaiheessa. Alkuraskaudessa kun oli pahoinvointia muutenkin, maskin käyttö oli hieman tuskaista.

Otan koronarokotteen sitten kun sitä suositellaan, mutta todennäköisesti mieluusti vasta synnytyksen jälkeen. Ainakin haluaisin tutkimustietoa raskaanaolevien rokottamisesta ennen rokotuksen ottamista. Mutta nythän näyttää siltä, että ei-riskiryhmien rokottamisessa kestää aika pitkään, joten ei varmaan tarvitse edes tehdä sen suhteen päätöstä itse... Raskaanaolevienhan ei käsittääkseni lasketa kuuluvan riskiryhmään.
 
Raskaana olevia ja lapsia ei rokoteta, joten ei tarvitse miettiä rokotuksen ottamista vielä. Imetys sen sijaan ei ole este rokotukselle.
 
Huolettaako teitä koronan leviäminen? Käytätkö maskia käydessäsi kaupassa? Saako puoliso tulla mukaan neuvolaan? Ja kaikkea muuta keskustelua koronasta.

Korona ei huoleta, mutta hallituksen toimet huolettaa, niin yrittäjien kuin nuortenkin puolesta. Perusoikeuksien kaventaminen huolettaa. Kansan kahtia jakautuminen huolettaa. Rokotepassi (Green pass Israelissa) huolettaa. Rekisteröidyt vakavat rokotehaitat huolettavat. Ihmisten hysteerisyys huolettaa.

Meillä täällä pikkukylällä laitettiin yläaste kiinni kolmeksi viikkoa loman jälkeen. Täällä ei todellakaan ole mitään pandemiaa havaittavissa, mutta näin toimitaan, koska suositukset. Varsinkin erityisnuorille koulun suorittaminen etänä on vaikeaa, kun tavallista tukea ja apua ei ole saatavilla. Monet muutkin kärsivät tilanteesta.

En ymmärrä tätä yhtälöä:
Sikainfluenssa levisi Suomessa (2009-2010), varmistettuja tartuntoja oli vajaat 8 000, mutta potilaiden todellinen määrä oli moninkertainen. 44 kuoli. Sikainfluenssan vuoksi sairaalaan joutuneet olivat nimenomaan nuoria ja keski-ikäisiä. (Lähde: Kaleva) Kukaan ei ollut sulkemassa kouluja, harrastustoimintaa, viihdealaa, eikä kukaan ollut pukemassa maskia ja lotraamassa käsidedillä. Tv ei täyttynyt hallituksen tiedotteista. Media ei moukuttanut vuotta putkeen pelkoa ja kuolemaa!
Sikainfluenssa on vain yksi esimerkki, muitakin influenssia/virustauteja voi verrata koronaan ja laskea selviytymisprosentit / kuolleisuusprosentit!

Nyt todettuja Koronatartuntoja vuoden äärimmäisen ahkeran testauksen jälkeen on 55 687, korovavirustautiin liittyviä(!) kuolemia on 740, ja kuolleiden keski-ikä on 84 vuotta ja todetusti valtaosalla kuolleista (95%) oli yksi tai useita pitkäaikaissairauksia. Tehohoidossa on nyt 36 potilasta. (Lähde: Iltalehti ja THL)

Siis 36 potilasta teho-hoidossa ja rajoitustoimet ovat käytössä jälleen! Ihmiset pitävät tunnollisesti maskeja, desinfioivat käsiään, pitävät etäisyyttä läheisiinsä, ylipäätään pelkäävät todella paljon. Tätä on jatkunut jo vuoden! Tänä aikana Suomi valtiona on velkaannutettu entistä pahemmin, monia yrittäjiä on mennyt tai on menossa konkurssiin, pahoinvointi ja köyhyys on lisääntynyt, vain muutaman asian mainitakseni.

Miksi näin toimitaan kun koronaviruksesta selviää! Suurin osa, valta-osa selviää! Kuten sanoin, en ymmärrä yhtälöä kaikesta tiedotuksesta ja uutisoinnista huolimatta.

Viruksia on ollut ja tulee aina olemaan. Tätä tosiasiaa emme pääse pakoon, vaikka kuinka pitäisimme maskeja, etäisyyksiä ja hinkkaisimme käsiämme alkoholilla! Meillä jokaisella on immuunipuolustusjärjestelmä, joka auttaa meitä kohtaamaan viruksia, bakteereja ja sieniä. Meillä on tietous saippuasta ja hygieniasta, sekä maalaisjärki jonka avulla olemme selvinneet ja kehittyneet ihmiskuntana.

En väitä etteikö virustautien leviämistä olisi hyvä ennaltaehkäistä. Käsienpesu toimii tässä loistavasti, samoin se, että sairaana jäädään kotiin! Yhtä ikävä se norovirus, rotavirus, kausi-influenssa ja muut flunssat ovat. Perussairaille vanhuksille saattavat olla myös kohtalokkaita. Nykyiset sulkutoimet ovat ylimitoitettuja tilastoihin nähden. Tässä on kuitenkin jo vuoden ajalta tilastoja, joita voi tutkia, sekä selviytymisprosentin voi laskea.
 
Minä otan mieluummin rajoitukset kun Ruotsin tai Venäjän tilanteen.
 
Missään maassa ei ole kokonaiskuolleisuus noussut!

Liitteenä Hesarin mielipidepalstalta (4.2) HUS:in lääkärien ja professorin näkemys rajoitustoimista.154039926_191705992745162_3845038218333638680_n.jpg
 
Takaisin
Top