Kokemuksia perhepedistä

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Perhepetiin
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
P

Perhepetiin

Vieras
Heippahei! Odotan esikoista ja mietin perhepedin mahdollisuutta. Nyt olisikin kiva kuulla siitä kokemuksia. Kuinka toimiva se lopulta on? Voiko jopa jättää pinnasängyn hankkimatta, jos vauva nukkuu aina vieressä?

Meillä kaikki kolme on jossain välissä nukkuneet perhepedissä. Tässä minun ajatuksiani siitä ja miten se on meillä toiminut, ja keskusteluissa kuultuja muiden ajatuksia:
-Yöimetykset voivat helpottua, kun ei tarvitse nousta ylös ja saa nukahdettua nopeammin uudelleen.
-Jos niska/selkäongelmia, ne voivat pahentua kun nukahtaa kummalliseen imetysasentoon.
-vauva oppii helposti nukkumaan tissillä (ainakin meillä) ja siitä tavasta voi olla vaikea päästä eroon.
-jotkut vauvat (esim. meidän kolmas) häiriintyvät vanhempien kyljenkäännöksistä ja heräävät jos nukkuvat vieressä.
-jotkut nukkuvat paremmin kun saa pitää vauvaa vieressä ”turvassa”, jotkut nukkuvat huonommin, koska pelkäävät että vauva jää alle.
Nämä nyt ensimmäisenä tuli mieleen. Jotkut tykkäävät kovasti ja se toimii monilla pitkän aikaa, itse koen, että uni ollut pinnasängyssä ehkä kuitenkin parempaa.

Muokattu viimeksi:
Meillä kaikki 4 on myös jossain vaiheessa nukkunut perhepedissä. Pinnasäky kuitenkin ollut lisäksi jonkinasteisessa käytössä osan yötä/päivällä jossain vaiheessa vauvavuotta.
Pienen vauvan kanssa saan perhepedissä itse nukuttua paremmin, koska havahduin tarkistamaan onko vauvalla kaikki hyvin pienestäkin inahduksesta. Vieressä riittää että raottaa vähän silmiä ja uni jatkuu + imetys, sekä uudelleen nukahtaminen helppoa kun ei tarvitse nousta. Isomman (liikkuvan) vauvan kanssa taas oma uni on todella huonoa kun saa pelätä että vauva pääsee putoamaan sängystä (jalkopäädyn kautta mönkiessä on kerran päässyt näin käymään).
Kuopuksen siirto pois perhepedistä oli kyllä aika tuskaista, ei sujunut yhtä helpolla kuin sisarusten kanssa ja 3v synttäreiden kieppeillä vasta jaksoin täyden siirtymän toteuttaa.

Pinnis, sivuvaununa on ollut ehdotomasti tarpeellinen meillä perhepedin vieressä reuna alas laskettuna heti eka viikoista alkaen.
Vauva oli kova matoilemaan/mönkimään ja niinpä turvallisuussyistä nostin hänet siihen nukkumaan esim mennessäni vessaan, tyhjentäessäni pyykkikonetta tai käydessäni suihkussa.
Hänen lähtiessä konttaamaan jo 6 kk ikäisenä ja tehdessään sitä myös nukkuvan oli pinnis ainoa oikea yksin nukkumispaikka.
Meillä perhepeti on työnnetty toiselta sivulta seinään kiinni ja jalkapäädyssä korkea kaappi, niin oli suht turvallista antaa hänen nukkua vieressä... Vaan aina se ei vain ole mahdollista.

Meillä myöskin pinnasänky oli sängyn reunassa kiinni etulaita alaslaskettuna. Pohjaa laskettiin, kun vauva alkoi liikkumaan. Itse heräilin usein tarkistamaan onko vauvalla kaikki ok ja tällä tavalla vauva oli lähellä ilman, että pelkäsin rusentavani vauvaa yöllä. Nykyään vasta reilu 1,5 vuotiaan kanssa saatan nukahtaa rennommin samaan petiin.

Perhepeteily helpottaa kyllä yöheräilyjä. Meillä esikoinen nukutettiin illalla omaan sänkyyn, mutta imetyksen yhteydessä siirtyi nukkumaan viereen. Suosittelisinkin hankkimaan pinniksen ja opettamaan nukkumaan myös siellä. Liikkuvaa vauvaa ei uskalla jättää yksin nukkumaan laidattomaan sänkyyn.

Meillä esikoinen nukkui alkuun perhepedissä kun ei suostunut omassa sängyssä nukkumaan. Nopeasti hankittiin pinnis sivuvaunuksi, jotta saatiin itse enemmän tilaa eikä vauvan lattialle tippumista tarvinnut samalla tavalla pelätä ennen kuin lähti ryömimään. Yöimetys onnistui perhepedissä helpommin. Niskat oli tosin kyllä sillon jatkuvasti jumissa. Imetys tosin jäi 3,5 kk kohdalla ja lopulta yöpullokin jäi yllättävän nopeasti itsestään pois.
Aiotaan nyt tämän toisen kanssa laittaa pinnis heti perhepedin jatkeeksi. Jos lapsi ei halua nukkua yksin omassa sängyssä niin yksinkertaisesti menen siitä mistä aita on matalin ja nukutaan nytkin alkuun perhepedissä. Esikoinen 1,5 v nukkuu nyt siis jo yksin omassa huoneessa.
Itse saatan nukkua siis välillä kuin tukki ja ennemmin mies herää itkuun. Olen siis kuulemma nukkunut rääkyvä vauva käytännössä iholla siihen heräämättä. Että vuodenäitipisteet tästä. 🙈🥲 mutta kyllä se muuten tuntuu ajatuksena mukavammalta että vauva on vieressä ja vilkaisulla näkee että kaikki on hyvin. Olihan se alkuun outoa kun esikoinen lopulta siirtyi omaan huoneeseen.

Meillä on toiminut pinnasänky sivuvaununa tosi hyvin ja käytännössäkin vauva nukkunut vaan siellä koko tämän 5kk. Etulaita kokonaan pois ja patjat samalla korkeudella. Kulmista nippusiteillä kiinni. Omat unet ja imetys toimineet hyvin!

Mutta mitä tapahtuu kun vauva alkaa liikkumaan? 🤔 Ryömiikö meidän sängylle kokoajan? Se on varmaan se aika kun laitetaan laita paikalleen ja siitä sitten alkaa pikkuhiljaa luontaisesti erottaminen öiksi. (Ehkä itselle vielä vauvaakin tärkeämpi tehdä tämä pehmein askelin 😅) Ensin laita paikalleen, seuraavaksi sänkyä vähän kauemmaksi ja lopulta omaan huoneeseen 🤔

@Selah mie tuolla mainitsinkin, kun meidän pinnasängyssä oli kolme eri korkeustasoa pohjalle ja alaslaskettava laita niin ensin tiputin pohjan keskitasoon, kun vauva alkoi liikkumaan enemmän. Ja myöhemmin laskettiin pohja ihan alas ja nostettiin laita. Samalla sänkykin siirrettiin erilleen meidän sängystä.

Mulla ei ollut mitään mielenkiintoa perhepetiä kohtaan ja ajatus pelotti myös. Mutta toisin kävi. Vauvaa nukutettiin ensin äp-laatikkoon. Ei se oikein sujunut. Ostettiin sivuvaunu, vauva vihasi sitäkin. Vaunuissa vauva saatiin välillä nukkumaan, mutta sekin vaati kymmenien minuuttien tai joskus jopa tuntien mittaista laulua ja hytkytystä. Oli koliikkia, pieni huusi ensimmäiset pari kuukautta todella paljon, varsinkin öisin.

Yhtenä yönä havahduin siihen, että olin lähtenyt kääntymään sängyssä kyljelleen ja vauva alkoi itkemään. Vauva oli ollut vatsani päällä ja olin nukahtanut järkyttävässä väsymyksessäni siihen, vaikka en ollut aikonut edes silmiäni ummistaa. Raukka säikähti mutta mitään ei käynyt. Sitten päätin että vauva saa jäädä viereen nukkumaan, että saadaan edes jollain tavalla nukuttua ja järkeilin että se on myös turvallisempaa meille kaikille.

Vauva alkoi nukkua mun vieressä ja välillä pätkiä vaunuissa. Se oli pelastus ja vähensi öiset itkutkin lähes nollaan. Heräilin paljon vähemmän ja nukuimme tosi hyvin. Toisin kuin luulin, pienet ähinät ja tuhinat ei häirinnyt omaa unta ollenkaan. Vauvan vieressä nukkuminen tuntui jopa ihanalta.

Nyt vauva on 5.5kk ja on nyt nukkunut pääsääntöisesti omassa pinnasängyssä (ei pienessä sivuvaunussa vaan normi pinnis) meidän sängyn vieressä noin kuukauden. Yhtäkkiä oma sänky alkoi kelvata eikä viihdy enää vieressä kuin satunnaisesti eikä nukahdakaan rinnalle kuin tosi väsyneenä. Kieltämättä tässä vaiheessa olen muutoksesta aika onnellinen sillä se "c-curl" - asento oli varsinkin aluksi todella epämukava ja on aiheuttanut itselle tosi epämukavia jumeja ja alussa myös hirveitä liitoskipuja, mutta se oli silti nukkumisen arvoinen uhraus :D

Meillä mies ei ole nukkunut samassa sängyssä eikä nukuta hänen kuorsauksen takia yhdessä ilman vauvaakaan.

Meillä ei aluksi ollut tarkoitus perhepedissä nukkua, mutta toisin kävi. Suosittelen myös sivuvaunusänkyä, se oli meillä ihan ehdoton, kun kaipasin lisätilaa sängyssä. Me nukuttiin kaikki todella hyvin ja kun alkoi liikkumaan enemmän ja nousemaan siirrettiin pinnasänkyyn. Joka on sängyn vieressä

Minulla oli vahva halu perhepedistä alusta saakka. Vuosi ollaan tytön kanssa nyt nukuttu vierekkäin ja pinnasängylle on ollut hyvin vähän käyttöä.

Edelleen imetän 2-5 kertaa yössä ja päiväunille (tyyppi kohta 13kk). Tämä sopii meille parhaiten. Olen kylkinukkuja ja äärimmäisen kevytuninen.

Mekin päädyttiin ekan kanssa vahingossa perhepedin ja pinniksennyhdistelmään. Yöt alkoi pinniksessä ja nostettiin sit viereen. Toisen kanssa nukuin ekat 2,5kk perhepedissä, mies nukkui sit vierashuoneessa, kun ei uskaltanut itse perhepetiin. Sen jälkeen aina tarvittaessa otettiin viereen, mutta jossain kohtaa molemmat alkoivat hepuloimaan enemmän vieressä kuin rauhoittumaan, niin sit luovuttiin ja laitettiin pinnikseen.

Ja jostain luin vinkin, että jos vanhemmat ei oo superpitkiä, niin 180cm leveä sänky oli käännetty poikittain eli leveyttä olikin sit se 200cm ja pituutta 180cm, jotta tilaa oli enemmän. Tää kyllä riippuu ihan vanhempien pituudesta sitten.

Mä olin etukäteen ajatellut, että ei ikinä perhepetiä, mutta niin vaan nukuttiin samassa sängyssä jo sairaalan perhehuoneessa. 😄 Heräsin jokaisesta vauvan inahduksesta katsomaan onko kaikki hyvin, niin sai itse paremmin nukuttua vauvan vieressä. Toki imettäessä aina nukahti mitä ihmeellisempiin asentoihin ja kroppa oli sit jumissa, mutta minusta oli ihanaa nukkua vauvan kanssa ja kaipaan sitä vieläkin. 🥺 Tyttö siirtyi ehkä 8 kk iässä nukkumaan omaan sänkyyn ja omassa huoneessa alkoi nukkumaan n. 10 kk ikäisenä.

Meillä ei muuta ole ollutkaan! Vanhemman vieressä ovat nukkuneet vastasyntyneestä asti molemmat. Aluksi sylissä nojatuolissa joka on makuuasennossa ja koskaan eivät tippuneet sylistä. Iskän vieressä nukkui kuopus kuukauden ikäisestä asti eikä isäkään koskaan vierinyt päälle ja kaikki nukkuivat alusta asti hyvin.

Hormonit tekee sen, että ei vieri päälle. Nyt kun lapset ovat isompia, niin tönin välillä sun muuta kun ei ole hormoneja. 😂Hyvin silti pärjäävät vieressä. On helpompi omasta mielestäni nukahtaa kun vieressä on halikaveri koko yön. ❤️

Mut lisään vielä, että lepoasennossa oleva nojatuoli oli meidän kohdalla avainasemassa, sillä sai nukuttua hyvin seuraavaan syöttöön asti… lapsi ei suostunut muualla nukkumaan kuin lähellä. Jos pelottaa niin tuolin voi kiilata johonkin molemmilta puolilta, ettei tarvi putoamista edes miettiä…

Ensimmäisen lapsen kohdalla en pystynyt nukkumaan edes samassa huoneessa vauvan kanssa, koska heräsin jokaiseen tuhinaan ja äänähdykseen. Toinen lapsi nukkui vauvana omassa normaalikokoisessa sängyssä meidän sängyn vieressä. Johon yöllä siirryin imettämään ja välillä nukahdinkin siihen. Kunnes alkoi konttamaan ja olisi tippunut laidan yli. Sitten siirtyi pinna sänkyyn. Kolmas lapsi on alusta asti ihan sairaalassakin nukkunut vieressä. Pinnasänky on laitana. Jonkun kerran olen siihen yrittänyt saada nukkumaan mutta olen todennut että perhepeti on meille se paras❤️

Takaisin