Kohdunkaulan pituus

Karkki123

Oman äänensä löytänyt
Onko teillä muilla montakin kertaa mitattu? Mulla vain nt-ultrassa rv 12+6, nyt viikkoja 24+5 eikä yhtään sisätutkimusta oo tehty sen nt-ultran jälkeen vaikka oon vieläpä ensikertalainen. Silloin nt-ultrassa kuitenkin mitta oli 3cm, luulin sen olevan normaali kun ei lääkäri mitään sanonut, mutta nettipalstoilla pelottelevat et se on liian vähän ja 2,5cm kohdalla joutuu jo osastolle o.O
 
3cm on ihan normi mitta ainakin noilla 20+ viikoilla, joten en huolehtisi siitä turhia, siis jos ei siitä ole lyhentynyt.
 
On minun käsityksen mukaan eri asia kun käsin kokeillaan 3cm kun että se olisi sitä ultralla mitattuna. Kummin sulla mitattiin?

Mulla käsikopelolla on esikolta ollut 3cm kunnes sitten joskus rv 34 tais olla että lyheni harkkareiden seurauksena käsikopelolla 1-2cm ja ultralla kuitenkin oli vielä hyvät 3cm. Ei ongelmia.

Nyt tällä kertaa ollut ultralla katsottuna 4-4.5cm, viimeksi rv 22. Käsikopelolla taas se 3cm, kiinteä ja kiinni.

Perjantaina ultra ja vähän jännittää toi kohdunsuun tilanne, nimittäin harkkarit ajoittain jo kipeänkin oloisia...voi hyvin olla että jotain tuolla alakerrassa tapahtuu :/ toivottavasti ei.
 
Ensimmäisen raskauteni neuvolakortissa lukee myös että se olisi koko ajan ollut 3 cm, niitä mitattiin käsikopeloilla. Luulen että se on ihan normi koska onhan se varmaan vaikea sanoa tasan tarkkaan kädellä kokeillen onko se 4,2 cm vai 4,5 cm, joten laitetaan 3 cm ja se on normaalia.

Olen yrittänyt tutkia asiaa vähän enemmän nyt kun itselläni ultralla todettiin että kohdunkaula on lyhentynyt 2,4 senttiin ja jouduin kotiin vuodelepoon. Näköjään normaali aloituspituus on 3-5 cm.
 
Oon joskus jostain itsekin tutkinut että ultralla mitattuna riskiraja alkaa olemaan se 3cm alle.

Mutta käsin kokeiltuna se merkataan 3cm, se kait se normaali.

Muoks. Niin kun eihän sitä kohdunkaulan pituutta käsin kokonaan kai voi tunteakaan kun jatkuu jonkun sentin verran emättimen pohjasta sisäänpäin vielä..siksi ultralla tarkempi mitta...
 
Mulla mitattu käsin viikoilla 15+5, silloin 3,5cm. Ultralla viikoilla 20+5 ja silliin 4,2cm ja lääkäri sano, et töissä pärjää varmaan loppuun asti.
Perjantaina ois neuvolalääkäri taas edessä.
 
Onko se neuvolakortissa? Itselle ei ole mittaa juuri mainittu (toisaalta lääkäri sanoi silloin viikolla 14 että hyvä kun yltää siihen, eli ilmeisesti kohtu on melko korkealla). Seuraavan kerran kokeillaan siellä viikolla 36 ellei tule kipeitä harkkareita, oletan. Rakenneultra tehtiin 20+0, että jos silloin on mitattu niin ok.

No joo, äitiyskortista löysin neuvolalääkärin sisätutkimuksen tuloksen, 3 cm. Muuta tietoa ei ole itsellä, mutta sehän voi olla että äitiysneuvolaan on mennyt kaikki tiedot.
 
Tänään kohdunsuu ultralla 3.8cm rv 25+1. Lääkäri sanoi että on hyvä mitta näille viikoille. Vähän oli lyhentynyt aiemmasta (rv 21+1) mutta niinkai vähitellen kuuluukin.
 
Ensimmäinen merkkaus mulla lääkärikäynniltä käsin arvioitu 4 cm, ja tänään lääkärinä taisi olla valmistumassa oleva harjoittelija, kirjasi myöskin käsin tehdyn tutkimuksen perusteella 3 cm.
 
Meillä terkkari aikoinaan sano, että riippuu siitä, kuka arvioi. Ei ollu kokenut kätilö vissiin samaa mieltä kandin kanssa. :wink
 
Odotan innolla ma ultraa ja onko joka päiväiset supparit jo lyhentänyt kohdunkaulaa... 3cm oli käsin mitattuna nla lääkärissä kk sitten.
 
Olin kaksi viikkoa sitten sairaalassa kolme yötä kun kohdunkaula oli lyhentynyt alle 2 cm... Huomenna taas ultraan jossa varmaan tarkistetaan tilannetta. Viimeiksi viikko sitten 18mm, minkähän pituinen nyt? Pelottaa ja jännittää!
Muoks! Niin, ja mielestäni pieni osa limatulpasta tullut jo viikonloppuna... Eli voihan olla että jotain siinä on tapahtunut...
 
Ducksie, sanottiinko et mikä on se kriittinen raja jolloin synnytys on jo lähempänä kuin nurkantakana? Käynnistyykö siitä aina synnytys automaattisesti jos kohdunkaula menee nollille?
 
PiPaNat, synnytys ei käynnisty automaattisesti kun kohdunkaula häviää. Jotkut (yleensä uudelleensyynnyttäjät) voivat olla auki jopa 2-3 cm muutamia viikkoja ennen kuin synnytys alkaa, mutta riskihän vaan kasvaa mitä lyhyempi kohdunkaula on. Yleensä ottavat osastolle tarkkailuun jos se on lyhentynyt alle 2,5 cm (joillakin sairaaloilla on 2,0 cm rajana), tietenkin otetaan myös rv:t huomioon.
Mutta nyt kun kohdunkaula on näin lyhyt minulla niin olen ollut kotona vuodelevossa, itse asiassa olin jo ennen kuin jouduin osastolle. 0,5 cm hävisi kun kävin muutamassa kaupassa sekä urheilutapahtumaa katsomassa... Eli ei enää oteta riskejä.
En ole vielä saanut kortisonipiikkejä eli lääkärit ovat tähän asti olleet sitä mieltä että raskaus jatkuu vielä jonkin aikaa :)
 
Hui Ducksie! Tsemppiä sinne, pidän sormet ristissä että pikkuset vielä pari viikkoo pysyis sulla tallessa! ♡ Oo onnellinen ja kiitollinen jokaisestä päivästä jonka saat (ja välillä joudut) oleen yhtenä kappaleena.

Oonkin jo odotellu että koskahan meidän ryhmäläiset alkaa kirjotteleen näitä edenneitä tilanteita kun mennään kuiteski jo yli marraskuun puolivälin... Oon seuraillu myös helmikuisten ryhmää ja tuntuu et siellä on tosi monella jo melkein kriittisiä tilanteita päällä...!

Ite kävin siis lauantaina svo:lla tarkistuksessa ja kohdunkaula oli vielä kolmisen senttiä eli ei minkään valtakunnan hätää. Vaikka pientä pehmenemistä olikin tapahtunu, mutta ei mitenkään merkittävästi. Supistelee kyllä päivittäin, välillä tosi napakastikin, mutta säännöllisyys on kyllä kaikkee muuta kuin sitä itseään, ja supistusvälikin vaihtelee niin paljon etten oikeen oo osannu ottaa näitä tuntemuksia kovin vakavasti. Sain kuitenki ohjeen tarkistuttaa tilannetta jos tulee paljon tiheitä ja/tai säännöllisiä suppareita.
 
Lila-Aurora, minulle on ainakin sanottu että uudelleensynnyttäjällä on usein pehmeämpi kohdunkaula kuin ensisynnyttäjällä. Ensin minun oli "puolipehmeä" ja muuttui sitten "pehmeä"ksi kun pituuskin lyheni.

Käyn siis muutenkin seurannoissa 2-2,5 viikon välein kun kaksosilla on yhteinen istukka, niin kohdunkaulan tilannetta tarkistetaan siinä samalla. Viimeksi pakkasin kamat mukaan jos ottaisivat minut osastolle. Pääsin kotiin, niin ehkä teen saman huomenna ja toivon että pakkaan taas laukun turhaan :) Kunhan päästäisiin sinne 34 viikkoon niin saan ehkä vähän alkaa liikkua taas!
 
Toivotaan Ducksie että ei ole lyhentynyt entisestään! Miten sä oot onnistunu ja malttanu olemaan vuodelevossa? Oliks sulla muita lapsia? Musta tuntuis hurjalta joutua olemaan vuodelevossa kun tuo 1v häärii ympäriinsä ja kotia pitää yrittää hoitaa ja joulua valmistella... Mut kai sitä vaan sit tekis mitä vaan vauvan eteen!! Tulehan sit huomenna kertomaan mitä ne lääkärissä sano!

Siis lukeeha sulla tuolla et 2v on kotona... Onko hän hoidossa vai miten vuodelepo onnistuu?
 
Takaisin
Top