Kokemuksia pre-eklampsiasta?

Sparkle23

Puuhakas puhuja
Toukokuiset 2024
En ainakaan löytänyt tuoretta ketjua aiheesta, joten tässä nyt uusi. Jos olet kokenut pre-eklampsian, millä raskausviikolla todettiin ja miten se eteni? Itse näin riskiryhmäläisenä kiinnostaa.

Mulla sinällään tosi huono kokemus tästä. Mulla alko verenpaineet nousta siinä rv 30-35 aikana mut neuvolassa neuvottiin vaan seuraamaan sitä kotona. Raskaus meni vielä yliajalle, ja rv 41 mulla oli verenpaine 155/110 sekä painoa (eli turvotusta) tullu 3kg muutaman päivän aikana. Lisäksi oli jo muutaman vkon ollu pahaa päänsärkyä. Siinä vaiheessa sain lähetteen viimein sairaalalle jossa totesivat proteiinia virtsassa + muut oireet = pre-eklampsia diagnoosi. Ottivat osastolle ja käynnistivät samantien synnytyksen. Eli ekoja oireita alko tulla siinä rv 30 jälkeen mut diagnoosin sain vasta tosi myöhään.

Mulla sinällään tosi huono kokemus tästä. Mulla alko verenpaineet nousta siinä rv 30-35 aikana mut neuvolassa neuvottiin vaan seuraamaan sitä kotona. Raskaus meni vielä yliajalle, ja rv 41 mulla oli verenpaine 155/110 sekä painoa (eli turvotusta) tullu 3kg muutaman päivän aikana. Lisäksi oli jo muutaman vkon ollu pahaa päänsärkyä. Siinä vaiheessa sain lähetteen viimein sairaalalle jossa totesivat proteiinia virtsassa + muut oireet = pre-eklampsia diagnoosi. Ottivat osastolle ja käynnistivät samantien synnytyksen. Eli ekoja oireita alko tulla siinä rv 30 jälkeen mut diagnoosin sain vasta tosi myöhään.
Juuri tuollaisen varalle olin hankkinut verenpainemittarit ja tikkutestit sekä proteiinille että glukoosille kotiin. Mikäli niiden pohjalta olisin epäillyt esim pre-eklam. niin olisin ottanut yhteyttä suoraan sairaalaan. Neuvolajärjestelmä on ainakin kokemukseni mukaan sangen kankea, kun lääkäriin lähetteen saamiseksi saavat ehkä yhteyttä ehkä samalla viikolla...

Juuri tuollaisen varalle olin hankkinut verenpainemittarit ja tikkutestit sekä proteiinille että glukoosille kotiin. Mikäli niiden pohjalta olisin epäillyt esim pre-eklam. niin olisin ottanut yhteyttä suoraan sairaalaan. Neuvolajärjestelmä on ainakin kokemukseni mukaan sangen kankea, kun lääkäriin lähetteen saamiseksi saavat ehkä yhteyttä ehkä samalla viikolla...
Mulla myös ajatus että sitten kun tuun uudestaan raskaaksi niin aion seurata alusta lähtien verenpainetta ja oloa muutenkin tarkemmin että osaan sit vaatia tarpeen tullen aiemmin jo hoitoa. Oon edelleen hieman katkera, koska meidän pojalla oli alkuun vähän ongelmia verensokerin kanssa sen mun pre-eklampsian takia ja tuntuu et nekin ongelmat ois saatettu välttää jos asiaan ois puututtu heti alussa 🤷‍♀️ ja tosiaan neuvolassa vähäteltiin koko ajan sekä sitä verenpaineen ja painon nousua sekä muitakin oireita, ja ensikertalaisena oli hyvin vaikea mennä kyseenalaistamaan sitä...

Kiitos kokemuksen jakamisesta, @Pumperoinen ! Vaikka olikin noin huono kokemus, tosi kurjaa ettei selviin oireisiin tartuttu ajoissa. Antaa ainakin vahvistusta sille mitä oon jo tehnytkin eli verenpaineen ja virtsan proteiinien omatoiminen, tiiviimpi seuranta, mistä @Aaltokukka myös puhui.

Onpa ollut huonoa hoitoa neuvolassa. 😕 Ei olisi paljoa vaatinut hoitajalta mitata proteiinia virtsasta, jolloin olisi asia huomattu ajoissa. Kurjaa muutenkin tuollainen vähättely.

Onpa ollut huonoa hoitoa neuvolassa. 😕 Ei olisi paljoa vaatinut hoitajalta mitata proteiinia virtsasta, jolloin olisi asia huomattu ajoissa. Kurjaa muutenkin tuollainen vähättely.
No se proteiinihan mitataan niillä liuskoilla jokaisella neuvolakerralla, mut ainakin täällä se katsotaan vielä negatiiviseksi jos saa sen hieman tummemman tuloksen. Sairaalalla mitattaessa se protsku näkyikin sit jo selvästi siellä, en tiedä millä tavoin he sen mittaavat.

Takaisin