En vielä lukenut kaikkia, luen rauhassa myöhemmin. :) Vastaillaan ensin.
Esikoinen syntyi epiduraalin ja ilokaasun voimin. Kipeää teki silti, enkä päässyt liikkumaan sängystä. Plus se epiduraalin laittaminen jäi pahimpana mieleen koko jutusta. Mukava synnytys kuitenkin, tosi hyvät muistot jälkeenpäin eikä harmita mikään.
Kuopus syntyi "iliman mittään". En tahtonut lääkkeellistä kivunlievitystä (ja tuskin enää ikinä mitään neuloja selkään kiitos :D) , kalvojen puhkomisia synnytyksen nopeuttamiseksi enkä oksitosiinia synnytyksen jälkeen. Ammeeseen halusin rentoutumaan ja sinne pääsinkin.
Jos vertaan noita synnytyksiä, niin kyllähän se ilman lääkkeitä taisi kipeämpää tehdä (vaikka omat hormonit auttoikin). Olen silti tosi ylpeä, että uskalsin yhden lapsen synnyttää luonnonmukaisesti. Joidenkin mielestä ei saisi olla, en tajua miksi (vai siksi ettei niille toisille tule paha mieli? Muuta syytä en keksi.) mutta olenpa silti. :)
Ainoa minkä olisin toisessa synnytyksessä vaihtanut, oli se kun ekalla kerralla (ehkä epiduraalin takia?) polttojen ollessa jo tosi kovia tuli lopulta vielä rauhallinen odotteluvaihe. Siirtymävaiheeksi kai kutsutaan? Sai rauhassa fiilistellä sitä synnytystunnelmaa ja vaikka supistuksia tuli, ei niitä lääkkeissä juuri tuntenut. (Paitsi sitten kun ponnistusvaihe alkoi, silloin kipu siirtyi alemmas ja supistuskipu jostain syystä säteili pakaraan ja reiteen)
Toisella kerralla tuo leppoisa vaihe jäi kokonaan pois, täyttä toimintaa alusta loppuun.
Olisin halunnut hengähtää välillä, syödä eväitä ja jutella miehen kanssa. Mutta melkein heti kun sairaalaan ja ammeeseen olin päässyt, piti jo lähteä ponnistelemaan. Paljon nopeampi synnytys.
Nyt kolmas tulossa, jos voisin valita ottaisin hitaamman synnytyksen sillä pidemmällä siirtymävaiheella. Mutta ilman piikkejä.
Lopputulema: Molemmat synnytykset meni suunnilleen kuten niinä kertoina olin toivonut, ja tekisin kumman tahansa uudestaan. Minusta on turhaa syyllistää naisia jotka tahtoo lääkkeellistä kivunlievitystä, kuin myös turhaa syyllistää niitä jotka ylpeänä kertoo synnyttäneensä ilman. Minussakin on nuo molemmat naiset. :)