Kodista vauvan(kin) kodiksi

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja MaiKhi
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

MaiKhi

Sanaisen arkkunsa ammentaja
Toukomammat 2016
Kesäkuiset 2021
Tänne voisi kirjoitella kalustus-, sisustus- ja tunkemusmahdutusprojekteista. :D

Alotin tänään, vaikka laskettuun aikaan on 3 kuukautta :D

Jotenkin ahdistaa kun vieras/työhuone on vauvantavaroiden varasto tällä hetkellä ja asia pyörii kuitenkin mielessä tämän tästä.

Yks vitriini siirtyi jo vierashuoneesta olkkariin ja siihen muutti kaikki viinilasit. "Päävitriiniin" laitoin sitten valokuvat ja rakkaimmat hääjutut. Pähkäilen nyt paraikaa työpöydän siirtämistä joko keittiiöön (ruokapöytä olkkarissa) tai meidän makkariin. Sitten vauvan huoneeseen jäisi vierassohva vauvan oman lipaston ja hoitopöydän lisäksi sekä ihan mini kirjahylly, joka on aivan täynnä. Sänky tulee alkuun meidän makkariin. Tuo vierassohva ja pikkutelkku jäävät vauvan huoneeseen mun yöimetyksiä/muuta säätöä aatellen. Ja tarvittaessa voivat sitten vieraat siellä majoittua, kun nostaa vaan hoitopöydän meidän makkariin siksi aikaa. Tällä suunnitelmassa sais aamiaispöydälle heittää hyvästit...

Hyvä aihe! Meillä on kolmikerroksinen talo ja makuuhuoneemme on alakerrassa kun taas tuleva vauvanhuone on ylimmässä kerroksessa. Todennäköisesti tulee olemaan käytännössä aika hankalaa :grin Alussa vauvan sänky on oman sänkymme vieressä, mutta en tiedä onko siinäkään mitään järkeä, että imetän sängyssä samalla kun miesparka yrittää nukkua. Hankalaa. Toistaiseksi en ole tehnyt muuta kuin kasannut vauvan tavaroita työhuoneeseen/tulevaan vauvanhuoneeseen. Täytyy pohtia asiaa enemmän huhtikuussa äitiyslomalla :)

Meillä vierashuoneesta tehdään jossain vaiheessa vauvalle oma huone. Tällä hetkellä se toimii vielä vierashuoneena, siellä on vuodesohva, kirjotuspöytä ja kaks lipastoa joihin oon alkanu peseen vauvan vaatteita. Vauvan kehto tulee meidän makkariin ja samoin varmaan pinnasänky kun siihen siirrytään. Jossain vaiheessa sitten siirretään pinnasänky vauvan oman huoneeseen, mut sen näkee sitten milloin se tehään. Miehellä tuntuu olevan suurempi stressi noista huonekalujen järjestelemisistä ja siitä ettei huoneet oo nyt tällä hetkellä niin hienot. Ite oon ajatellu et ei tässä mikään kiire :joyful:

Itellä on semmonen "mun koti ei oo täällä" fiilis, kun tuo yks huone on täysi kaaos, että äkkiä ovi kii jos joku tulee käymään. :D oon lisäksi vielä vaihtamassa makkarin vihreet, pirtsakat verhot vauvan huoneeseen, että sinne tulis väriä. Samoin keittiön maton. Sitten ois tarkotus uusii olkkarin verhot ja vapauttaa sieltä tän hetkiset makkariin. Oon noihin Vallilan Hellekesä-verhoihin ihan kypsä. Talossa tulevat sitten vierashuoneeseen piiloon. :D Ens syksyn/talven aikana muutto omaan taloon niin sitten pyöritellään taas nämä tavarat.

No joo, sitte ku jää vauvan kans kotiin ja hetken katselee nurkkia, niin se se vasta kalliiks tulee. :D Mies jo kauhulla muisteli yks ilta sitä aikaa, kun olin esikoisen kanssa kotona. Koko ajan teki mieli uusia verhoja/mattoja yms. ;) Asunto oli silloin just remontoitu, et isompaa tarvetta ei onneks ollut, eikä ole vieläkään. Tosin olen jo aloittanut puhumisen, et mitäs jos laitettaiskin ens syksynä asunto myyntiin. ;)

Meillä on 64-neliön kerrostalo kolmio. Toisessa makuuhuoneessa asustaa tuleva isosisko 8v ja toisessa on meijän makkari. Meijän makkariin tulee pinnasänky ja ehkä ikean 4:n lokerin expedit-hylly (on tällähetkellä olkkarissa), enempää sinne ei mahdu. Vessaan tulee hoitotaso pesukoneen päälle (kunhan saatais aikaseks ostaa sivusta täytettävä pesukone) ja sit olkkarissa on tollanen kehto-sitteri.
Olis niin ihanaa jos vauvalla olis oma huone, johon mahtuis kunnon lipasto/hoitopöytä ja vaikka keinutuoli!! Mutta tällä hetkellä meillä ei oo mahdollisuutta muuttaa isompaan/omaan asuntoon/taloon. Joten mulla ehkäpä tulee eniten noita tunkemusmahdutusprojekteja!!! :D

Meillä on tää asunnon etsiminen vieläkin kesken, toivon mukaan löytyisi se ihan unelmientalo ja nopeesti :grin Tässä kun alkaa aika loppua, ei pelkästeen lasketunajan suhteen vaan myös meidän vuokrasopparin, joka päättyy vauvan ollessa n.1kk ikäinen.. Ja mielummin siis haluaisin päästä muuttamaan ennen babyn syntymää ihan vaan senkin takia, että asutaan nyt kämpässä jossa on vaan yksi makkari, ja siellä tällä hetkelläkin asustaa jo minä, mies ja 1,5v esikoinen. Ja hänelle pitäis saada oma sänky jotta pinnasänky saadaan vauvalle (vaikka useinmiten tyttö nukkuu meidän keskellä sängyssä). Meillä on makkarissa kyllä iso vaatekaappi meidän vaatteille ja lipasto esikoisen vaatteille ja hoitopöytä, mut jonnekkin pitäis saada mahtumaan kaikki vauvaakin vaatteet...
En mä kuitenkaan jaksa ottaa niin stressiä tästä järjestelystä, toivon vaan et saatais nyt se talo ja äkkiä :)

Niin ja sisustaminen on kyl niin ihanaa!! Tätä kämppää en oo jaksanut niin hienoksi laittaa, mut ootan innolla et pääsen pistään kaikki sisustusideat mitä on jo mielessä toteen omassa kodissa :wink

Meillä sisustamisesta tekee ongelmallista se, ettei tiedetä, missä asutaan tän vuoden lopussa. :D asutaan siis nyt kerrostalokolmiossa, mut haluttais mielellään muuttaa hieman halvempaan kämppään heti kun pakollinen vuokra-aika täällä loppuu. Puhuttiin jo että ei kaksiokaan mahdoton ajatus ole koska isommat tavarat mahtui paljon paremmin entiseen 61,5 neliöiseen rivarikaksioon kun nykyiseen 67,5 kolmioon! Eipä tuolta edellisestä oltais pois muutettukaan ellei olis pitäny paikkakuntaa vaihtaa ja ottaa täältä paras sillä hetkellä tarjolla ollut vaihtoehto (eikä sillon tietty ollut raskauskaan vielä tiedossa)..
Mutta siis totesin etten viittis hirveesti käyttää rahaa ja vaivaa lastenhuoneen sisustamiseen jos käykin niin että ne täytyy loppusyksystä varastoida/myydä jonnekin pois tieltä. Joka tapauksessa vauva tulee nukkumaan varmasti samassa huoneessa meidän kanssa alkuun, enkä sitten toisaalta näe miksei pari-kolmevuotiaskin voisi nukkua samassa huoneessa kunhan vaan mielellään omassa sängyssään. :) Toki ei voi tietää millanen nukkuja on tulossa, että täytyy sitten katsoa mikä järjestely takais kaikille parhaat yöunet, mutta tällä suunnitelmalla mennään nyt toistaiseksi :)

Meillä on "vauvanhuone" meidän makuuhuoneessa. Sinne laitetaan siis pinnasänky, hoitopöytä ja lipasto vaatteille. Tai nämä siellä kyllä jo on, mutta nyt vielä vain yhdessä nurkassa säilössä. Sitten aikanaan lapselle tehdän huone nykyiseen vierashuoneeseen, mutta siihen nyt menee varmasti se 1,5v-2v. Esikoisen pinnis siirrettiin omaan huoneeseen pojan ollessa noin 1,5v. Siihen saakka huone saa palvella vieras/tietokonehuoneena :)

Meillä on ongelmana se, että remontti on pahasti kesken ja mies just lauantaina sanoi, että ei varmaankaan tuu valmiiksi ennen kun vauva tulee... Eli siis meillä ei ole tilaa vauvan kamoille missään. No onneksi hoitopöytä on jo paikallaan esikoisen jäljiltä. Lipasto pitää johonkin saada ja pinnis. Meillä vaan kun ei nytkään oo tilaa tarpeeksi niin ahdasta tulee... Enkä tosiaan viitsi alkaa kauheesti laittamaan mitenkään kivaksi taloa nyt kun kohta kumminkin täytyy kaikki taas siirtää. Olisin vaan niin kovasti halunnut, että se ramppa valmistuisi ajoissa... :sorry:

Huh huh.. Me asutaan tällähetkellä 67 nelijöisessä kolmiossa ja kaapitila loppuu kesken jo nyt. Paikat pursuaa! Varasto täynnä vauvalle tavaraa, on vaunut, istuin, sänky, hoitopöytää yms läjässä eikä hajuakaan mihin kaiken lykkäisi!
Sänky tulee meidän makkariin jollei ny jotain ihmeitä tule..
Tarkoitus olisi laittaa vuokrahakemusta isommasta asunnosta josko tulisi parempi vastaan.
Vkl pesin 4 koneelista pyykkiä ja telineet täyttää puolet olkarista! Mä en tajua miten me mahdutaan tänne mut pitää vaan yrittää jotain keksiä.

Meidän sisustustyyli on tällä hetkellä: täyteen ahdettu :D
Asumme kaksiossa ja muuttamista mietimme vasta syksyn tullen, kunhan löytyy sopiva asunto. Viihdymme täällä, mutta kieltämättä neliöt tulevat pian vastaan. Vauvan tarvikkeet olemme saaneet mahdutettua, mutta säilytystilat kieltämättä aivan täynnä.

Meillä kävi niin että koska vauva on ylläri niin joudun juuri uudelleen rempatun vierashuoneen muuttamaan lastenhuoneeksi ja se on lähinnä saanut mut vähän äkäiseksi. Just sain huoneesta omasta mielestä hyvännäköisen ja nyt se pitää sitten muuttaa lapselle sopivaksi. Harmaat seinät ja mustavalkoinen metsämaisema-kuvatapetti ei nyt oikein ole lapsen juttu. Ja ostin uudet vierassängynpeitteet, tyynyt, verhot jne juuri. Kaikki on nyt sitten vaihdettava johonkin iloisenväriseen vauvahömppään joka saa mulle muutenkin aikaiseksi päänsärkyä. :oops:
Huonetta en aio maalata vielä vaan mukula saa sitten kasvaessaan valita värin itse (kunhan ei ole vaaleanpunainen :nailbiting: ). Tilasin Aliexpressistä värikkään kissapeiton ja seinälle pitkän eläinjuna sisustustarran. Ei ainakaan isovanhemmat voi sitten enää valittaa ettei olisi edes yritetty... :shifty: :grin
Kaikki muut isot tavarat vauvalle onkin jo hommattu paitsi pinnasänky. Haluan sellaisen josta saa toisen laidan kokonaan irti, koska saa nukkua siinä n. 3 v asti jolloin siirtyy isoon sänkyyn joka on huoneessa jo valmiina. En aio sänkyä poistaa väliaikaisesti koska nukun siinä sitten itse vauva-ajan yösyöttöjen takia jotta mies saa nukkua rauhassa. Meillä ei siis vauva tule meidän makuuhuoneeseen nukkumaan vaan on alusta asti omassa huoneessaan.

Meillä vauvan huone tulee meidän makuuhuoneeseen, mutta oon ajatellu että yhteen nurkkaukseen laitan muutaman vauva-aiheisen taulun seinälle, ja jonkin kivan sisustustarran, että vauva saa edes jotain omaa :)

Meillä kävi niin että koska vauva on ylläri niin joudun juuri uudelleen rempatun vierashuoneen muuttamaan lastenhuoneeksi ja se on lähinnä saanut mut vähän äkäiseksi. Just sain huoneesta omasta mielestä hyvännäköisen ja nyt se pitää sitten muuttaa lapselle sopivaksi. Harmaat seinät ja mustavalkoinen metsämaisema-kuvatapetti ei nyt oikein ole lapsen juttu. Ja ostin uudet vierassängynpeitteet, tyynyt, verhot jne juuri. Kaikki on nyt sitten vaihdettava johonkin iloisenväriseen vauvahömppään joka saa mulle muutenkin aikaiseksi päänsärkyä. :oops:
Huonetta en aio maalata vielä vaan mukula saa sitten kasvaessaan valita värin itse (kunhan ei ole vaaleanpunainen :nailbiting: ). Tilasin Aliexpressistä värikkään kissapeiton ja seinälle pitkän eläinjuna sisustustarran. Ei ainakaan isovanhemmat voi sitten enää valittaa ettei olisi edes yritetty... :shifty: :grin
Kaikki muut isot tavarat vauvalle onkin jo hommattu paitsi pinnasänky. Haluan sellaisen josta saa toisen laidan kokonaan irti, koska saa nukkua siinä n. 3 v asti jolloin siirtyy isoon sänkyyn joka on huoneessa jo valmiina. En aio sänkyä poistaa väliaikaisesti koska nukun siinä sitten itse vauva-ajan yösyöttöjen takia jotta mies saa nukkua rauhassa. Meillä ei siis vauva tule meidän makuuhuoneeseen nukkumaan vaan on alusta asti omassa huoneessaan.
Ah, musta tollanen hillitty värimaisema sopii hyvin (myös) lastenhuoneeseen, kuulosti tyylikkäältä. :D En mä oo ajatellut mitään sirkusvärejä laittaa... tai siis ei oo käynyt mielessäkään, kun ei muuallakaan kodissa oo.

juu en mäkään aio seiniä sirkusväreillä laittaa vaikka muksu joskus haluaisikin :rolleyes:. Huoneessa on siis melko tummaa: tummanharmaat seinät/mustavalko valokuvatapetti, musta sängynpäällinen, valkoiset karvatyynyt/torkkupeitto, tammea tai mustaa kalusteissa. ainoat valkoiseksi maalattu on katto ja liukuovi. Eli hiukka liian aikuinen sisustus. Joten värikkäillä torkkupeitolla ja sisustustarralla yritän ees vähän saada näyttämään lastenhuoneelta. :rolleyes:
mutta kun se olis vaan ollu niin kiva kun olis vähän kauemmin ehtiny siitä vanhasta nauttia.... (kuullostan ihan kiukuttelevalta kakaralta :hilarious: )

Meillä on kans rempattu kaikki kolme makkaria pari vuotta sitten nin ajattelin että saa tuo vierashuone olla nyt noilla tapeteilla sen pari vuotta ja sitten tehdään lastenhuone, siinä vaiheessa taitaa jo esikoisenkin huoneeseen vaihtua tapetit vähän isomman pojan näköiseksi :) Meodän makkari onmkans aika tumma, mut pitää koittaa kehitellä sinne jotain vauvajuttuja nurkaukseen :)

Meillä on sänky tuvassa (vielä toistaiseksi) ja siinä samassa nurkkauksessa on esikoinen viettänyt vauva-aikansa. Ei ole koskaan kaivannut mitään vauvajuttuja siihen. Jossain vaiheessa meillä oli seinällä sängynpäädyssä neuvolasta saatu nallenpäänkuva kun siitä poika tykkäsi. Se lähti siinä vaiheessa kun poika sen sieltä itse repi irti. :joyful: Eli ei se vauva oikeasti kaipaa kuin jonkun kivan värikkään (meillä tykättiin punaisesta erityisesti) kuvan, jota katsella. Jos on kovin kirjavaa niin samanlailla se sitä vauvaa häiritsee kuin aikuistakin. Meillä on melko neutraali väritys omassa talossa (seinät on puuta samoin kun lattia, ruskeat sohvat) ja tulee aina olemaan. Nyt kun isommille (9 ja 10 vee) tulee omat huoneet niin saavat sitten sinne valita jotain värikäämpää, jos tahtovat. Mutta pienten poikien huoneeseen tulee hyvin hillitty vaaleansininen tapetti (tytöillä oli vaaleanpunainen niin vaihdetaan se siniseen). Siihen voi sitten laittaa tauluja väriä tuomaan. Näin huoneen väritys kestää aikaa paremmin ja on helppo tosiaan somistaa aina vastaamaan ikää ilman sen suurempaa remonttia.
Tämä oli siis minun mielipiteeni aiheeseen. :) Itse en siis hillityn, vaikkakin tumman, huoneen väritystä lähtisi kovasti muuttamaan vauvan takia. Taulu tai sisustustarra on varmasti ihan riittävä ja kiva piristys huoneeseen. Karvatyynyt-/peitot on sitten oma lukunsa jo ihan sen puklautteluvaaran ja kuolan takia... Ei välttämättä ole kovin nätit enää sen jälkeen kun niitä on vähän nuoltu. :joyful:

Takaisin