Juu liikkuminen auttaa kanssa hyvin ummetukseen. Jos välilihaa joudutaan leikkaamaan, niin pehmeällä istuminen on kivampaa kuin kovalla :D
ReginaVeritas puhuu viisaita tuosta imettämisestä. Tämä menee nyt ehkä aavistuksen ohi aiheen, mutta itselle oli kova paikka kun maitoa ei tullutkaan vaikka olisin halunnut täysimettää. Lapsella oli bilirubiinit korkeat ja kun toista vuorokautta ruokailun jälkeinen punnitus on 0g ja lapsi alkoi jo olemaan voimaton, niin eipä siinä ole vaihtoehtoja. Mä tein kyllä kaikkeni että sitä maitoa olisi tullut, oltiin iho-ihoa vasten, pidin lämpöpakkauksia, hieroin tissejä, lypsin käsin ja pumpulla, sain ohjausta ja käytin jopa "poppakonsteja". Annoin myös lapsen imeä paljon aina ennen ja jälkeen tuttipullon, lapsen imutekniikka oli hyvä.
Jossain 2kk-3kk kohdalla mun 24h maidon kokonaissaldo oli lypsettynä 60ml, eli todella vähän. Mun maito oli myös koko ajan sellaista "pluttanaa" eli samanlaista kuin rasvaton maito, ohutta litkua.
3kk kohdalla lopetin taistelun, monta kertaa ennen sitä itkin huonouttani ja pahaa mieltäni. Muistan myös alkaneeni itkeä lasten kirppiksellä, kun kuulin sivusta kommentin (ei siis sanottu mulle) "että kyllä se maito lapselle riittää, jos äiti vaan viitsii imettää" no hormoonimyrskyssä tämäkin asia oli todella iso juttu. Onneksi oli fiksu neuvolan täti ja jälkitarkastuksen lääkäri, jotka eivät tuominneet korvikeruokailua vaan sain tukea
Mutta kuten huomata voi, se asia on mulle vieläkin aika iso juttu eikä yhtään pienene tämän uuden raskauden myötä. Vielä tämän off-topic tarinan lopuksi haluan kertoa että myös minun korvikelapseni on saanut syliä ja turvaa sekä on ollut terve lapsi.