Kiitos tarinoistanne! Meitä kohdunulkoisen raskauden kokeneita on sen verran vähän, että aktiivista keskustelua taitaa olla mahdoton saada pystyyn. Mutta itse sain lohtua, kun luin muiden jo vuosia sitten kirjoitettuja tarinoita. Tässä omani, mutta tiivistetty versio, eri käänteitä kun on ollut aika monta... :D
Kuukausi sitten luulin saaneeni keskenmenon. Oli sikäli hassua, että en tiennyt olevani raskaani, siinä kuussa ei oltu oikeastaan edes yritetty raskautua. Yksi lapsi meillä jo onneksi on. Oireena tuli kova vatsakipu, huimaus ja vähän verenvuotoa. Yöllä supisteli monta tuntia. Minä, ambulanssi ja lääkäri oltiin sitä mieltä. että keskenmeno (rv3 +0), ja lisäksi hcg oli aluksi 800, sitten 400,joten seuranta lopetettiin ja todettiin,että keskenmeno.
Mutta kolmen viikon kuluttua, eli reilu viikko sitten, tuli taas samanlainen kipu- ja huimauskohtaus (rv 6+ jotain). Se meni ohi, mutta kävin lääkärissä seuraavana päivänä, pisti taas verikokeeseen. Illalla alkoi huimaus ja kipu uudestaan, ja soitin 112, kun en pystynyt nousemaan edes särkylääkettä hakemaan. Pelottavaa. Ambulanssimies selvitti, että hcg-tulos oli 1000, eli noussut! Sain käskyn Naistenklinikalle, luultavasti kohdunulkoinen.
Menin heti samana iltana, onneksi. Kohdusta ei löytynyt mitään ultralla, sen sijaan verta olin vuotanut vatsaonteloon ja jotain oli vasemmassa munanjohtimessa. Mut leikattiin yli vuorokauden kuluttua, sitä ennen kärsin ihan hirveän yön kovista vatsakivuista ja pelkäsin. Vasen munanjohdin jouduttiin ottamaan pois myös
Mutta toivottavasti sen ansiosta tää ei uusiudu enää!
Nyt on reilu viikko leikkauksesta.
Tunteita ja ajatuksia:
*Olisiko minun pitänyt tajuta, että kyseessä ei ollut keskenmeno? Mulla oli
omituinen tunne, että mun sisällä ei ole kaikki kunnossa.
*On omituista, että olin kuukauden raskaana, mutten tiennyt siitä kertaakaan (eka en tiennyt, sit luulin että meni kesken). Tuntuu,että joku on
huijannut mua, vai enkö osaa lukea omaa
kroppaani?
*Surettaa oman lapsen menetys. S
urettaa, että vauva piti leikata pois, vaikka olisi ollut kuinka alikehittynyt alkio tahansa (ymmärtääkseni kun ei kasva kohdussa niin ei saa tarvitsemiaan ravinteita).
*Harmittaa, että seuraavan lapsen ikäeroksi tulee suurempi kuin olisin toivonut.
*Pelottaa, etten raskaudun uudestaan. Pelottaa, että jos tulen raskaaksi, niin se on kohdunulkoinen. En uskalla sen takia yrittää uutta lasta ennen kuin kaksi sovittua ulkomaanmatkaa on takana
*En edes tajua että
mun sisältä puuttuu jotain - miten mun elämä muuttuu, kun onkin vain yksi munanjohdin?
*Mietin, olisinko
kuollut, jos en olisi saanut hoitoa. Mietin, olisinko selvinnyt ilman munanjohtimen poistoa, jos olisin saanut nopeammin
oikean diagnoosin.
*Olen kiitollinen, että mulla on jo yksi lapsi ja aviomies.
*Olen vihainen miehelle, joka ei tunnu tajuavan mua :D Keskenmenosta olin vihainen Jumalalle, mutta tästä en oikein osaa olla vihainen Jumalalle, ainakaan vielä, olen vain niin yllättynyt ja helpottunut, että selvisin hengissä.
Jos joku teistä vanhoista kirjoittajista lukee vielä näitä juttuja, niin kertokaa, saitteko lapsia vielä kohdunulkoisen jälkeen! Ja kaikille, jotka lukee tän ja on kokeneet saman, TSEMPPIÄ JA HALIRUTISTUS!!! Antakoon Jumala teille lapsen, jota toivotte.