Kokemuksia perhepedistä

P

Perhepetiin

Vieras
Heippahei! Odotan esikoista ja mietin perhepedin mahdollisuutta. Nyt olisikin kiva kuulla siitä kokemuksia. Kuinka toimiva se lopulta on? Voiko jopa jättää pinnasängyn hankkimatta, jos vauva nukkuu aina vieressä?
 
Meillä kaikki kolme on jossain välissä nukkuneet perhepedissä. Tässä minun ajatuksiani siitä ja miten se on meillä toiminut, ja keskusteluissa kuultuja muiden ajatuksia:
-Yöimetykset voivat helpottua, kun ei tarvitse nousta ylös ja saa nukahdettua nopeammin uudelleen.
-Jos niska/selkäongelmia, ne voivat pahentua kun nukahtaa kummalliseen imetysasentoon.
-vauva oppii helposti nukkumaan tissillä (ainakin meillä) ja siitä tavasta voi olla vaikea päästä eroon.
-jotkut vauvat (esim. meidän kolmas) häiriintyvät vanhempien kyljenkäännöksistä ja heräävät jos nukkuvat vieressä.
-jotkut nukkuvat paremmin kun saa pitää vauvaa vieressä ”turvassa”, jotkut nukkuvat huonommin, koska pelkäävät että vauva jää alle.
Nämä nyt ensimmäisenä tuli mieleen. Jotkut tykkäävät kovasti ja se toimii monilla pitkän aikaa, itse koen, että uni ollut pinnasängyssä ehkä kuitenkin parempaa.
 
Muokattu viimeksi:
Meillä kaikki 4 on myös jossain vaiheessa nukkunut perhepedissä. Pinnasäky kuitenkin ollut lisäksi jonkinasteisessa käytössä osan yötä/päivällä jossain vaiheessa vauvavuotta.
Pienen vauvan kanssa saan perhepedissä itse nukuttua paremmin, koska havahduin tarkistamaan onko vauvalla kaikki hyvin pienestäkin inahduksesta. Vieressä riittää että raottaa vähän silmiä ja uni jatkuu + imetys, sekä uudelleen nukahtaminen helppoa kun ei tarvitse nousta. Isomman (liikkuvan) vauvan kanssa taas oma uni on todella huonoa kun saa pelätä että vauva pääsee putoamaan sängystä (jalkopäädyn kautta mönkiessä on kerran päässyt näin käymään).
Kuopuksen siirto pois perhepedistä oli kyllä aika tuskaista, ei sujunut yhtä helpolla kuin sisarusten kanssa ja 3v synttäreiden kieppeillä vasta jaksoin täyden siirtymän toteuttaa.
 
Pinnis, sivuvaununa on ollut ehdotomasti tarpeellinen meillä perhepedin vieressä reuna alas laskettuna heti eka viikoista alkaen.
Vauva oli kova matoilemaan/mönkimään ja niinpä turvallisuussyistä nostin hänet siihen nukkumaan esim mennessäni vessaan, tyhjentäessäni pyykkikonetta tai käydessäni suihkussa.
Hänen lähtiessä konttaamaan jo 6 kk ikäisenä ja tehdessään sitä myös nukkuvan oli pinnis ainoa oikea yksin nukkumispaikka.
Meillä perhepeti on työnnetty toiselta sivulta seinään kiinni ja jalkapäädyssä korkea kaappi, niin oli suht turvallista antaa hänen nukkua vieressä... Vaan aina se ei vain ole mahdollista.
 
Meillä myöskin pinnasänky oli sängyn reunassa kiinni etulaita alaslaskettuna. Pohjaa laskettiin, kun vauva alkoi liikkumaan. Itse heräilin usein tarkistamaan onko vauvalla kaikki ok ja tällä tavalla vauva oli lähellä ilman, että pelkäsin rusentavani vauvaa yöllä. Nykyään vasta reilu 1,5 vuotiaan kanssa saatan nukahtaa rennommin samaan petiin.
 
Perhepeteily helpottaa kyllä yöheräilyjä. Meillä esikoinen nukutettiin illalla omaan sänkyyn, mutta imetyksen yhteydessä siirtyi nukkumaan viereen. Suosittelisinkin hankkimaan pinniksen ja opettamaan nukkumaan myös siellä. Liikkuvaa vauvaa ei uskalla jättää yksin nukkumaan laidattomaan sänkyyn.
 
Meillä esikoinen nukkui alkuun perhepedissä kun ei suostunut omassa sängyssä nukkumaan. Nopeasti hankittiin pinnis sivuvaunuksi, jotta saatiin itse enemmän tilaa eikä vauvan lattialle tippumista tarvinnut samalla tavalla pelätä ennen kuin lähti ryömimään. Yöimetys onnistui perhepedissä helpommin. Niskat oli tosin kyllä sillon jatkuvasti jumissa. Imetys tosin jäi 3,5 kk kohdalla ja lopulta yöpullokin jäi yllättävän nopeasti itsestään pois.
Aiotaan nyt tämän toisen kanssa laittaa pinnis heti perhepedin jatkeeksi. Jos lapsi ei halua nukkua yksin omassa sängyssä niin yksinkertaisesti menen siitä mistä aita on matalin ja nukutaan nytkin alkuun perhepedissä. Esikoinen 1,5 v nukkuu nyt siis jo yksin omassa huoneessa.
Itse saatan nukkua siis välillä kuin tukki ja ennemmin mies herää itkuun. Olen siis kuulemma nukkunut rääkyvä vauva käytännössä iholla siihen heräämättä. Että vuodenäitipisteet tästä. 🙈🥲 mutta kyllä se muuten tuntuu ajatuksena mukavammalta että vauva on vieressä ja vilkaisulla näkee että kaikki on hyvin. Olihan se alkuun outoa kun esikoinen lopulta siirtyi omaan huoneeseen.
 
Takaisin
Top