Halusin tulla vaan muistuttamaan, että miettikää pari kertaa ennen kun sen koiran otatte. Ihmiset, joilla täällä on aikuisia koiria voivat kyllä vannoa, että ihan yhtälailla ne koirat vaativat oman aikansa ja huomionsa vaikka se vauva siinä olisikin uutena lauman jatkeena.
Moni täällä puhuu, että nyt kun ottaa pennun, niin se on sitten 9kk kun vauva syntyy. Totta, koiralla ei enää ole ongelmia sisäsiisteyden kanssa, mutta monilla roduilla koirat alkavat tuolloin aikuistumaan ja kokeilemaan paikkaansa laumassa. Teillä ei ole pentu, teillä on parhaimmillaan uhmakas teini-ikäinen kakara, joka kokeilee kaikkea mitä keksii. Jos koiralla on opportunistin taipumukset (yrittää kammeta itseään ylemmäs mitä on), niin siinä on pahimmillaan teidän pieni vauva ikävässä tilanteessa. Nuori koira tarvitsee myös rodusta ja koosta riippumatta paljon sosiaalistamista ja kouluttamista.
Älkää unohtako koiran tuomia kuluja. Rotukoirat itsessään maksaa jo lähemmäs 1000 euroa, ruokasäkki maksaa 50 euroa (keskikokoisella koiralla menee ruokaa noin 30kg eli säkki kuukaudessa), eläinlääkärikulut (rokotukset), vakuutukset, tarvikkeet... Ja jos sille koiralle sattuu jotain, ei lääkärikulut aina ole ihan pienet. Ja tähän sitten vielä lisää sen vauvan tuomat kustannukset.
Itse olen aivan alusta loppuun pro-koirat ihminen. Olen elänyt koirien kanssa koko ikäni ja perheessämme on parasta aikaa kaksi urosta, 2-vuotias kultainennoutaja ja 6-vuotias malinois. Laumaan on tulossa 2 vuoden aikana yksi koira lisää, ja jos kaikki menee hyvin, niin vauva tulisi syyskuussa. Koirat on meille elämäntapa ja harrastus. Asunto, auto ja kaikki on mietitty tätä koko perhetilannetta silmälläpitäen monta vuotta sitten.
Ennen kaikkea: Kuinka pääset koiran kanssa monta kertaa päivässä monen tunnin lenkille? Miten hirveästi teillä riittää jaksamista, jos vauva valvottaa yöt? Mitäs jos vauva onkin pahasti allerginen? Mitä jos koira ei sopeudukaan? Mitä jos äiti ei jaksa (ja ei ole turvaverkkoa, joka voisi koirasta huolehtia kunnes tilanne paranee)? Itse olen nähnyt ja ollut tukemassa vastaavissa tilanteissa perheitä. Osassa tilanteista kävi lopulta paremmin kuin hyvin - ja osassa sitten ei. Jotkut tapaukset riipivät vieläkin sydäntä. [:(]
Ja koko tämän kirjoituksen pointti oli siis herättää teidät koiranhankintaa miettivät vielä miettimään asiaa uudestaan, ei suinkaan latistaa ja lyödä teitä maanrakoon. Uskon vahvasti, että teissä kaikissa on vastuuntuntoa, osaamista ja hyvä sydän mukana noissa suunnitelmissa [:)], mutta olkaa kilttejä ja miettikää onko nyt oikeasti oikea aika hankkia koiraa.
Disneyn klassikossa Kaunotar ja Kulkuri sanotaan totuus mielestäni osuvasti: "Kun lapsi lentää sisään - lentää koira ulos."