Kohtukuolema ja toistuvat keskenmenot

Meillä toistuvien keskenmenojen syyksi paljastui krooninen endometriitti eli kohdun limakalvon tulehdus joka oli täysin oireeton. Sen lisäksi mulla todettiin kohdussa mikrobiomin epätasapaino eli vääränlaiset bakteerit olivat vallassa. Jos siis vaan on teidän tilanteessa mahdollista niin multa lämmin suositus yksityiselle puolelle ja tutkimuksille siellä.

Ihan hurjasti voimia teille ❤️
Miten nämä tutkittiin? Oliko hirveän kallista? Julkisella puolella perustutkimukset tehnyt vuosikausia sitten.
 
Yksityiselle aion kyllä suunnata ja pyytää infuusiota, jotta saisi ferritiinin nostettua (ollut vuosikausia kuuden molemmin puolin).
 
Pahoittelut menetyksistä. ❤️ Suosittelen myös lämpimästi salaista ryhmää. Minulla on ollut kaksi alkuraskauden keskenmenoa ja yksi myöhäinen, eikä näille ole löytynyt mitään selitystä. Viimeksi oli progesteroni ja miniaspiriini käytössä, mutta silti vauva kuoli rv14. Tällä kertaa pistän varmuuden vuoksi hepariinia, vaikkei olekaan löytynyt varsinaista hyytymishäiriötä.
Pahoittelut myös minulta kaikille km-kokeneille.
Hyytymisen lisäksi kyse saattaa olla elimistön kyvystä tunnistaa vieraat solut ja reagoida niihin kuin "tulehdukseen". Mun luottogyne suositteli aloittamaan seuraavan kierron alussa miedon kortisonikuurin eli se jatkuisi positiivisesta rt 90 vrk (prednison 5mg/ yötä vasten) ... Kuulemma on uusi tutkittu juttu, joka kansainvälisesti käytössä lapsettomuuden ja etenkin lahjasoluhoidoissa... Lisäksi aloitan tädin poistuttua myös alaosaston maitohappokapselit.ä, joita suositteli myös.
Ajattelin suostua, soitin ja varmistin asian myös teratologia-neuvontasta. Mulla löytyi juuri tälläviikolla verikokeista korkealla olevia tulehdusarvoja ja ilmeisesti oli ollut varhainen km joka nyt venyttää uuden kierron alkua...
 
Muokattu viimeksi:
Pahoittelut myös minulta kaikille km-kokeneille.
Hyytymisen lisäksi kyse saattaa olla elimistön kyvystä tunnistaa vieraat solut ja reagoida niihin kuin "tulehdukseen". Mun luottogyne suositteli aloittamaan seuraavan kierron alussa miedon kortisonikuurin eli se jatkuisi positiivisesta rt 90 vrk (prednison 5mg/ yötä vasten) ... Kuulemma on uusi tutkittu juttu, joka kansainvälisesti käytössä lapsettomuuden ja etenkin lahjasoluhoidoissa... Lisäksi aloitan tädin poistuttua myös alaosaston maitohappokapselit.ä, joita suositteli myös.
Ajattelin suostua, soitin ja varmistin asian myös teratologia-neuvontasta. Mulla löytyi juuri tälläviikolla verikokeista korkealla olevia tulehdusarvoja ja ilmeisesti oli ollut varhainen km joka nyt venyttää uuden kierron alkua...
Mistä löysit alakautta käytettäviä maitohappobakteereja? Mulle siis suositeltu myös samaa (tosin tiettyä valmistetta) ja siitä löytyy tällä hetkellä vaan suunkautta otettavia ja piti tilata Ranskasta.
 
Miten nämä tutkittiin? Oliko hirveän kallista? Julkisella puolella perustutkimukset tehnyt vuosikausia sitten.
Kohdusta otettiin rapsuttamalla näyte n. Viikko ovulaatiosta eli silloin kun kiinnittyminen pitäisi tapahtua niin saadaan tietää juuri ne olosuhteet. Multa otettiin kaksi eri näytettä (eli repro 4 ja endom) ja ne maksoi yhteensä n. 1300€. On siis tosi arvokas tutkimus.
 
Mistä löysit alakautta käytettäviä maitohappobakteereja? Mulle siis suositeltu myös samaa (tosin tiettyä valmistetta) ja siitä löytyy tällä hetkellä vaan suunkautta otettavia ja piti tilata Ranskasta.
Muistaakseni 247apteekki siis verkkokauppa... Muistettava on että noita saa käyttää vain lääkärin luvalla.
 

Liitteet

  • Screenshot_2024-04-05-22-52-26-38_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12.jpg
    Screenshot_2024-04-05-22-52-26-38_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12.jpg
    322.5 KB · Katsottu: 56
Sain tänään tietää ultrassa että kesken oli mennyt. Sikiö vastasi viikkoja 6+2 vaikka 8+2 ois menossa. Vuotoa on ollut viikon, tyhjennys lääkkeitä en pysty ottamaan.. mieskin tuli surulliseksi..oli mukana gynellä.. meillä on ennestään 9v tyttö ja nyt tajuan että se on ollut siunaus, ei itsestäänselvyys. Myooma löytyi myös kohdusta,se on voinut vaikuttaa asiaan.. heti kun tästä on toivuttu yritämme rohkeasti uudestaan. Tsemppiä muillekin, koskettava ketju..,❤️
 
Osanotto teille kaikille menetyksiä kokeneille ❤️

@Aaltokukka millaiset kokemukset sulla on tuosta kortisonista?
Mitään sivu oireita niistä ei tullut. Raskaana olen, johtuiko niistä, en tiedä, mutta ei niistä ainakaan haittaakaan ollut.
Nyt hampaassa juurihoito kesken ja hammaslääkäri suosittikin omalta osaltaan niiden syömisen jatkamista.
 
Kohdusta otettiin rapsuttamalla näyte n. Viikko ovulaatiosta eli silloin kun kiinnittyminen pitäisi tapahtua niin saadaan tietää juuri ne olosuhteet. Multa otettiin kaksi eri näytettä (eli repro 4 ja endom) ja ne maksoi yhteensä n. 1300€. On siis tosi arvokas tutkimus.
Osaatko kertoa enemmän noista repro 4 ja endom testeistä esim linkkiä valmistajan sivuille/firmaan, minne lähetetty käsittääkseni Dextrasta ja mitä niistä selviää? selviää prosenttiosuus paljonko on hyviä bakteereja yhteensä? Selviääkö krooninen endometriitti, entä tappajasolujen määrä? ja mistä testistä selviää mikäkin? kauanko menee saada tulokset? jos löytyy krooninen endometriitti tuleeko samalla myös jonkinlainen määritys, että minkä antibiootin pitäisi tepsiä (joskus olen esim. korvan bakteerihin saanut tällaisen määrityksen jo ennen mitään ab:n käyttöä, mut kohtuun ei liene tarkempia selvityksiä...?)

Onko sulla millainen lapsi/hoitotausta, onko pgt-a myös käytössä? montako siirtoa/kiinnittymistä/lasta/keskenemenoa? Kenellä käytte Dextrassa?
 
Osaatko kertoa enemmän noista repro 4 ja endom testeistä esim linkkiä valmistajan sivuille/firmaan, minne lähetetty käsittääkseni Dextrasta ja mitä niistä selviää? selviää prosenttiosuus paljonko on hyviä bakteereja yhteensä? Selviääkö krooninen endometriitti, entä tappajasolujen määrä? ja mistä testistä selviää mikäkin? kauanko menee saada tulokset? jos löytyy krooninen endometriitti tuleeko samalla myös jonkinlainen määritys, että minkä antibiootin pitäisi tepsiä (joskus olen esim. korvan bakteerihin saanut tällaisen määrityksen jo ennen mitään ab:n käyttöä, mut kohtuun ei liene tarkempia selvityksiä...?)

Onko sulla millainen lapsi/hoitotausta, onko pgt-a myös käytössä? montako siirtoa/kiinnittymistä/lasta/keskenemenoa? Kenellä käytte Dextrassa?
En valitettavasti osaa sanoa tarkemmin mihin lähetetään Dextrasta eteenpäin. Mutta endom tutkimus analysoidaan Italiassa ja repro 4 Saksassa. Endom testistä selviää hyvien bakteerien prosenttiosuus ja samalla jos siellä on muutamaa yleisintä ei hyvää bakteerikantaa. Repro4 testistä selviää krooninen endometriitti, natural killer solut, piilevä endometrioosi ja nyt en muista mikä se neljäs oli. Tuloksissa mulla meni reprossa reilu viikko ja endomissa pari viikkoa. Kroonista endometriittiä voi aiheuttaa niin moni eri bakteeri että testi ei määritä sitä mikä se juuri on (ellei selviä endomissa ja satu olemaan juuri joku niistä muutamasta jotka siinä jää kiinni) mutta lausunnon mukana tulee antibioottisuositukset. Mun googlailujen mukaan on aika yleiset globaalit suositukset millainen antibioottikuuri tulee ensimmäisellä kerralla ja mikä toisella (jos toinen kuuri tarvitaan).


Yritystä takana 2,5vuotta. Kolme keskenmenoa ja yksi kemiallinen, ei yhtään elävää lasta. Kaikissa keskenmenneissä nähty sykkeet (keskimmäinen raskaus oli kaksosraskaus). Kaks ekaa raskautta spontaaneja ja viimeinen letroilla tuettuun kiertoon. Ei olla tehty vielä IVF hoitoa. Yhtään raskautta ei oo vielä ollut kroonisen endometriitin hoidon jälkeen.
 
Kiitos, tämä jo selvensi. Luulen, et mulle on tehty just toi sama Repro - saksalaisten testi tehtiin mullekin, mutta väärään aikaan kiertoa eli hysteroskopian aikana ja vasta myöhemmin selvisi, et osa noista tuloksista pitäisi olla otettu vasta siirron aikoihin. Tulen paljon mahdollista otattaa ko testin uudestaan. Katsoo nyt. Mulla on mikrobiomia testatattu toisella saksalaisella testillä - Medicover-firman Ebiom - testillä, josta selviää myös hyvien määrä. Kuulin, että virolainen BeReadyn tarjoava firma tarjoaa nyt myös mikrobiomi -testiä. Tiedä sitten mikä näistä testeistä on tarkin/kattavin/luotettavin mikrobiomin osalta.... Tietty varmaan parempi jokainen kuin ettei ole katsottu ollenkaan.

Raskaalta kuulostaa - ihan kauhea ajatus, että syke jo löydetty ja sitten mene kesken - jotenkin epäilen, että sykkeen löytymisen jälkeen menetys ehkä tuntuu vielä konkreettisemmalta (?) Mulla keskenmeno selvisi silloin, kun oli tarkoitus löytää syke ja sen sijasta tulos, oli että he on pahoillaan ei täällä näy mitään sikiötä... Ei ollut ihan täysi yllätys koska oli tullut verta jo viikko aiemmin hieman, mutta silloin kaikki oli vielä ok ultrassa ja odotettiin hyvää tulosta kuitenkin tosta ultrasta, jossa koko karmeus paljastui. Se on ainoa kerta, kun olen ollut raskaana. Sulla positiivista on se, että raskaudut näemmä sut helposti! Mulla ongelma on se, et alkiot ei meinaa edes kiinnittyä vaikka olisi euploiditkaan.

Paljonko sulla oli plasmasoluja kroonisen endometriitin osalta ja onko sitä kontrolloitu uudestaan, mitä ab:tä sait? Sanoisin, et on hyvät mahdollisuudet on raskautua/onnistua sen jälkeen. Mulla oli CE just löydetty edellisenä talvena ja hoidettu sen ainoan kerran, kun raskauduin... Nyt ei ole taas onnistunut sen jälkeen homma ja mietin, onko CE taas uusinut. Kuten sanoit - mitään oireita ei ollut - sama tilanne oli täällä. Mutta voi olla jopa puolella niistä ketkä lapsettomuushoidoissa joidenkin arvioiden mukaan.

Kovasti tsemppiä ja kerrohan, miten tilanne etenee!! :)
 
Kiitos, tämä jo selvensi. Luulen, et mulle on tehty just toi sama Repro - saksalaisten testi tehtiin mullekin, mutta väärään aikaan kiertoa eli hysteroskopian aikana ja vasta myöhemmin selvisi, et osa noista tuloksista pitäisi olla otettu vasta siirron aikoihin. Tulen paljon mahdollista otattaa ko testin uudestaan. Katsoo nyt. Mulla on mikrobiomia testatattu toisella saksalaisella testillä - Medicover-firman Ebiom - testillä, josta selviää myös hyvien määrä. Kuulin, että virolainen BeReadyn tarjoava firma tarjoaa nyt myös mikrobiomi -testiä. Tiedä sitten mikä näistä testeistä on tarkin/kattavin/luotettavin mikrobiomin osalta.... Tietty varmaan parempi jokainen kuin ettei ole katsottu ollenkaan.

Raskaalta kuulostaa - ihan kauhea ajatus, että syke jo löydetty ja sitten mene kesken - jotenkin epäilen, että sykkeen löytymisen jälkeen menetys ehkä tuntuu vielä konkreettisemmalta (?) Mulla keskenmeno selvisi silloin, kun oli tarkoitus löytää syke ja sen sijasta tulos, oli että he on pahoillaan ei täällä näy mitään sikiötä... Ei ollut ihan täysi yllätys koska oli tullut verta jo viikko aiemmin hieman, mutta silloin kaikki oli vielä ok ultrassa ja odotettiin hyvää tulosta kuitenkin tosta ultrasta, jossa koko karmeus paljastui. Se on ainoa kerta, kun olen ollut raskaana. Sulla positiivista on se, että raskaudut näemmä sut helposti! Mulla ongelma on se, et alkiot ei meinaa edes kiinnittyä vaikka olisi euploiditkaan.

Paljonko sulla oli plasmasoluja kroonisen endometriitin osalta ja onko sitä kontrolloitu uudestaan, mitä ab:tä sait? Sanoisin, et on hyvät mahdollisuudet on raskautua/onnistua sen jälkeen. Mulla oli CE just löydetty edellisenä talvena ja hoidettu sen ainoan kerran, kun raskauduin... Nyt ei ole taas onnistunut sen jälkeen homma ja mietin, onko CE taas uusinut. Kuten sanoit - mitään oireita ei ollut - sama tilanne oli täällä. Mutta voi olla jopa puolella niistä ketkä lapsettomuushoidoissa joidenkin arvioiden mukaan.

Kovasti tsemppiä ja kerrohan, miten tilanne etenee!! :)
Oisko mulla ollut ensimmäisellä kerralla 19 palsamasolua millimetrineliöltä ja silloin kohdussa oli 71% hyviä bakteereja. Kontrollissa oli 9 ja sit sain lisää sntibiootteja ja sen jälkeen kroonista endometriittiä ei ole ollut todettavissa. Ekalla kerralla söin doximediä ja kun se ei riittänyt niin sitten atrsitromysiiniä ja trikozolia. Meillä on viimeisimmästä raskaudesta vuosi eli aiemmat on alkaneet helposti mutta nyt ollaan saatu jo aika pitkään odottaa vuoroamme. Se myös on ehkä ollut pahinta nähdä syke (jolloin tilastollisesti keskenmenon todennälöisyyslaskee) ja sitten kaikelta viedäänkin pohja.

Tsemppiä myös kovasti sinne!
 
Takaisin
Top