Korona ahdistaa

Sinun tekstisi oli aivan kuin omasta kynästäni! Omassa tilanteessani lisästressiä aiheuttaa myös se, että nyt kehittymässä luultavasti ihan viimeisten joukossa ollut munasolu ja joka viikko miehen lapset ensimmäisestä liitosta vierailevat meillä. Lapset ovat koulussa ja päivähoidossa ja äitinsä työskentelee sairaanhoidon parissa, joten olen todella ahdistunut tartunnan suuresta mahdollisuudesta tätä kautta. Itse olen ollut jo viikkoja eristyksissä, mutta noita ihmiskontakteja en vaan pysty välttämään. Hieman on aiheuttanut kärhämää miehen kanssa, kun en halua näiden lasten iholla nyt olla.

Pommitar, onpas ahdistava tilanne sielläkin..! Turhauttavaa kun itse tekee kaikkensa suojellakseen elämän alkua, mutta joutuu kohtaamaan riskejä muualta. Ja raskasta kun puoliso ei ymmärrä mitä käy läpi.
Se vauvan menettämisen pelko on välillä lamaannuttavaa, on kyse niin isoista asioista! Toivotaan ja luotetaan että asiat tulee kääntymään parhain päin kaikista vaikeuksista huolimatta :Heartred

Pommitar, onpas ahdistava tilanne sielläkin..! Turhauttavaa kun itse tekee kaikkensa suojellakseen elämän alkua, mutta joutuu kohtaamaan riskejä muualta. Ja raskasta kun puoliso ei ymmärrä mitä käy läpi.
Se vauvan menettämisen pelko on välillä lamaannuttavaa, on kyse niin isoista asioista! Toivotaan ja luotetaan että asiat tulee kääntymään parhain päin kaikista vaikeuksista huolimatta :Heartred

Just näin, olet kyllä ajatusteni lukija :happy: Mutta ei se tosiaan auta kuin toivoa parasta ja koittaa olla liikaa pelkäämättä pahinta.

Ei minua korona itsessään pelota tai ahdista, tämä virus ei ole pahimmasta päästä, ja sen eteneminen voidaan pysäyttää pysymällä kotona. Eikä sekään ahdista tai pelota, että pysymme kotona. Se ahdistaisi, jos olisi pakko käydä ulkona tai asioimassa muiden ihmisten ilmoilla. Olemme nyt olleet 18 päivåä käymättä ulkona, minä olen vienyt roskat kahdesti, ja kahdesti olemme tilanneet ostokset ovelle. Kotona ei edes muista koko koronaa jos ei avaa nettiä tai telkun uutisia. Toivon sydämeni pohjasta ulkonaliikkumiskieltoa, jotta korona saataisiin mahdollisimman äkkiä pois.

Koronan myötä olen kuitenkin pettynyt, ahdistunut ja surullinen ihmisten itsekkyydestä ja typeryydestä. Että yritetään venyttää joka sääntöä viimeiseen asti, ja jos jokin ei ole (vielä) erikseen kielletty, niin sittenhän sitä saa ja pitääkin tehdä, esim. nuo Lapin hiihtokeskuksiin matkanneet älypäät ja baareissa ihmisjoukoissa viimeiseen asti liehuvat ihmiset. Ei ajatella senttiäkään omaa napaa pidemmälle. Hallituksen hitaus aivottoman lauman ruotuun piiskaamisessa ärsyttää myös. Sitten ei haittaisi yhtään, jos tämä tauti tappaisi vain ne, jotka hölmöilevät, mutta kun ne hölmöilijät jatkavat tautiketjuja jotka lopulta tappavat niitäkin, jotka tekevät kaiken mahdollisen, jotta eivät sairastuisi.

Minua suututtaa ja surettaa, jos lapseni menettävät vanhemman tai isovanhemman ennenaikaisesti näiden oman navan tuijottajien takia, minua suututtaa, jos lapseni kuolevat tai vammautuvat tai menettävät serkkujaan tai tädin tai sedän muiden itsekkyyden takia, jos ystäviltäni kuolee joku tärkeä ihminen muiden itsekkyyden tai typeryyden takia, jne.

Välit on lopullisesti poikki niiden kanssa, jotka käyttävät koronaa hyväkseen (yksi myy firmansa kautta käsidesiä kymmenkertaiseen hintaan nyt kun ihmiset ovat epätoivoisia) tai niiden, jotka eivät näe yhtään omaa napaa pidemmälle. Yksi vie lastaan kouluun, koska lapsen pitäminen kotona olisi hänelle epämukavaa, eikä kyse ole mistään erityistarpeista, vaan ihan tavallisesta lapsesta ja perheestä. Yök, hänenkään kaverinsa en ole enää, en enää ikinä, ällöttää liikaa.

Meidän isovanhempamme tai heidän vanhempansa lähtivät sotaan kuolemaan jotta me selviäisimme, ja nykyisen sukupolven sopeutumiskyky on lähes nolla, ei edes kyetä olemaan kotona turvassa, kun pitäisi muuttaa tottumuksia ja rutiineja. Ja samalla ärsyttää sekin, että maailmassa on miljoonia ihmisiä, joilla ei ole kotia, jossa voisi olla turvassa katsomassa netflixiä, joille tämä länsimaisten ihmisten marina kotona olemisesta on ihan käsittämätöntä.

Kun uutisista lukee koronaan kuolleiden lukumääristä, itkettää. Empatia heidän läheisiään kohtaan on ääretön, jokainen kuolema on tragedia, jonka ei olisi tarvinnut tapahtua nyt. Jonkun rakas mummi tai ukki lähti nyt ja tänne jäi lohduttomasti sureva perhe, vaikka hän olisi voinut elää vielä vuosia, ja tämä tapahtui vain siķsi, että jonkun oli ihan pakko päästä laskettelulomalle kun ei sitä ollut erikseen kielletty. Kyllä, itken nytkin kun tätä kirjoitan. Ihan kamalaa. Ja suuttumusta, miten ihmiset voivat olla noin hirveitä muita kohtaan?

Joten kyllä, ahdistusta, surua, pettymystä ja suuttumusta on ilmassa. Pelkoa ei vielä.
Amen. Ja ei pelkästään aiheuta ahdistusta, surua, pettymystä ja suuttumusta vaan myös vituttaa itsekkäät ihmiset. Pardon my French mut kyllä oikeesti vituttaa ihmiset jotka viisveisaa muiden turvallisuudesta. Totesit hyvin aiemmin, että Darwin heidät periköön. :D

Rajoitusten tarkoitus ei ole estää virusta, vaan ainoastaan hidastaa sen leviämistä, jolloin hoitopaikkoja riittäisi mahdollisimman monelle. Virusta ei myöskään saa pois ulkonaliikkumiskielloilla.
Virus on täällä "jäädäkseen" ja itseäni ahdistaa suunnattomasti. Kotona oleminen on helpointa, ei hirveästi eroa normiarjestani mutta ollaan melkein kaikki riskiryhmää läheisten kanssa, joten ahdistaa ja pelottaa tartunta, läheisten tartunta, koko yhteiskunnan tila, kuolevat ihmiset, julkinen talous jne. Ahdistaa ja pelottaa itsensä, lasten ja muiden puolesta. Turvattomuutta on ja epävarmuutta. Kukaan ei tiedä kauanko kaikki kestää ja miten käy.

Kuinka suhtaudutte, jos muut eivät välitä siitä, että tulisi nyt pitää etäisyyttä. Eli pyytävät esimerkiksi vierailemaan? Ja jos kieltäydyt, loukkaantuvat. Ahdistavaa, kun joutuu miettimään muiden tunteita, sellaisten jotka eivät tilanteesta välitä.

Minä saan ahdistukseeni hiukan lohtua siitä, että lapsille korona ei yleensä ole vaarallinen. Minun nuorin on imetyksessä, joten saa siitä suojaa. Itselleni en usko olevan vaarallinen, koska en yleensäkään sairastu helposti, luulen, että immuunipuolustukseni on melko vahva. Lisäksi en ole ikinä ollut sairaana silloin, kun lapset ovat olleet pieniä. Imetän siis edelleen ja tämä tuo (minun käsityksen mukaan) hormonaalista suojaa, pienen lapsen äidillä ei ole varaa sairastua, se voisi olla lapselle kohtalokasta. Mieheni on alle 40 v ja perusterve, ei polta. Tuskin on hänellekään kohtalokasta, vaikka on vähän sellainen miesflunssailija. Toki noudatetaan ohjeita, hygieniasääntöjä ja vältellään ihmisiä. Meidän paikkakunnalla ei ole todettu epidemiaa, jos todetaan, siitä ilmoitetaan. Käsittääkseni tuo tarkoittaa, että alle 5 ihmisellä vahvistettu tartunta. Thl:n sivulta löysin listauksen paikkakunnista, joissa epidemia on todettu.

Thl on tosiaan julkaissut kuntakohtaiset tartunnat. Jos kunta ei ole listassa, siellä on 0-4 varmistettua tartuntaa. Eli on tartuntoja tai ei ole.

Kuinka suhtaudutte, jos muut eivät välitä siitä, että tulisi nyt pitää etäisyyttä. Eli pyytävät esimerkiksi vierailemaan? Ja jos kieltäydyt, loukkaantuvat. Ahdistavaa, kun joutuu miettimään muiden tunteita, sellaisten jotka eivät tilanteesta välitä.

Samaa mieltä olen kuin elaffy tuossa yllä. Antaa loukkaantua. Kaikkien kannattaisi nyt noudattaa ohjeita ja välttää ylimääräisiä ihmiskontakteja. Ei kannata lähteä mukaan, kun kaikki ei sitä ymmärrä. Harmittaa itseänikin, kun jotkut suhtautuu asiaan välinpitämättömästi. En varsinaisesti ole ahdistunut tilanteesta, mutta mitä vähemmän tartuntoja sen parempi.

Ihan näppärästi osaan kyllä sanoa tutuille, että emme tapaa ketään nyt. Apteekissa sen sijaan oli hankalampaa kun mammat ryhmittyivät vuoronumeroautomaatin ympärille seurustelemaan ja sen jälkeen kassan viereen. Odottelin sitten rauhassa turvaetäisyyden päässä, että puolikuurot ikäneidot saivat asiansa puhuttua. Ei ollut sellainen asia, jota ei olisi voinut ulkona rupatella.

Takaisin