Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: this_feature_currently_requires_accessing_site_using_safari
Juuri tuollaisen varalle olin hankkinut verenpainemittarit ja tikkutestit sekä proteiinille että glukoosille kotiin. Mikäli niiden pohjalta olisin epäillyt esim pre-eklam. niin olisin ottanut yhteyttä suoraan sairaalaan. Neuvolajärjestelmä on ainakin kokemukseni mukaan sangen kankea, kun lääkäriin lähetteen saamiseksi saavat ehkä yhteyttä ehkä samalla viikolla...Mulla sinällään tosi huono kokemus tästä. Mulla alko verenpaineet nousta siinä rv 30-35 aikana mut neuvolassa neuvottiin vaan seuraamaan sitä kotona. Raskaus meni vielä yliajalle, ja rv 41 mulla oli verenpaine 155/110 sekä painoa (eli turvotusta) tullu 3kg muutaman päivän aikana. Lisäksi oli jo muutaman vkon ollu pahaa päänsärkyä. Siinä vaiheessa sain lähetteen viimein sairaalalle jossa totesivat proteiinia virtsassa + muut oireet = pre-eklampsia diagnoosi. Ottivat osastolle ja käynnistivät samantien synnytyksen. Eli ekoja oireita alko tulla siinä rv 30 jälkeen mut diagnoosin sain vasta tosi myöhään.
Mulla myös ajatus että sitten kun tuun uudestaan raskaaksi niin aion seurata alusta lähtien verenpainetta ja oloa muutenkin tarkemmin että osaan sit vaatia tarpeen tullen aiemmin jo hoitoa. Oon edelleen hieman katkera, koska meidän pojalla oli alkuun vähän ongelmia verensokerin kanssa sen mun pre-eklampsian takia ja tuntuu et nekin ongelmat ois saatettu välttää jos asiaan ois puututtu heti alussaJuuri tuollaisen varalle olin hankkinut verenpainemittarit ja tikkutestit sekä proteiinille että glukoosille kotiin. Mikäli niiden pohjalta olisin epäillyt esim pre-eklam. niin olisin ottanut yhteyttä suoraan sairaalaan. Neuvolajärjestelmä on ainakin kokemukseni mukaan sangen kankea, kun lääkäriin lähetteen saamiseksi saavat ehkä yhteyttä ehkä samalla viikolla...
No se proteiinihan mitataan niillä liuskoilla jokaisella neuvolakerralla, mut ainakin täällä se katsotaan vielä negatiiviseksi jos saa sen hieman tummemman tuloksen. Sairaalalla mitattaessa se protsku näkyikin sit jo selvästi siellä, en tiedä millä tavoin he sen mittaavat.Onpa ollut huonoa hoitoa neuvolassa.Ei olisi paljoa vaatinut hoitajalta mitata proteiinia virtsasta, jolloin olisi asia huomattu ajoissa. Kurjaa muutenkin tuollainen vähättely.