Vihdoin mullakin alkaa poksumaan 30 viikkoa rikki
Eli kerrataan kaikki kuulumiset tähänkin ketjuun!
Oon kohta ollut kk suomessa lomalla, ja koti-ikävä on ihan järkyttävä! Eka viikko meni rauhoittumiseen ja lepäämiseen. Sitten tapasin kavereita, vanhoja työkavereita ja sukulaisia. Oli vähän haikeeta sanoa moikka kun ei tulla näkemään pitkään aikaan, me tullaan koko porukka seuraavan kerran suomeen vasta joskus ensi vuoden puolella. On ollut todella rauhoittavaa jutella raskaudesta, synnytyksestä ja vauvan hoidosta oman äidin kanssa. Nyt on sellainen olo että kyllä tämä tästä ja ihan hyvä äiti mustakin vielä tulee :) Synnytykseenkin voi suhtautua vähän rauhallisemmin, äitini punnersi isosiskoni ulos 8 tunnissa ja pikkusiskoni 4 tunnissa. Myös tätini ovat olleet varsinaisia syöksysynnyttäjiä, juuri ja juuri ovat ehtineet saliin. Äitini vannotti että heti kun alkaa supistaa kunnolla niin pitää lähteä, ettei parane liian kauan vetkutella kotona. Eli nopeaa alatiesynnytystä odotellessa
Suurin osa lomasta on mennyt mökillä. Vähän harmittaa kun tuo marjojen ja sienten kerääminen ei onnistu ihan niin hyvin kun normaalisti. Mustikoiden kyykkiminen painaa mahaa, sienten kerääminen lähes mahdotonta.. Tunti metsässä on tooooosi raskasta kun tuntuu ettei saa vedettyä henkeä kunnolla ja sitten on pakko mennä lepäämään
Muutenkin on viime päivinä alkanut taas väsyttämään ihan älyttömästi, puolet vuorokaudesta menee nukkuessa ihan heittämällä, ja siltikin väsyttää.
Mutta ai että suomalainen ruoka maistuu taivaalliselta. Herkuttelut oon onnistunut pitämään aika hyvin kurissa (jo rasvaton luomumaito, ruisleipä, viili, maksamakkara, mannapuuro maistuu niiiin hyvältä), mustikkapiirakan palanen kerran kaks viikossa ja yhden kismetin oon syönnyt tän kk aikana! Matkalaukussa on sitten sitäkin enemmän suklaata ja muita herkkuja jotka pakkaan sairaalakassiin. Siellä on lupa mässätä (vaikka siellä ei tule kuulemma mieleenkään tunkea naama täyteen suklaata) :) Onko jollain muulla päiviä kun ei oo yhtään nälkä ja eikä tee mieltä syödä, ja sitten seuraavana päivänä on jatkuvasti törkeä nälkä, ja tuntuu että on ihan sama mitä syö mutta vatsa vaan huutaa lisää?
Vauva on kasvanut ihan älyttömästi tän kk aikana, liikkeiden perusteella. Koko maha heiluu ku leikki alkaa ja tuntuu että on enemmän liikkeellä kun paikoillaan. Kun vauva tekee kuperkeikan, voi katsomalla hyvin seurata missä menee, kun koko maha nousee ja heiluu, tosi oudon näköistä ja tuntuista! Onneksi nukkuu yöt aika pitkälti kuhan saa iltajumpan valmiiksi (vaikka yleensä herää kun käyn pissalla tai vaihdan asentoa ja uusi asento ei neitiä/pikku-herraa miellytä). Parina viime iltana kun oon ollut valmis nukkumaan, niin vauva on ollut poikittain ja antanut sitten soida oikein kunnolla käsin ja jaloin, tuntuu että maha halkeaa. Suurin osa liikkeistä tulee kuitenkin yhä oikealle, kylkiluiden alle. Se kohta alkaa pian olee jopa arka. Välillä liikkeet ovat niin outoja, nopeaa tärinää pari sekuntia, sitten hiljaista ja sitten pari kunnon iskua. Ihan ku lataisi oikein kunnolla niitä iskujaan! Mutta on tosiaan outoa että kaikki liike on oikealla puolella, tuntuu siltä kun vasen puoli olisi halvaantunut kun siellä ei koskaan tunnu mitään. Hikkaa en ole havainnut, mites teillä?
Ensi viikolla kotiin ja miehen kainaloon
tulee olemaan tosi haikeaa lähteä suomesta, varsinkin vanhemmista ja siskoista kun eroaa niin tulee varmasti itku
Mutta kotona odottaa sitten oma mies, on tää ollut kauhean pitkä aika olla erossa
Maltan tuskin odottaa että pääsen kotiin miehen hemmoteltavaksi, ja järjestelemään kaikki asiat kuntoon ja ostamaan puuttuvat tavarat (vauvan sänky ja vaunut). Uusi autokin pitäisi vielä löytää! Noooh.. on tässä vielä aikaa :)
Kotiin tullessa on sitten heti uusi 3h sokerirasituskoe, arrghh... Sittenpähän nähdään jos se raskausdiabetes on puhjennut niin kun lääkäri pelkää. Lisäksi heti seuraavalla viikolla on se erikoisultra jossa katsotaan taas vauva tarkasti läpi sen CMVn varalta, ja sitten treffit oman lääkärin kanssa. Eninten tosiaan jännittää/ahdistaa tuo sokerirasituskoe ja vaa'alle nousu... Mutta innolla odotan ja toivon että saadaan taas seurata vauvaa livenä 4D
Sitten seuraavalla kerralla on jo vuorossa synnytyksen "suunnittelu" ja treffit nukutuslääkärin kanssa, ja hänen kanssaan mietitään mikä lääkitys mulle sopisi synnytyksen aikana. Kai siinä samalla tehdään synnytystapa-arvio ja käydään tutustumassa sairaalaan tarkemmin. Kaipa se sitten tosissaan alkaa konkretisoitumaan, että pitäähän tämä vauva uloskin saada tavalla tai toisella
Mä tuun niin hajoamaan lokakuussa kun meidän LA on niin kuun lopussa ja te olette melkein kaikki jo saaneet nyytit kotiin ja mä vielä kärvistelen kotona mahani kanssa
(tulipas pitkä selostus, odottelen että vauva saa iltajumpan päätökseen niin päästään nukkumaan :) )